Andere Jas schreef:Dus je moet eerst een verbale correctie geven, en als dat niet werkt is een fysieke correctie nodig, maar dit is wel in en in triest? Is dat wat je bedoelt?
Nee, een fysieke correctie hoort niet nodig te zijn. Verbale terechtwijzing dient genoeg autoriteit te kennen. Is dit niet het geval, dan is de ouder in zoverre machteloos dat hij of zij overgaat tot het uitdelen van een tik. Dat is m.i. niet correct.
Andere Jas schreef:En ik hoop wel dat je beseft morele vorming op die leeftijd geen fundament heeft op cognitieve bijdragen, hè?
Dus dient een ouder maar over te gaan op een tik? Dat getuigt van vreemde logica, Andere Jas.
Andere Jas schreef:Dat kom je aan de rechten van een mens om hun kinderen op te voeden zoals binnen hun levensbeschouwing valt.
Dus moet ieder mens - geschikt of niet - maar gewoon z'n kinderen op kunnen voeden? Het lijkt me op z'n minst redelijk te noemen dat eerst eens gekeken wordt of een echtpaar wel geschikt is voor het ter wereld brengen van een nageslacht. Dit klinkt hard, controversieel zelfs, maar het zou een hoop ellende voorkomen. De actualiteiten zijn doordrenkt van berichten over de verstrekkende gevolgen van slechte opvoeding. Ik ben werkzaam geweest op een basisschool en die dingen die ik daar soms tegenkwam, doen me nog huiveren. En hoe kwam dat? Omdat de ouders niet geschikt waren om een kind op te voeden. En dat terwijl men het had kunnen voorkomen.
Andere Jas schreef: Er is geen algemene opvoeding dat werkt op alle kinderen. Een kind is namelijk niet te vergelijken met autorijden of een baan bij het leger. De differentiaties in de karakters en eigenschappen van kinderen lopen verder uiteen dan de door jou genoemde vaardigheden.
Het afbakenen van algemene criteria voor opvoeding kunnen zeer eenvoudig in een cursus worden verwerkt. Sterker nog: er zijn tientallen cursussen die prima volstaan. Het is m.i. nu aan de overheid om die cursussen onder de loep te nemen, te verenigen en van daaruit te beslissen of zoiets verplicht moet worden gesteld.
Het brengt gevaren met zich mee om iedereen zomaar in de gelegenheid te stellen een nageslacht voort te brengen. Ik begrijp het ethische tegenwicht ("je ontneemt mensen het recht... etc."), maar vergeet niet dat onschuldige kinderen het slachtoffer worden van slechte opvoeders. En ook de rechten van zo'n kind behoren tot de mensenrechten waar jij van spreekt. Het welzijn van het kind gaat vóór de kinderwens van de ouder.