Arie Boomsma (EO) geschorst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Arie Boomsma (EO) geschorst

Berichtdoor Riska » 04 aug 2009 11:22

Trouw schreef:Arie Boomsma:
"Gelovige kijkers krijgen een spiegel voorgehouden en niet-gelovigen worden aan het denken gezet over die bijzondere figuur: Jezus"

Dat was ook de bedoeling van Guido Weijers, de cabaretier in de eerste show: "Sommigen veroordelen het programma voordat het uit is. Daarom is in mijn show niet zozeer Jezus de pineut, maar richt ik mij op sommigen van zijn volgelingen".

In een grijs verleden was er een cabaretier die volle zalen trok met zijn show "De lachende kerk", Fons Jansen. Hij wist haarscherp de grens te trekken dus alle zin en onzin van de kerk (in zijn geval de RK) en geloof.
Ik ken ook tenminste twee predikanten die cabaret bedrijven: Kees van der Zwaard en René van den Beld. Ja, over geloof, over dogma's.
Maar zij zullen nooit datgene aantasten waar het werkelijk om gaat. Alleen je aan het denken zetten: 'wat wij voor waar aannemen'.

De EO zou nimmer hebben toegelaten dat Jezus bespot zou worden. Ik vrees dat men bang is geweest voor ledenverlies, door iemand die heel hard schreeuwt voor hij maar iets gezien heeft: de heer Dorenbos. Als hij het niet eens is met iets zal iedereen doen wat hij zegt, anders blijft hij schreeuwen. Van nuancering heeft de man nooit gehoord.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 11:25

em_ma schreef: 8)

Ik denk dat de EO het programma niet van de buis heeft gedaan omdat het opbouwende spot zou zijn. En waarom moet het in de vorm van spot/cabaret? Dan begeef je je snel op glad ijs, dat is gewoon niet zo slim.

Daar is niks over te zeggen, omdat we nog geen enkele aflevering van het programma gezien hebben. De kans is net zo groot dat de EO het niet uitzendt omdat het bang is voor de eigen (orthodoxe) achterban. Ik weet trouwens niet of je wel eens cabaret kijkt; ikzelf vind het geweldig. Goede cabaretiers - denk eens aan Theo Maassen of Xavier Guzman - zijn snoeihard, maar hebben altijd wel een maatschappelijke boodschap die je aan het denken zet. Mensen moeten ook niet te bang zijn voor glad ijs; daarop kun je het hardste schaatsen, toch?

Ga met elkaar om de tafel zitten, maar ik denk dat de EO een in hun ogen frisser en prikkelender concept wilden en tja.... op deze maniet is dat vragen om problemen.

Met elkaar om de tafel zitten, zoals in rondom 10, dingetje en van den Brink, zijn leuk, maar geen jongere die er naar kijkt. Het is wel ironisch dat de programma's die jongeren moeten aanspreken, het hardst door de ouderen worden gehekeld.

Zelfspot kan zeker geen kwaad, maar op godsdienstig gebied is die grens voor mij snel bereikt, omdat het mijn hart raakt.

Zelfspot is het hoogst haalbare, maar soms lijkt het alsof sommige mensen daar niet meer toe in staat zijn. Ik heb het ook wel eens hoor, als ik mediteer ("shut up and sit down"), en na een tijdje gaan mijn knieën zeer doen, en gaat mijn geest alle kanten op, dat er in me opkomt: ik ben eigenlijk hartstikke gek dat ik mezelf dit aandoe. En dan lach ik er even om, om vervolgens toch dat half uur af te maken.

Spot schudt mensen wakker, en dat willen mensen niet, want wakker-zijn betekent dat je je bescherming tegen alle pijn uit "de echte wereld" kwijt bent. Het is een enorme kwetsbare positie. Moeten we iedereen maar laten slapen dan? Het klinkt paradoxaal, maar hoe belangrijker godsdienst voor je is, hoe belangrijker het is dat ermee gespot wordt (met de beperkte betekenis van spot zoals ik in mijn voorgaande post beschreven heb, uiteraard).

Het is heel makkelijk net te doen alsof het er niet is; maar als spot pijn doet, zit er nog kramp.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 11:28

In Trouw vandaag, pagina 4:

Guido Weijers schreef:Sommigen veroordelen het programma voordat het uit is. Daarom is in mijn show Jezus niet zozeer de pineut, maar richt ik mij op sommige van zijn volgelingen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 aug 2009 11:47

Oh, wat jammer nou zeg..

