Problemen met zusje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sunshine88
Verkenner
Verkenner

Problemen met zusje...

Berichtdoor sunshine88 » 30 jun 2009 23:11

Ik vraag me al een tijdje af hoe ik nou het beste met m’n 10 jaar jongere zusje om kan gaan…
Het klinkt heel dramatisch, maar m’n zusje en ik, we hoeven elkaar maar te zien of we hebben ‘bonje’.
Ik krijg alsmaar meer het gevoel dat ik totaal de grond in getrapt word door haar! Ze is een nakomertje, ik was altijd de jongste, maar na 10 jaar kwam zij nog! En ze is gewoon, ronduit, verwend! Of in ieder grondig ‘verpest’ door altijd haar gelijk te krijgen. Ook is ze voor haar leeftijd nog veel te kinderlijk, ze speelt het mooiste met kinderen van 5/6 jaar jonger.

Het probleem kort samengevat is: Ik krijg vaak op m’n kop, omdat zij een snerende opmerking maakt zodra er niemand in de buurt is, en als ik dan reageer, treft het nét dat er iemand binnen komt!
Of ik doe kei- en keihard m’n best om lief/vriendelijk voor d’r te zijn, maar dan jent ze vaak net zo lang tot ik wél boos word! En dan ben ík weer de grote sjaggerijn, want zíj is vrolijk omdat zij haar ‘doel’ weer bereikt heeft.. .Hoe kan ik hier nou mee omgaan?
Ik heb het al meerdere keren geprobeerd om aan m’n ouders uit te leggen, maar het wérkt niet, zolang ik alleen in beeld ben, geloven ze me wel, maar zodra m’n zusje dr bij komt, krijgt zíj weer gelijk…
Ik ben de laatste tijd gewoon dolblij dat ik een weekend níét thuis ben, of een dag weg kan, zodat ik m’n zusje niet onder ogen hoef te komen…Dat is niet gezond, neem ik aan…Het lijkt gewoon of zij m’n leven beheerst…
Wie o wie heeft er tips om híér mee om te gaan?
Ik ben bang dat het niet lang meer duurt, voor ik een keer zó boos word, dat het uit de hand loopt, en dat wil ik dus gráág voorkomen….

Samanthi

Re: Problemen met zusje...

Berichtdoor Samanthi » 01 jul 2009 08:01

Lieve sunshine88
Heel erg herkenbaar!
Hier is je zusje net zo goed als jij in een nare positie geperst.
Sinds kort en ik ben nu 46 kan ik er anders naar kijken.
Mijn oudste zus (4 jaar ouder) is in de rol van moeder gestopt, ze moest heel veel huishoudelijk werk verzetten en op ons passen, zelfs gaan zwemmen mijn andere zusje en ik waren 5 en 6 we konden niet eens zwemmen en mijn oudste zus van 10 evenmin.
Met een klein conflicje kreeg zij altijd gelijk zodat het voor ons een heel groot conflict werd.
Toen we ouder werden, werden het ook grote conflicten, zelfs toen ik al getrouwd was, nu is ze nog steeds een wijsneus en kleineerd ons nog steeds heel graag, omdat er in ons gezin heel veel fout ging en ik therapie krijg om dat allemaal te verwerken, zie ik pas dat zij ook slachtoffer van de ze situatie is, maar dat maak het niet makkelijk, want het oude gevoel dat je niet gehoord en erkend wordt zit heel diep, ze zal nooit mijn beste vriending worden denk ik.
Ik haat het ook als oudere broertjes en zusjes jongere waarschuwen, ik zit dan meteen met kromme tenen, een heel ander verhaal dus, maar een zelfde insteek.

Misschien is het voor jou mogelijk alles op te schrijven, je kunt later beslissen dit met zusje en ouders te delen. Je hebt het iig woorden gegeven en praat er met God over, de Heere Jezus werd ook niet begrepen door zijn broers en zussen, ze zeiden dat Hij niet goed bij zijn hoofd was (uitzinnig) Als er Een is die het begrijpt is Hij het zeker.
Nou Meis heel veel sterkte hoor, je mag gerust eenpbtje sturen hoor!
groetjes van Samanthi zon10

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 jul 2009 11:16

heeel herkenbaar, alleen niet met een jonger zusje, maar als enigst meisje tussen drie jongens...

