Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Andere Jas
Mineur
Mineur

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Andere Jas » 30 jul 2009 13:32

Filosoof schreef:
ajl schreef:Ik heb alleen gezegd dat mijn zoon zeker wel eens een tik voor zijn billen zal gaan krijgen. Ik heb niet gezegd dat ik dat alleen als strafmethode zal gebruiken.

Waarvoor anders? Voor de lol? Het lijkt me nogal opmerkelijk om je zoontje zomaar op zijn billen te slaan.

ajl schreef:Er wordt ook elke keer aangehaald dat ouders dan slaan uit woede en onmacht. Dat kan zo zijn, maar hoeft zeker niet zo te zijn.

Waarom zou je je kind anders slaan? Er is helemaal geen reden toe om je kind fysiek terecht te wijzen wanneer je prima in staat bent om dat verbaal te doen. Daarom herhaal ik: slaan is een product van onmacht/onkunde.

Het is dan wel een naïeve instelling om ervan uit te gaan dat elk kind netjes je verhaaltje gaat afluisteren en zich bekeerd. Beetje het resultaat van de feminisering van de pedagogiek. Maar sowieso als je slaat uit onmacht/onkunde valt dit buiten een pedagogische tik, want uit onmacht/onkunde is niet meer pedagogisch verantwoord en heet mishandeling. Hier gaat het om een pedagogische tik om een resultaat te bereiken en je kan je afvragen wanneer je dit middel kan gebruiken voor welke doelen. Onmacht en onkunde zijn bij een pedagogische tik niet aan de orde.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2009 13:50

Andere Jas schreef:Het is dan wel een naïeve instelling om ervan uit te gaan dat elk kind netjes je verhaaltje gaat afluisteren en zich bekeerd. Beetje het resultaat van de feminisering van de pedagogiek. Maar sowieso als je slaat uit onmacht/onkunde valt dit buiten een pedagogische tik, want uit onmacht/onkunde is niet meer pedagogisch verantwoord en heet mishandeling. Hier gaat het om een pedagogische tik om een resultaat te bereiken en je kan je afvragen wanneer je dit middel kan gebruiken voor welke doelen. Onmacht en onkunde zijn bij een pedagogische tik niet aan de orde.

Dan ga je er wel vanuit dat er zoiets als een "pedagogische tik" bestaat. Ik vind het een vreselijk eufemisme.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 30 jul 2009 13:55

Mortlach schreef:
Andere Jas schreef:Het is dan wel een naïeve instelling om ervan uit te gaan dat elk kind netjes je verhaaltje gaat afluisteren en zich bekeerd. Beetje het resultaat van de feminisering van de pedagogiek. Maar sowieso als je slaat uit onmacht/onkunde valt dit buiten een pedagogische tik, want uit onmacht/onkunde is niet meer pedagogisch verantwoord en heet mishandeling. Hier gaat het om een pedagogische tik om een resultaat te bereiken en je kan je afvragen wanneer je dit middel kan gebruiken voor welke doelen. Onmacht en onkunde zijn bij een pedagogische tik niet aan de orde.

Dan ga je er wel vanuit dat er zoiets als een "pedagogische tik" bestaat. Ik vind het een vreselijk eufemisme.

Mwah, als je een pedagogische tik beschouwt binnen de gedragstheorie kan je het plaatsen in het rijtje van afzwakkers om gewenst gedrag te bereiken. Zo bestaat het wel. En in feite heeft de pedagogische tik een hoop voordelen aangezien het op korte termijn als op lange termijn werkt en eenvoudig te interpreteren is, in tegenstelling tot een hoop andere middelen.

Straffen is sowieso nooit leuk en zou ook nooit leuk moeten zijn, wat dat betreft mag je niet meer of minder gevoelswaarde hechten aan een pedagogische tik als een pedagogische isolatie, verhaal of iets dergelijks.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 jul 2009 18:12

t-t schreef
Nou, dat is geen grens aan geven want het kind luisterd duidelijk niet naar die lief bedoelde zoetsappige opmerkingen van de moeder.
Het blijft maar door drammen.
Terwijl een tik een kortstondig en duidelijk einde aan die ellende is.
En extreem zal ik het niet noemen, het komt helaas zeer veel voor.

