drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2009 19:49

Krukje schreef:Jij bent de gene die hier schijnbaar niet op in kan gaan. Niet een nuttig argument, alleen maar proberen op de persoon te spelen en met vooroordelen te gooien. De zwakste methode in een discussie. Ik sta open voor andere meningen, alleen heeft niemand mij nog kunnen overtuigen.

Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. Ik heb vaker deelgenomen aan soortgelijke discussies, ik weet precies hoe het gaat, ik heb ook van (ex-)JG vernomen hoe het gaat. En laten we elkaar niet voor de gek houden, jij bent hier niet gekomen om overtuigd te worden, slechts om de wachttoren genootschap boodschap te verspreiden. En de mensen die hier al aanwezig zijn zullen die boodschap nooit slikken.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 13 jul 2009 19:50

Ik ben nog niet gedoopt ofzo als Jehovahs getuigen. Ik ben het gewoon grondig aan het onderzoeken! Ik wil ook andere kanten weten, maar ik wil ook dat andere mensen deze kant bezien, omdat, zover ik heb bestudeerd, dit het juiste is.

Cicero schreef:@krukje: Waarom gebruik je de naam Jehova? Je weet dat dat een leesfout is?

Jezus is dat ook het is misschien zoiets als Jesjoea (of misschien Jehosjoea) geweest. Het was pertinent niet Jezus. De naam Jezus (Gr.: I‧e′sous) komt overeen met de Hebreeuwse naam Jesua (of Jehosua, de onverkorte vorm), die „Jehovah is redding” betekent.

Dus gebruiken we ook Gods naam omdat hij het wil!
De profeet Jesaja toonde duidelijk wat Gods wil in deze aangelegenheid is toen hij zei: „Looft de HEER [Hebreeuws: יהוה = JHWH = Jehovah], verkondigt Zijn naam. Maakt onder de volken Zijn daden bekend; roept uit dat Zijn naam verheven is.” — Jesaja 12:4. Zie ook Micha 4:5; Maleachi 3:16; Psalm 79:6; 105:1; Spreuken 18:10.

Cicero schreef:maar wel:
In <het> begin was het Woord,
en het Woord was bij (de) God en
het Woord was God.

Je kunt niet bij iemand zijn en toch ook die gene zijn.
Laatst gewijzigd door Krukje op 13 jul 2009 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jul 2009 19:53

Luck schreef:
TheKeimpe schreef:
Voor mij is God zelf al almchtig, hij kan niet 'completer' worden

Dus moet je wel in een drie-eenheid geloven, want Jezus zegt zelf: Mij is gegeven, alle macht in hemel en op aarde (Matth. 28)
Twee almachtige entiteiten kunnen onmogelijk tegelijk bestaan, dus moeten God en Jezus wel één zijn.

Hoe weet je dat dit onmogelijk is?

Als A en B beiden almachtig zijn dan heeft A dus macht over B, dus is B niet almachtig, want er is iets machtiger dan hij.

Anyway, Jezus is NIET alwetend, en dat is een een eigenschap die God sowieso moet hebben.

Onderbouwing?

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 13 jul 2009 19:59

TheKeimpe schreef:
Anyway, Jezus is NIET alwetend, en dat is een een eigenschap die God sowieso moet hebben.

Onderbouwing?

„Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen” (Mattheüs 24:36).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2009 20:47

Krukje schreef:Dat wil toch ook niet zeggen dat zijn woord "als een smidshamer die de steile rots verplettert?" rots als Jezus?

'God is mijn Rots...' (2 Sam 22,3)

God Die God vermorzeld... Dat doet me denken aan aartsvader Jakob welke in gevecht raakte met God (Gen 32,25) en nota bene niet verloor! Nu, als Jakob wel in staat was om God het hoofd te bieden, maar de Zoon niet indachtig was in alles, was Jakob dan soms groter als Jezus?

De Bijbel geeft antwoord.

'Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.' (Hos 11,1)

Gaat dit vers over Jakob of over Jezus? Was Jakob als kind in Egypte? Heeft God hem daar vandaan geroepen? Denk daar goed over na voor je je laat dopen.

Groeten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2009 21:04

Krukje schreef:
TheKeimpe schreef:

Onderbouwing?

„Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen” (Mattheüs 24:36).

Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.

' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)

'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)

Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 jul 2009 21:20

Krukje schreef:Maar in het laatste deel van Johannes 1:1 staat het tweede the'os (een predikaatsnomen, een zelfstandig naamwoord dat predikatief gebruikt wordt) met „goddelijk” of „een god” weer in plaats van met „God”.
Dat heeft een reden.
Omdat het tweede the'os een predikaatsnomen in het enkelvoud is dat vóór het werkwoord staat en niet het bepalend lidwoord ho in het Grieks heeft.
In dit vers duidt zo’n zinsconstructie op een karakteristiek of hoedanigheid van het onderwerp.
Het laat duidelijk de aard van het Woord uitkomen, namelijk dat hij „goddelijk” was, „een god”, maar niet de almachtige God.
Dit is in harmonie met de vele schriftplaatsen die laten zien dat „het Woord” de woordvoerder van God was, door God naar de aarde gezonden.
Zoals Johannes 1:18 verklaart: „Geen mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren god [de in de hemel door de almachtige God geschapen Zoon], die in de boezempositie bij de Vader is, die [is naar de aarde gekomen als de mens Jezus en] heeft hem [de almachtige God] verklaard.”

Aangezien je dit vers zelf aanhaalt: kun je verklaren waarom in Johannes 1:18 niet staat: "Geen mens heeft ooit een god gezien"?
Want ook hier staat het lidwoord niet voor theos, terwijl de zin er wel mee begint. Dus dit is op z'n minst een inconsequente vertaling, als er in Joh. 1:1 "een God" zou moeten staan.
Maar dat is niet het geval. De reden waarom Johannes het lidwoord wel voor logos zet en niet voor theos, heeft te maken met wat het onderwerp van de zin moet zijn.
Dat is logos (het Woord). Daarom is dit een goed gebruik van de grammatica.
Daarbij wil Johannes met Joh. 1:1 uitdrukken dat de logos (het Woord) alle eigenschappen, natuur, wezen enz. van de ene ware God heeft. Dat betekent dat wat van God gezegd kan worden, ook van het Woord gezegd kan worden. Daarmee wordt niet gezegd dat het Woord een andere, mindere, God zou zijn (zoals de Jehova's getuigen beweren), integendeel: vanwege de eenheid is het Woord God. Want de Bijbel leert geen meergodendom.
Het ontbreken van het lidwoord, maakt van een zelfstandig naamwoord nog geen aparte onbepaalde kwantiteit ("een god") en ook geen bijvoeglijk naamwoord ("goddelijk").
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 jul 2009 22:01

Krukje schreef:Ik ben nog niet gedoopt ofzo als Jehovahs getuigen. Ik ben het gewoon grondig aan het onderzoeken! Ik wil ook andere kanten weten, maar ik wil ook dat andere mensen deze kant bezien, omdat, zover ik heb bestudeerd, dit het juiste is.
...

Onderzoek
26 jaar geleden dacht ik, is het wel juist wat in onze kerken geleerd wordt? Er zijn immers vele zaken die niet stroken met de Bijbel.
Al vanaf 1975 kwamen de Jehova Getuigen aan de deur. Ik heb toen een aantal boeken gekocht, en uitgezocht hoe ze ontstaan zijn.
En wat ze leren en doen. Een tijdje heb ik een Twente gewoond, naast een vrouw wiens man Jehova Getuige was (waarvan ze
gescheiden is).

