Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jjack
Verkenner
Verkenner

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor jjack » 13 jul 2009 11:11

kan wel o[pmaken da5t jullie niet 2 1\2 jaar niet zijn gebonden aan huis
dan praten \\julloe wel anders

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jul 2009 11:18

ajl schreef:Aan de ene kant weet ik niet wat de overwegingen zijn geweest van de diaconie om deze keuze te maken, dus wil ik daar geen oordeel over geven. Aan de andere kant ben ik het met AG eens dat op vakantie gaan een luxe is en geen primaire levensbehoefte. Dus ik heb wel mijn vragen bij de gelduitgave van de diaconie. Wij zijn ook in geen jaren op vakantie of een weekendje weggeweest geweest. Eerst hadden wij geen geld tijdens onze studie. Vervolgens gingen wij trouwen en daarna een huis een een kleintje. Ook dit jaar gaan wij niet. Is dat erg...ik denk het niet. Uitrusten kan ik ook lekker thuis. Huishoudelijk werk laat ik een paar weken liggen, dat doen we de laatste dag samen en verder gaan wij fietsen en picknicken en wellicht naar het strand met Hugo. Natuurlijk zou ik ook graag op vakantie willen, maar dat het niet zo is, daar lig ik echt geen nacht wakker van.

neeh jij niet! maar die mensen kunnen toch in een situatie gezeten hebben dat het goed is om er ff uit te gaan om te genieten ed!

Weet jij veel wat voor problemen die mensen hebben.!

Ik ben eht met je eens dat je ook gezellig kan gaan picknicken of lekker kan fietsen, ipv uitgebreid op vakantie te gaan. WIj gaan ook niet vaak, en als we gaan gaan we vak ergens heen waar een zwembad is ed zodat we lekker veel kunnen gaan zwemmen. Ik fiets hier heel veel, en ik denk dat onze kleine meid dat wel net zo leuk vind als uitgeberieid in eenvreemd huisje!

Als er typfouten staan.. sorry... refoweb doet vreemd als ik wat typ!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jul 2009 11:19

jjack schreef:kan wel o[pmaken da5t jullie niet 2 1\2 jaar niet zijn gebonden aan huis
dan praten \\julloe wel anders

nou jah! ehm... toen ik 22 was bne ik voor het eerst op vakantie geweest. I kheb het niet gemist, en ik mis het nu nog niet! tis maar waar je mee bent opgegroeid!

Vakantie hoeft van mij dus echt niet! maar ik ben dus niet alleen! :)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 jul 2009 11:54

Harm-J schreef:Moet je vertellen tegen mensen die b.v. in een 2 kamerflat, 3 hoog, met een balkon van 1 x 1 wonen om maar een hypothetisch voorbeeld te schetsen, of mensen in zulk een situatie als Riska schetst!

Hm, wij wonen met zn 3-en in een flatje, met een balkon niet groter dan dat jij schetst.
Maar ben het volkomen met ajl eens.
Vind het gewoon bizar dat men hier vindt dat een vakantie een eerste levensbehoefte is.

Ik ben al blij dat we een huis hebben!
Maar men vindt blijkbaar dat je naast een huis ook nog eens ergens anders moet kunnen slapen ook. :redface:
Alleen maar luxe!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 jul 2009 12:02

Wij houden ook niet van op vakantie gaan. Thuis heb je alles wat je nodig hebt, supermarkt om de hoek. Ik ga echt geen eind rijden om elders op een stoel te gaan zitten. Als je thuis niet je werk kunt laten liggen ben je een slaaf van je eigen huishouden. Als we ergens anders zijn moeten we nog boodschappen doen om te kunnen eten, moet er eten gekookt worden enz.

De enige reden waarom ik nu van de zomer een vakantie adres richting het oosten zou willen zoeken is, omdat we een aantal bezoeken in het midden/oosten van het land willen afleggen en dat vanaf Flakkee een eind rijden is.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2009 12:04

ajl schreef:Zou niet weten waarom mensen die op een flat wonen op vakantie moeten. Zonder vakantie overleef je het echt wel hoor.....het is geen eerste levensbehoefte maar een luxe. Zoals ik eerder al schreef, kan je prima op de fiets erop uit of naar een strandje, plas, meer in de buurt en picknicken in het park. En ja ,ik weet waar ik het over heb, heb namelijk ook jaren op een flat gewoond. En ik ga ook al jaaaren niet op vakantie ook doordat wij het financieel rustig aan moesten doen. Wij hebben wel vakantie, maar doen dus de dingen die ik boven beschreef.