En ja, ik weet hoe het is voor een kind met ADHd, of ander soortige afwijkingen om iets nieuws te moeten.
Ik weet dat ze dan een enorme stennis kunnen schoppen in een winkel. Al het nieuwe is voor zulke kinderen een bijna onoverkomelijk probleem.
Maar dan zou ik met die schoenen winkel een oplossing verzinnen. Door b.v. een schoenmaatje te vragen en dan aan aantal schoenparen opzicht mee te vragen.
Zo doen wij het met onze kleinzoons. En het werkt prima!
Geen gegil in de winkel meer, geen moeten passen in een vreemde omgeving en thuis gaat het goed. Passen en mogen kiezen uit 2 of 3 paar werkt voor hen het beste.

Dus denk niet dat ik niet weet wat en hoe het is met zulke kinderen.
Ik heb ze in alle soorten en maten over de vloer gehad en nog steeds. We zijn niet voor niets een logeeradres.
Maar mijn ervaring is dat de duidelijke grens erg belangrijk is en het beste voor ze werkt.
Rust, reinheid en regelmaat waren vroeger en zijn zeker ook nu wel de belangrijkste peilers bij het opvoeden.
En dan vergeet ik de allerbelangrijkste niet: vit L.
Daarbij is consequent zijn ook heel belangrijk. Je kunt bij zulke kinderen niet de ene keer zeggen dat mag niet, en een andere keer denken: ach laat maar.
Maar eigenlijk is dat bij alle kinderen zo.

Andere Jas schreef:
Mortlach schreef:
Andere Jas schreef:
Het is dan wel een naïeve instelling om ervan uit te gaan dat elk kind netjes je verhaaltje gaat afluisteren en zich bekeerd. Beetje het resultaat van de feminisering van de pedagogiek. Maar sowieso als je slaat uit onmacht/onkunde valt dit buiten een pedagogische tik, want uit onmacht/onkunde is niet meer pedagogisch verantwoord en heet mishandeling. Hier gaat het om een pedagogische tik om een resultaat te bereiken en je kan je afvragen wanneer je dit middel kan gebruiken voor welke doelen. Onmacht en onkunde zijn bij een pedagogische tik niet aan de orde.

Mwah, als je een pedagogische tik beschouwt binnen de gedragstheorie kan je het plaatsen in het rijtje van afzwakkers om gewenst gedrag te bereiken. Zo bestaat het wel. En in feite heeft de pedagogische tik een hoop voordelen aangezien het op korte termijn als op lange termijn werkt en eenvoudig te interpreteren is, in tegenstelling tot een hoop andere middelen.

Straffen is sowieso nooit leuk en zou ook nooit leuk moeten zijn, wat dat betreft mag je niet meer of minder gevoelswaarde hechten aan een pedagogische tik als een pedagogische isolatie, verhaal of iets dergelijks.

Zomaar een voorbeeld:
Je bent gewend om pedagogische tikken uit te delen, nee niet uit onmacht maar als opvoedmethode.
Op een goede dag, je bent net ongesteld geworden(ik ga even uit van een moeder uiteraard ) Voor je gevoel heb je te weinig aandacht aan de kinderen besteedt en ga je pannenkoeken bakken, maar ja je kinderen voelen net haarfijn aan dat jij je niet lekker voelt, en gaan me daar een partijtje klieren ! Ja je gebiedt hen er onmiddelijk mee te stoppen, maar ja dat doen ze natuurlijk niet en als dan ook nog de vaas bloemen omgaat en de pannekoek die je net aan het bakken bent mislukt... dan... ja dan is de maat vol, je deelt vol liefde zonder enig spoor van boosheid pedagogische tikken uit.
la me niet lachen joh je bent mens en tot alles in staat!
ik geloof niet dat er iemand is die alles goed gedaan heeft en het nu ook nog goed doet, de kinderen weten waar ze aan toe zijn, ik hoef alleen maar.... te doen, je gaat gewoon niet naar de winkel met zo'n kind, en als het hun eerste kind is die dit heeft en zij nog weinig ervaring hebben, je doet gewoon... ik heb het altijd zus en zo gedaan en het was heeeel goed. bah!
vooral dat: je doet gewoon, dat zijn nu net de nekkebrekers.
gr Samanthi

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 01 aug 2009 20:53

Van de week liep ik door een dierentuin. Ik liep een wat donker paadje in, deed voor mij wat luguber aan. Was daar een vaderr die een kind (2/3 jaar) op de kont sloeg. Kind janken. Dan denk ik: is er nu werkelijk geen ander middel om een kind te corrigeren?
Ik voelde me er erg naar onder om die vader te 'betrappen'.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 aug 2009 22:17

Onvoorstelbaar dat iemand zo'n klein kind - een peutertje nota bene - op die manier behandelt.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 03 aug 2009 17:21

Filosoof schreef:Onvoorstelbaar dat iemand zo'n klein kind - een peutertje nota bene - op die manier behandelt.

