Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Re: Evangeliseren overal! Maar op de GayPride dan?

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 12:27

em_ma schreef:@ Denkertje: nee inderdaad sta ik daar niet te flyeren en ik heb gezegd dat ik respect heb voor de mensen die dat wel doen, maar waarom moet dat betekenen dat ik mij verheven voel boven de bezoekers van de Gay Pride?
Dat is een een niet juiste conclusie die jij trekt, waar haal je dat vandaan?

Als jij niet tijdens een houseparty gaat evangeliseren, wil dat toch niet zeggen dat jij je beter voelt dan een gabber?

Ik begrijp je conclusie niet helemaal: hoe kom je er bij dat ik me verheven zou voelen boven de bezoekers van de Gay Pride?
Ik vind wel dat een christen daar niks te zoeken heeft als-ie alleen maar gaat kijken.
Ik voel me voor geen meter beter, maar ik héb wel 'iets' meer: ik kén Jezus Christus en Hij kent mij en dat wil ik graag doorgeven, zonder een oordeel te vellen over homo's.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 26 jul 2009 12:29

Denkertje21 schreef:
em_ma schreef:@ Denkertje: nee inderdaad sta ik daar niet te flyeren en ik heb gezegd dat ik respect heb voor de mensen die dat wel doen, maar waarom moet dat betekenen dat ik mij verheven voel boven de bezoekers van de Gay Pride?
Dat is een een niet juiste conclusie die jij trekt, waar haal je dat vandaan?

Als jij niet tijdens een houseparty gaat evangeliseren, wil dat toch niet zeggen dat jij je beter voelt dan een gabber?

Ik begrijp je conclusie niet helemaal: hoe kom je er bij dat ik me verheven zou voelen boven de bezoekers van de Gay Pride?
Ik vind wel dat een christen daar niks te zoeken heeft als-ie alleen maar gaat kijken.
Ik voel me voor geen meter beter, maar ik héb wel 'iets' meer: ik kén Jezus Christus en Hij kent mij en dat wil ik graag doorgeven, zonder een oordeel te vellen over homo's.

Lees mijn antwoord nog maar eens terug. Ik bedoelde dat ik de indruk kreeg dat jij denkt dat ik mij verheven voel boven bezoekers van de Gay Pride.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jul 2009 16:16

em_ma schreef:De mensen gingen flyeren voor het concert, niet tijdens het concert. Dus niet in het feestgedruis! Je wordt zo overstemt, hoe wil je rustig met mensen kunnen praten over God? Daarom lijkt het mij nou niet bepaald handig als je met een boot meevaart. En ok, niet alle boten zullen een vulgaire look hebben. Maar hoe wil je met hun in contact komen als jij op een boot zit en hun ook?

Die lui bij dat Madonna-concert gingen daar vooral staan omdat er gegarandeerd veel publiek of af komt. Er worden wekelijks concertjes gegeven in kleinere zalen die veel, en dan bedoel ik echt heel veel schokkender zijn dan wat Madonna deed en doet. Maar goed.

Ik vind het wel een mooi idee hoor, gewoon meedoen. Laten zien dat je er bent, en dan komen de geïnteresseerden vanzelf wel naar jou toe. Niet zoals bij dat Madonna-concert, waar heel duidelijk werd aangegeven dat het groepje er heel erg tegen was. Ik weet wel dat mensen evangeliseren omdat ze overtuigd zijn dat ze het beste met de ander voor hebben, maar geloof me, er is weinig meer denigrerend dat gevraagd worden of iemand voor je ziel mag bidden.

