Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor liefie » 10 jul 2009 10:34

Harm-J schreef:
Jo'tje schreef:En weet je? Het ergste voor die mensen is vaak niet eens het geld, maar eenzaamheid. In veel gevallen zijn mensen gewoon sociaal geïsoleerd. En dat mogen we ons allemaal aantrekken!

Deelt deze mening, ik kom er in mijn vrijwilligers werk ook vaak een segment van tegen, nl de (vaak vergeten) ouderen. Daar is vaak letterlijk armoede te vinden en "eenzaamheid". Over die groep zijn ook vaak vooroordelen nl: ze hebben toch vervoer op maat, er worden toch reizen voor ouderen georganiseerd, avonden. etc..etc.. Mensen vergeten vaak dat men met enkel een AOW al dan niet met een aanvulling van een klein pensioentje er nog niet veel overblijft. Men vergeet ook vaak dat vervoer op maat ook geld kost, al is het dan soms een weinig, een leuke avond kost vaak ook een paar euro. Misschien niet veel, je moet het wel hebben. Om over (de) reizen maar te zwijgen... Al ze al in staat zijn om nog te reizen...

Familie.., kinderen, kleinkinderen? Tja die hebben het vaak (veel te) druk met hun eigen werk, leven etc etc... Veel ouderen mogen al blij zijn "als" er al op een zaterdag, zondag of een feestdag er is een keer een uurtje voor ze wordt vrijgemaakt. Wel jammer voor die vergeten groep, dat er nog 6 dagen in de week te vullen zijn...

Wat betreft de groep van Jo'tje, vergeet men ook vaak, dat men niet zo maar even in auto kan stappen, (Als er al sprake van een auto kan zijn). Zomaar even in het OV stappen is er vaak ook niet bij, de OV kosten zijn voor die groep van mensen al een grote hindernis. Een sociaal isolement ligt vaak dichterbij huis dan men denkt.

Hier ben ik het mee eens... Veel van onze clienten hebben een heel klein inkomen en kunnen soms medicijnen niet eens kopen die ze nodig hebben (worden in Belgie voorgeschreven en zijn in Nederland niet erkend en worden dus niet vergoed)

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 10 jul 2009 10:43

ben het met je eens dat een kleine groep het beeld vaak verpest voor veel die het echt nodig hebben

en die eenzaameid is heftig
ook ik zie op een dag alleen mensen vd zorg
de 1 ste jaar na je ongeluk zie je veel vrienden maar later komen ze niet meer

neem dat niemand kwalijk
maar ze komen wel op je bevragenis maar nu heb ik ze zo nodig
geld of zorgen zijn dus voor mij niet de reden van de eenzaamheid

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 11 jul 2009 11:42

AikonGirl schreef:
liefie schreef:En de buurman staat voor zulke instanties niet open.

Tja, als ze daar niet over openstaan.. Dan houdt het ook snel op idd.

Niet iedere diaconie doet trouwens zo moeilijk over geld geven.
Ken een gezin die geld kreeg, omdat ze anders niet op vakantie konden. 8-[
Ja, vakantie is blijkbaar geen luxe maar een must tegenwoordig.

Ik heb hier eens over na lopen denken, maar waarom zou een gezin niet met een bijdrage geholpen mogen worden zodat ze toch op vakantie kunnen? Ik ken een gezin die ook op deze manier door de diaconie geholpen worden en die zijn er zó super blij mee! De kinderen springen een gat in de lucht, want ze kunnen nu óók eens op vakantie! Weet je hoe heerlijk het is voor zulke mensen die áltijd maar de eindjes aan elkaar moeten knopen, die nooit eens wat extra's kunnen doen, dat ze dit dan van de diaconie krijgen? Als iemand anders het hen spontaan zou geven zouden we diegene prijzen, van 'O wat super aardig van die man, nou kunnen ze toch op vakantie blablabla!' Maar als de diaconie het geeft is het opeens een ander verhaal. Ik begrijp dat echt niet goed. :-k

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jul 2009 12:13

Helemaal mee eens!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jul 2009 13:11

Merisja schreef:
AikonGirl schreef:
liefie schreef:En de buurman staat voor zulke instanties niet open.

Tja, als ze daar niet over openstaan.. Dan houdt het ook snel op idd.

Niet iedere diaconie doet trouwens zo moeilijk over geld geven.
Ken een gezin die geld kreeg, omdat ze anders niet op vakantie konden. 8-[
Ja, vakantie is blijkbaar geen luxe maar een must tegenwoordig.