Kan je mij nu precies de punten in deze situatie aanwijzen die jij afwijst of anders gedaan zou hebben? Gewoon zodat ik precies weet hoe jij denkt over deze situatie. :)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 03 aug 2009 19:32

Andere Jas schreef:Kan je mij nu precies de punten in deze situatie aanwijzen die jij afwijst of anders gedaan zou hebben? Gewoon zodat ik precies weet hoe jij denkt over deze situatie. :)

Ik wijs het af om een weerloze peuter fysiek te corrigeren. Dat hoeft niet nader uitgelegd, dunkt me.
Hoe ik dat gedaan had kan ik zo 1,2,3 niet zeggen. Er zijn legio mogelijkheden en ik weet bovendien niet precies wat het peutertje op dat moment deed.
-Friedrich Nietzsche-

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 03 aug 2009 23:38

Dus je mag alleen een pedagogische tik geven van iemand van gelijke fysieke sterkte? ;)
Maar meer uitleg vind ik eigenlijk wel nodig hoor, anders komt het op mijn redelijk gevoelsmatig en sentimenteel over(no offence uiteraard). Maar er zijn goeie redenen om een pedagogische tik wel te geven en als dit de grote tegen is dan vind ik het eerlijk gezegd een beetje teleurstellend.

En uiteraard is het moeilijk om aan de hand van het korte stukje gelijk een pedagogisch verantwoord alternatief te geven, dat snap ik. Ik weet ook niet of de tik verantwoord was of niet, maar, naïef-optimistisch als ik ben, geef ik de ouder het voordeel van de twijfel. De pedagogisch onbeholpenere ouders zijn namelijk meer van de kinderen proberen te sussen met een goedmakertje zodat de ouders zelf niet voor schut staan. Iedere dag wel te bewonderen in uw lokale supermarkt, je kent ze wel, hehe.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 03 aug 2009 23:55

Andere Jas schreef:Dus je mag alleen een pedagogische tik geven van iemand van gelijke fysieke sterkte? ;)
Maar meer uitleg vind ik eigenlijk wel nodig hoor, anders komt het op mijn redelijk gevoelsmatig en sentimenteel over(no offence uiteraard).

Ik beschouw het zowel rationeel als emotioneel immoreel. Fysieke correctie is pas nodig wanneer verbale correctie geen effect meer heeft. Een peuter slaan omdat hij niet luister vind ik in- en intriest.

Andere Jas schreef:De pedagogisch onbeholpenere ouders zijn namelijk meer van de kinderen proberen te sussen met een goedmakertje zodat de ouders zelf niet voor schut staan.

Daarom zeg ik: verplicht een opvoedcursus voor toekomstige ouders. Als je auto wilt rijden heb je ook een rijbewijs nodig, en als je op een bank wilt werken moet je een diploma hebben. Als je het leger in wilt moet je eerst de AMO afronden, etc. Waarom geen verplichte cursus als je een kind wilt? Het opvoeden van een kind is namelijk een moeilijk proces wat gepaard dient te gaan met een gedegen kennis van pedagogische methoden. M.i. valt een pedagogische tik ten allen tijde buiten de kaders van een goede opvoeding.
-Friedrich Nietzsche-

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 04 aug 2009 00:23

Filosoof schreef:
Andere Jas schreef:Dus je mag alleen een pedagogische tik geven van iemand van gelijke fysieke sterkte? ;)
Maar meer uitleg vind ik eigenlijk wel nodig hoor, anders komt het op mijn redelijk gevoelsmatig en sentimenteel over(no offence uiteraard).

Ik beschouw het zowel rationeel als emotioneel immoreel. Fysieke correctie is pas nodig wanneer verbale correctie geen effect meer heeft. Een peuter slaan omdat hij niet luister vind ik in- en intriest.

