Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Optimatus » 02 jul 2009 21:54

Hij sprak moslims toe en dan is salam aleikum een goed begin.

Salam aleikum = vrede zij u.
Dat is toch een prachtige groet?

Onze Heer Jezus Christus zei dit ook altijd tegen Zijn medemensen, maar dan in Zijn taal, het Aramees (toch?).

Salam, shalom - de talen zijn met elkaar verwant (semitische talen) en etnisch zijn Hebreeërs en Arabieren ook al neven van elkaar. Kinderen van één Vader.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 03 jul 2009 16:23

Vindt Israel dat werkelijk zo'n groot punt als iemand "as salamu alaikum" zegt? Echt? Als ik in duitsland kom zeg ik "Gutentag". Volgens deze logica ben ik dan dus een nazi sympatisant..

Israel zou blij moeten zijn. Als het Obama namelijk lukt om hetzelfde te doen als Kennedy indertijd in Berlijn. Dan gaat straks het middenoosten een stuk stabieler worden en Israel vangt daar de grootste voordelen van. De 10 miljard die per jaar in defensie gestoken wordt kan dan geinvesteerd worden in speeltuintjes voor joodse jongens en meisjes. Gratis medische zorg en scholing voor iedere Israelier. (Als ze dat niet al hebben)

Ik heb de speech natuurlijk ook gezien. Obama heeft een aantal flinke pluimen tussen verschillende moslim billetjes gestoken. Maar ook een paar duidelijke pijnpunten aangestipt. Hij was helemaal niet onverdeeld lovend. Maar hij stapte wel heel verfrissend eens af van de eindeloze retoriek.. 1 miljard mensen (1 op 6) werden bevestigd en gewaardeerd door de leider van een land dat ze 6 maanden geleden nog als bron van alle kwaad afschilderde.

Ik kan me niet voorstellen dat daar niet een of ander positief resultaat uit terug komt.

Ik denk dat The daily show het goed samenvat. (Flauwe humor waarschuwing)

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 03 jul 2009 22:05

Optimatus schreef:Hij sprak moslims toe en dan is salam aleikum een goed begin.

Onze Heer Jezus Christus zei dit ook altijd tegen Zijn medemensen, maar dan in Zijn taal, het Aramees (toch?).

Salam, shalom - de talen zijn met elkaar verwant (semitische talen) en etnisch zijn Hebreeërs en Arabieren ook al neven van elkaar. Kinderen van één Vader.

Ik zeg ook niets over de inhoud van de groet maar over de context waarin deze populistische groet gemaakt is.
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2009 22:06

Faramir schreef:Je wilt de politiek/agenda van Israël mbt de Palestijnen toch niet goddelijk noemen mag ik hopen?

Zou ik nog antwoord kunnen krijgen op deze vraag? Bvd.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 03 jul 2009 22:26

Michael schreef:Vindt Israel dat werkelijk zo'n groot punt als iemand "as salamu alaikum" zegt? Echt? Als ik in duitsland kom zeg ik "Gutentag". Volgens deze logica ben ik dan dus een nazi sympatisant..

Ik heb alleen gezegd dat hij geen virenden maakt in Israel.
De rest van je logica zou dus zijn dat elke duits sprekende Jood een nazi sympatisant zou kunnen zijn.

Overigens als Obama zijn steun betuigt aan alle palestijen in Israel dan legaliseert hij de uitermate grote invloed van Hamas gesteund door Iran, Mahmoud Ahmadinejad die de verkiezingen in Iran zich heeft toegeeigend en uit is om Israel en de Joodse bewoners van de kaart te vegen.

PS De zorg in Israel in voor heel veel mensen, Joden, christenen , Arabieren slecht tot zeer slecht geregeld
Nosce te ipsum

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 05 jul 2009 20:03

ostrogoot schreef:Overigens als Obama zijn steun betuigt aan alle palestijen in Israel dan legaliseert hij de uitermate grote invloed van Hamas gesteund door Iran, Mahmoud Ahmadinejad die de verkiezingen in Iran zich heeft toegeeigend en uit is om Israel en de Joodse bewoners van de kaart te vegen.

Dus volgens jou heeft Obama cryptisch gezegd dat Israel van de kaart geveegd moet worden? Kun je dat onderbouwen, want volgens mij hoor je dingen die niet gezegd worden.

