Harm-J schreef:Jo'tje schreef:En weet je? Het ergste voor die mensen is vaak niet eens het geld, maar eenzaamheid. In veel gevallen zijn mensen gewoon sociaal geïsoleerd. En dat mogen we ons allemaal aantrekken!
Deelt deze mening, ik kom er in mijn vrijwilligers werk ook vaak een segment van tegen, nl de (vaak vergeten) ouderen. Daar is vaak letterlijk armoede te vinden en "eenzaamheid". Over die groep zijn ook vaak vooroordelen nl: ze hebben toch vervoer op maat, er worden toch reizen voor ouderen georganiseerd, avonden. etc..etc.. Mensen vergeten vaak dat men met enkel een AOW al dan niet met een aanvulling van een klein pensioentje er nog niet veel overblijft. Men vergeet ook vaak dat vervoer op maat ook geld kost, al is het dan soms een weinig, een leuke avond kost vaak ook een paar euro. Misschien niet veel, je moet het wel hebben. Om over (de) reizen maar te zwijgen... Al ze al in staat zijn om nog te reizen...
Familie.., kinderen, kleinkinderen? Tja die hebben het vaak (veel te) druk met hun eigen werk, leven etc etc... Veel ouderen mogen al blij zijn "als" er al op een zaterdag, zondag of een feestdag er is een keer een uurtje voor ze wordt vrijgemaakt. Wel jammer voor die vergeten groep, dat er nog 6 dagen in de week te vullen zijn...
Wat betreft de groep van Jo'tje, vergeet men ook vaak, dat men niet zo maar even in auto kan stappen, (Als er al sprake van een auto kan zijn). Zomaar even in het OV stappen is er vaak ook niet bij, de OV kosten zijn voor die groep van mensen al een grote hindernis. Een sociaal isolement ligt vaak dichterbij huis dan men denkt.
Hier ben ik het mee eens... Veel van onze clienten hebben een heel klein inkomen en kunnen soms medicijnen niet eens kopen die ze nodig hebben (worden in Belgie voorgeschreven en zijn in Nederland niet erkend en worden dus niet vergoed)