Mortlach schreef:ik vind het hele idee van een "pedagogische tik" onverteerbaar. Het is ook een vreselijk eufemisme. Het is vaak wel meer dan een tik, en pedagogisch??? Ja, je leert het kind dat als een situatie je niet aanstaat, dat je die met geweld kunt oplossen, zeker als de ander kleiner en zwakker is dan jij...
Ben het eigenlijk niet helemaal met je eens. Door af en toe een pedagogische tik te geven leer je een kind juist niet om het met geweld op te lossen, maar het kind leert wel regels. Mijn zoon Hugo is bijna 12 maanden, tijgert de hele kamer rond, wil met alle geweld aan een tafeltje hangen die daar niet op gebouwd is en waar zware gevaarlijke dingen op staan.... 100 x gewaarschuwd...niet doen, gevaarlijk, aandacht afgeleid met eigen speelgoed etc. Afgelopen weekend een tik over zijn vingers gegeven en nu komt hij er niet meer aan.
Ander voorbeeld...mijn broertje ging op zn 13e een beetje de verkeerde kant op, dealen, handelen in messen etc. Mijn ouders meerdere malen met hem gesproken, had geen enkel effect. Hij heeft vervolgens 1 pak rammel gehad en daarna was het tij pas gekeerd.
Ander voorbeeld....mijn andere broer stond toen hij klein was steeds in het zolder raam, gewaarschuwd door mn ouders, straf gehad. Hielp allemaal niets. Ook hier weer na 1 pak rammel, was het over.
ik denk dat met een pedagogische tik de nuance van het bestraffen opgezocht moet worden. De eerder voorbeelden die op deze pagina gegeven zijn, gaan veel verder dan een pedagogische tik. Een pedagogische tik moet ook niet te pas en te onpas gegeven worden, want dan heeft het geen effect meer. Het moet juist als uiterst redmiddel ingezet worden. Daarnaast kan je je kind nog steeds leren om conflicten etc op een andere wijze op te lossen dan geweld te gebruiken.