Jo'tje schreef:Hahaha, al vind ik je vergelijking erg grappig, ten opzichte van Boekenlezer vind ik dit toch wel enigszins overdreven
Was het het ook.

Het was meer bedoeld al beeldspraak met een knipoog.
Moderator: Moderafo's
Jo'tje schreef:Hahaha, al vind ik je vergelijking erg grappig, ten opzichte van Boekenlezer vind ik dit toch wel enigszins overdreven
Jo'tje schreef:Harm-J schreef:BigSmile schreef:Jammer hoor dat Boekenlezer zo behandeld wordt. Mijn idee is dat hij eerlijk en vanuit de Bijbel een antwoord wil geven/tegengas wil geven aan de gang van zaken binnen de GKV.
Iets op nette wijze ten borde brengen, is van geheel andere wijze dan een kerkgenootschap als toiletpapier gebruiken.
Hahaha, al vind ik je vergelijking erg grappig, ten opzichte van Boekenlezer vind ik dit toch wel enigszins overdreven
André schreef:Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de ene mens graag dogmatische prediking hoort, en een ander er ook wel graag een boodschap bij wil van: hoe pas ik dit in mij geloofsleven toe nu?
Harm-J schreef:1. Dat het er heel erg op lijkt of jij alleen maar uit bent binnen een kerk om jouw eigen behoeften bevredigd te zien, zonder dat jij kijkt naar wat jouw broeder of zuster aan kan.
Harm-J schreef:2.Dat ik ermee bedoel dat het genade brood (van Christus voor ons), ons geschonken is (gratis en voor niets). Dat mag uitgedeeld worden, men moet de zuigeling niet gelijk roggebrood voor willen schotelen. Een zuigeling zal dit niet kunnen verteren, dan wel uitspugen, het zij op andere manier het brood het lichaam laten verlaten.
Harm-J schreef:3.Laat een ieder voor zich bepalen aan wat voor brood iemand behoefte heeft. Ga iemand geen roggebrood door de strot duwen als iemand genoeg heeft aan wit brood. (lees: loop niet zo tegen kerkverbanden aan te schoppen die in jouw ogen die te licht zijn bevonden. Het is tenslotte God die het hart van de mensen aan ziet.
André schreef:3.Laat een ieder voor zich bepalen aan wat voor brood iemand behoefte heeft. Ga iemand geen roggebrood door de strot duwen als iemand genoeg heeft aan wit brood. (lees: loop niet zo tegen kerkverbanden aan te schoppen die in jouw ogen die te licht zijn bevonden. Het is tenslotte God die het hart van de mensen aan ziet.
Harm-J schreef:Laat een ieder voor zich bepalen aan wat voor brood iemand behoefte heeft. Ga iemand geen roggebrood door de strot duwen als iemand genoeg heeft aan wit brood. (lees: loop niet zo tegen kerkverbanden aan te schoppen die in jouw ogen die te licht zijn bevonden. Het is tenslotte God die het hart van de mensen aan ziet.
BigSmile schreef:En dus is de rest minder belangrijk? God ziet wel het hart van de mensen aan, maar dat wil niet zeggen dat de rest daarmee vervaagt.
Boekenlezer schreef:Even voor de goede orde...
Het eerste citaat wat Cahier aanhaalt is inderdaad van André. (Dat komt van hier.)
Maar de drie citaten die daarop volgen, zijn niet van André, maar van Harm-J. (Die komen hier vandaan.)
Dat is wel belangrijk om in het oog te houden, want Harm-J reageert bepaald anders dan André. Deze personen zijn erg verschillend.
Harm-J schreef:Het wil niet zeggen dat de rest vervaagd. Persoonlijk denk ik dat men er voor moet waken dat men zich niet te veel laat (af)leiden door mensen opgelegde en/of gecreeërde regels. Daarmee bedoel ik te zeggen dat iemand in eenvoud kan geloven, (lees: gericht met hart op God, zonder zich al te veel bezig te houden met wettische en of kerkelijke zaken) en dat iemand kan geloven, door middel van zich te bedienen van zware prediking en het volgen van persoonlijke leef en leerregels.
Mijn punt daarmee is, dat men er voor moet waken, dat de één de ander niet moet proberen zijn levenstijl/gedachtegoed op te dringen. Een ieder zij tenslotte in zijn gemoed overtuigd.
let wel ergens over discussiëren, van mening over verschillen, is een groot verschil ten opzichte het wij/zij denken. (lees: alleen ik leef/kerk goed, de ander niet.)
Cahier schreef:Wanneer niet geprobeerd mag worden om iemand gedachtegoed “op te dringen” is dat feitelijk tevens de doodsteek voor alle evangeliesatieprojecten. Waar christenen voor moeten oppassen is niet om anderen een levensstijl of gedachtegoed op te dringen, maar om bovenschriftuurlijke bindingen aan anderen op te dringen. Een niet-christelijke levensstijl of gedachtegoed mag niet in geaccepteerd worden. Eveneens geldt dat een schijnbaar christelijke leer en leven, niet noodzakelijkerwijs een christelijke leer en leven is. Het beproeft de geesten of zij uit God zijn, blijft immer geboden. Wat dat betreft ben ik het dan ook helemaal eens met je wanneer je zegt dat een meningsverschil een groot verschil is ten opzichte van hetgeen jij wij/zij-denken noemt.
BigSmile schreef:Marnix, je hebt gelijk hoor. Bijbelse regels gaan boven menselijke regels.
Maar als de kerk mij zou verplichten een hoofddoek te dragen en ze zouden daarvoor de argumenten kunnen overleggen uit de Bijbel dan zou ik dat accepteren aangezien ik de Bijbel voor waar aanneem. Als zijn argumenten aan zouden dragen die ze zelf hebben bedacht dan zou ik dat niet accepteren.
En we moeten inderdaad niet in een isolement gaan leven. Midden in de wereld kunnen en moeten wij een baken van licht zijn zodat men weet en kan zien dat wij christen zijn. Wij moeten wel in de wereld staan maar niet van de wereld zijn! Dat is een groot verschil.
Wat betreft kleding: dat is een eindeloze discussie. Ik bedoelde niet persé dat een vrouw geen broeken mag dragen, ik draag ze namelijk zelf ook. Maar ik denk persoonlijk dat je zelfs als vrouw met een broek onderscheid kunt maken tussen jou en de wereld. Dat is namelijk wel onze opdracht! Je mag namelijk met je kleding geen aanstoot geven. Dat mis ik vaak in de GKV, dames daar zien er met broek vaak net zo uit als dames niet uit de kerk. En ik denk dan aan ultralage heupbroeken waar de string boven uit steekt (niet echt lekker om tijdens de preek steeds te zien ....dat bedoel ik met aanstootgevend), laag uitgesneden topjes, minijurkjes, superstrakke broeken etc.
Daarom mijn uitspraak dat ik wel respect heb voor de moslims en hoe zij met hun geloof in het leven staan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten