Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

qwast
Verkenner
Verkenner

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor qwast » 04 aug 2009 12:06

Filosoof schreef:Onvoorstelbaar dat iemand zo'n klein kind - een peutertje nota bene - op die manier behandelt.

Ik heb die tik zelf gevoeld en voel hem nog steeds.
Alleen op een andere manier dan dat peutertje die waarschijnlijk voelde. Ik hoop dat er iemand is die dit begrijpt.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 13:15

qwast schreef:Ik heb die tik zelf gevoeld en voel hem nog steeds.
Alleen op een andere manier dan dat peutertje die waarschijnlijk voelde. Ik hoop dat er iemand is die dit begrijpt.

Je bedoelt dat de pedagogische tik bij jou escaleerde in mishandeling?
Want dat is eens temeer een reden om de pedagogische tik te verbieden: het is maar een klein stapje naar mishandeling, en dat stapje is vaak gauw gezet.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 04 aug 2009 15:07

Filosoof schreef:
qwast schreef:Ik heb die tik zelf gevoeld en voel hem nog steeds.

Je bedoelt dat de pedagogische tik bij jou escaleerde in mishandeling?
Want dat is eens temeer een reden om de pedagogische tik te verbieden: het is maar een klein stapje naar mishandeling, en dat stapje is vaak gauw gezet.

'k Heb wel eens gehoord/gelezen dat het lichaam herinneringen opslaat. Ik denk dat ik het daar ergens moet zoeken.
Of ik mishandeld ben, weet ik niet of durf ik niet te zeggen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 04 aug 2009 15:24

zoveel hoofden zoveel zinnen en zoveel tikken, ik lees maar weinig over het belonen wat veel meer effect heeft zelfs met moeilijk opvoedbare kinderen, en dan bedoel ik niet zoveel stickers als je niet in bed plast, maar gewoom een knipoog een aai over de bol laten voelen je doet het goed, ik ben er trots op dat jij mijn kind bent!!!
wat goed dat je dat zo gedaan hebt, noem maar op! opvoeden bestaat uir belonen en straffen.
Ik had het vandaag erg druk, alle kinderen waren uitgevlogen op een na, deze wilde net een viskaart gaan halen en ja daar kom ik met het plan dat èn de hondjes uitgelaten moeten worden èn er nog een boodschapje gedaan moet worden, nou daar had ie helemaal geen zin in, na een beetje sturen ging hij toch, ok hij moet doen wat ik zeg, dat is zijn plicht toch? en die honden wilde we allemaal? Dus ook allemaal moeten we hen uitlaten? ik heb hem een lekker ijsje gegeven toen hij terug kwam en hem bedankt voor de boodschap.
Het is heus niet zo dat zij na elke keer hond uitlaten oid een bedankje krijgen, maar voor hem was het op dit moment een offer.
Hij zal een volgende keer weer gaan en heus niet om het ijsje.
Ik moet hier heel eerlijk bij zeggen dat ik met vallen en opstaan meer inzicht in opvoeden gekregen hebt! Ik neig er ook naar om voor as ouders een korte opvoed cursus te geven, opvoeden is niet kant en klaar te leren en ieder kind is anders, maar hoofd en richtlijnen zouden beslist niet onnodig zijn!.
gr Samanthi

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 04 aug 2009 15:26

qwast schreef:
Filosoof schreef:Onvoorstelbaar dat iemand zo'n klein kind - een peutertje nota bene - op die manier behandelt.

Ik heb die tik zelf gevoeld en voel hem nog steeds.

Ik begrijp je heel goed!!!
gr Samanthi

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 15:38

Samanthi schreef:Ik neig er ook naar om voor as ouders een korte opvoed cursus te geven, opvoeden is niet kant en klaar te leren en ieder kind is anders, maar hoofd en richtlijnen zouden beslist niet onnodig zijn!

Precies.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 15:40

qwast schreef:'k Heb wel eens gehoord/gelezen dat het lichaam herinneringen opslaat. Ik denk dat ik het daar ergens moet zoeken.

Mag ik je met klem benadrukken daar werk van te maken, qwast?
Een verdrongen verleden kan de basis zijn voor een ellendig leven, en met therapie o.i.d. kan dat voorkomen worden.
-Friedrich Nietzsche-

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 04 aug 2009 15:44

Filosoof schreef:
qwast schreef:'k Heb wel eens gehoord/gelezen dat het lichaam herinneringen opslaat. Ik denk dat ik het daar ergens moet zoeken.

Mag ik je met klem benadrukken daar werk van te maken, qwast?
Een verdrongen verleden kan de basis zijn voor een ellendig leven, en met therapie o.i.d. kan dat voorkomen worden.

Mee eens

Ik voelde ook steeds aan mijn lichaam dat er meer zat dan ik me herrinnerde en dat klopte, ga er iets mee doen joh!
Er blijft anders een dicht potje in je zitten dat steeds prikt ik wil open en dan komt het zeer ongelegen ws.
Ik zal voor je bidden gr van Samanthi

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 aug 2009 21:56

ik zeg altijd 'wie niet horen wil moet maar voelen' dus een tik geef ik ze wel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 aug 2009 20:05

pannenkoek schreef:ik zeg altijd 'wie niet horen wil moet maar voelen' dus een tik geef ik ze wel.