Vooral negeren! je bent ouder... negeer haar... want dan heeft ze geen lol! ze heeft lol als jij een reactie geeft!!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 jul 2009 11:53

ik was ook enige meid bij 3 jongens en het werd pas gezellig met elkaar toen ik een paar jaar getrouwd was.

Misschien is het juist wijs om de bom wel te laten barsten zodat je ouders zien dat het wel heel serieus is.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 jul 2009 12:15

Ik herken deze situatie. Alleen een antwoord als: je bent ouder vind ik een enorme dooddoener.
Daar kan je niets mee. De gehele situatie zou moeten veranderen. De houding van haar zusje, ouders en haar om het leefbaar te maken voor iedereen.

Ik denk daarom dat het pas oplost als Sunshine het huis verlaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sunshine88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sunshine88 » 01 jul 2009 13:22

@samanthi: dank je wel...ik wil m'n zusje dolgraag helpen, waar ook maar, ik was altijd diegene die voor haar klaar stond als ze weer 's gepest werd, omdat ik wéét wat ze voelt, omdat ik ook gepest ben, maar op dát moment ben je goed gneoeg, maar na nog geen 5 minuten kan ze je compleet de grond in trappen!
@paprikameisje2: negeren heeft geen zin, ze gaat door, en als ze geen resultaat lijkt te halen dan haalt ze steeds 'minnere' streken uit, dus weinig nut...
@Annet: de bom is al zo vaak gebarsten, ik heb 't dr lief gezegd, ik heb 't dr kwaad gezegd, ik heb zacht tegen dr gepraat, ik gheb tegen haar geschreeuwd, ik kan haar, voor m'n gevoel, wel slaan, maar het hélpt niet...Ze lijkt maar 1 'doel' te hebben: mij 't leven zuur te maken zodra we bij elkaar in de buurt zijn!

En ja...ik denk dat de beste oplossing is, om het huis uit te gaan, maar dat gebeurt iig het eerste jaar nog niet, en ik ben het zó zat :cry:

meboy

Berichtdoor meboy » 01 jul 2009 13:48

Als je te vaak hapt en doorbijt moet je oog krijgen voor het haakje...

Dat lijkt een beetje een rare zin. Maar het helpt volgens mij erg in het controleren van je emoties. En het hanteren van conflictsituaties. Wat ik bedoel is dit:

Neem een uitspraak als: "waarom zit je op mijn kamer, altijd als ik eens een keer wat leuks wil doen dan zit jij in de weg" Dan zitten er in zo'n zin twee dingen verstopt: een boodschap waar de werkelijke irritatie mee begint en een "haakje".

De werkelijke boodschap is in dit geval: "ik vind het niet leuk dat je op mijn kamer zit". Dat is waar het eigenlijk over moet gaan, over dat probleem kan vaak een redelijke, conflictloze oplossing worden gevonden.

Het haakje is: "Als ik een keer iets leuks wil doen dan zit jij in de weg..." Zodra je toehapt en ingaat op dat deel van de boodschap dan is het gegarandeerd bonje. Want dat is precies waar men op hoopt. Dat haakje is namelijk stevig vastgemaakt aan een touwtje, en degene die het haakje voorhoud heeft ook de touwtjes in handen... De truuc is om al die haakjes links te laten liggen en je te focussen op de werkelijke boodschap.

Dikke kans dat jullie "bekvechten" voor 80% uit reageren op haakjes bestaat. De één hapt en gooit een haakje er achterna: bv: "Doe niet zo gemeen, als jij er gewoon eens een keertje niet was dan had ik pas een heerlijk leven" "Een heerlijk leven!? ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n karakter als jou een heerlijk leven kunt hebben!" etc. etc.

Als je de haakjes negeert en werkelijk iets doet met de boodschap dan scheelt het al een hele hoop. Reageer ook niet terug met een haakje maar met een pure werkelijke boodschap. Begin je zin met: "ik vind..." En probeer af te ronden zonder stekelig en puntig ijzer... Hou dit tot in de treuren vol, want aangeleerde negatieve spiralen zijn niet makkelijk om te draaien. Zeker niet als je zelf onderdeel bent van zo'n spiraal.