Overigens koud 2 weken nadat hij een paar vriendelijke woorden naar de moslim gemeenschap uitsprak brak er in Iran een revolutie uit. Een revolutie die diepe sporen in Iran gaat achterlaten en de positie van het land in de wereld politiek op de kop zet.

Je moet begrijpen dat de Ayatollah daar de baas is. Niet Ahmadinejad dus. Ahmadinejad is zijn publiek verkiesbare interface maar hij maakt niet de beslissingen. Deze Ayatollah is niet populair, zijn fundamentalistische trekjes maken het leven voor de iraanse jeugd kort gezegd onnodig zuur. Zo'n leider verliest vanzelf zijn positie, behalve als hij gezien wordt als de man die Iran beschermt tegen de grote boze buitenwereld.

De grote boze buitenwereld werd een stukje minder boos met de speech van Obama. En de rol van de fundamentalistische kliek werd onzekerder. Dit hadden ze zelf al voorzien want weken voor de speech waren die fundamentalisten al bezig met moddergooien en de man ongeloofwaardig maken. Het volk stemde vervolgens volgens de ayatollah helemaal verkeerd, hij fixte met potlood en gum de uitkomst. Wat het volk vervolgens niet geloofde. En daar heb je een instant revolutie.

Blijkbaar is de sleutel om de jeugd van Iran te paaien, geef ze cola gelijke kansen en video games. Ze hebben gezien dat ze de blik van de wereld via het internet kunnen bereiken. En jongen dat geeft macht.

Als je niet direct kunt inzien wat de consequenties daarvan zijn. 40 jaar geleden hadden we woodstock, dat jeugd feestje was de lont in het kruitvat en leidde tot terugtrekken uit Vietnam en een sociale revolutie die de wereld van vandaag gevormd heeft. Onder anderen is de positie van de vrouw in het westen erdoor bijzonder verbeterd.

Misschien dat Obama hierop speelt. Hij realiseert zich misschien dat het enige wat de regering in Iran overeind houdt het poseren en dreigen van het westen is. Zonder dat, zonder de dreiging van buitenaf is het een kaartenhuis zonder steun met heel veel interne oorzaken om in te storten.

Ik heb het zelfde al gezegd over de macht van Hamas in Palestina. Dit is gewoon massa psychologie. Als je het individu verdrukt duw je er erg veel energie in. Als er vervolgens een vonk in het kruitvat springt dan ontsnapt al die energie, de sociale structuren worden korte tijd enorm chaotisch. En kort daarna herstructureert de samenleving zich weer op een manier die de druk op de individueen eerlijker verdeeld en die veel stabieler is.

Die jeugd daar gelooft in alternatieven, omdat ze kunnen zien dat er mensen zijn die zo leven. Niet alleen dat, die mensen hebben massaal steun betuigd en hen broeders en zusters genoemd. De overheden misschien niet. Maar er is bijzonder veel steun voor de Iraanse jeugd. Logisch ook.

Misschien is politiek niet alleen maar soldaatjes over een kaart heen en weer schuiven? Misschien is het ook af en toe een psychologisch balletje opgooien...

Ik wil ook graag je mening Ostrogoot. Denk je dat de agenda van Israël goddelijk is? Pas op met wat je zegt he... Want je zegt dan letterlijk dat het Gods wil is dat Israël de Palestijnen onderdrukt. ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jul 2009 20:40

ostrogoot schreef:
Optimatus schreef:Hij sprak moslims toe en dan is salam aleikum een goed begin.

Ik zeg ook niets over de inhoud van de groet maar over de context waarin deze populistische groet gemaakt is.

Dat is geen populistische groet. Dat is een heel normale groet die in die contreien wordt gebruikt, net als je in Nederland iemand met "goedendag" begroet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 05 jul 2009 21:36

Faramir schreef:
Faramir schreef:Je wilt de politiek/agenda van Israël mbt de Palestijnen toch niet goddelijk noemen mag ik hopen?