Dus je moet eerst een verbale correctie geven, en als dat niet werkt is een fysieke correctie nodig, maar dit is wel in en in triest? Is dat wat je bedoelt?

En ik hoop wel dat je beseft morele vorming op die leeftijd geen fundament heeft op cognitieve bijdragen, hè? Dat gaat puur gevoelsmatig bij die koters en gevoel beïnvloeden via verbale wegen heeft denk ik geen prettige uitwerking omdat de kinderen op die leeftijd heel beperkt kunnen redeneren en een verbale correctie immoreler uitpakt dan een fysieke correctie als je hetzelfde effect wilt krijgen.

Andere Jas schreef:De pedagogisch onbeholpenere ouders zijn namelijk meer van de kinderen proberen te sussen met een goedmakertje zodat de ouders zelf niet voor schut staan.

Daarom zeg ik: verplicht een opvoedcursus voor toekomstige ouders. Als je auto wilt rijden heb je ook een rijbewijs nodig, en als je op een bank wilt werken moet je een diploma hebben. Als je het leger in wilt moet je eerst de AMO afronden, etc. Waarom geen verplichte cursus als je een kind wilt? Het opvoeden van een kind is namelijk een moeilijk proces wat gepaard dient te gaan met een gedegen kennis van pedagogische methoden. M.i. valt een pedagogische tik ten allen tijde buiten de kaders van een goede opvoeding.

Dat kom je aan de rechten van een mens om hun kinderen op te voeden zoals binnen hun levensbeschouwing valt. Er is geen algemene opvoeding dat werkt op alle kinderen. Een kind is namelijk niet te vergelijken met autorijden of een baan bij het leger. De differentiaties in de karakters en eigenschappen van kinderen lopen verder uiteen dan de door jou genoemde vaardigheden. En een opvoedcursus moet nog maar eens gemaakt worden, als het zo tussen extremen heen en weer zwabbert als het onderwijs wordt het een hele lange, een echt heel erg lange weg totdat iemand de beste manier vindt.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 00:47

Andere Jas schreef:Dus je moet eerst een verbale correctie geven, en als dat niet werkt is een fysieke correctie nodig, maar dit is wel in en in triest? Is dat wat je bedoelt?

Nee, een fysieke correctie hoort niet nodig te zijn. Verbale terechtwijzing dient genoeg autoriteit te kennen. Is dit niet het geval, dan is de ouder in zoverre machteloos dat hij of zij overgaat tot het uitdelen van een tik. Dat is m.i. niet correct.

Andere Jas schreef:En ik hoop wel dat je beseft morele vorming op die leeftijd geen fundament heeft op cognitieve bijdragen, hè?

Dus dient een ouder maar over te gaan op een tik? Dat getuigt van vreemde logica, Andere Jas.

Andere Jas schreef:Dat kom je aan de rechten van een mens om hun kinderen op te voeden zoals binnen hun levensbeschouwing valt.

Dus moet ieder mens - geschikt of niet - maar gewoon z'n kinderen op kunnen voeden? Het lijkt me op z'n minst redelijk te noemen dat eerst eens gekeken wordt of een echtpaar wel geschikt is voor het ter wereld brengen van een nageslacht. Dit klinkt hard, controversieel zelfs, maar het zou een hoop ellende voorkomen. De actualiteiten zijn doordrenkt van berichten over de verstrekkende gevolgen van slechte opvoeding. Ik ben werkzaam geweest op een basisschool en die dingen die ik daar soms tegenkwam, doen me nog huiveren. En hoe kwam dat? Omdat de ouders niet geschikt waren om een kind op te voeden. En dat terwijl men het had kunnen voorkomen.

Andere Jas schreef: Er is geen algemene opvoeding dat werkt op alle kinderen. Een kind is namelijk niet te vergelijken met autorijden of een baan bij het leger. De differentiaties in de karakters en eigenschappen van kinderen lopen verder uiteen dan de door jou genoemde vaardigheden.

