Filosoof schreef:TheKeimpe schreef:Op zich mee eens, maar je doet God ook verdriet als je Zijn kinderen ergert.
Is die ergernis niet aan subjectieve opvattingen onderhevig?
Onderstaande opmerking is treffender:TheKeimpe schreef:Maar concreet: als je, terwijl je uit een behoudende gemeente komt, in die gemeente bewust in spijkerbroek en zonder hoed komt, terwijl je bij voorbaad weet dat dat daar echt schokkend is, dan denk ik dat dat zonde is.
Het maakt je bovenstaande opmerking over het ergeren van Gods kinderen een stuk aannemelijker.
Of het vanuit een Bijbelse visie zondig is, weet ik echter nog niet zo zeker.
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
Matteüs 6:25
Voor zover ik in staat ben om deze tekst naar ware intentie te interpreteren, maakte Jezus zich in elk geval geen zorgen om kleding.
Maar het is inderdaad wel bewuste - en onnodige - provocatie om een bepaalde kledingstijl te handhaven, in de wetenschap dat deze door de betreffende kerkgemeente niet zal worden bejubeld.
Je kunt de schuld echter ook leggen bij de kerkgangers in kwestie. Dat zij zich druk maken om uiterlijkheden getuigt ook niet bepaald van een goed inschattingsvermogen aangaande de primaire bedoelingen van het christendom. Maar goed, ik begrijp anderzijds wel dat sommige mensen zich thuis voelen in een kerk waarvan de leden zich netjes aankleden, en dat ze het vervolgens als storend beschouwen wanneer een of andere kerel in een korte broek en een met leuzen bedrukt t-shirt naast hen komt zitten.
Die tekst is wel uit zijn verband gerukt. Het gaat Jezus er niet om dat het niet uitmaakt hoe je gekleed gaat. Hij zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken OF je wel kleding hebt om aan te trekken. God zal er in voorzien.