Geen seks voor het huwelijk, wat kan wel en wat niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: Geen seks voor het huwelijk, wat kan wel en wat niet?

Berichtdoor Filosoof » 27 jul 2009 19:53

Wat Mortlach zegt is geen fabeltje.
Meer dan eens heb ik in mijn naaste omgeving een huwelijk kapot zien gaan doordat het tussen de lakens niet werkte. En geloof me, dat berustte echt niet op flauwigheid of aanstellerij.

Fysiek tot elkaar komen is evengoed belangrijk - en vaak net zo moeilijk - als geestelijk tot elkaar komen. Onderschat dat niet.
Ik voel me dan ook genoodzaakt om te herhalen: lichamelijke intimiteit is een onmisbare hoeksteen voor een goede relatie. Ontwikkel je dat te weinig in je verkeringstijd - die zich daar bij uitstek voor leent - dan spring je (onnodig) in het diepe.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jul 2009 20:03

Zoals ik al zei, moet je ook lichamelijk naar elkaar groeien en daar hoort zeker het verlangen naar gemeenschap bij. Ik kan mij niet voorstellen dat als je geestelijk en lichamelijk naar elkaar toegroeit ( en dan bedoel ik niet alleen zoenen) en elkaar blijkbaar wel opwindend en aantrekkelijk vindt,dat het dan tussen de lakens mis gaat. Ik denk dat het probleem meer zit in de communicatie over seks dan dat er ook daadwerkelijk geen aantrekkingskracht is. Of je moet de hele verkeringstijd ook als broer/zus geleefd hebben. Maar dan zit er veel meer verkeerd in een relatie.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 27 jul 2009 20:15

ajl schreef:Zoals ik al zei, moet je ook lichamelijk naar elkaar groeien en daar hoort zeker het verlangen naar gemeenschap bij. Ik kan mij niet voorstellen dat als je geestelijk en lichamelijk naar elkaar toegroeit ( en dan bedoel ik niet alleen zoenen) en elkaar blijkbaar wel opwindend en aantrekkelijk vindt,dat het dan tussen de lakens mis gaat. Ik denk dat het probleem meer zit in de communicatie over seks dan dat er ook daadwerkelijk geen aantrekkingskracht is. Of je moet de hele verkeringstijd ook als broer/zus geleefd hebben. Maar dan zit er veel meer verkeerd in een relatie.

De seksuele ontwikkeling tussen geliefden ligt m.i. veel genuanceerder.
Wat je zegt is zonder meer waar, maar je ziet over het hoofd dat je je eigen vraag eigenlijk al beantwoordt.

Eerst zeg je "Ik kan me niet voorstellen... etc." en vervolgens geef je aan dat het probleem tussen de lakens vaak te wijten is aan openheid onderling.
Maar daar zit 'm nu juist het probleem. Juist de communicatie over lichamelijke intimiteit moet spelenderwijs tot stand komen in de verkeringstijd, zodat je een goede springplank hebt naar het uiteindelijke huwelijk. En dan nog is niet alles gezegd: het probleem tussen de lakens behelst meer dan alleen gebrek aan openheid. Want ook al zijn zowel man of vrouw open tegen elkaar, dan nog is het mogelijk dat hun wensen en genoegens zo ver uiteenliggen dat een goed seksleven onmogelijk is. En ook dat gaat op een dag wringen...

Kom je daar echter in je verkeringstijd al achter, dan is het mogelijk op basis daarvan een beslissing te nemen over de toekomst. Misschien is het dan beter de wegen te scheiden, of tijdig samen in therapie te gaan. Wanneer je zulke dingen in je huwelijk nog moet gaan doen, ligt de druk veel hoger. Je zit aan elkaar vast, je wilt een gezinnetje stichten, er zijn verwachtingen binnen je sociale milieu, etc.

Ik adviseer dus om elkaar in de verkeringstijd zo goed mogelijk te leren kennen- dus ook op lichamelijk gebied.
Wat mij betreft kan ook een devoot christen deze ontwikkeling zodanig aanpassen dat zijn geweten niet in het geding komt.
-Friedrich Nietzsche-

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jul 2009 20:23

Filosoof schreef:De seksuele ontwikkeling tussen geliefden ligt m.i. veel genuanceerder.
Wat je zegt is zonder meer waar, maar je ziet over het hoofd dat je je eigen vraag eigenlijk al beantwoordt.

