Riska schreef:Het meeste seksueel misbruik komt vooral voor binnen gezins-en familieverband, oftewel incest. Dat is vele, vele malen groter dan de zaken met een pedofiel die aan het licht komen. Van mij mag overal in een nieuws-en actualiteitenrubriek over gesproken worden. Maar niet eenzijdig en dat gebeurt vrijwel altijd, vooral ook in de media.
Ik heb al aangegeven dat de meeste gevallen van seksueel misbruik in gezinnen plaatsvinden. Overigens kan er ook dan sprake zijn van pedofilie. In de media worden wel meer gevallen van seksueel misbruik onder de aandacht gebracht. Het is zeker niet zo dat er over het algemeen enkel aandacht is voor seksueel misbruik in de kerken.
Als ik waarschuw, dat er wellicht mensen zijn die wat incest betreft hun leed te dragen hebben, dan bedoel ik niet pedofilie, of de beruchte 'vreemde man'. Want in 9 van de tien gevallen is het een bekende en familie/gezinslid.
Dat klopt. En ook dat kan besproken worden in dit topic. Ik ga het ene echter niet uitsluiten in een gesprek omdat in de media toch al overbelicht zou zijn.
O ja?
Ga eens kijken bij websites waar lotgenoten met elkaar praten. Hoe wanhopig ze worden om goede, adequate hulp te vinden en hoe beroerd de financiering is.
Ja, anders zei ik het niet. Er wordt zeker wat gedaan en er is zeker hulp. Vanuit mijn vakgebied heb ik de mogelijkheden om instanties in te lichten bij vermoeden van (seksueel) misbruik van een kind. Daarnaast heb ik met hulpverleners gesproken die zich dagelijks bekommeren om seksueel misbruikte kinderen.
Dat er tekortkomingen zijn in de hulpverlening is haast onontkoombaar, maar we kunnen niet ontkennen dat er wel degelijk werk verzet wordt om te voorkomen, stoppen en genezen.
Ik zal me inderdaad uit dit topic terugtrekken...
Ik zie dat inmiddels het topic "Zembla" ook gesloten is - en terecht. Want dat was helemaal eenzijdig op de kerken gericht.
Ik vind dat geen reden om zo'n topic te sluiten.