em_ma schreef:Nou zo is het toch ook als christenen onderling, je kunt toch niet zwijgen als je iemand de verkeerde kant op ziet gaan?
Oordeel je daarmee over diegene? Nee tuurlijk niet, dat kan er toch los van staan?
Als je als mens denkt! Wie is de mens om van de andere mens te weten, waar de grens ligt van iemand zijn mogelijkheden, het aankunnen van dingen ligt, wat de overleggingen van de mens zijn hart zijn om iets te doen, dan wel uit te spreken.
Men beroept zich vaak zo snel op bijbelsegronden, dan wel de 10 geboden, en vergeet het hier boven geschrevene.
Daarmee bedoel ik, het is zo makkelijk om "te stellen" van,:scheiden mag niet, dus, daar mag iemand op worden aangesproken, neem nu nog bovenstaande nog eens in gedachten. Ander voorbeeld: Je ziet iemand iets stelen, ja, dat mag niet, weet iemand dan de reden waarom hij iets heeft gestolen? Iemand kan wel honger hebben, last van kleptomanie (ziekte) hebben) etc etc.
In een rechtbank wordt niet voor niets gekeken naar de achtergrond van een gebeuren/feiten, met het bepalen van een strafmaat. De mens zelf kijkt of is vaak geneigd niet verder te kijken dan het feit zelf, zonder zich te willen/kunnen verdiepen in de achtergrond van een gebeuren. Men mag niet stelen, bam, oordeel, want: een gebods overtreding, een scheiding, bam, oordeel, want: gebodsovertreding Men (lijkt) zichzelf soms zo achteloos op de bijbel of teksten daaruit dan wel de 10 geboden te beroepen zonder dat men nog naar zichzelf of de ander te kijkt of weet te herinneren wat echte liefde inhoud.
Echt sommige uitspraken hier in dit topic, zullen sommige mensen (lezers op dit forum) gewoon pijn doen denk ik... Laten wij toch a.u.b vooral niet vergeten, dat het God is die "zal" oordelen, wetende dat wat Hij uiteindelijk zal oordelen goed zal zijn. Welk een mens is aan God gelijk...
Denk a.u.b. ook nog eens aan het aren lezen op de sabbath.
Weet je..., soms zou ik de teksten van: De 10 geboden zijn geen stok om mee te slaan. maar een staf om mee te gaan. en de tekst van: Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. en het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf wel in capital en letterformaat 50 op het forum willen schrijven. Ook om ze bij mij zelf in herinnering te willen brengen en te houden.