GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: GKV

Berichtdoor tante-tortel » 16 jul 2009 19:24

BigSmile schreef:Wij hadden laatst in de kerk een dienst over de Islam met een stelling: wij kunnen nog wat van de moslims leren. En ik moet tot mijn schande bekennen: inderdaad. Ja dat kunnen wij. Als je ziet met wat voor overtuiging zij hun godsdienst beleven, wat zij er voor over hebben (o.a. zich door kleding onderscheiden van de wereld), hun dagelijkse godsdienst, respect voor de Koran etc. De regels verbonden aan de Islam horen er voor hen bij.

Op de tv laatst ook een interview gezien met een moslima. En ja, ik vind het toch bewonderenswaardig zo als zij in de wereld staan. Ondanks alle vooroordelen. Ze laat zien waar ze voor staat en waar ze in gelooft. Alle dingen die wij als een beperking zouden zijn van onze 'vrijheid van denken', zijn geen problemen. Hoofddoeken etc. worden met plezier gedragen.

Dan had je vandaag even naar het nieuws moeten kijken. Over hulpdiensten die nodig zijn om jongens en meisjes te beschermen tegen hun eigen familie omdat ze gevaar lopen om uitgehuwelijkt te worden tegen hun zin.
En als je het niet doet dan staan de regels boven je kind. Dus als je als kind niet trouwt met wie je ouders hebben uitgekozen al lang geleden, en je vlucht weg, dan heeft je vader gezichtsverlies en om dat te herstellen is het nodig om je kind om te brengen. Dus het zgn. gezichtsverlies staat boven je eigen kind! Wat voorbeeld nemen?
Nee toch zeker!

Laten we maar gewoon aan Christus een voorbeeld nemen en ons oog gericht op Hem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2009 11:16

tante-tortel schreef:
BigSmile schreef:Wij hadden laatst in de kerk een dienst over de Islam met een stelling: wij kunnen nog wat van de moslims leren. En ik moet tot mijn schande bekennen: inderdaad. Ja dat kunnen wij. Als je ziet met wat voor overtuiging zij hun godsdienst beleven, wat zij er voor over hebben (o.a. zich door kleding onderscheiden van de wereld), hun dagelijkse godsdienst, respect voor de Koran etc. De regels verbonden aan de Islam horen er voor hen bij.

Op de tv laatst ook een interview gezien met een moslima. En ja, ik vind het toch bewonderenswaardig zo als zij in de wereld staan. Ondanks alle vooroordelen. Ze laat zien waar ze voor staat en waar ze in gelooft. Alle dingen die wij als een beperking zouden zijn van onze 'vrijheid van denken', zijn geen problemen. Hoofddoeken etc. worden met plezier gedragen.

Dan had je vandaag even naar het nieuws moeten kijken. Over hulpdiensten die nodig zijn om jongens en meisjes te beschermen tegen hun eigen familie omdat ze gevaar lopen om uitgehuwelijkt te worden tegen hun zin.
En als je het niet doet dan staan de regels boven je kind. Dus als je als kind niet trouwt met wie je ouders hebben uitgekozen al lang geleden, en je vlucht weg, dan heeft je vader gezichtsverlies en om dat te herstellen is het nodig om je kind om te brengen. Dus het zgn. gezichtsverlies staat boven je eigen kind! Wat voorbeeld nemen?
Nee toch zeker!

Laten we maar gewoon aan Christus een voorbeeld nemen en ons oog gericht op Hem.

Dat geldt lang niet voor alle moslims, hoeveel worden er nou daadwerkelijk uitgehuwelijkt? Je moet geen karikaturen creëren op basis van extremen. Daarnaast, dat we van ze kunnen leren wil nog niet zeggen dat we hun gedrag moeten kopiëren... of dat ze dus alles goed doen? Dat wordt nergens gesteld. Op SOMMIGE gebieden kunnen we van ze leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 jul 2009 11:37

Blijkbaar komt het dus nog steeds op grote schaal voor. Schrikbarend veel dus!
We moeten aan geen moslims een voorbeeld willen nemen.
Christus moet ons voorbeeld zijn en zeker geen moslim die een afgod als hun god hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jul 2009 12:36

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:

Nee toch zeker!