Wat ontbreekt bij de JG's
Wat is er mis met Jehova Getuigen? Dit vooral: ze erkennen niet de Heilige Geest.
Dat merk je soms ook. In de 'gevestigde kerken' mag dan niet alles meer zijn zoals het behoort, op de achtergrond is het trouwens soms echter nog geheel Bijbels,
maar dat wordt niet altijd opgemerkt, er zijn de vruchten van de Geest te vinden. Zoals genoemd in Gal. 5 : 22, en 1 Tim. 6 : 11.
Voor een goed begrijpen van de Bijbel is Hulp van Boven nodig (1 Kor. 2 : 14).
Al zou je nog zo precies zijn, en alle geboden 100% naleven (wie zal dat lukken) dan nog
is het onmogelijk de Schrift zonder de hulp van de Geest goed te begrijpen.
En dat is m.i. wat bij de Jehova Getuigen ontbreekt.
Het komt ook over als een soort praatje vanuit geleerdheid.
Het is misschien goed bedoeld, maar de warme bewogenheid erachter mis ik.
Liever iets wat niet 'helemaal perfect is', maar wat uit de Goede Bron voorkomt,
dan de kille redenen van de JG's.
Zomaar even een verhaaltje , misschien wijst het enigszins de weg.
Laatst gewijzigd door Rolf op 13 jul 2009 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 13 jul 2009 22:04

Het is gewoon heel kort te houden:

Voor beiden zijn dingen uit de bijbel af te leiden.

Dus: het komt neer op waar je je persoonlijk het meest in kan vinden.

Klaar!
"Being second is to be the first of the ones who lose."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2009 23:53

The Engineer schreef:Dus: het komt neer op waar je je persoonlijk het meest in kan vinden.

Klaar!

Niet helemaal vrees ik!

2 Petr 1,20
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 05:24

mohamed schreef:
Krukje schreef:Dat wil toch ook niet zeggen dat zijn woord "als een smidshamer die de steile rots verplettert?" rots als Jezus?

'God is mijn Rots...' (2 Sam 22,3)

God Die God vermorzeld... Dat doet me denken aan aartsvader Jakob welke in gevecht raakte met God (Gen 32,25) en nota bene niet verloor! Nu, als Jakob wel in staat was om God het hoofd te bieden, maar de Zoon niet indachtig was in alles, was Jakob dan soms groter als Jezus?

De Bijbel geeft antwoord.

'Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.' (Hos 11,1)

Gaat dit vers over Jakob of over Jezus? Was Jakob als kind in Egypte? Heeft God hem daar vandaan geroepen? Denk daar goed over na voor je je laat dopen.

Groeten.

Tijdens de worsteling raakte de engel de gewrichtsholte van Jakobs dijbeen aan, waardoor die werd ontzet. Sindsdien ging Jakob kreupel of mank (Ge 32:24-32; Ho 12:2-4). Op deze wijze werd Jakob er voortdurend aan herinnerd dat hij, hoewel hij ’met God [Gods engel] en met mensen gestreden had, zodat hij ten laatste had gezegevierd’, zoals de engel zei, toch niet werkelijk een machtige engel van God had verslagen. Alleen omdat het in overeenstemming met Gods wil was en hij het toestond, kon Jakob met de engel worstelen, om er blijk van te geven dat hij zich ten zeerste bewust was van de noodzaak door God gezegend te worden.

In Hosea 11:1 gaat het om een profetie.

elbert schreef:Aangezien je dit vers zelf aanhaalt: kun je verklaren waarom in Johannes 1:18 niet staat: "Geen mens heeft ooit een god gezien"?
Want ook hier staat het lidwoord niet voor theos, terwijl de zin er wel mee begint. Dus dit is op z'n minst een inconsequente vertaling, als er in Joh. 1:1 "een God" zou moeten staan.
Maar dat is niet het geval. De reden waarom Johannes het lidwoord wel voor logos zet en niet voor theos, heeft te maken met wat het onderwerp van de zin moet zijn.
Dat is logos (het Woord). Daarom is dit een goed gebruik van de grammatica.
Daarbij wil Johannes met Joh. 1:1 uitdrukken dat de logos (het Woord) alle eigenschappen, natuur, wezen enz. van de ene ware God heeft. Dat betekent dat wat van God gezegd kan worden, ook van het Woord gezegd kan worden. Daarmee wordt niet gezegd dat het Woord een andere, mindere, God zou zijn (zoals de Jehova's getuigen beweren), integendeel: vanwege de eenheid is het Woord God. Want de Bijbel leert geen meergodendom.
Het ontbreken van het lidwoord, maakt van een zelfstandig naamwoord nog geen aparte onbepaalde kwantiteit ("een god") en ook geen bijvoeglijk naamwoord ("goddelijk").

