seksueel misbruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: seksueel misbruik

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2009 21:47

Riska schreef:Het meeste seksueel misbruik komt vooral voor binnen gezins-en familieverband, oftewel incest. Dat is vele, vele malen groter dan de zaken met een pedofiel die aan het licht komen. Van mij mag overal in een nieuws-en actualiteitenrubriek over gesproken worden. Maar niet eenzijdig en dat gebeurt vrijwel altijd, vooral ook in de media.

Ik heb al aangegeven dat de meeste gevallen van seksueel misbruik in gezinnen plaatsvinden. Overigens kan er ook dan sprake zijn van pedofilie. In de media worden wel meer gevallen van seksueel misbruik onder de aandacht gebracht. Het is zeker niet zo dat er over het algemeen enkel aandacht is voor seksueel misbruik in de kerken.
Als ik waarschuw, dat er wellicht mensen zijn die wat incest betreft hun leed te dragen hebben, dan bedoel ik niet pedofilie, of de beruchte 'vreemde man'. Want in 9 van de tien gevallen is het een bekende en familie/gezinslid.

Dat klopt. En ook dat kan besproken worden in dit topic. Ik ga het ene echter niet uitsluiten in een gesprek omdat in de media toch al overbelicht zou zijn.
O ja?
Ga eens kijken bij websites waar lotgenoten met elkaar praten. Hoe wanhopig ze worden om goede, adequate hulp te vinden en hoe beroerd de financiering is.

Ja, anders zei ik het niet. Er wordt zeker wat gedaan en er is zeker hulp. Vanuit mijn vakgebied heb ik de mogelijkheden om instanties in te lichten bij vermoeden van (seksueel) misbruik van een kind. Daarnaast heb ik met hulpverleners gesproken die zich dagelijks bekommeren om seksueel misbruikte kinderen.

Dat er tekortkomingen zijn in de hulpverlening is haast onontkoombaar, maar we kunnen niet ontkennen dat er wel degelijk werk verzet wordt om te voorkomen, stoppen en genezen.
Ik zal me inderdaad uit dit topic terugtrekken...

Ik zie dat inmiddels het topic "Zembla" ook gesloten is - en terecht. Want dat was helemaal eenzijdig op de kerken gericht.

Ik vind dat geen reden om zo'n topic te sluiten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jun 2009 08:25

Seksueel misbruik wordt slecht opgemerkt bij kinderen. Deze kinderen dan ook vaak zo onder druk dat ze het niet wagen iets er over los te laten. Daarbij worden zaak ook nog wel is flink onderschat. Echt verkracht worden wordt serieus genomen maar als mensen je betasten en niet verder gaan, doen mensne het heel makkelijk af en gaan weer over tot de orde van de dag. Niet begrijpend hoeveel impact ook dit kan hebben op een kind. Dit is ook niet waar te nemen door 3den over het algemeen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 jun 2009 18:42

Faramir schreef:
Er wordt wat aan gedaan en er is hulp.

Wordt heel makkelijk gezegd er is hulp voor!!!
en voor volwassenen die eens kind geweest zijn?
voor de dreiging van seksueel misbruik?
voor het "net niet" misbruikt zijn?
voor schunnige taal uigesproken waar kinderen bij zijn?
voor de verhalen van pedofielen die gedetaileerd uitgemeten worden waar kinderen bij zijn?
films reclame billboards weekbladen... kinderen worden overal op getrakteert!
Ik heb zelf 7jaar in de hulpverlening gewerkt!!!
Het is niet zo makkelijk gezegd er is hulp.
er is wanhoop, schuldgevoel, onbegrip... ect

sr Samanthi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jun 2009 19:32

Samanthi schreef:
Faramir schreef:

Het zal ongetwijfeld niet perfect zijn op vele manieren zwaar tekortschieten enz enz. Je verstaat me verkeerd en een nuance had ik al gemaakt in mijn vorige post.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 jun 2009 07:46

Faramir schreef:
Samanthi schreef:
Faramir schreef:

Het zal ongetwijfeld niet perfect zijn op vele manieren zwaar tekortschieten enz enz. Je verstaat me verkeerd en een nuance had ik al gemaakt in mijn vorige post.

Ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt, degene die daadwerkelijk hulp krijgen is slechts het topje van de ijsberg!
In onze gemeente zitten ook gezinnen waarvan je het vermoeden hebt dat het verschikkelijk fout zit, maar je krijgt er je vinger niet achter, er moeten bewijzen zijn, in gesprek gaan met de kinderen, blijven kijken, een vertouwensarts inlichten meer kan je niet doen! Ikzelf heb pas hulp gezocht na mijn 40ste, niemand heeft ooit een vinger uitgestoken om ons uit de benarde positite te halen, er waren er wel degelijk die er van wisten, ogen en oren dicht houden en vooral zeggen dat die refo's een stelletje rotkinderen waren!!! Bovendien hadden wij een heilig ontzag voor mijn ouders ingepeperd gekregen jaja met de tien geboden erbij, we zouden liever dood neervallen dan iets negatiefs over hen zeggen!!! na mijn huwelijk heb ik overleefd, mijn leven opgebouwd, moeder geworden en alleen door Gods liefde, kon ik mijn kinderen liefde geven, dit heb ik steeds terug gekregen van mijn therapeuten (van een niet-christelijke instantie). onder Zijn vleugels heb ik genezing gevonden en Paulus die een schipbreuk overleefde moest wel zwemmend naar de kant, het schip was aan flarden, maar God zorgde voor de bemanning, dus genezing ja, maar geen kalme reis... wel een behouden aankomst, alleen door het dierbare bloed van de Heere Jezes Christus.
Hij weende bij het graf van Lazerus, Hij weende toen die kinderen bij dutroux in de kelder opgesloten zaten, Hij weende om Jeruzalem, Hij wil dat wij Zalig en Gelukkig worden!!!
Ik heb dit dus niet heel makkelijk gezegd, maar bij levende lijve ervaren!!!
Sorry als dit zo over is gekomen!
gr Samanthi

Riska

Berichtdoor Riska » 30 jun 2009 08:37

Ga ik me er toch weer in mengen... want wat Samanthi schrijft is precies wat ik bedoel.
Als je als volwassene hulp gaat zoeken voor het ergste kwaad dat jou is aangedaan, zoek je je wild en als het een beetje wil moet je er zelf ook nog voor betalen. Want zorgverzekeraars vergoeden zo'n 9 sessies bij een psycholoog. Of jaren van misbruik binnen het gezin op te lossen zijn met hooguit 9 sessies.
En kinderen die signalen afgeven? Zelden rechtstreeks en je zult als 'professional' heel erg geschoold moeten zijn, wil je seksueel misbruik op merken. Mishandeling gaat nog wel - soms - omdat het zichtbaar kan zijn geworden. Maar seksueel misbruik is een zeer verborgen misdaad en loyaliteit van kinderen naar de ouders toe is onbegrensd. Terwijl er een levenslange beschadiging is en op de meest onverwachte momenten de gevolgen weer naar boven komen.

En als je het nog niet begrepen hebt: net als Samanthi ben ik 'ervaringsdeskundige'.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 30 jun 2009 08:58

Lieve Riska
van mij een knuffel 8>)
gr Samanthi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2009 11:29

Riska schreef:En als je het nog niet begrepen hebt: net als Samanthi ben ik 'ervaringsdeskundige'.

Het spijt me zeer, maar alles wat jullie verteld hebben heb ik geenszins ontkend. Waar deze zure sneer voor nodig is ontgaat mij volledig.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 jun 2009 11:39

Faramir schreef:
Riska schreef:En als je het nog niet begrepen hebt: net als Samanthi ben ik 'ervaringsdeskundige'.

Het spijt me zeer, maar alles wat jullie verteld hebben heb ik geenszins ontkend. Waar deze zure sneer voor nodig is ontgaat mij volledig.

Heb je wel enigszins gelijk in. Het is waarschijnlijk het enige waar ik buitengewoon bitter over ben gebleven: dat je je wezenloos moest zoeken naar goede hulp en dat het voor een groot deel zelf betaald moest worden. Terwijl je er geen barst aan kon doen - wie en wat ben jij als je als kind om de oren geslagen wordt met Bijbelteksten/geboden.
En ik merk, dat het voor een aantal mensen nog steeds een ramp is goede, professionele hulp te vinden, met name als je pas als volwassene de zaak aankaart.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2009 11:40

Riska schreef:
Faramir schreef:

Heb je wel enigszins gelijk in. Het is waarschijnlijk het enige waar ik buitengewoon bitter over ben gebleven: dat je je wezenloos moest zoeken naar goede hulp en dat het voor een groot deel zelf betaald moest worden. Terwijl je er geen barst aan kon doen - wie en wat ben jij als je als kind om de oren geslagen wordt met Bijbelteksten/geboden.
En ik merk, dat het voor een aantal mensen nog steeds een ramp is goede, professionele hulp te vinden, met name als je pas als volwassene de zaak aankaart.