Heb jij nu zelf niet in de gaten dat jij met hier onderstaande antwoord, je eigen tekst torpedeert?

ajl schreef:De zonnebloemboot is iets heel anders, heb een aantal keren meegevaren als vpk. Daar gaan vaak mensen mee die zonder hulp überhaupt de deur niet uit kunnen.

De zonnebloem is "niet" alleen voor mensen die überhaupt de deur niet uit kunnen! Het is juist "ook voor mensen die er wel uit kunnen, maar ook om er eens uit te kunnen zijn, om de eenzaamheid te verdrijven, andere mensen te ontmoeten, voor mensen die niet voldoende geld hebben om er eens (op) uit te kunnen gaan etc etc..

Daarbij lijken ook veel mensen te vergeten dat een dagje uit ook geld kost, stap is even met een gezin in het O.V. of dergelijke, daarbij als er sprake is van een auto, loopt die ook niet op water. Kijk is wat bv een dagje dierentuin kost met bv een gezin met 2 kinderen, 60 - 70 euro ben je zo al kwijt alleen al aan de intree, tel daarbij de reiskosten nog eens op...een eventuele (kleine) versnapering voor de kinderen.

Het gaat er helemaal niet om of vakantie een levensbehoefte is, het gaat er om dat het soms goed is om er eens uit te zijn, weg uit de eigen omgeving, of uit de/een bepaalde situatie, dat mensen even de gedachten kunnen verzetten. Het valt mij hier erg op dat mensen hier heel erg van uit hun eigen optiek (ogen) naar een situatie (vakantie) kijken, zonder dat zij zich kunnen inleven in een ander zijn situatie. Men lijkt enkel te redeneren van: Ik heb geen behoefte aan een vakantie, dus een ander zijn vakantie is ook niet nodig, of een luxe probleem.

Laat een ander gewoon in zijn waarde, als die wel behoefte heeft aan een vakantie om wat voor reden dan ook!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jul 2009 12:08

Ik wil niet zeggen dat op vakantie gaan een eerste levensbehoefte is, dat zeker niet en om een gezin daar (behoudens bijzondere, bijv. psychische, omstandigheden) als diaconie geld voor te geven dat gaat mij ook wat (te) ver. Wat ik wel weet is dat sommige mensen nóoit rust hebben als ze thuis blijven, en dan doel ik op bijv. ambtsdragers. Als wij vroeger thuis waren als mijn vader vakantie van zijn werk had, ging het ouderlingenwerk gewoon door... de telefoon blijft rinkelen (oké, die kun je uit zetten, maar dan ben je ook voor familieleden e.d. niet meer bereikbaar en dan komen ze soms gewoon aanbellen). Dat hoort er allemaal gewoon bij verder, geen klagen over, maar om een keer écht tot rust te komen moet je er dan gewoon even tussenuit...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2009 12:18

Wat ik mij net zat af te vragen, wat is het volgende wat afgekeurd wordt als eerste levensbehoefte, huisdieren? Die kosten geld ten slotte. Door mensen die niet veel hebben verbieden een huisdier te nemen, spaart men tenslotte geld uit. Een auto ook afkeuren als men hem niet strikt noodzakelijk nodig heeft voor het werk, men kan de andere aangelegenheden tenslotte prima bereiken met het O.V., dan ga je soms maar wat eerder van huis weg of van de plaats die je bezoeken wilt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jul 2009 12:27

Het gaat wel wat ver in het kader van dit topic, maar je zult dan eerst moeten definiëren wat primaire levensbehoeften zijn...
In de draaiboeken van gemeenten voor als er een ramp gebeurt, worden de volgende primaire levensbehoeften genoemd:
• Drinkwatervoorziening
• Voedselvoorziening
• Kleding
• Elektriciteit en gasvoorziening
• Huisvesting (tijdelijk/vervangend)

Primaire levensbehoeften zijn (zo diep ik uit mijn geheugen op, van de lessen op de middelbare school) zaken die nodig zijn om te kunnen overleven. Dan valt er al over het rijtje van de gemeenten te discussiëren... Drinkwater en voedsel heb je nodig om te overleven, zonder kleding raak je onderkoeld en vries je in de winter dood. Daklozen en mensen zonder gas of electriciteit kunnen nog wel overleven, de vraag is natuurlijk in hoeverre dat menswaardig leven is...