Omdat logos de natuur van theos heeft. En in vers 18 staat theos.

elbert schreef:Daarbij wil Johannes met Joh. 1:1 uitdrukken dat de logos (het Woord) alle eigenschappen, natuur, wezen enz. van de ene ware God heeft. Dat betekent dat wat van God gezegd kan worden, ook van het Woord gezegd kan worden. Daarmee wordt niet gezegd dat het Woord een andere, mindere, God zou zijn (zoals de Jehova's getuigen beweren), integendeel: vanwege de eenheid is het Woord God. Want de Bijbel leert geen meergodendom.

Jehovahs getuigen geloven juist dat er maar 1 god is! Het woord wordt niet gezien als god. Het woord komt wel van god, hij is de auteur van de bijbel, zijn woord.
mohamed schreef:Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.

' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)

'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)

Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?

„Hij draagt een geschreven naam die niemand kent dan hijzelf” (Openbaring 19:12b). De bijbel duidt Gods Zoon al aan met namen als Jezus, Immanuël en Michaël. Maar deze ongenoemde „naam” schijnt betrekking te hebben op de positie en de voorrechten die Jezus gedurende de dag des Heren geniet. (Vergelijk Openbaring 2:17.) Jezus beschrijvend in de situatie waarin hij zich sedert 1914 bevindt, zegt Jesaja: „Zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jesaja 9:6). De apostel Paulus bracht Jezus’ naam in verband met Zijn zeer verheven dienstvoorrechten, toen hij schreef: „God [heeft Jezus] . . . tot een superieure positie verhoogd en hem goedgunstig de naam gegeven die boven elke andere naam is, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen.” — Filippenzen 2:9, 10.
Jezus’ voorrechten zijn uniek. Afgezien van Jehovah zelf kan alleen Jezus volledig bevatten wat het betekent zulk een hoge positie te bekleden. (Vergelijk Matthéüs 11:27.) Daarom kan van al Gods schepselen alleen Jezus deze naam volledig naar waarde schatten. Niettemin laat Jezus zijn bruid in enkele van deze voorrechten delen. Daarom doet hij de volgende belofte: „Wie overwint . . . ik zal op hem schrijven . . . de nieuwe naam die ik draag.” — Openbaring 3:12.
Laatst gewijzigd door Krukje op 14 jul 2009 05:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 05:44

Rolf schreef:
Krukje schreef:Ik ben nog niet gedoopt ofzo als Jehovahs getuigen. Ik ben het gewoon grondig aan het onderzoeken! Ik wil ook andere kanten weten, maar ik wil ook dat andere mensen deze kant bezien, omdat, zover ik heb bestudeerd, dit het juiste is.
...

Onderzoek
26 jaar geleden dacht ik, is het wel juist wat in onze kerken geleerd wordt? Er zijn immers vele zaken die niet stroken met de Bijbel.
Al vanaf 1975 kwamen de Jehova Getuigen aan de deur. Ik heb toen een aantal boeken gekocht, en uitgezocht hoe ze ontstaan zijn.
En wat ze leren en doen. Een tijdje heb ik een Twente gewoond, naast een vrouw wiens man Jehova Getuige was (waarvan ze
gescheiden is).

Wat ontbreekt bij de JG's
Wat is er mis met Jehova Getuigen? Dit vooral: ze erkennen niet de Heilige Geest.
Dat merk je soms ook. In de 'gevestigde kerken' mag dan niet alles meer zijn zoals het behoort, op de achtergrond is het trouwens soms echter nog geheel Bijbels,
maar dat wordt niet altijd opgemerkt, er zijn de vruchten van de Geest te vinden. Zoals genoemd in Gal. 5 : 22, en 1 Tim. 6 : 11.
Voor een goed begrijpen van de Bijbel is Hulp van Boven nodig (1 Kor. 2 : 14).
Al zou je nog zo precies zijn, en alle geboden 100% naleven (wie zal dat lukken) dan nog
is het onmogelijk de Schrift zonder de hulp van de Geest goed te begrijpen.
En dat is m.i. wat bij de Jehova Getuigen ontbreekt.
Het komt ook over als een soort praatje vanuit geleerdheid.
Het is misschien goed bedoeld, maar de warme bewogenheid erachter mis ik.
Liever iets wat niet 'helemaal perfect is', maar wat uit de Goede Bron voorkomt,
dan de kille redenen van de JG's.
Zomaar even een verhaaltje , misschien wijst het enigszins de weg.

