voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2004 15:39

Petertje schreef:
caprice schreef:
joris schreef:de bijbel staat vol van het begrip vertrouwen. Ik ben nu begonnen in het oude testament helemaal van voor naar achter te lezen. En steeds weer k om ik tegen dat God zijn liefde laat zien, wij het weer verprutsen en iemand op de bres springt, God het weer goedmaakt.
Ik denk dat we meer lef mogen hebben. Vraag God maar eens om een gideonsteken!

Ik denk dat we voorichtig moeten zijn met een teken vragen.
Gideon had er tenminste nog reden toe. Hij moest tenslotte met 300 man een heel leger verjagen.

Mattheus 16 vers 4:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, den profeet. En hen verlatende, ging Hij weg.

Johannes 12 vers 37:
En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

Dat bedoel ik nou. Je haalt steeds weer een tekst (wel of niet uit het verband) waar je achter kunt schuilen. Ik kan het toch niet zelf....

Mag ik je wat andere teksten aanreiken:
Mat 4,17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Mar 6,12 En zij vertrokken en predikten, dat zij zich zouden bekeren.
Luc 5,32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.
Luc 13,3 en 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen
Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben
Luc 15,10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert
Joh 1,11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh 1,12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;

Okay, nog even doorgaan?? Wie moet hier nu wat doen???? Spreekt hier niet uit dat God aktie van ONS verwacht???

Ja. Om er vervolgens achter te komen dat we het zelf niet kunnen?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 02 feb 2004 16:03

caprice schreef:[quote="Petertje
Okay, nog even doorgaan?? Wie moet hier nu wat doen???? Spreekt hier niet uit dat God aktie van ONS verwacht???

Weet je, je mag het helemaal zelf weten wie en wat je gelooft. Ik probeer je aan te geven wat de Here Jezus zelf zegt! Hij, de Zoon van God, geloof je Hem??? :shock:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2004 16:45

caprice schreef:Ja. Om er vervolgens achter te komen dat we het zelf niet kunnen?

Zo staat het niet in de bijbel, wel staat er in de bijbel dat je je moet over geven. Maar dat dit alleen kan door de kracht van God. En door de trekkende kracht van de Vader. Nu dan, kijk eens in je leven, kijk naar het diepe verlangen dat in jou is. De WIL die verandert is. Volg die WIL, een WIL die je gegeven is. Waarom ben je bang dat je je zelf hoeft te doen? Jij hoeft juist niks te doen, (nou ja niks, een aparte soort van doen.) Net zoals een kind niks doet, en toch vertrouwt op zijn vader.

Als je door de kracht van je nieuwe WIL (de Heilige Geest) je overgeeft in de handen van God. Zal Hij een nieuw leven beginnen in jou. Maar zolang jou gevoel blijft tegenstribbelen, kan je niet tot Hem naderen. Ga niet in eigen krachten naar Jezus, maar op grond van zijn beloftes en op grond van de WIL die al in jou is
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2004 16:54

caprice schreef:
Petertje schreef:
caprice schreef:
joris schreef:de bijbel staat vol van het begrip vertrouwen. Ik ben nu begonnen in het oude testament helemaal van voor naar achter te lezen. En steeds weer k om ik tegen dat God zijn liefde laat zien, wij het weer verprutsen en iemand op de bres springt, God het weer goedmaakt.
Ik denk dat we meer lef mogen hebben. Vraag God maar eens om een gideonsteken!

Ik denk dat we voorichtig moeten zijn met een teken vragen.
Gideon had er tenminste nog reden toe. Hij moest tenslotte met 300 man een heel leger verjagen.

Mattheus 16 vers 4:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, den profeet. En hen verlatende, ging Hij weg.

Johannes 12 vers 37:
En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

Dat bedoel ik nou. Je haalt steeds weer een tekst (wel of niet uit het verband) waar je achter kunt schuilen. Ik kan het toch niet zelf....

Mag ik je wat andere teksten aanreiken:
Mat 4,17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Mar 6,12 En zij vertrokken en predikten, dat zij zich zouden bekeren.
Luc 5,32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.
Luc 13,3 en 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen
Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben
Luc 15,10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert
Joh 1,11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh 1,12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;

Caprice, je mag alleen zeggen niet kunnen in de zin dat je het nooit van uitjezelf wilt. Niet dat jij niet tot God kan gaan o.i.d. De verloren zoon gebruikte ook gewoon z'n benenwagen om terug te gaan naar de Vader, het volk verbrandde ook de afgodsbeelden op de hoogte, Nehemia ging samen met Israel Gods aangezicht zoeken, Jeremia riep op de zonden weg te doen om dat dat de weg naar God verhindert.

Bekering iets wat je niet kunt doen? Welnee iets wat je moet doen, maar vanjezelf niet wilt. Maar dat is iets heel anders.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2004 19:06

Kennen jullie het verhaal van Christen dat hij in kasteel twijfel gevangen zat bij reus wanhoop?
Hij kon vluchten doordat hij de sleutel 'belofte' had.