Waar wij (denk ik, als ik even ook voor o.m. ajl mag spreken) over struikelen is dat vakantie een 'primaire/eerste levensbehoefte' wordt genoemd. Als je puur naar de definitie van dat begrip kijkt, klopt dat gewoon niet... Het gaat er niet om of je mensen het misgunt om op vakantie te gaan of huisdieren te hebben, maar dat zijn wel posten waarop (in tegenstelling tot echte primaire levensbehoeften) in uiterste nood kán worden bezuinigd. Met pijn in het hart, zeker bij die huisdieren (vgl. die mevrouw met paarden in Een dubbeltje op z'n kant).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jul 2009 12:30

Ik zou gek worden als ik niet een week op vakantie kan. Puur omdat mijn man altijd bereikbaar is, hij thuis werkt. Gisteren werd hij weer gebeld en ging tot laat in de avond nog door en vanochtend stond de telefoon al weer rood gloeiend.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 13 jul 2009 12:35

Ik vind vakantie ook niet een primaire levensbehoefte, maar een luxe vind ik het ook zeker niet! Wèl de manier waarop je invulling aan die vakantie geeft! Je kunt in het hoogseizoen drie weken in een super de luxe hotel op Kreta gaan zitten maar ook een weekje in een huisje op de Veluwe (waar je misschien wel meer tot je rust komt dan op Kreta...). Waar het mij om gaat is dat mensen die echt even rust nodig hebben, die altijd maar stress en sores wat betreft geldzaken hebben, ècht wel door de diaconie geholpen mogen worden om ook eens een weekje in dat huisje op de Veluwe te kunnen zitten. Dan is het voor die mensen nog steeds geen primaire levensbehoefte want even cru gezegd, zonder die vakantie gaan ze niet dood, maar een luxe is het ook niet! Dat vind ik gewoon kort door de bocht. Maar goed, iedereen zijn mening, toch?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2009 12:47

LeChat schreef:Het gaat wel wat ver in het kader van dit topic, maar je zult dan eerst moeten definiëren wat primaire levensbehoeften zijn...
In de draaiboeken van gemeenten voor als er een ramp gebeurt, worden de volgende primaire levensbehoeften genoemd:
• Drinkwatervoorziening
• Voedselvoorziening
• Kleding
• Elektriciteit en gasvoorziening
• Huisvesting (tijdelijk/vervangend)

Primaire levensbehoeften zijn (zo diep ik uit mijn geheugen op, van de lessen op de middelbare school) zaken die nodig zijn om te kunnen overleven. Dan valt er al over het rijtje van de gemeenten te discussiëren... Drinkwater en voedsel heb je nodig om te overleven, zonder kleding raak je onderkoeld en vries je in de winter dood. Daklozen en mensen zonder gas of electriciteit kunnen nog wel overleven, de vraag is natuurlijk in hoeverre dat menswaardig leven is...

Waar wij (denk ik, als ik even ook voor o.m. ajl mag spreken) over struikelen is dat vakantie een 'primaire/eerste levensbehoefte' wordt genoemd. Als je puur naar de definitie van dat begrip kijkt, klopt dat gewoon niet... Het gaat er niet om of je mensen het misgunt om op vakantie te gaan of huisdieren te hebben, maar dat zijn wel posten waarop (in tegenstelling tot echte primaire levensbehoeften) in uiterste nood kán worden bezuinigd. Met pijn in het hart, zeker bij die huisdieren (vgl. die mevrouw met paarden in Een dubbeltje op z'n kant).

Inderdaad, in geval van uiterste nood, gelukkig dat veel gemeenten, instellingen, voorzieningen bieden juist zodat mensen een huisdier kunnen onderhouden, kunnen behouden, het zijn juist die zaken die mensen soms een lichtpuntje bieden in hun bestaan.

Soms is het juist ook door een vakantie o.d. dat mensen soms net even weer een ander licht op bepaalde zaken kunnen zien schijnen, dat ze zaken, problemen op kunnen lossen, er weer een tijdje tegen aan kunnen. Persoonlijk kan ik mij goed voorstellen dat een diaconie "kan" besluiten om iemand op vakantie te laten gaan. Daarbij is het zo makkelijk oordelen over een/de diaconie. Een diaconie heeft als het goed een geheimhoudingsplicht, feitelijk gezien kan men, als men niet tot de diaconie behoort of de ontvangers van diaconale zaken, er nooit een zuiver oordeel over vellen of iets wel of niet terecht is verstrekt.

