kan wel o[pmaken da5t jullie niet 2 1\2 jaar niet zijn gebonden aan huis
dan praten \\julloe wel anders
Moderator: Moderafo's
ajl schreef:Aan de ene kant weet ik niet wat de overwegingen zijn geweest van de diaconie om deze keuze te maken, dus wil ik daar geen oordeel over geven. Aan de andere kant ben ik het met AG eens dat op vakantie gaan een luxe is en geen primaire levensbehoefte. Dus ik heb wel mijn vragen bij de gelduitgave van de diaconie. Wij zijn ook in geen jaren op vakantie of een weekendje weggeweest geweest. Eerst hadden wij geen geld tijdens onze studie. Vervolgens gingen wij trouwen en daarna een huis een een kleintje. Ook dit jaar gaan wij niet. Is dat erg...ik denk het niet. Uitrusten kan ik ook lekker thuis. Huishoudelijk werk laat ik een paar weken liggen, dat doen we de laatste dag samen en verder gaan wij fietsen en picknicken en wellicht naar het strand met Hugo. Natuurlijk zou ik ook graag op vakantie willen, maar dat het niet zo is, daar lig ik echt geen nacht wakker van.
jjack schreef:kan wel o[pmaken da5t jullie niet 2 1\2 jaar niet zijn gebonden aan huis
dan praten \\julloe wel anders
Harm-J schreef:Moet je vertellen tegen mensen die b.v. in een 2 kamerflat, 3 hoog, met een balkon van 1 x 1 wonen om maar een hypothetisch voorbeeld te schetsen, of mensen in zulk een situatie als Riska schetst!
ajl schreef:Zou niet weten waarom mensen die op een flat wonen op vakantie moeten. Zonder vakantie overleef je het echt wel hoor.....het is geen eerste levensbehoefte maar een luxe. Zoals ik eerder al schreef, kan je prima op de fiets erop uit of naar een strandje, plas, meer in de buurt en picknicken in het park. En ja ,ik weet waar ik het over heb, heb namelijk ook jaren op een flat gewoond. En ik ga ook al jaaaren niet op vakantie ook doordat wij het financieel rustig aan moesten doen. Wij hebben wel vakantie, maar doen dus de dingen die ik boven beschreef.
ajl schreef:De zonnebloemboot is iets heel anders, heb een aantal keren meegevaren als vpk. Daar gaan vaak mensen mee die zonder hulp überhaupt de deur niet uit kunnen.
LeChat schreef:Het gaat wel wat ver in het kader van dit topic, maar je zult dan eerst moeten definiëren wat primaire levensbehoeften zijn...
In de draaiboeken van gemeenten voor als er een ramp gebeurt, worden de volgende primaire levensbehoeften genoemd:
• Drinkwatervoorziening
• Voedselvoorziening
• Kleding
• Elektriciteit en gasvoorziening
• Huisvesting (tijdelijk/vervangend)
Primaire levensbehoeften zijn (zo diep ik uit mijn geheugen op, van de lessen op de middelbare school) zaken die nodig zijn om te kunnen overleven. Dan valt er al over het rijtje van de gemeenten te discussiëren... Drinkwater en voedsel heb je nodig om te overleven, zonder kleding raak je onderkoeld en vries je in de winter dood. Daklozen en mensen zonder gas of electriciteit kunnen nog wel overleven, de vraag is natuurlijk in hoeverre dat menswaardig leven is...
Waar wij (denk ik, als ik even ook voor o.m. ajl mag spreken) over struikelen is dat vakantie een 'primaire/eerste levensbehoefte' wordt genoemd. Als je puur naar de definitie van dat begrip kijkt, klopt dat gewoon niet... Het gaat er niet om of je mensen het misgunt om op vakantie te gaan of huisdieren te hebben, maar dat zijn wel posten waarop (in tegenstelling tot echte primaire levensbehoeften) in uiterste nood kán worden bezuinigd. Met pijn in het hart, zeker bij die huisdieren (vgl. die mevrouw met paarden in Een dubbeltje op z'n kant).
Harm-J schreef:ajl schreef:Zou niet weten waarom mensen die op een flat wonen op vakantie moeten. Zonder vakantie overleef je het echt wel hoor.....het is geen eerste levensbehoefte maar een luxe. Zoals ik eerder al schreef, kan je prima op de fiets erop uit of naar een strandje, plas, meer in de buurt en picknicken in het park. En ja ,ik weet waar ik het over heb, heb namelijk ook jaren op een flat gewoond. En ik ga ook al jaaaren niet op vakantie ook doordat wij het financieel rustig aan moesten doen. Wij hebben wel vakantie, maar doen dus de dingen die ik boven beschreef.
Heb jij nu zelf niet in de gaten dat jij met hier onderstaande antwoord, je eigen tekst torpedeert?ajl schreef:De zonnebloemboot is iets heel anders, heb een aantal keren meegevaren als vpk. Daar gaan vaak mensen mee die zonder hulp überhaupt de deur niet uit kunnen.
De zonnebloem is "niet" alleen voor mensen die überhaupt de deur niet uit kunnen! Het is juist "ook voor mensen die er wel uit kunnen, maar ook om er eens uit te kunnen zijn, om de eenzaamheid te verdrijven, andere mensen te ontmoeten, voor mensen die niet voldoende geld hebben om er eens (op) uit te kunnen gaan etc etc..
Daarbij lijken ook veel mensen te vergeten dat een dagje uit ook geld kost, stap is even met een gezin in het O.V. of dergelijke, daarbij als er sprake is van een auto, loopt die ook niet op water. Kijk is wat bv een dagje dierentuin kost met bv een gezin met 2 kinderen, 60 - 70 euro ben je zo al kwijt alleen al aan de intree, tel daarbij de reiskosten nog eens op...een eventuele (kleine) versnapering voor de kinderen.
Het gaat er helemaal niet om of vakantie een levensbehoefte is, het gaat er om dat het soms goed is om er eens uit te zijn, weg uit de eigen omgeving, of uit de/een bepaalde situatie, dat mensen even de gedachten kunnen verzetten. Het valt mij hier erg op dat mensen hier heel erg van uit hun eigen optiek (ogen) naar een situatie (vakantie) kijken, zonder dat zij zich kunnen inleven in een ander zijn situatie. Men lijkt enkel te redeneren van: Ik heb geen behoefte aan een vakantie, dus een ander zijn vakantie is ook niet nodig, of een luxe probleem.
Laat een ander gewoon in zijn waarde, als die wel behoefte heeft aan een vakantie om wat voor reden dan ook!
liefie schreef:De mensen die met de Zonnebloem meegaan betalen daar flink voor hoor! Is zeer zeker niet voor niks.
Daphne schreef:@Harm-J: Een weekje CenterParcs is in het hoogseizoen minimaal 1250 euro per week.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten