Zwanger deel6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zwanger deel6

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2009 15:04

Sinds kort ben ik nl. gestopt met de pil (de kans op een zwangerschap is hierbij wel groot) dus vandaar mijn vraag over dat foliumzuur slikken.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 jul 2009 17:17

spannend evalien!

hier wel begonnen met foliumzuur slikken toen ik wist dat ik zwanger was, maar ik vergat dat altijd. dus wel een paar keer geslikt....

tja en dan nog maar te zwijgen van wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap. Het wordt steeds gekker.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 jul 2009 17:39

Ach ja, 20 jaar geleden had nog niemand van foliumzuur gehoord en nu word je 'dom' genoemd als je het niet slikt...
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jul 2009 17:57

Sommige dingen zullen ook wel een beetje overdreven zijn, maar dat van 20 jaar geleden... vind ik altijd een beetje een dooddoener, toen waren er ook totaal anders methodes om achter iets te komen. Toen was er ook echt nog geen 20 weken echo, nu doet toch ook bijna iedereen die wel? Sommige dingen worden in die 20 jaar nou eenmaal bewezen, wat is er dan verkeerd aan om daarin mee te gaan? En ik ben ook niet zo heel strak hierin, want sommige dingen vond ik ook overdreven, maar er zijn bepaalde dingen die gewoon absoluut wel beter zijn, en die echt een hele kleine moeite zijn, dus waarom zou je dat dan niet doen?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 jul 2009 18:27

MissF schreef:Sommige dingen zullen ook wel een beetje overdreven zijn, maar dat van 20 jaar geleden... vind ik altijd een beetje een dooddoener, toen waren er ook totaal anders methodes om achter iets te komen. Toen was er ook echt nog geen 20 weken echo, nu doet toch ook bijna iedereen die wel? Sommige dingen worden in die 20 jaar nou eenmaal bewezen, wat is er dan verkeerd aan om daarin mee te gaan? En ik ben ook niet zo heel strak hierin, want sommige dingen vond ik ook overdreven, maar er zijn bepaalde dingen die gewoon absoluut wel beter zijn, en die echt een hele kleine moeite zijn, dus waarom zou je dat dan niet doen?

ik moet je absoluut volkomen gelijk geven! maar hier word thet drie dagen geslikt, en de vierde dag vergeet ik het! Ik kan daar gewoon geen ritme in krijgen! Nu zou het misshien anders zijn. Maar toen werkte ik hele dagen. Als ik nu ooit zwanger raak zou ik het makkelijker kunnen denk ik, omdat ik de hele dag thuis ben.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 25 jul 2009 19:52

Haai: wat een prachtig kamertje hebben jullie gemaakt zeg!!!!
Daar zal de kleine vast wel fijn kunnen slapen.
Succes Haai met de laatste loodjes en alvast succes voor als het zover is!

Ik vraag me soms weleens af hoelang je foliumzuurtabletten moet innemen.
Want stel nu dat je al een aantal jaren bezig bent zwanger te worden, moet je ze dan al die tijd innemen??
Tuurlijk, je merkt er niets van en als het eenmaal in je dagelijkse ritme zit dan heb je er weinig 'hinder' van, maar je kunt die dingen toch niet jaren slikken?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 jul 2009 20:27

Dat vroeg ik me ook af, ik heb ook ong. anderhalf jaar geen pil geslikt en toen ineens zwanger maar om al die tijd foliumzuur te slikken vond ik ook wat ver gaan.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 25 jul 2009 20:51

Maar eigenlijk zou je gewoon vanaf het moment van zwanger willen worden die pillen moeten slikken.
Als je na een aantal jaar pilgebruik nog niet zwanger bent dan krijg je wel je bedenkingen.
Vraag me dat weleens af hoe vrouwen dat doen die al 2 jaar bezig zijn zwanger te worden, of ze al die tijd pillen slikken, want je kunt toch opeens die maand zwanger zijn.