Maar toen was Christen al op de smalle weg de enge poort doorgegaan.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 02 feb 2004 19:10

caprice schreef:Kennen jullie het verhaal van Christen dat hij in kasteel twijfel gevangen zat bij reus wanhoop?

Lees jij een voorwaarde in de Bijbel?? Laat me lezen!
Al de voorwaarden waar jij mee komt, lees ik nie in de bijbel. God heeft met een ieder van ons Zijn eigen plan. Inderdaad, ook voor Bunyan!

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2004 19:12

Petertje schreef:
caprice schreef:Kennen jullie het verhaal van Christen dat hij in kasteel twijfel gevangen zat bij reus wanhoop?

Al de voorwaarden waar jij mee komt, lees ik nie in de bijbel. God heeft met een ieder van ons Zijn eigen plan. Inderdaad, ook voor Bunyan!

Christen ontdekte de sleutel pas nadat hij al geruime tijd in het kasteel gevangen zat.
Dat wilde ik ermee aantonen.

Dat God de beloften laat zien, uit Zijn Woord of door Zijn prediking werkt in het hart door de Heilige Geest?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2004 19:17

Ja mischien is dat het.. ook al hoeft het niet die weg te zijn die God met jou gaat. Maar het kan zeker zijn dat je nog 1 de twijvel zit. Dat je wel wedergeboren bent. Maar dat je het zelf niet zo ziet. Maar die sluitel is te vinden in hoor! De bijbel staat vol van beloftes, je mag op grond van die beloftes weten dat je behouden bent, niet verstandelijk maar omdat God het werk in jou begonnen is. Mischien moet je vragen op grond van die beloftes of je daarover zekerheid mag krijgen. Vergeet als je iets vraagt de tekst: bid en u zal gegeven worden niet uit het oog. Hij zal het geven!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2004 19:17

caprice schreef:
Petertje schreef:

Christen ontdekte de sleutel pas nadat hij al geruime tijd in het kasteel gevangen zat.
Dat wilde ik ermee aantonen.

Dat God de beloften laat zien, uit Zijn Woord of door Zijn prediking werkt in het hart door de Heilige Geest?
Caprice, wil je nou eens stoppen met de verantwoording voor jouw bekering op een Ander te schuiven? Jij weet zelf ook wel dat jij verantwoordelijk bent, dus zeg dan niet dat de HG z'n werk niet goed doet, want dat doe je nu.

Was het de schuld van de HG dat Christen zolang in het kasteel zat? Nee dat was Christen z'n eigen schuld. Maak niet dezelfde fout Caprice. Bunyan schrijft het als waarschuwing, niet als voorbeeld wat je op moet volgen.
Laatst gewijzigd door @mic op 02 feb 2004 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2004 19:18

Hij had ook de beloften voor de poort zelf, doordat hij de bijbellas en genodigd was.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 02 feb 2004 20:07

vrhaal van Christen is niet de bijbel!!!!

ik ontdekte gister iets moois. In leviticus staat de regelgeving voor onreine mensen. Iemand die eeen beetje melaats is, is onrein!!!!!
Maar iemand die helemaal wit van de melaatsheid is, wordt door God rein verklaard!!!!!

wat betekent dit? dat als je ervan overtuigt bent dat je zondig bent, dat er vergeving is!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2004 21:00

@mic schreef:Was het de schuld van de HG dat Christen zolang in het kasteel zat? Nee dat was Christen z'n eigen schuld. Maak niet dezelfde fout Caprice. Bunyan schrijft het als waarschuwing, niet als voorbeeld wat je op moet volgen.

Je hebt gelijk, want toen hij gevlucht was zette hij bij de weg naar kasteel twijfel een waarschuwingsteken neer voor anderen.

Ik vrees echter dat ik nog niet door die enge poort ben doorgegaan, en dat ik ben blijven steken bij de poel moedeloosheid/mistrouwen (om nog even verder te denken via de christenreis). :(

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2004 21:55

caprice schreef:
@mic schreef:Was het de schuld van de HG dat Christen zolang in het kasteel zat? Nee dat was Christen z'n eigen schuld. Maak niet dezelfde fout Caprice. Bunyan schrijft het als waarschuwing, niet als voorbeeld wat je op moet volgen.

Je hebt gelijk, want toen hij gevlucht was zette hij bij de weg naar kasteel twijfel een waarschuwingsteken neer voor anderen.

Ik vrees echter dat ik nog niet door die enge poort ben doorgegaan, en dat ik ben blijven steken bij de poel moedeloosheid/mistrouwen (om nog even verder te denken via de christenreis). :(

Wou zou je graag willen hebben van God?
Een papiertje met daarop: "carpice je hoort bij mij"

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 06:43

hijwel schreef:
caprice schreef:

Wou zou je graag willen hebben van God?
Een papiertje met daarop: "carpice je hoort bij mij"

Zekerheid dat het Zijn werk is, en niet het mijne.
Dat ik:
- zekerheid krijg van geloof
- of ontdekt wordt aan bedrog van mijzelf

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 07:05

En als je nou gewoon niet meer in 'de uitverkiezing' gelooft? Dat lost 't probleem ook op :wink: 8)

Terug naar “Archief”