Succes!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2009 13:58

Is het echt zo dat je zusje maar 1 doel heeft ..je leven zuur maken? Of ervaar je het zo. Daar kan namelijk wel een groot verschil tussen zitten.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar is het geen idee om met zn allen ( ouders zusje en jij of eventueel iemand anders)om de tafel te gaan zitten en het er gewoon over hebben zonder dat het ruzie wordt. Dus vanuit jezelf praten en niet in de verwijtende sfeer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2009 14:10

Zoek een buitenstaander om mee te praten. Ik weet niet of je bijvoorbeeld nog op catechisatie of JV of iets dergelijks zit, en of je een goede band hebt met de leidinggevende, maar het kan heel erg opluchten om eens met iemand die helemaal los staat van het conflict te praten. (Gezien je naam zul je een jaar of 20/21 zijn?)

Bestaat de chat met Eleos nog? Anders is dat misschien een idee?

sunshine88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sunshine88 » 01 jul 2009 19:25

@meboy: Dank je wel voor je uitleg...Ik probeer alles zo vriendelijk mogen te zeggen, en niet op d'r te mopperen, alles positief te benaderen, maar het heeft gewoon géén effect, voor m'n gevoel...Llijkt het even goed te gaan, hoeft er maar íéts te gebeuren of ze begint weer....

@AJL zoals ik al zei: Ze lijkt maar 1 'doel' te hebben: mij 't leven zuur te maken zodra we bij elkaar in de buurt zijn! Het gaat nu denk ik, al min. 1 jaar aan, en 't lijkt steeds erger te worden...

@ TheKeimpe, ik ben een 'moeilijke prater', ik heb het er regelmatig met m'n vriend over, en 1 collega op m'n werk die kent me onderhand ook wel aardig, en die heeft 't altijd zo door als er wat is, en met haar praat ik er regelmatig over, en een hele goeie vriendin van me, die weet alles er ook vanaf, en die geeft me ook tips, luistert naar me, etc. (allemaal top!) maar wat ik ook doe, alles lijkt z'n effect te verliezen...

Erover praten lijkt geen nut te hebben, vaak word het op mij geschoven, want meestal gebeurt het dat ze het zó speelt dat het op mij uitkomt, en zij dus 'vrij' staat...
Ik ben 21, zij 12, maar ik heb nooit geweten dat een kind adt 10 jaar jonger is, zó over je kan heersen, want dat idee krijg ik ook hele erg, dat ze over mij heerst..of iig wíl heersen

Bertine
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bertine » 01 jul 2009 19:55

Hierboven staan al veel tips, maar nog even één dingetje: probeer er af en toe even tussenuit te gaan!! Ik heb ook jarenlang met ruzie en haat (tenminste...daar leek het toen erg op) van m'n zus 'geleefd', en echt... het helpt als je af en toe een keer een weekje of weekend er tussenuit kan! Als je iemand hebt waar je af en toe even kan ontspannen en opladen, kun je er soms weer even anders tegenaan kijken. Ik ging regelmatig een weekend of weekje naar m'n oma, heerlijk om even bij te tanken en alles te vergeten! Je zegt dat je geen prater bent, ben ik ook niet, maar je hoeft toch ook niet altijd te praten! Gewoon lekker ontspannen en gezelligheid is ook al heerlijk!! Mijn zus is nu getrouwd, moeder geworden en tgaat nu goed tussen ons, soms veranderen mensen heel erg... -:)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 jul 2009 22:15

wat ik me afvraag door alles te lezen... heb je ook leuke momenten met je zus!! koester die wel!! :oops: en idd wat bertine zegt! er ff lekker tussen uit! k hoop dat je snel een oplossing vindt!

sunshine88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sunshine88 » 02 jul 2009 15:43

Ik ben min. 1x per 2 weken een weekend weg, en daar leef ik vaak gewoon echt naar toe :oops:

Maar over de leuke momenten met m'n zusje koesteren...Klinkt misschien heel stom, maar ik kan proberne leuke dingen met dr te doen, en dan gebeurt er weer wat, waardoor alles in 't niet valt...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 jul 2009 16:18

jah!!! Super idee!! zo leer je van elkaar misschien wel een super leuke of creatieve kant! =D>

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 02 jul 2009 17:21

Waarschijnlijk zie je niets leuks meer in je zusje op dit moment, ook je zusje is slachtoffer van de situatie, ik ken een gezin waar de kinderen altijd goed gepraat werden en andere kinderen hadden het gedaan, de kinderen zijn erg schijnheilig geworden en bij niemand geliefd, jij lijdt er enorm onder, maar zij krijgt het ws later, ik hoop dat je gaat chatten met eleos oid, zodat de situatie voor jou te behappen wordt! Heel veel sterkte
gr Samanthi

Terug naar “Archief”