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 25 jul 2009 20:56

Foliumzuur is een wateroplosbare vitamine. Dit betekent dat alles wat je teveel binnenkrijgt van deze vitamine, gewoon weer uitgescheiden wordt. Net als vitamine C, waar je nooit teveel van kunt krijgen. Met vetoplosbare vitamines, zoals vitamine A bijvoorbeeld ligt dat anders. Een overschot daarvan slaat je lichaam op. En tijdens de zwangerschap kan dit gevolgen voor de vrucht krijgen. Vandaar dat dan ook gewaarschuwd wordt tegen bijvoorbeeldv. teveel lever eten tijdens de zwangerschap.

bron http://www.ouders.nl

voldoende foliumzuur in eten?
Als je gevarieerd eet, krijg je voldoende foliumzuur binnen. Maar aan het begin van je zwangerschap heb je extra foliumzuur nodig. Het eten van veel voedingsmiddelen met foliumzuur is dan niet genoeg. Een zwangere vrouw zou daarvoor bijvoorbeeld elke dag 50 bruine boterhammen moeten eten. Of 5 kilo aardappelen. Voor de extra foliumzuur moet je tabletten slikken.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 25 jul 2009 21:43

Foliumzuur heeft inderdaad alleen zin als je het slikt wanneer je zwanger wilt worden. 24-26 dagen na de bevruchting sluit het ruggetje. Dit zou dus betekenen dat wanneer je er achter komt dat je zwanger wordt en je wilt dan beginnen met foliumzuur dat je dan 'te laat' bent. Ik zet expres 'te laat' tussen aanhalingstekens omdat het waar is dat geen foliumzuur slikken niet perse een open ruggetje zou betekenen. Ook wanneer je foliumzuur slikt is de kans op een open ruggetje aanwezig, maar wel aanzienlijk verminderd. Overigens vind ik het belachelijk dat wanneer iemand een kindje krijgt met een open ruggetje, mensen uit de omgeving diegene de schuld daar van geven. Er kunnen duizend en een dingen verkeert gaan bij de ontwikkeling van een baby en dat zijn geen dingen waar wij mensen invloed op hebben, of je nu wel of geen foliumzuur slikt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2009 22:19

Tuinfluiter schreef:Maar eigenlijk zou je gewoon vanaf het moment van zwanger willen worden die pillen moeten slikken.
Als je na een aantal jaar pilgebruik nog niet zwanger bent dan krijg je wel je bedenkingen.
Vraag me dat weleens af hoe vrouwen dat doen die al 2 jaar bezig zijn zwanger te worden, of ze al die tijd pillen slikken, want je kunt toch opeens die maand zwanger zijn.

Precies dat was dan ook meer mijn vraag.

Nu ik gestopt ben met de pil is er een kans dat ik zwanger raak. Maar het kan ook zijn dat we niet zwanger (kunnen) raken.

Dus ik zit wel een beetje in twijfel. Want een vriendin van mij, heel toevallig kwamen we op dat onderwerp, die ook gestopt is met de pil die gaat dus dat foliumzuur al slikken.

Wat raden jullie mij aan?

asm

Berichtdoor asm » 25 jul 2009 22:55

@evelien
Slik je al een multivitamine normaal? Zit het ook vaak al in, maar niet altijd in de juiste dosering en sommige mogen ook niet geslikt worden door zwangere vrouwen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 jul 2009 08:02

Als je vitamine tabletten voor zwangeren slikt zit van allerlei in, oa ook foliumzuur. Ik slik nu sinds 3/4 jaar vitamine pillen en ik voel me een stuk sterker en beter. Ik was bijna depressief en zo vreselijk sagerijnig dat we dachten: laat ik daar eens aan beginnen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jul 2009 08:27

*Annet* schreef:Als je vitamine tabletten voor zwangeren slikt zit van allerlei in, oa ook foliumzuur. Ik slik nu sinds 3/4 jaar vitamine pillen en ik voel me een stuk sterker en beter. Ik was bijna depressief en zo vreselijk sagerijnig dat we dachten: laat ik daar eens aan beginnen.

welke vitamine pillen slik jij?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jul 2009 10:11

Ik slik de zwangerschapsvitaminen van VSM, maar gravitamon ( van davitamon) is er ook. Let in ieder geval op dat er geen vitamine A is toegevoegd en wel foliumzuur ( minimaal 100% van je dagelijkste benodigde hoeveelheid).Je kan ook losse tabletten foliumzuur kopen, zijn stukke goedkoper dan zwangerschapsvitaminen. Ik ben overgegaan op de zwangerschapsvitaminen zodra ik wist dat ik zwanger was.

Ik heb beide keren foliumzuur geslkt gelijk nadat ik gestopt was met de pil. Ik zou het mijzelf namelijk nooit vergeven als ons kind een open ruggetje of een hazelip zou krijgen terwijl ik dat wellicht met het slikken van 1 pilletje had kunnen voorkomen.
Laatst gewijzigd door ajl op 27 jul 2009 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”