Filosoof schreef:De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het evangeliseren op een evenement als Gay Pride m.i. een beetje vergezocht is. Het zet geen zoden aan de dijk. De mensen daar zitten er hoogstwaarschijnlijk niet op de wachten. Zij willen een feestje. Zij willen vieren dat de emancipatie van homoseksualiteit almaar meer prioriteit krijgt. Als ze meer over Jezus willen weten, dan gaan ze wel naar de EO Jongerendag, om nog maar een evenement te noemen.
Mwa, ik denk dat als je juist kan laten zien dat het een (christenzijn) het ander (een feestje) niet uitsluit, dat je dan heel wat bereikt. De mensen die naar de EO-jongerendag gaan, zijn juist de lui die evangeliseren, niet die nog bereikt moeten worden. Of mensen erop zitten te wachten hangt volgens mij geheel af van de toon en de houding.
Ik zeg niet dat het fout is om ergens te evangeliseren, maar om het nu precies op de Gay Pride te doen lijkt me ontactisch, en dan druk ik me nog zacht uit. Het is zelfs een beetje schrijnend. "Jullie lopen we te vieren dat jullie homo zijn, maar als je de Verlosser niet in je hart sluit ga je alsnog verloren."
Het moge duidelijk zijn dat het evangeliseren op de Gay Pride niet met die insteek gebeurt, maar dat het wel zo over kan komen.
Natuurlijk, christenen hebben heel wat slechte beeldvorming te overwinnen, en er zullen mensen zijn die inderdaad zo zullen denken. En het enige wat je kan doen om te laten zien dat het zo kwaad nog niet is, is meedoen. Je kunt er wel wegblijven, maar hoe verander je dan iets? Mensen zullen blij zijn dat die chagerijnige zuurpruimen hun feestje niet komen verzieken, terwijl als je er wel bij bent, je kunt laten zien dat je het feestje gewoon meeviert en dat christenen soms ook net echte mensen zijn...