Nee absoluut niet. Ik denk sneller dan ik schrijf.
Wat ik wil vertellen dat de goddelijke agenda iets heel anders is dan de agenda van de Israelische regering of de resoluties van de VN, de Oslo akkoorden, het routeboekje naar de vrede, enz. Wat God met Israel van plan is gaat boven het menselijk handelen. Dat was vroeger zo en dat zal ook in de toekomst zo zijn
Nosce te ipsum

Beun
Verkenner
Verkenner

Re:

Berichtdoor Beun » 05 jul 2009 23:51

goshen schreef:Iedereen vermoedde al iets dergelijks maar nu is dus duidelijk dat de Israelische actie in Syrie vorig jaar wel degelijk een nucleaire plant betrof:
122 Teletekst vr 25 apr
VS:Syrië had geheim atoomprogramma

` Syrië heeft in het geheim gewerkt aan
een nucleair programma en daarbij kreeg
het hulp van Noord-Korea.Dat zegt de
Amerikaanse regering.

Het Witte Huis stelt in een verklaring
dat de kernreactor die Syrië bezig was
te bouwen,op 6 september vorig jaar is
verwoest door Israël.De Syriërs hebben
daarna geprobeerd alle sporen van het
nucleaire programma te wissen,aldus de
VS.

Een Amerikaanse woordvoerder trekt de
conclusie dat Syrië vermoedelijk geen
vreedzame bedoelingen had.Syrië spreekt
dat tegen en zegt dat op geen enkele
manier met Noord-Korea is samengewerkt.
volgende nieuws weer & verkeer sport

--> --> --> -->

Meer informatie in dit artikel: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=112912 waarin ook gelijk een toelichting staat voor het valse nieuwsbericht dat natuurlijk braaf door de Nederlandse pers wordt overgenomen, waarin Israel zou hebben aangegeven bij Syrie de Golan te willen weggeven in ruil voor vrede.

Irak had ook nucleaire wapens. Alleen hebben de Amerikanen niet naar de Mossad geluisterd. Stom dus!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2009 06:33

ostrogoot schreef:
Faramir schreef:

Nee absoluut niet. Ik denk sneller dan ik schrijf.
Wat ik wil vertellen dat de goddelijke agenda iets heel anders is dan de agenda van de Israelische regering of de resoluties van de VN, de Oslo akkoorden, het routeboekje naar de vrede, enz. Wat God met Israel van plan is gaat boven het menselijk handelen. Dat was vroeger zo en dat zal ook in de toekomst zo zijn

Bedankt voor het antwoord.

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 06 jul 2009 06:43

Optimatus schreef:Salam, shalom - de talen zijn met elkaar verwant (semitische talen) en etnisch zijn Hebreeërs en Arabieren ook al neven van elkaar. Kinderen van één Vader.

Voor de rest houd elke vergelijking op. Bovendien haten ze elkaar. Dat was natuurlijk ook niet verwonderlijk sinds Ismaël Izak uitspotte. Het meest schrijnende verschil is volgens mij wellicht de Thora en de koran! Vul de rest zelf maar in...

Michael
Sergeant
Sergeant

Re: Re:

Berichtdoor Michael » 06 jul 2009 10:45

Beun schreef:Irak had ook nucleaire wapens. Alleen hebben de Amerikanen niet naar de Mossad geluisterd. Stom dus!

Licht dit eens toe... Naar mijn weten zijn er nooit nucleaire (of andere massa vernietigings) wapens gevonden in Irak. Ofwel je bent sarcastisch en de Mossad had dit vooraf al aangegeven. Ofwel je zegt iets wat drastisch tegen mijn (en wereld) kennis ingaat.

In het laatste geval wil ik graag referenties bij je woorden... Zou dat kunnen?

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 06 jul 2009 11:09

ostrogoot schreef:
Wat God met Israel van plan is gaat boven het menselijk handelen.

Als ik naar het handelen van Israel kijk, kan ik me absoluut niet voorstellen dat dit ‘het plan’ van God is.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 06 jul 2009 12:34

Yours schreef:ostrogoot schreef:

Als ik naar het handelen van Israel kijk, kan ik me absoluut niet voorstellen dat dit ‘het plan’ van God is.

Jij draait het om. Jij zegt dat Israel handelt conform de agenda van God.
Nosce te ipsum

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 06 jul 2009 13:10

ostrogoot schreef:
Yours schreef:ostrogoot schreef:

Jij draait het om. Jij zegt dat Israel handelt conform de agenda van God.

@Ostrogoot:
Je trekt de verkeerde conclusie: ik denk in het geheel niet dat Israel handelt conform de agenda van God. Noch naar de letter, noch naar de geest.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

Terug naar “Archief”