Ik heb hier eens over na lopen denken, maar waarom zou een gezin niet met een bijdrage geholpen mogen worden zodat ze toch op vakantie kunnen? Ik ken een gezin die ook op deze manier door de diaconie geholpen worden en die zijn er zó super blij mee! De kinderen springen een gat in de lucht, want ze kunnen nu óók eens op vakantie! Weet je hoe heerlijk het is voor zulke mensen die áltijd maar de eindjes aan elkaar moeten knopen, die nooit eens wat extra's kunnen doen, dat ze dit dan van de diaconie krijgen? Als iemand anders het hen spontaan zou geven zouden we diegene prijzen, van 'O wat super aardig van die man, nou kunnen ze toch op vakantie blablabla!' Maar als de diaconie het geeft is het opeens een ander verhaal. Ik begrijp dat echt niet goed. :-k

misscien zat er nog wel iets meer achter dan alleen lekker vakantie vieren! wij buitenstaanders weten niet wat er binnen dat gezin speelt!

Ik denk dat een diaconie ook alles wel goed afweegd voordat iets gedaan wordt! Voor die mensen was het ws een super fijn uitje... waar ze enorm dankbaar voor zullen geweest zijn!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 jul 2009 19:18

Snap dat kinderen blij zijn als ze op vakantie kunnen, maar dan is het nog wel een luxe.
Erg leuk als het kan, maar als het niet kan, dan niet toch? Echt geen man overboord.
Mijn man is vroeger nooit op vakantie geweest, nou, big deal?! In de buurt kan je ook allerlei leuken dingen doen.

Trouwens, ik weet wel degelijk wat er in dat gezin afspeelt. Het was nl bij mijn zus (en haar man.)
Zal er dus niet veel meer over zeggen,
maar ik zal iig geen geld meer in de collectezak doen voorde diakonie in die gemeente. :puh:
Die hebben blijkbaar geld zat.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 12 jul 2009 18:22

AikonGirl schreef:Snap dat kinderen blij zijn als ze op vakantie kunnen, maar dan is het nog wel een luxe.
Erg leuk als het kan, maar als het niet kan, dan niet toch? Echt geen man overboord.
Mijn man is vroeger nooit op vakantie geweest, nou, big deal?! In de buurt kan je ook allerlei leuken dingen doen.

Trouwens, ik weet wel degelijk wat er in dat gezin afspeelt. Het was nl bij mijn zus (en haar man.)
Zal er dus niet veel meer over zeggen,
maar ik zal iig geen geld meer in de collectezak doen voorde diakonie in die gemeente. :puh:
Die hebben blijkbaar geld zat.

Ik ben het daar dus echt niet mee eens, maar goed, ieder zijn eigen mening. In sommige gevallen zie ik een vakantie echt niets als luxe; voor de psyche van sommige mensen is het alleen maar eens goed om er lekker tussenuit te zijn, zonder al die geldzorgen! Als ik alleen al eens naar mijzelf kijk; gelukkig kunnen wij makkelijk op vakantie, maar na een heel druk jaar (pabo, werk, kindertjes, huishouding) ben ik echt wel óp om zomaar te zeggen en hard aan vakantie toe. Natuurlijk is het wel een luxe dat we lekker drie weken naar Zuid Frankrijk kunnen, we hadden bijvoorbeeld ook een weekje in een huisje in Nederland kunnen gaan, maar dat neemt niet weg dat ik er echt aan toe ben: even alles loslaten, even rust. Dan zie ik een vakantie echt niet als luxe, wel de invulling ervan: waar ga je heen, wat doe je als je op vakantie bent etc.

En tja, persoonlijk zou ík juist wat extra in de diaconiezak doen als ik wist dat het voor een gezin was die nu geholpen kan worden om op vakantie te gaan... :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jul 2009 19:05

Of gewoon huizenruil? een groot gezin dat ik kende had ook echt geen cent om op vakantie te gaan, maar die gingen elk jaar in een huis van mensen met een groot gezin die dan zelf op vakantie waren. kostte hen helemaal niks, en toch eruit.
Niet alles hoeft geld te kosten, ook vakantie niet, als je maar een beetje slim denkt en wat moeite extra doet (want iemand met een huis die het af wil staan gratis een paar weken vind je vaak niet zomaar snel op internet :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jul 2009 06:43