Men moet ook niet vergeten, dat een buitenland vakantie soms vele malen goedkoper kan zijn, dan een weekje Centerparks!
Hiermee bedoel ik dat men soms al voor een paar honderd euro met een gezin al een 7 dagen in een 3 tot 5 sterren all-inclusive resort in het buitenland kan zitten, dit in tegenstelling tot een weekje Centerparks (in Nederland) wat al gauw 400 - 700 euro (seizoens afhankelijk) kaal kost.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 jul 2009 14:06

Harm-J schreef:
ajl schreef:Zou niet weten waarom mensen die op een flat wonen op vakantie moeten. Zonder vakantie overleef je het echt wel hoor.....het is geen eerste levensbehoefte maar een luxe. Zoals ik eerder al schreef, kan je prima op de fiets erop uit of naar een strandje, plas, meer in de buurt en picknicken in het park. En ja ,ik weet waar ik het over heb, heb namelijk ook jaren op een flat gewoond. En ik ga ook al jaaaren niet op vakantie ook doordat wij het financieel rustig aan moesten doen. Wij hebben wel vakantie, maar doen dus de dingen die ik boven beschreef.

Heb jij nu zelf niet in de gaten dat jij met hier onderstaande antwoord, je eigen tekst torpedeert?

ajl schreef:De zonnebloemboot is iets heel anders, heb een aantal keren meegevaren als vpk. Daar gaan vaak mensen mee die zonder hulp überhaupt de deur niet uit kunnen.

De zonnebloem is "niet" alleen voor mensen die überhaupt de deur niet uit kunnen! Het is juist "ook voor mensen die er wel uit kunnen, maar ook om er eens uit te kunnen zijn, om de eenzaamheid te verdrijven, andere mensen te ontmoeten, voor mensen die niet voldoende geld hebben om er eens (op) uit te kunnen gaan etc etc..

Daarbij lijken ook veel mensen te vergeten dat een dagje uit ook geld kost, stap is even met een gezin in het O.V. of dergelijke, daarbij als er sprake is van een auto, loopt die ook niet op water. Kijk is wat bv een dagje dierentuin kost met bv een gezin met 2 kinderen, 60 - 70 euro ben je zo al kwijt alleen al aan de intree, tel daarbij de reiskosten nog eens op...een eventuele (kleine) versnapering voor de kinderen.

Het gaat er helemaal niet om of vakantie een levensbehoefte is, het gaat er om dat het soms goed is om er eens uit te zijn, weg uit de eigen omgeving, of uit de/een bepaalde situatie, dat mensen even de gedachten kunnen verzetten. Het valt mij hier erg op dat mensen hier heel erg van uit hun eigen optiek (ogen) naar een situatie (vakantie) kijken, zonder dat zij zich kunnen inleven in een ander zijn situatie. Men lijkt enkel te redeneren van: Ik heb geen behoefte aan een vakantie, dus een ander zijn vakantie is ook niet nodig, of een luxe probleem.

Laat een ander gewoon in zijn waarde, als die wel behoefte heeft aan een vakantie om wat voor reden dan ook!

De mensen die met de Zonnebloem meegaan betalen daar flink voor hoor! Is zeer zeker niet voor niks.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 jul 2009 14:27

Nou, idd... :shock: 8 dagen Benidorm: 1175 euro.

Wat betreft die vakanties: Het is dan geen primaire levensbehoefte, toch heb ik voor mijn gevoel geen vakantie gehad als ik niet een paar dagen weggeweest ben. Als ik na een paar weken thuis weer aan het werk moet en ik ben niet met vakantie geweest, dan begin ik nog met het gevoel van 'geen vakantie gehad te hebben' aan het werk. Met als gevolg dat ik na een aantal weken alweer aan vakantie toe ben...
Bovendien zijn dagjes uit relatief gezien nog duurder dan een paar dagen weg.

@Harm-J: Een weekje CenterParcs is in het hoogseizoen minimaal 1250 euro per week.
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2009 14:56

liefie schreef:De mensen die met de Zonnebloem meegaan betalen daar flink voor hoor! Is zeer zeker niet voor niks.

Klopt, gelukkig dat er veel gemeenten, instellingen zijn die een subsidie, ondersteuning leveren of andersinds. zodat er mensen mee kunnen gaan met een dagtocht, bootreis etc. zonder dat zij het volle pond hoeven te betalen.

Daphne schreef:@Harm-J: Een weekje CenterParcs is in het hoogseizoen minimaal 1250 euro per week.

Chips.... :shock: Goedkoop weg in eigen land amehoelala.. :lol:

Terug naar “Archief”