Eerst zeg je "Ik kan me niet voorstellen... etc." en vervolgens geef je aan dat het probleem tussen de lakens vaak te wijten is aan openheid onderling.
Maar daar zit 'm nu juist het probleem. Juist de communicatie over lichamelijke intimiteit moet spelenderwijs tot stand komen in de verkeringstijd, zodat je een goede springplank hebt naar het uiteindelijke huwelijk. En dan nog is niet alles gezegd: het probleem tussen de lakens behelst meer dan alleen gebrek aan openheid. Want ook al zijn zowel man of vrouw open tegen elkaar, dan nog is het mogelijk dat hun wensen en genoegens zo ver uiteenliggen dat een goed seksleven onmogelijk is. En ook dat gaat op een dag wringen...

Als de communicatie goed is, kom je daar vanzelf wel tijdens de verkerkingstijd achter wat de ander op lichamelijk gebied wil. De meest basale wensen van iemand bespreek je toch tijdens de verkering. Ik mag hopen dat je er niet tijdens de huwelijksnacht achter komt dat iemand van bijvoorbeeld partnerruil houdt of iets dergelijks. Als dat wel zo is, dan lig je qua normen en waarden al zover uit elkaar dat een huwelijk sneller zal stranden. Het probleem ligt dan niet aan de seks, maar aan de communicatie voor het huwelijk.

Ik ben het wel met je eens dat het vooral aan de communicatie schort in veel relaties. Ik ben er zelf ook wel achter gekomen door gesprekken met vriendinnen dat er veel onbesproken kan zijn in een relatie.

Daarom is het goed om erover te praten en in ieder geval je eigen lichaam kent, zodat je weet waar je over moet praten!

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 27 jul 2009 20:43

ajl schreef:Als de communicatie goed is, kom je daar vanzelf wel tijdens de verkerkingstijd achter wat de ander op lichamelijk gebied wil. De meest basale wensen van iemand bespreek je toch tijdens de verkering.

Die communicatie verloopt een stuk natuurlijker wanneer je de daad nu en dan eens bij het woord voegt. Alleen woorden bieden meestal geen duidelijk beeld/gevoel bij de wensen en verlangens van de ander. Het is moeilijk om zulke dingen zuiver verbaal aan de kaak te stellen.
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 21:23

henkie schreef:
Mortlach schreef:Er komt ook nog eens bij dat je ook bij elkaar moet passen op seksueel gebied. Je wilt er toch niet achter komen na de huwelijksinzegening dat je in de slaapkamer totaal niet bij elkaar past.

Ik dacht dat dit fabeltje onderhand wel uit de wereld was. Het gaat om absolute uitzonderingen.

Nou, je spreekt anders met zo'n absolute uitzondering...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 21:26

ajl schreef:Dat vind ik echt een dooddoener. Waarom zou je seksueel niet bij elkaar passen? Ik denk dat als je geestelijk naar elkaar toegroeit en tegelijkertijd lichamelijk ook, dat het met de geslachtsgemeenschap ook wel goed komt. Al doende leert men toch? Natuurlijk is het de eerste keer niet optimaal ( voor veel vrouwen in ieder geval niet), maar ook op dat gebied kan je van elkaar leren. Al moet je er wel over blijven praten.

Er zijn gewoon dingen waar je pas achter komt als je eenmaal sex hebt. Dingen die je totaal niet in jezelf had verwacht, maar die er op dat moment uitkomen. Het is ook geen probleem als je allebei niets meer verlangd dan 2 keer per week recht op en neer met het licht uit (ja, ik overdrijf), en voor het merendeel van de mensen is dit ook genoeg, maar niet voor iedereen. Let op, ik zeg niet dat je het dan maar van te voren moet doen, dat is nog steeds aan ieder persoonlijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 21:31

ajl schreef:Als de communicatie goed is, kom je daar vanzelf wel tijdens de verkerkingstijd achter wat de ander op lichamelijk gebied wil. De meest basale wensen van iemand bespreek je toch tijdens de verkering. Ik mag hopen dat je er niet tijdens de huwelijksnacht achter komt dat iemand van bijvoorbeeld partnerruil houdt of iets dergelijks. Als dat wel zo is, dan lig je qua normen en waarden al zover uit elkaar dat een huwelijk sneller zal stranden. Het probleem ligt dan niet aan de seks, maar aan de communicatie voor het huwelijk.

Je gaat er dan al van uit dat beide partners hun eigen behoeften en wensen zelf kennen; dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jul 2009 07:33

Daar ben je hopelijk zelf al achter gekomen voordat je een serieuze relatie krijgt en anders kom je daar "spelenderwijs" tijdens het experimenteren wel achter.
Laatst gewijzigd door ajl op 28 jul 2009 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 09:52

ajl schreef:Daar ben je hopelijk zelf al achter gekomen voordat je een serieuze relatie krijgt en anders kom je daar "spelenderwijs" tijdens het expiremteren wel achter.

Ja inderdaad, spelenderwijs tijdens het experimenteren; maar als je daar pas mee begint ná de huwelijksinzegening, dan kan dat nog wel eens verkeerd uitpakken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jul 2009 09:57

Mortlach schreef:
ajl schreef:Daar ben je hopelijk zelf al achter gekomen voordat je een serieuze relatie krijgt en anders kom je daar "spelenderwijs" tijdens het expiremteren wel achter.

Ja inderdaad, spelenderwijs tijdens het experimenteren; maar als je daar pas mee begint ná de huwelijksinzegening, dan kan dat nog wel eens verkeerd uitpakken.

Hoezo? Gaat het dan minder goed dan vóór het huwelijk? Het is m.i. ook een kwestie van vertrouwen en als je elkaar al langer kent en naar elkaar toe gegroeid bent, ben je ook op seksueel vlak vrijer naar elkaar toe, lijkt mij.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jul 2009 10:03

Nu wordt er net gedaan dat als je geen gemeenschap hebt voor het huwelijk er alleen een kuis kusje op de wang gegeven wordt. Er zijn veel stellen die geen gemeenschap hebben voor het huwelijk, maar wel op de hoogte zijn van elkaars lichaam. Daar is een verkeringstijd toch ook voor en niet dat als je gaat trouwen je elkaar voor het eerst ontkleed ziet. Ik denk dat je dan nog een lange weg te gaan hebt.
Als dt wel een keus is die mensen maken en er in het huwelijk de tijd voor nemen om elkaar te ontdekken en er open over te praten, dan komt het ook wel goed. Ik denk dat het belangsrijkste is dat je elkaar kent.
Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat je met elkaar naar bed moet zijn geweest om te weten of je op het lichamelijke vlak ook bij elkaar past. Seks kan je namelijk leren...het duurt even, maar daar moet je ook de tijd voor nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2009 10:09

ajl schreef:Nu wordt er net gedaan dat als je geen gemeenschap hebt voor het huwelijk er alleen een kuis kusje op de wang gegeven wordt. Er zijn veel stellen die geen gemeenschap hebben voor het huwelijk, maar wel op de hoogte zijn van elkaars lichaam. Daar is een verkeringstijd toch ook voor en niet dat als je gaat trouwen je elkaar voor het eerst ontkleed ziet. Ik denk dat je dan nog een lange weg te gaan hebt.

Nou, als je sommige stukken leest, zou je het anders wel eens denken...

Als dt wel een keus is die mensen maken en er in het huwelijk de tijd voor nemen om elkaar te ontdekken en er open over te praten, dan komt het ook wel goed. Ik denk dat het belangsrijkste is dat je elkaar kent.

Hmm, wat dat betreft ben ik wat minder optimistisch. Natuurlijk zal het in 99% van de gevallen goed komen; het is die ene procent die overblijft.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jul 2009 10:09

Ik had het inderdaad ook over experimenteren met geslachtsgemeenschap, want inderdaad: als je elkaar nog nooit naakt gezien hebt voor de huwelijksnacht, heb je nog een lange weg te gaan...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jul 2009 10:14

em_ma schreef:En op 1 lijn liggen is zo belangrijk.

Leuke woordspeling m.b.t. dit onderwerp.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”