1. wat heeft die scheiding met JG's te maken? dit is een nutteloze reden. Een pastoor in ons dorp had het de hele dag over de heilige geest, maar misbruikte wel kleine jongetjes. Een gereformeerd gezin dat naast ons hebben gewoond voor 8 jaar, werden de kinderen altijd geslagen... Deze feiten gebruik ik ook niet om aan te tonen dat het niets is? Ik kijk naar de religie, niet naar sommige mensen die erbij zitten!

2. Boeken die Jg's uitgeven hoef je Niet te kopen, alles is vrijwillig en er zal nooit gezegd worden dat je boeken moet kopen.

3. De heilige geest. JG's geloven er heilig in. Het is de geest van God die ons het inzicht geeft in de schrift en bepaalde dingen duidelijk maakt. We bezien het alleen niet als God, omdat er maar 1 ware God is! Dus ik zie niets kills hieraan.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 jul 2009 08:30

Krukje schreef:
Cicero schreef:@krukje: Waarom gebruik je de naam Jehova? Je weet dat dat een leesfout is?

Jezus is dat ook het is misschien zoiets als Jesjoea (of misschien Jehosjoea) geweest. Het was pertinent niet Jezus. De naam Jezus (Gr.: I‧e′sous) komt overeen met de Hebreeuwse naam Jesua (of Jehosua, de onverkorte vorm), die „Jehovah is redding” betekent.

Dus gebruiken we ook Gods naam omdat hij het wil!
De profeet Jesaja toonde duidelijk wat Gods wil in deze aangelegenheid is toen hij zei: „Looft de HEER [Hebreeuws: יהוה = JHWH = Jehovah], verkondigt Zijn naam. Maakt onder de volken Zijn daden bekend; roept uit dat Zijn naam verheven is.” — Jesaja 12:4. Zie ook Micha 4:5; Maleachi 3:16; Psalm 79:6; 105:1; Spreuken 18:10.

Dat was mijn vraag niet. Jezus is de vernederlandste Griekse vertaling van Jesjoea o.i.d. Een dergelijk vertaling van namen is iets wat je niet een fout kunt noemen. Maar het gebruik van Jehova berust wel op een leesfout, namelijk de combinatie van JHWH met de klinkers van Adonai. Het is dan de bedoeling dat je Adonai uitspreekt, maar er staat gewoon JHWH. Dus nogmaals: waarom gebruik je een foutieve vorm van de godsnaam?

Cicero schreef:maar wel:
In <het> begin was het Woord,
en het Woord was bij (de) God en
het Woord was God.

Je kunt niet bij iemand zijn en toch ook die gene zijn.
Bij God zijn alle dingen mogelijk. :mrgreen:
Maar serieus: in het jodendom van de eerste eeuw is het mogelijk om de benaming 'God' (zonder lidwoord) te geven aan iets of iemand (nl. de Logos, Mozes, Jezus) die te onderscheiden is van 'de God'.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 jul 2009 08:34

elbert schreef:Daarbij wil Johannes met Joh. 1:1 uitdrukken dat de logos (het Woord) alle eigenschappen, natuur, wezen enz. van de ene ware God heeft.
Aiaiai dat klinkt wel heel dogmatisch. Ik denk niet dat je dit uit Johannes af kunt leiden.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 14 jul 2009 10:10

TheKeimpe schreef:Als A en B beiden almachtig zijn dan heeft A dus macht over B, dus is B niet almachtig, want er is iets machtiger dan hij.

Onderbouwing?

Maar Jezus (b) heeft alleen de macht over hemel en aarde en is dus niet almachtig. Hij heeft immers niet de macht over God. Precies zoals er in de bijbel staat.

'Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.'
Mat 24, 36

Terug naar “[Religie] - Open forum”