Ik denk dat God het zó gewaardeed zou hebben, als er programma zou komen,
die Hem en het christendom ontzettend belachelijk zou maken.
Prachtig toch dat mensen volledig de vrijheid krijgen om alles te zeggen. Ongecensureerd God te bespotten, te vloeken.
Dat mensen zendtijd zouden krijgen om 'zieltjes te winnen'. ( maar dan vast niet voor het christendom.. )

Jammer nou zeg,
balen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 12:31

Joh, gaan we nu al voor God denken? Dit is wat je noemt een sterk staaltje van projectie. "Ik vind dit niet leuk, dus zal God het ook wel niet leuk vinden, en als God het niet leuk vindt, mag het dus niet."

O, en dat sarcasme, erg subtiel hoor... Dan is er nog iets over veroordelen voordat je ook maar een seconde van het programma gezien hebt, maar hoe dat nou precies zat met dat veroordelen is me even ontschoten...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 aug 2009 12:44

Ik heb de bijbel gelezen, jij ook? Dan heb je wel door dat ik niet verzín dat God dit niet leuk vindt.
God is niet echt lovend over spotters. Over mensen die Hem belachelijk maken.

Ik heb geen programma gezien, maar ik heb artikelen er over gelezen.
En wat ik net heb geschreven, komt allemaal in die artikelen voor. Zijn de woorden van de cabaretier zelf.

Maar goed, ik snap ook wel dat jij er anders over denkt. Jij bent ook geen christen toch?
Misschien heb je een vriendin? Of kind?
Ik zou echt verdrietig/boos worden als iemand mijn kind belachelijk maakt.
En ik heb God nog meer lief dan haar. Dus ja, ben zeker blij dat het niet doorgaat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 13:03

AikonGirl schreef:Ik heb de bijbel gelezen, jij ook? Dan heb je wel door dat ik niet verzín dat God dit niet leuk vindt.
God is niet echt lovend over spotters. Over mensen die Hem belachelijk maken.

Het zal je verbazen, maar ja, die heb ik inderdaad gelezen, al heb ik de saaie gedeeltjes (geslachtsregisters) maar overgeslagen.

Maar goed, ik snap ook wel dat jij het echt jammer vindt. Jij bent ook geen christen toch?
En ik heb God nog meer lief dan haar. Dus ja, ben zeker blij dat het niet doorgaat.

Ik heb beiden niet, maar neem afstand van de suggestie dat ik er op uit ben om christenen kwaadwillend te kwetsen.

Je zou kwaad en boos worden. Ok, zeg ik dan, nou en? Vergeef hen, Heer, want ze weten niet wat ze doen, was het toch? I heb al eerder aangegeven dat ik verschil maak tussen spot jegens mezelf en spot jegens iemand (een kind bijvoorbeeld) die zich niet kan verdedigen. God kan prima voor zichzelf opkomen, dat hoef jij noch Ds. Doorenbos voor Hem te doen. Dat is het verschil tussen God en jouw dochtertje.

Ik zie het zo vaak gebeuren dat christenen hun eigen ongenoegen op God projecteren, omdat dat een rechtvaardiging geeft voor hun morele verontwaardiging. En die projectie gaat zo ontzettend diep dat je ze vooral niet moet wijzen op het feit dat het projectie is, want dan gaan ze je met de Bijbel om de oren slaan... oh, wacht...

Je kunt je ook afvragen welk beeld van christenen het schrappen van dit programma geeft. ik zal een hint geven: de termen "kleinzerig" en "bij de doop het gevoel voor humor ingeleverd" komen er in voor.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 04 aug 2009 13:06

AikonGirl schreef:Maar goed, ik snap ook wel dat jij er anders over denkt. Jij bent ook geen christen toch?

Jij moet nodig wat over belachelijk maken of kwetsen door cabaretiers zeggen. Zelf doe je niet anders in dit gedeelte. Als je goed het forum (en dit topic) doorleest, weet je heel goed, dat je Mortlach nu kwetsen kan.
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 aug 2009 13:14

Sorry hoor Daphne, ik weet niet alles van iedereen. :roll:
Ik zit vaak alleen in 't topic over kids en zwanger-zijn. Dus ik ken Mortlach praktisch niet.
Ik denk dat hij wel doorheeft dat het helemaal niet mijn bedoeling was om hem belachelijk te maken,
maar dat ik gewoon een voorbeeld zocht.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 aug 2009 13:31

Even over het ledenverlies: dat zal heus niet snel een reden zijn hoor. De EO heeft enórm veel leden. Ze moeten wel héél veel leden verliezen om minder uren te krijgen. Dan hebben we het niet over een paar honderd.

Eigenlijk vind ik het een beetje flauw. De EO krijgt kritiek, reflecteert en komt daardoor tot een besluit.
Némen ze eindelijk een besluit wat voor de critici positief is, zoekt iedereen er gelijk weer wat achter.
Nogal makkelijk.
pobody's nerfect

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 14:25

AikonGirl schreef:Sorry hoor Daphne, ik weet niet alles van iedereen. :roll:
Ik zit vaak alleen in 't topic over kids en zwanger-zijn. Dus ik ken Mortlach praktisch niet.
Ik denk dat hij wel doorheeft dat het helemaal niet mijn bedoeling was om hem belachelijk te maken,
maar dat ik gewoon een voorbeeld zocht.

