Berichtdoor gerritse » 11 sep 2009 20:57
In dit verband is toch ook interessant, wat Daniël over deze dingen schrijft. Het eigenlijk belangrijke is al wel in de vorige postings naar voren gekomen, maar ik citeer aanvullend: Daniël 7 v 13 e v.
...............
In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die er uitzag als een mens,
Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid
Hem werd de macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken, welke taal zij ook spraken, dienden hem.
Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.
.................
Ongetwijfeld wordt hier Jezus Christus voorzegd. Hij noemde zichzelf ook altijd "Mensenzoon', een benaming, die hij aan deze tekst heeft ontleend en die hij veilig als 'schuilnaam' kon gebruiken, omdat niemand in zijn dagen veel zal hebben geweten vn dit deel van Daniëls moeilijke visioenen.
Het heeft mij altijd ontroerd, dit te lezen.
Het is zo helemaal 'het vervolg'op wat in Handelingen over zijn hemelvaart wordt verteld.
Dáar: discipelen, die hem verbaad nakijken, wanneer hij door de wolken van de hemel wordt onttrokken aan hun ogen.
Híer zie ik de hemel vol met hemellingen, die in ademloze afwachting kijken naar wat komen gaat. En ja.....daar is hij, de overwinnaar, gedragen door wolken. Hij nadert tot God en scharen engelen begeleiden hem in blijde triompf en leiden hem voor God. En dan ontvangt hij alle macht in de hemel en op aarde.
Deze grote overwinnaar, door de engelen juichend omstuwd tot vóor de troon, waarop hij even later plaats neemt, is het hoofd van de gemeente, van jullie en mij en al die andere gelukkigen.
Een mens op de troon van het heelal en niet maar alleen van het heelal, maar ook van de onzienlijke wereld
Wat een voorrecht om bij hem te horen.
Daag
Ger