Dat geldt lang niet voor alle moslims, hoeveel worden er nou daadwerkelijk uitgehuwelijkt? Je moet geen karikaturen creëren op basis van extremen. Daarnaast, dat we van ze kunnen leren wil nog niet zeggen dat we hun gedrag moeten kopiëren... of dat ze dus alles goed doen? Dat wordt nergens gesteld. Op SOMMIGE gebieden kunnen we van ze leren.

Ik heb drie weken in een moslimfamilie meegedraaid, midden in een moslimwijk ergens in Afrika. Het leek in geen geval op de vooroordelen die hier heersen en regelmatig over ons worden uitgekotst. Ik denk dat de manier waarop die mensen met hun medemensen, onafhankelijk van hun geloof, omgingen, een voorbeeld van gastvrijheid en liefde is. En als de plaatselijke imam mij nog aanmoedigt om christen te blijven zoals ik dat ben, dan neem ik aan dat niet bepaald voldoet aan het predikaat haatzaaier.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2009 14:26

tante-tortel schreef:Blijkbaar komt het dus nog steeds op grote schaal voor. Schrikbarend veel dus!
Christus moet ons voorbeeld zijn en zeker geen moslim die een afgod als hun god hebben.

Dat zijn er tientallen, zeg maar een stuk of 50 per jaar. Op hoeveel moslims?

Christus moet ten allen tijde ons voorbeeld zijn. Maar op een gebied als gastvrijheid kunnen we zeker van hen leren. Je gaat hier ten onrechte het tegenover Christus als voorbeeld zetten. Alsof je of Hem, of moslims als voorbeeld kan hebben. Hij is ons grote voorbeeld maar daarom kunnen we aan allerlei andere mensen op allerlei vlakken ook nog wel een voorbeeld nemen. Dat sluit elkaar totaal niet uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 19 jul 2009 14:29

tante-tortel schreef:Blijkbaar komt het dus nog steeds op grote schaal voor. Schrikbarend veel dus!

Volgens mij moet je anders naar dit nieuwsbericht kijken: het is een teken van vooruitgang dat kennelijk steeds meer moslims van de jongere generatie niet meer mee willen gaan in deze praktijken. Twintig jaar geleden zouden zij niet dit soort meldpunten gebeld hebben, maar gewoon uitgehuwelijkt zijn, zonder dat wij het wisten.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 19 jul 2009 14:31

off topique-smile
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2009 22:25

Zit wat in.... :)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 23 jul 2009 08:58

Tante Tortel, ik geloof dat je zelf ook wel weet wat ik bedoel.

Het is inderdaad zoals Marnix het nuanceert, op SOMMIGE gebieden kunnen wij wat van ze leren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2009 09:58

Ze kunnen bijvoorbeeld hele lekkere broodjes kebab maken :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 23 jul 2009 10:18

BigSmile schreef:Tante Tortel, ik geloof dat je zelf ook wel weet wat ik bedoel.

Het is inderdaad zoals Marnix het nuanceert, op SOMMIGE gebieden kunnen wij wat van ze leren.

Ik begrijp je helemaal maar ik wil niks van ze leren.
Wat dat aangaat is het een mooi voorbeeld wat in een ander topic als tekst aangegeven wordt: mattheus 23. Waar de schriftgeleerden juist als voorbeeld worden aangehaald om ze in niets te volgen.
Zo geld dat voor mij voor de moslim. Ik wil en zal ze niet als voorbeeld mogen nemen. In niets. Ik begrijp ook niet hoe een predikant dat wel van de preekstoel denkt te moeten verkondigen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2009 10:58

tante-tortel schreef:
BigSmile schreef:Tante Tortel, ik geloof dat je zelf ook wel weet wat ik bedoel.