Het afbakenen van algemene criteria voor opvoeding kunnen zeer eenvoudig in een cursus worden verwerkt. Sterker nog: er zijn tientallen cursussen die prima volstaan. Het is m.i. nu aan de overheid om die cursussen onder de loep te nemen, te verenigen en van daaruit te beslissen of zoiets verplicht moet worden gesteld.
Het brengt gevaren met zich mee om iedereen zomaar in de gelegenheid te stellen een nageslacht voort te brengen. Ik begrijp het ethische tegenwicht ("je ontneemt mensen het recht... etc."), maar vergeet niet dat onschuldige kinderen het slachtoffer worden van slechte opvoeders. En ook de rechten van zo'n kind behoren tot de mensenrechten waar jij van spreekt. Het welzijn van het kind gaat vóór de kinderwens van de ouder.
-Friedrich Nietzsche-

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 04 aug 2009 10:58

Filosoof schreef:Nee, een fysieke correctie hoort niet nodig te zijn. Verbale terechtwijzing dient genoeg autoriteit te kennen. Is dit niet het geval, dan is de ouder in zoverre machteloos dat hij of zij overgaat tot het uitdelen van een tik. Dat is m.i. niet correct.

Ah zo. Maar inderdaad, jij hebt een grens gesteld en binnen die grens ben je machteloos als verbaal het niet meer werkt.
Dus dient een ouder maar over te gaan op een tik? Dat getuigt van vreemde logica, Andere Jas.

Da's die grens van jou opschuiven. Aansluiten bij de belevingswereld van het kind op een iets minder fijne manier. Om het duidelijkst en effectiefst te zijn zou een ouder inderdaad over 'moeten' gaan op een pedagogische tik.
Dus moet ieder mens - geschikt of niet - maar gewoon z'n kinderen op kunnen voeden? Het lijkt me op z'n minst redelijk te noemen dat eerst eens gekeken wordt of een echtpaar wel geschikt is voor het ter wereld brengen van een nageslacht. Dit klinkt hard, controversieel zelfs, maar het zou een hoop ellende voorkomen. De actualiteiten zijn doordrenkt van berichten over de verstrekkende gevolgen van slechte opvoeding. Ik ben werkzaam geweest op een basisschool en die dingen die ik daar soms tegenkwam, doen me nog huiveren. En hoe kwam dat? Omdat de ouders niet geschikt waren om een kind op te voeden. En dat terwijl men het had kunnen voorkomen.
Het afbakenen van algemene criteria voor opvoeding kunnen zeer eenvoudig in een cursus worden verwerkt. Sterker nog: er zijn tientallen cursussen die prima volstaan. Het is m.i. nu aan de overheid om die cursussen onder de loep te nemen, te verenigen en van daaruit te beslissen of zoiets verplicht moet worden gesteld.
Het brengt gevaren met zich mee om iedereen zomaar in de gelegenheid te stellen een nageslacht voort te brengen. Ik begrijp het ethische tegenwicht ("je ontneemt mensen het recht... etc."), maar vergeet niet dat onschuldige kinderen het slachtoffer worden van slechte opvoeders. En ook de rechten van zo'n kind behoren tot de mensenrechten waar jij van spreekt. Het welzijn van het kind gaat vóór de kinderwens van de ouder.

Je zit hier op iets wat breder is, wil je dit echt voorkomen dan heb je een maatschappelijke omwenteling nodig met een vernieuwd moraal. Dit kan denk ik niet opgelost worden door opvoedcursussen te geven. Maar ik ben bang dat als dat er toch van komt de pedagogische tik toch in herin voorkomt.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 04 aug 2009 11:37

Andere Jas schreef:
Filosoof schreef:Je zit hier op iets wat breder is, wil je dit echt voorkomen dan heb je een maatschappelijke omwenteling nodig met een vernieuwd moraal. Dit kan denk ik niet opgelost worden door opvoedcursussen te geven. Maar ik ben bang dat als dat er toch van komt de pedagogische tik toch in herin voorkomt.

Ik weet vrijwel zeker van niet, maar het zou kunnen natuurlijk. Een opvoedcursus is in elk geval een stap in de goede richting [liefst mits een ouder niet door de test komt]. Er zijn genoeg goede, intelligente ouders die zo'n cursus niet nodig hebben, dus het aanbrengen van een filter lijkt me op z'n plaats.
Maar goed, we zullen zien of het ooit zover komt.
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2009 11:41

Andere Jas schreef:Dat kom je aan de rechten van een mens om hun kinderen op te voeden zoals binnen hun levensbeschouwing valt.

Als binnen die levensbeschouwing valt dat kinderen (zonen voornamelijk) stok- en zweepslagen moeten krijgen, dan valt daar heel wat voor te zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”