Lieve sunshine88
Heel erg herkenbaar!
Hier is je zusje net zo goed als jij in een nare positie geperst.
Sinds kort en ik ben nu 46 kan ik er anders naar kijken.
Mijn oudste zus (4 jaar ouder) is in de rol van moeder gestopt, ze moest heel veel huishoudelijk werk verzetten en op ons passen, zelfs gaan zwemmen mijn andere zusje en ik waren 5 en 6 we konden niet eens zwemmen en mijn oudste zus van 10 evenmin.
Met een klein conflicje kreeg zij altijd gelijk zodat het voor ons een heel groot conflict werd.
Toen we ouder werden, werden het ook grote conflicten, zelfs toen ik al getrouwd was, nu is ze nog steeds een wijsneus en kleineerd ons nog steeds heel graag, omdat er in ons gezin heel veel fout ging en ik therapie krijg om dat allemaal te verwerken, zie ik pas dat zij ook slachtoffer van de ze situatie is, maar dat maak het niet makkelijk, want het oude gevoel dat je niet gehoord en erkend wordt zit heel diep, ze zal nooit mijn beste vriending worden denk ik.
Ik haat het ook als oudere broertjes en zusjes jongere waarschuwen, ik zit dan meteen met kromme tenen, een heel ander verhaal dus, maar een zelfde insteek.
Misschien is het voor jou mogelijk alles op te schrijven, je kunt later beslissen dit met zusje en ouders te delen. Je hebt het iig woorden gegeven en praat er met God over, de Heere Jezus werd ook niet begrepen door zijn broers en zussen, ze zeiden dat Hij niet goed bij zijn hoofd was (uitzinnig) Als er Een is die het begrijpt is Hij het zeker.
Nou Meis heel veel sterkte hoor, je mag gerust eenpbtje sturen hoor!
groetjes van Samanthi