Ik begrijp je helemaal maar ik wil niks van ze leren.
Wat dat aangaat is het een mooi voorbeeld wat in een ander topic als tekst aangegeven wordt: mattheus 23. Waar de schriftgeleerden juist als voorbeeld worden aangehaald om ze in niets te volgen.
Zo geld dat voor mij voor de moslim. Ik wil en zal ze niet als voorbeeld mogen nemen. In niets. Ik begrijp ook niet hoe een predikant dat wel van de preekstoel denkt te moeten verkondigen.

Tja, dat zit bij jou, in jouw houding. Blijkbaar kan je van geen enkele ongelovige ook maar iets leren, op geen enkel vlak... Alsof die op geen enkele manier een voorbeeld kunnen zijn op het gebied van gastvrijheid, liefde, zorg voor armen etc. Als een predikant wijst op de gastvrijheid in de Bijbel en dan zegt: Bij moslims zie je die oosterse gastvrijheid ook terug, daar kunnen we als christenen nog wat van leren, dan is daar helemaal niets mis mee. Maar blijkbaar kan je daar niet zo goed tegen omdat anderen op een bepaald vlak uitnemender worden geacht dan wijzelf :)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 23 jul 2009 13:16

Tja Tante Tortel ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik op je post moet zeggen.

Je roept wel iets op bij mij maar ik kan daar (nog) niet het juiste woord voor vinden. Wat en hoe je het zegt vind ik op zijn minst verwarrend.

Ik ben het in ieder geval niet met je eens. Maar zoals Marnix het verwoord is wat mij betreft wel waar. Ook al geloof ik niet wat de Moslims geloven, dat wil niet zeggen dat we als mens wat van ze kunnen leren.

Maar nu raken we toch teveel offtopic #-o

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 23 jul 2009 15:11

Nee, Marnix, ik zie dat namelijk op geen enkel vlak. Ze zijn niet gastvrijer dat wij. Ik zie geen enkel vlak waarin ze mij tot een voorbeeld moeten zijn.
Het zijn trouwens niet 50 personen die om hulp zouden vragen maar een groot aantal meisjes maar zelfs jongens.
Het is een veel groter probleem dan wij denken.
Ik heb een aangetrouwde neef die moslim is. Een hele lieve jongen. Maar als ik de verhalen hoor die daar in die familie voor komen en zijn voor gekomen, is er niets waarin ik ze als voorbeeld zou willen zien.
b.v.: een zoon de gevangenis voor de vader in laten gaan terwijl die vader dus in zijn winkel had brand gesticht om verzekeringsgeld op te strijken.
Of een nicht naar nederland halen die verplicht moet trouwen met een broer van mijn aangetrouwde neef. Waarbij beide niet willen. Maar ze hebben geen keus.
En zo kan ik nog wel een hele pagina vol schrijven.
Nee, geen voorbeeld aan moslims.
Misschien zijn er gerust individuele mensen die moslim zijn waaraan je wel een voorbeeld zou kunnen nemen. Dat kan en geloof ik zeker.
Maar niet aan het geheel van moslims.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2009 16:45

Tja, er zitten altijd gekken tussen, of het nou moslims of christenen zijn. Als dat je argumentatie is moeten we idd nergens een voorbeeld aan nemen, behalve aan Christus. Maar om nou een hele groep af te rekenen op het gedrag van sommige gekken.... Als je puur naar negatieve verhalen van sommigen kijkt en daar een hele groep op beoordeelt, word je beeld daar niet echt objectief van.

p.s. in een nieuwsbericht stond dat het enkele tientallen betrof, die werden uitgehuwelijkt.
En de gemiddelde moslim is zeker wel een stuk gastvrijer dan de gemiddelde Nederlander.

Terug naar “Archief”