Verder is het inderdaad zo dat het beeld wat de media neerzet van de gay pride heel ongebalanceerd is. Die twee of drie boten waar men wat extravanganter doet worden eruit gepikt en die halen het journaal, en dat is jammer. Ik zie trouwens weinig verschil tussen dat en bijvoorbeeld het Rotterdams Zomercarnaval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 26 jul 2009 17:01

-Vaarwel-
Laatst gewijzigd door Prince Caspian op 23 jul 2010 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jul 2009 21:46

Bedankt! Dit doet met even goed!
Vanavond zo'n bevestiging ontvangen in de preek over de roeping van Samuel: "zo Hij u roept, zo zult gij zeggen: Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort"

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 jul 2009 15:13

Prince Caspian schreef:Mooi initiatief weer :). Zoals gewoon zal er weer een hoop kritiek komen vanuit alle hoeken van de kerk en media. Maar daardoor moet je je niet uit het veld laten slaan, maar doorgaan met het evangelie verkondigen. En de mensen die erop op tegen zijn laten het er verder bij? Voel je je beter dan de mensen daar op dat bootje? Wij zijn allen één in Christus, dus ook je homo-naaste. En je kan wel bezig blijven of het wel of niet goed is om op zo'n bootje mee te varen. Maar denk dan eens aan al die mensen die daar zijn en misschien nog nooit van God gehoord hebben... En dan komt daar een ander bootje voorbij, met een ándere boodschap, dé boodschap... En ik denk dat dat nou het gene is wat telt. Dan maakt het niet meer uit, ook al is iedereen tegen je...

Korintiërs 9:16
Het zou me slecht vergaan als ik het evangelie niet verkondig!

Handelingen 1:8
Maar u zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. Dus ook op de Gaypride!!

Beetje raar eigenlijk. Je zegt dat ze het evangelie verkondigen maar ze blijven lekker op het bootje hangen en dansen en deinen mee op de muziek. Dus hoe horen ze van God als het niet verteld wordt? Als ze niet langs de kant lopen en vertellen van het evangelie?

Efez: De nieuwe levenswandel
17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 15:49

Het is in mijn ogen veel effectiever om open te staan voor vragen, dan zelf actief op iemand af te stappen. Als degene met vragen weet dat jij bestaat, dan komt hij/zij wel naar jou toe. De mensen die niet open staan, zullen waarschijnlijk negatief reageren op iets te actieve evangelisatie. Als je op iemand afstapt met dat bovengenoemde houding (ik zou verduisterd zijn in mijn verstand, en ijdelheden nastreven en dergelijke) dan heb je eigenlijk de grootste kans op een hele dikke middelvinger, hoe goed je het ook bedoelt. Iemand moet zelf het idee krijgen/hebben dat er iets mis is in zijn/hara leven, en dat God daarvoor een oplossing kan zijn. Als je op iemand afstapt om hem te gaan vertellen dat er iets mis is in zijn leven, dan moet je niet heel raar opkijken als ie daar dan op reageert.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 jul 2009 16:27

Ja, dat zou ook kunnen maar hoe kan iemand op je af stappen als je op een boot vaart?
Je bent niet te bereiken. Ze kunnen alleen maar zien: kijk die "christenen" hebben ook het roer om.
Die hebben het reuze naar hun zin op deze goddeloze gay-parade.
Wat voor boodschap gaat daar van uit ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 19:06

tante-tortel schreef:Ja, dat zou ook kunnen maar hoe kan iemand op je af stappen als je op een boot vaart?
Je bent niet te bereiken. Ze kunnen alleen maar zien: kijk die "christenen" hebben ook het roer om.
Die hebben het reuze naar hun zin op deze goddeloze gay-parade.
Wat voor boodschap gaat daar van uit ?