Aan de ene kant weet ik niet wat de overwegingen zijn geweest van de diaconie om deze keuze te maken, dus wil ik daar geen oordeel over geven. Aan de andere kant ben ik het met AG eens dat op vakantie gaan een luxe is en geen primaire levensbehoefte. Dus ik heb wel mijn vragen bij de gelduitgave van de diaconie. Wij zijn ook in geen jaren op vakantie of een weekendje weggeweest geweest. Eerst hadden wij geen geld tijdens onze studie. Vervolgens gingen wij trouwen en daarna een huis een een kleintje. Ook dit jaar gaan wij niet. Is dat erg...ik denk het niet. Uitrusten kan ik ook lekker thuis. Huishoudelijk werk laat ik een paar weken liggen, dat doen we de laatste dag samen en verder gaan wij fietsen en picknicken en wellicht naar het strand met Hugo. Natuurlijk zou ik ook graag op vakantie willen, maar dat het niet zo is, daar lig ik echt geen nacht wakker van.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 jul 2009 07:14

Voor sommige mensen is het echter nodig om er eens even tussenuit te zijn....
Maar of dat veel geld hoeft te kosten? En als de diaconie dat ziet en dat wil financieren, moet je er misschien niet altijd gelijk je vraagtekens bij hebben. Wel is het de vraag dan natuurlijk, hoe en wat is het? Duur huis, dure vliegreis etc.

Ik ken ook campings die aangesloten/bekend zijn bij eleos/vluchtheuvel/kerkenraden waar mensen zonder geld gratis kunnen verblijven.....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jul 2009 07:17

De vraag is wel: blijf je gedwongen thuis - omdat je absoluut geen geld hebt - of blijf je thuis uit vrije keuze.
Kijk, ik kon in geen jaren met vakantie. Dat is op zich niet erg nee (maar ik was alleen, mijn kinderen zijn volwassen en uit huis).
Toen vroeg iemand mij of ik met vakantie ging. Nou nee dus, domweg geen geld voor.
"O, dat is niet erg, daar ga je niet dood van", zei diegene. Maar ze was net zelf van haar derde vakantie terug. Dan klopt er iets niet. Ik kan het hebben van een 'lotgenoot', maar niet als iemand het zegt die jaar in jaar uit met vakantie gaat (en hoe...)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jul 2009 09:43

Op vakantie moeten als primaire levensbehoefte is echt onzin. Natuurlijk is het fijn om ergens heen te gaan, maar uitrusten en genieten kan thuis ook. Ik word eigenlijk een beetje kriebelig van mensen die het hele jaar naar weekendje weg en vakantie toeleven omdat ze er echt even tussenuit moeten. Ik snap heel goed dat je er tussenuit wilt, maar het is geen eerste levensbehoefte. Vakantie krijgen en rust hebben is wel noodzakelijk, maar dat kan ook prima thuis.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2009 10:05

ajl schreef:Op vakantie moeten als primaire levensbehoefte is echt onzin. Natuurlijk is het fijn om ergens heen te gaan, maar uitrusten en genieten kan thuis ook. Ik word eigenlijk een beetje kriebelig van mensen die het hele jaar naar weekendje weg en vakantie toeleven omdat ze er echt even tussenuit moeten. Ik snap heel goed dat je er tussenuit wilt, maar het is geen eerste levensbehoefte. Vakantie krijgen en rust hebben is wel noodzakelijk, maar dat kan ook prima thuis.

Moet je vertellen tegen mensen die b.v. in een 2 kamerflat, 3 hoog, met een balkon van 1 x 1 wonen om maar een hypothetisch voorbeeld te schetsen, of mensen in zulk een situatie als Riska schetst!

Dat jij het zo ziet als zijnde: "Vakantie krijgen en rust hebben is wel noodzakelijk, maar dat kan ook prima thuis. ", wil niet zeggen dat het dan ook gelijk voor anderen geldt. De zonnebloemboot ook maar afschaffen?
.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 13 jul 2009 10:18

In sommige situaties is het reuze goed als mensen er even tussen uit gaan.
Om hun zorgen etc te vergeten door weg te zijn uit hun problemen en omgeving waar ze piekeren etc.....

Dat het niet voor iedereen geldt is mooi!
Dat scheelt een stuk.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jul 2009 10:21

Zou niet weten waarom mensen die op een flat wonen op vakantie moeten. Zonder vakantie overleef je het echt wel hoor.....het is geen eerste levensbehoefte maar een luxe. Zoals ik eerder al schreef, kan je prima op de fiets erop uit of naar een strandje, plas, meer in de buurt en picknicken in het park. En ja ,ik weet waar ik het over heb, heb namelijk ook jaren op een flat gewoond. En ik ga ook al jaaaren niet op vakantie ook doordat wij het financieel rustig aan moesten doen. Wij hebben wel vakantie, maar doen dus de dingen die ik boven beschreef.

De zonnebloemboot is iets heel anders, heb een aantal keren meegevaren als vpk. Daar gaan vaak mensen mee die zonder hulp überhaupt de deur niet uit kunnen.

Terug naar “Archief”