Dit is een heel vervelend gezegde die ik meer dan eens gehoord heb en ja als je eens voor niets op je .... gekregen had was het voor de keren dat je het wel verdiend hebt en niet gekregen en als kind trek je dan mooi aan het korste end, want de ouders maken het uit of je het "verdiend"hebt of niet.
heel vroeger wilde ik mijn moeder helpen en dee het deurtje van de centrifuge dicht, ik was ongeveer een jaar of drie, het resultaat een keiharde klap, ik begreep niet waarom. Ja dat ding ging draaien, maar wist ik veel, ja ik had ergens aan gezeten.
Dit staal echt helemaal nergens op, niet een kind verdiend slaag.
gr Samanthi

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 20:51

pannenkoek schreef:ik zeg altijd 'wie niet horen wil moet maar voelen' dus een tik geef ik ze wel.

Dus als je kinderen niet luisteren moet je ze maar gewoon pijn doen?
Vreemd. Heel vreemd.
-Friedrich Nietzsche-

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 aug 2009 22:17

nog ff weer terug naar het dierentuinverhaal. HIer krijgt onze uk geen tik, maar gaat zonder pardon op de gang, deur dicht, klaar. Maaaar... wat als zij bv in de dierentuin een ander kindje oid bijt of knijpt. Dankan ze niet zonder pardon op de gang... en zeggen neee.... dat werkt ook neit altijd :roll: :roll: tis toch altijd moelijk te zeggen voor aan ander wat wel en niet mag! Ik zie het zo.. de beste stuurlui staan aan wal!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 05 aug 2009 23:29

Gisteren stonden er voor mij in de supermarkt (in een lange rij) een moeder en vader met hun kindje. Het kindje zat in het winkelwagenzitje.

Het kindje was aan het 'spelen' met het pinapparaat bij de kassa, knopjes indrukken, aan het stekkertje trekken en kraaien van plezier natuurlijk. De caissière ergerde zich hieraan, en de ouders? Die trokken zich er niets van aan. Tot de caissière de ouders vriendelijk verzocht om in te grijpen in verband met het 'peuteren' aan het stekkertje.

De vader haalde het kinderhandje weg, krijsen.. krijsen.. (ik hoor het nu nog bijna in mijn oren). De vader trok zich gelijk terug, en het kinderhandje zat binnen mum van tijd weer aan het stekkertje.

Toen gebeurde er iets, dat mij versteld deed staan:

Mama haalde een zak met zoetige spekjes tevoorschijn en toen had het kinneke even iets anders in de handen en de mond. Voor eventjes was het kindje stil... daarna volgde direct weer een spekje, vijf intotaal waren het er volgens mij.

Alles leuk en aardig, maar nu heeft dit kindje nog niet geleerd wat hij niet mocht. De ouders hadden moeten uitleggen dat hij niet mocht spelen met het pinapparaat want dat is nou eenmaal geen speelgoed. Dit hadden zij kunnen doen door het handje desnoods iets steviger beet te pakken en te zeggen: niet doen, dit is niet van jou en geen speelgoed! heb je dit goed begrepen?

Een kleine pedagogische tik op het handje was daarna op zijn plaats geweest als het kindje nog niet wilde luisteren. Dat kregen vele kindjes vroeger ook, in plaats van spekjes. Aan zo'n lichte pedagogische tik ter verbetering van onwenselijk gedrag houdt niemand een trauma over.

Tegenwoordig mogen kinderen alles, komen in een gespreid bedje terecht, maar ondertussen dalen de normen en waarden af naar een ongekend dieptepunt.

Rara, hoe komt dat. :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 aug 2009 06:45

En als die moeder het kind in de winkel een 'pedagogische' tik had gegeven had je het denk ik ook heel vervelend gevonden. Kinderen snappen op een bepaalde leeftijd echt nog niet alles, waarom ze niet aan een pinapparaat mogen zitten, bijv. Ook al leg je het aan het kind uit. Ik snap best dat die moeder het kind afleidde met spekkies alhoewel ik bijv. aan het kind de dichte zak had gegeven om ermee te spelen.

Het is gewoon echt: zoveel hoofden, zoveel zinnen. In het geval dat PPM aanhaalt, ja dan sta je als ouders ook echt met je handen in het haar. Ik zeg dan tegen mijn kind op zeer strenge toon dat ze dat nooit meer mogen doen en dat ze 'sorrie' tegen het kindje dat ze pijn hebben gedaan, moeten zeggen. En ik weet ook dat ze het de volgende keer gerust weer doen om zich zelf te verdedigen maar je leert op deze manier wel aan je kind dat het ongewenst gedrag is.

Er wordt tegenwoordig veel geroepen dat kinderen alles mogen en doen, toch zie ik het niet veel gebeuren in mijn omgeving. Bij een gezin vind ik dat wel maar verder toch niet.
ja, dat is mijn mening dan he.....

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 aug 2009 07:35

lovely... zo pinautomaat blijft super speelgoed, hier ook altijd eentje die op die toetsen wil typen! :) Ikrij me wagentje altijd door, zodat ze er niet meer bij kan... maar dan zijn de boodschappen van de voorganger, die weer traag met inpakken is niet veilig voor die kleine grijpgrage vingertje. tegenwoordig houdt ze met de ene hand de fietssleutel vast, met de ander de andere bos sleutels... maar hoelang dat nog intresant is... is ook de vraag...

Zelf persoonlijk heb ik ook altidj een rol beschuitjes in de tas... als ze zit te dreinen of ergens aanzit wat niet mga in winkels, druk ik haar een beschuitje in de handen, is ze temisnte afgeleid!

Terug naar “Archief”