Dat kan ik me voorstellen als ik jullie verhalen zo lees.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 30 jun 2009 22:03

Deze discussie heeft weinig meer met actualiteit te maken. Mocht het een langlopend topic worden zoals Faramir aangaf, dan is Psychologie & Gezondheid de beste locatie. Daarom is bij deze het topic verplaatst.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 jul 2009 08:10

[/quote]

[/quote]
Dat kan ik me voorstellen als ik jullie verhalen zo lees.
[/quote]
Ik voel met Riska mee, je kunt over dit onder werp moeilijk zonder bitterheid schrijven iig bedankt voor je begrip! Jaren heb ik moeten opboksen tegen onbegrip en nog!
gr Samanthi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 jul 2009 09:06

Weer een schokkend bericht ditmaal op een basisschool: http://www.telegraaf.nl/buitenland/4295 ... html?p=1,2

Dat de dader(s) maar snel voor het gerecht worden gebracht zodat dit zich niet zal herhalen. Dat het slachtoffertje de hulp krijgt dat ze nodig heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2009 13:56

Misschien een heel erg moeilijke vraag, maar toch wil ik het aan Riska, Samanthi en andere "ervaringsdeskundigen" vragen:

Ik werk op een middelbare school. Wat zijn signalen die ik op kan vangen? Hoe herken ik bij een leerling dat er wat scheef zit op dit gebied? Je hoort soms getallen langskomen van: 1 op 7 vrouwen heeft er mee te maken. Dat zou neerkomen op al gauw een tiental van mijn leerlingen...
Soms heb je bij bepaalde gezinnen geen fijn gevoel, maar wat kan ik doen? Je kunt toch moeilijk het op de vrouw af vragen (zeker als man).
Kan iemand mij tips geven?

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jul 2009 14:52

Je bent nog erg optimistisch. Een op de vier vrouwen/meisjes heeft ermee te maken (gehad). Vlak overigens in dit verband ook de jongens niet uit. Helaas zijn zij ook veelvuldig slachtoffer. Pas in de afgelopen jaren is daar steeds meer aandacht voor gekomen.

Signalen? Het hangt geheel van het kind af. De een biedt zich bijna aan, de ander loopt met een wijde boog om jongens/mannen heen.
De een is zeer gesloten, de ander totaal niet. Als het om huiselijk seksueel geweld gaat is het nog moeilijker dan wanneer het om iemand gat buiten de familiesfeer om. Immers, kinderen (van welke leeftijd dan ook) zijn buitengewoon loyaal en zullen vrijwel nooit iets loslaten. Toch zijn er soms opmerkingen die je aan het denken kunnen zetten. Een kind met altijd buikpijn, die geen duidelijke oorzaak heeft. "Ziekte"verzuim. Bij gym dingen niet willen.
Plotselinge slechte cijfers. Annorexia/obesitas.
Maar het probleem is dat bij al deze dingen het ook een totaal andere reden kan hebben.

Ik denk dat het allereerst is luisteren naar je intuïtie. En vertrouwenspersonen. Waarvan ze weten dat ze er altijd terecht kunnen. Respect naar de kinderen toe. Als jij ze altijd met respect behandelt - = in hun waarde laat - zal er sneller vertrouwen ontstaan dan wanneer je nooit luistert, uit een machtspositie handelt, etc. Een leerling moet zich a.h.w. veilig voelen. (Hetgeen niet betekent dat die leerling alle kanten uit kan en niet werkt zonder reden!).

Vraag eens na bij Eleos, of een GGZ. Die inzichten worden steeds vernieuwd.

En bij alles: wees alert, maar voel je nooit schuldig als blijkt dat je het niet gezien hebt. Vaak heeft de andere ouder het niet door (hoewel ik dat altijd heb betwijfeld) en ook bv. bij de kwestie van loverboys: dan zien ze wel dat er iets loos is, maar wat???

Terug naar “Archief”