Ik ben hartstikke blij dat in de NBV 'tuchtigen' is vervangen door 'wijze lessen'.
Er is, uit naam van de door tante-tortel aangehaalde teksten heel veel verkeerd gegaan.
Het heeft ook met de tijd te maken. Ik ben geboren in 1940. In de veertiger en vijftiger jaren was het normaal dat een kind geslagen werd. Zelfs op school kreeg je met de liniaal op je handen - en niet zachtzinnig - als ze niet schoon waren, of als je linkshandig was en stiekem dus de verkeerde hand gebruikte, om maar wat te noemen.
Gaandeweg is duidelijk geworden hoeveel schade het heeft aangericht bij kinderen, die geslagen zijn. Want 'spaar de roede niet' betekent dat je niet met je blote handen een kind slaat (en dus zelf ook die pijn voelt) maar een roede, een lat, een slipper gebruikt(e). Dus extra leed toebrengen. Nog altijd kan ik niet, bv. op de tv, zien dat iemand geslagen wordt, want dat golft er iets van paniek door me heen. Nee, ik heb er geen enkele positieve gedachte over. Zoals Mortlach al aangaf: het kind doet iets alleen maar niet meer uit pure angst voor een volgend pak slaag.
Al vaker zijn er opmerkingen gemaakt over wat wij wel of niet moeten overnemen uit de Bijbel. Zie ook bv. het topic "wil God dat we iemand doodslaan" (zoiets).
Wij stenigen geen mensen meer die overspel plegen om maar wat te noemen.
Het voorbeeld van de gameboy bij de jongste zoon van mijn nichtje, of voor de ouderen een pc-verbod, is mij uit het hart gegrepen. Om de nadelige gevolgen die ik zelf heb ondervonden van slaan waren mijn handen gebonden - ik heb mijn kinderen nooit geslagen, er waren andere middelen om ze te laten weten dat ze ondeugend waren, of in de pubertijd, grenzen overschreden hadden. En ze zijn nu volwassenen die gezond in het leven staan.