Jezus na de Hemelvaart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Jezus na de Hemelvaart

Berichtdoor BigSmile » 16 jul 2009 09:34

Hallo,

Mijn nichtje had gisteren een interessante vraag. Één waar ik eigenlijk niet precies het antwoord op wist.
Zij had het op school over de Hemelvaart gehad. En dat Jezus opgevaren was naar de Hemel.
Maar hij is als mens opgevaren. En op school had ze geleerd dat God geen mens is maar een geest. En aangezien Jezus, God en de Heilige Geest een drie-eenheid zijn, snapte ze niet hoe dat nou kon. In haar beleving is Jezus nu als mens (zoals hij is opgevaren) in de Hemel bij Zijn Vader.
Maar is dat zo? Ik heb de Bijbel eens nagekeken maar er zo één twee drie geen helder antwoord op gevonden. Of zou Jezus nadat hij door een wolk aan het zicht van de discipelen was onttrokken een gedaanteverandering hebben ondergaan? Of wellicht worden we helemaal niet geacht ons hier mee bezig te houden?

Groetjes,
BigSmile

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Jezus na de Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2009 10:35

Hij is God, en tegelijkertijd mens. Hij was op aarde in een aards lichaam, als mens. Hij was God en tegelijkertijd mens maar op aarde had hij een menselijke gedaante. Volgens mij is Hij nog steeds God en mens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verschijning aan Paulus. Hij hoort een stem en ziet een verblindend licht. Dat laatste was geen kenmerk van Hem toen Hij op aarde rondliep. Kijk ook eens naar de verschijning aan Johannes. Hij ziet Hem, als mensenzoon, maar tegelijkertijd met allemaal kenmerken die Hij toen Hij op aarde rondliep, niet had.

12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid.

Hij is God en mens. En die twee sluiten elkaar niet uit. Hij kan er uit zien als mens en mens zijn maar tegelijkertijd ook God zijn en dus onderdeel van de drieeenheid. Hij is altijd God geweest en ook mens geworden maar dat doet niets af aan zijn Godheid. Overigens denk ik dat Hij ook niet aan 1 gedaante gebonden is zoals Hij op aarde was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 16 jul 2009 12:10

Ja dat snap ik. Hij is God en mens tegelijk.

Maar ik weet niet of ik moet geloven dat Jezus nu als mens (dus zoals hij is opgevaren) in de Hemel is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2009 14:20

Dat weet ik ook niet. Ik weet ook niet of het relevant is. Hij is niet aan zijn menselijke lichaam gebonden. Het is niet van belang voor de drie-eenheid. Wel wordt gezegd dat Hij zal terugkomen, net zoals Hij ook naar de hemel gegaan is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jul 2009 14:52

Jezus heeft geen afstand gedaan van Zijn opgestane lichaam. Wat de Bijbel ons zegt, is dat de "Heere is opgenomen in heerlijkheid in de hemel en zit aan de rechterhand van God" (Mark. 16:19, Luk. 24:51, Hand. 1:9-11, 1 Tim. 3:16, 1 Petr. 3:21-22). Daarbij is Hij eenmaal ingegaan in het hemelse heiligdom met Zijn eigen bloed (Hebr. 9) om daar voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons (Hebr. 9:24). Want zonder het bloed van Christus is er geen vergeving voor ons. Dus is het voor ons ook van het grootste belang dat Christus lichamelijk in de hemel aanwezig is. Hij is ons zekere pand in de hemel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 sep 2009 13:37

Over Jesjoea (Jezus) wordt in het heden en ook in de toekomst nog als mens gesproken: "want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’" (Hand.17:31) en zo spreekt Paulos ook elders van Hem: "In de dag wanneer God de verborgen dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie." (Rom.2:16); "Want er is één God, er is ook één Middelaar G-ds en der mensen, de mens de Gezalfde Jesoes;" (1 Tim.2:5).
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 11 sep 2009 20:57

In dit verband is toch ook interessant, wat Daniël over deze dingen schrijft. Het eigenlijk belangrijke is al wel in de vorige postings naar voren gekomen, maar ik citeer aanvullend: Daniël 7 v 13 e v.
...............
In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die er uitzag als een mens,
Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid
Hem werd de macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken, welke taal zij ook spraken, dienden hem.
Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.
.................

Ongetwijfeld wordt hier Jezus Christus voorzegd. Hij noemde zichzelf ook altijd "Mensenzoon', een benaming, die hij aan deze tekst heeft ontleend en die hij veilig als 'schuilnaam' kon gebruiken, omdat niemand in zijn dagen veel zal hebben geweten vn dit deel van Daniëls moeilijke visioenen.

Het heeft mij altijd ontroerd, dit te lezen.
Het is zo helemaal 'het vervolg'op wat in Handelingen over zijn hemelvaart wordt verteld.
Dáar: discipelen, die hem verbaad nakijken, wanneer hij door de wolken van de hemel wordt onttrokken aan hun ogen.

Híer zie ik de hemel vol met hemellingen, die in ademloze afwachting kijken naar wat komen gaat. En ja.....daar is hij, de overwinnaar, gedragen door wolken. Hij nadert tot God en scharen engelen begeleiden hem in blijde triompf en leiden hem voor God. En dan ontvangt hij alle macht in de hemel en op aarde.

Deze grote overwinnaar, door de engelen juichend omstuwd tot vóor de troon, waarop hij even later plaats neemt, is het hoofd van de gemeente, van jullie en mij en al die andere gelukkigen.

Een mens op de troon van het heelal en niet maar alleen van het heelal, maar ook van de onzienlijke wereld

Wat een voorrecht om bij hem te horen.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”