En sinds wanneer wordt er direct resultaat geeist/verwacht? Misschien is er iemand die in 2020 eindelijk eens een kerk binnenstapt voor een gesprek omdat hij in 2009 een bootje vol christelijke homo's zag langs varen. En goddeloze gay-parade? Sinds wanneer bepalen wij mensen waar God wel en niet aanwezig of welkom is? De boodschap die er van uitgaat is dat je als je christen wordt, je niet verplicht verandert in een grijze muis die niets mag, geen drank, geen seks, geen plezier, alleen op zondag 3 loodzware diensten onder begeleiding van begrafenismuziek uitgevoerd door de plaatselijke organist. Nee, de boodschap die er vanuit gaat - hopelijk - is dat je als christen ook middenin de maatschappij kunt en mag staan. Dat je je als christen open kunt stellen voor anderen zonder te dwingen. Lijkt me een boodschap die niet genoeg uitgedragen kan worden.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 jul 2009 19:36

Die boodschap gaat er echt niet vanuit. Je kunt lekker overdrijven in ieder geval. Loodzware diensten :roll:
Als je zegt dat het de bedoeling is om te evangeliseren dan moet je dat ook doen.
En dat doe je door in gesprek te gaan met mensen en niet op een boot te hangen tussen andere boten met halfnaakte gay's.
En niemand zegt dat er gelijk maar resultaat moet zijn, maar denk jij dan dat God jou nodig heeft op een gay boot om anderen met het evangelie te bereiken?
Denk je werkelijk dat God mensen niet kan bereiken zonder zo een extravagante decadentie? Zoals een meevaarder op deze boot ergens anders aangaf.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 27 jul 2009 20:05

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het evangeliseren op een evenement als Gay Pride m.i. een beetje vergezocht is. Het zet geen zoden aan de dijk. De mensen daar zitten er hoogstwaarschijnlijk niet op de wachten. Zij willen een feestje. Zij willen vieren dat de emancipatie van homoseksualiteit almaar meer prioriteit krijgt. Als ze meer over Jezus willen weten, dan gaan ze wel naar de EO Jongerendag, om nog maar een evenement te noemen.

Ik zeg niet dat het fout is om ergens te evangeliseren, maar om het nu precies op de Gay Pride te doen lijkt me ontactisch, en dan druk ik me nog zacht uit. Het is zelfs een beetje schrijnend. "Jullie lopen we te vieren dat jullie homo zijn, maar als je de Verlosser niet in je hart sluit ga je alsnog verloren."
Het moge duidelijk zijn dat het evangeliseren op de Gay Pride niet met die insteek gebeurt, maar dat het wel zo over kan komen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 21:17

tante-tortel schreef:Die boodschap gaat er echt niet vanuit. Je kunt lekker overdrijven in ieder geval. Loodzware diensten :roll:
Als je zegt dat het de bedoeling is om te evangeliseren dan moet je dat ook doen.
En dat doe je door in gesprek te gaan met mensen en niet op een boot te hangen tussen andere boten met halfnaakte gay's.
En niemand zegt dat er gelijk maar resultaat moet zijn, maar denk jij dan dat God jou nodig heeft op een gay boot om anderen met het evangelie te bereiken?
Denk je werkelijk dat God mensen niet kan bereiken zonder zo een extravagante decadentie? Zoals een meevaarder op deze boot ergens anders aangaf.

Christenen hebben nu eenmaal last van een stereotype beeld van wereldvreemde "killjoys". En als we heel eerlijk zijn is dat vooroordeel niet altijd volledig uit de lucht gegrepen. Ik heb in het verleden zowel een evangelische (happy-clappy) dienst (een doop) als een orthodox-refo-dienst (een huwelijk) meegemaakt, en beide keren kwam ik tot de conclusie dat ik dat dus nooit, maar dan ook absoluut nooit meer doe.

Er zijn zat mensen die na jaren moeite en zielvorsen eindelijk de last van de schaamte over hun eigen lichaam en seksualiteit los hebben kunnen laten, en dan zouden de christenen die last weer even terug op hun schouders leggen? Ik kan me voorstellen dat die mensen daar vriendelijk voor bedanken.

Als je in gesprek wilt gaan met mensen kun je twee dingen doen: op iemand afstappen en met een lekker denigrerend toontje iemand eerst proberen een probleem aanpraten (zondigheid) en daarna verbaasd zijn dat ze de oplossing (Jezus) niet willen accepteren; of: laten zien dat je bestaat en dat je een interessante gesprekspartner kunt zijn.

Natuurlijk heeft God mij of jou helemaal niet nodig. Hij kan natuurlijk simpelweg iedereen tijdens die gay pride direct aanraken. En weet je, ik zou er mijn geld niet op inzetten dat dat ook gaat gebeuren. Ik denk dat het helemaal geweldig is, zo'n bootje. Laten zien dat je bestaat! Naderhand natuurlijk nog wel ergens een standje met informatie of de mogelijkheid tot een rustig gesprek. Ik denk en hoop dat zoiets dan best wat aanloop zal hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2009 21:22

Filosoof schreef:De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het evangeliseren op een evenement als Gay Pride m.i. een beetje vergezocht is. Het zet geen zoden aan de dijk. De mensen daar zitten er hoogstwaarschijnlijk niet op de wachten. Zij willen een feestje. Zij willen vieren dat de emancipatie van homoseksualiteit almaar meer prioriteit krijgt. Als ze meer over Jezus willen weten, dan gaan ze wel naar de EO Jongerendag, om nog maar een evenement te noemen.

Mwa, ik denk dat als je juist kan laten zien dat het een (christenzijn) het ander (een feestje) niet uitsluit, dat je dan heel wat bereikt. De mensen die naar de EO-jongerendag gaan, zijn juist de lui die evangeliseren, niet die nog bereikt moeten worden. Of mensen erop zitten te wachten hangt volgens mij geheel af van de toon en de houding.

Ik zeg niet dat het fout is om ergens te evangeliseren, maar om het nu precies op de Gay Pride te doen lijkt me ontactisch, en dan druk ik me nog zacht uit. Het is zelfs een beetje schrijnend. "Jullie lopen we te vieren dat jullie homo zijn, maar als je de Verlosser niet in je hart sluit ga je alsnog verloren."
Het moge duidelijk zijn dat het evangeliseren op de Gay Pride niet met die insteek gebeurt, maar dat het wel zo over kan komen.

Natuurlijk, christenen hebben heel wat slechte beeldvorming te overwinnen, en er zullen mensen zijn die inderdaad zo zullen denken. En het enige wat je kan doen om te laten zien dat het zo kwaad nog niet is, is meedoen. Je kunt er wel wegblijven, maar hoe verander je dan iets? Mensen zullen blij zijn dat die chagerijnige zuurpruimen hun feestje niet komen verzieken, terwijl als je er wel bij bent, je kunt laten zien dat je het feestje gewoon meeviert en dat christenen soms ook net echte mensen zijn...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2009 22:18

tante-tortel schreef: Als je zegt dat het de bedoeling is om te evangeliseren dan moet je dat ook doen.

Sta jij op de kant te evangeliseren? Of zit je thuis gewoon achter de gebreide broek terwijl er 500.000 mensen in Amsterdam rondlopen die geschpen zijn voor de eeuwigheid?

tante-tortel schreef: maar denk jij dan dat God jou nodig heeft op een gay boot om anderen met het evangelie te bereiken?

Nee... God heeft niemand nodig, maar Hij stuurt er wel mensen op af en als de bruloftsgasten niet willen komen stuurt hij ze zelfs in de heggen en de stegen: OPDAT MIJN HUIS VOL WORDE!!!

liedjepiedje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liedjepiedje » 27 jul 2009 22:33

Ik heb even meegelezen. Ben het met meerdere mensen eens en oneens. In de eerste instantie dacht ik: Nee, dit is geen goede plek om aan wezig te zijn als christen.
Toen ik alles gelezen had schoot me te binnen dat Jezus bij hoeren en tollenaren kwam. En dan denk ik: Zouden de hoeren zich verkleed hebben omdat Jezus bij hen kwam? Jezus zocht ze op!
Our fears must never hold us back from pursuing our hopes...

Terug naar “[Religie] - Open forum”