Geeft niks hoor, en maak je geen zorgen. Ik heb vn mezelf het idee dat ik vrij aardig aanvoel wat er achter een opmerking zit, en zolang ik het idee heb dat de intentie goed is, is er niet zo heel veel waardoor ik me gekwetst voel. En als ik me gekwetst voel, dan is dat vooral iets van mezelf, niet iets wat ik anderen zal nadragen. Het betekent alleen dat er bij mij ook kramp zit, en ja, bij bepaalde onderwerpen zit er behoorlijk wat. Loslaten is nu eenmaal niet altijd eenvoudig.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 04 aug 2009 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 14:28

Jo'tje schreef:Even over het ledenverlies: dat zal heus niet snel een reden zijn hoor. De EO heeft enórm veel leden. Ze moeten wel héél veel leden verliezen om minder uren te krijgen. Dan hebben we het niet over een paar honderd.

Eigenlijk vind ik het een beetje flauw. De EO krijgt kritiek, reflecteert en komt daardoor tot een besluit.
Némen ze eindelijk een besluit wat voor de critici positief is, zoekt iedereen er gelijk weer wat achter.
Nogal makkelijk.

Natuurlijk kan de EO het nooit goed doen zolang er partijen zijn met tegengestelde belangen. Ik hoop dat de komende paar dagen meer duidelijkheid komt over de precieze redenen dat het programma afgebroken is. Er zullen allicht al opnamen gemaakt zijn, die zou de EO in samenvatting kunnen laten zien; dan kan ieder voor zich beoordelen of de Eo juist heeft gehandeld.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 15:01

Ik heb het niets rondom deze kwestie slechts oppervlakkig gevolgd, maar ik moet zeggen dat ik de achterban van EO wel kan begrijpen. 40 Dagen Zonder Seks was een cultural shock, de verklaring van Knevel idem dito, en wanneer men nu met een programma komt waarin men Jezus en humor - een voor velen onverenigbaar concept - wil verenigen, denk ik dat ze een beetje te hard van stapel lopen.

Persoonlijk ben ik erg te spreken over Boomsma, omdat hij de EO een progressief imago heeft gegeven, maar dit moet niet ten koste gaan van het gebruikelijke format. Soms wil je te snel en mis je een stap. Ik heb het idee dat dat met dit programma wel enigszins het geval was.

Dat neemt echter niet weg dat ik het jammer vind dat dit programma is afgelast.
Ik was erg benieuwd en kan me niet voorstellen dat het zou uitlopen op een spottend stukje theater.
Afijn, afwachten dan maar. Wellicht biedt de toekomst iets soortgelijks. Maar dan wel als de achterban (en de directie van de EO) er aan toe zijn.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 04 aug 2009 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 16:01

Filosoof schreef:... en wanneer men nu met een programma komt waarin men Jezus en humor - een voor onverenigbaar concept - wil verenigen, denk ik dat ze een beetje te hard van stapel lopen.

Ik neem aan dat het woordje "velen" of "sommigen" is weggevallen, en als dat zo is, raak je volgens mij precies het punt. Waarom zouden Jezus en humor onverenigbaar zijn? Volgens mij gaat het eigenlijk alleen maar om smaak: is de grap goed, of slecht, en dan bedoel ik niet mopjes van het niveau "komt een farao bij de dokter..."

Misschien gaat het juist om het gebrek aan zelfspot. Als je niet met jezelf spot, dan doet een ander het wel, en zelfspot maakt redelijk immuun voor de spot van anderen.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 16:12

Mortlach schreef:Ik neem aan dat het woordje "velen" of "sommigen" is weggevallen, en als dat zo is, raak je volgens mij precies het punt.

Tikfout. Tekst aangepast.

Mortlach schreef:Misschien gaat het juist om het gebrek aan zelfspot. Als je niet met jezelf spot, dan doet een ander het wel, en zelfspot maakt redelijk immuun voor de spot van anderen.

Ben ik voor 100% met je eens, Mortlach. Het is geen slechte zaak het geloof serieus te nemen, maar wanneer je elke vorm van humor buiten de deur houdt, metsel je het geloof in en voelt elke vorm van humor of kritiek als een belegering. Het 'wij tegen zij effect', zeg maar.

De deuren naar de buitenwereld - en dus ook naar humor - moeten juist openblijven.
Maar wel als de achterban van de EO daaraan toe is, vind ik. De ontwikkelingen binnen die omroep zijn duizelingwekkend snel gegaan en moeten niet ontsporen wegens overmatig enthousiasme.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “Archief”