De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: De Vader en de Zoon zijn één

Berichtdoor P. Strootman » 25 jun 2009 08:30

mohamed schreef:Beste meneer Strootman, uit wiens zaad was de mens Jezus? Dat is de vraag die u bezig zou moeten houden als u echt op zoek naar de feiten was en niet naar bevestiging van vermeende feiten. Ik beweer echt niet dat u Paulus volslagen verkeerd interpreteert zoals u lijkt te veronderstellen, maar op essentiële punten laat u het afweten. De grootste fout die u maakt is de brieven op uzelf betrekken, want dat doen gereformeerden ook en nu moeten de katholieken voor hen bidden! ;)

Waarom weet u wel uw eigen post te onderscheiden van de mijne, maar wilt u de post voor de eerste gemeente gelovigen met terugwerkende kracht onderscheppen en zelf houden? Is het niet goed genoeg om vanaf uw geboorte reeds op smaak te zijn geweest dankzij het zout der aarde?
Vergelijk de eerste gemeente eens met een boom die bij de wortel bewaterd wordt, want alleen de wortel behoeft water om een grote boom vol met vruchten te worden. Ik hoop dat u dat kan rijmen met uw exegese, want ik denk dat het kan.

Groeten!

Opnieuw begrijp ik niet, waar je naar toe wilt,mohamed. Geef dan een voorbeeld, op welk punt ik ten onrechte brieven op mijzelf betrek. En ook op welke essentiele punten ik het laat afweten? Noem concrete punten!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jun 2009 10:02

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Beste meneer Strootman, uit wiens zaad was de mens Jezus? Dat is de vraag die u bezig zou moeten houden als u echt op zoek naar de feiten was en niet naar bevestiging van vermeende feiten. Ik beweer echt niet dat u Paulus volslagen verkeerd interpreteert zoals u lijkt te veronderstellen, maar op essentiële punten laat u het afweten. De grootste fout die u maakt is de brieven op uzelf betrekken, want dat doen gereformeerden ook en nu moeten de katholieken voor hen bidden! ;)

Waarom weet u wel uw eigen post te onderscheiden van de mijne, maar wilt u de post voor de eerste gemeente gelovigen met terugwerkende kracht onderscheppen en zelf houden? Is het niet goed genoeg om vanaf uw geboorte reeds op smaak te zijn geweest dankzij het zout der aarde?
Vergelijk de eerste gemeente eens met een boom die bij de wortel bewaterd wordt, want alleen de wortel behoeft water om een grote boom vol met vruchten te worden. Ik hoop dat u dat kan rijmen met uw exegese, want ik denk dat het kan.

Groeten!

Opnieuw begrijp ik niet, waar je naar toe wilt,mohamed. Geef dan een voorbeeld, op welk punt ik ten onrechte brieven op mijzelf betrek. En ook op welke essentiele punten ik het laat afweten? Noem concrete punten!

Teksten gericht aan de eerstelingen over dat zij tot volle wasdom moesten komen gelden niet meer voor ons, want dat moest binnen een generatie geschieden en de mens Jezus was niet zomaar een mens zoals alle anderen.

Mat 1,18
De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heilige Geest.

Jezus zijn Vader naar het vlees is de Geest van Christus en dat is een essentieel verschil met ons.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 25 jun 2009 10:55

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:

Groeten!

Teksten gericht aan de eerstelingen over dat zij tot volle wasdom moesten komen gelden niet meer voor ons, want dat moest binnen een generatie geschieden en de mens Jezus was niet zomaar een mens zoals alle anderen.

Mat 1,18
De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heilige Geest.

Jezus zijn Vader naar het vlees is de Geest van Christus en dat is een essentieel verschil met ons.

Ik geloof dat Jezus, qua menselijk schepsel een mens was gelijk alle mensen, uitgenomen de zonden. Daarvoor zijn doorslaggevende bewijzen in de bijbel zelf! Allereerst zou dan de voorbeeldfunctie van Jezus als mens, vervallen. Ten tweede, hoe zou Gods Geest een vlees kunnen verwekken dat aan der zonde gelijk is? Wat geboren wordt uit vlees, is vlees en wat geboren wordt uit Geest is Geest. De tekst is echter zodanig samengesteld, dat het schijnt dat Maria niet bevrucht werd door Jozef. Maar het verwekken van de Christus in Maria als Gods Geest, dat is niet door Jozef gedaan. In Hebr. 2. 13b en 14 wordt het 'raadsel' dan ook opgelost, want daar staat:
....Ziehier de kinderen die God mij gegeven heeft. Daar nu deze kinderen bloed en vlees gemeen hebben, heeft ook Hij (Gods Geest) op gelijke wijze daaraan deel gekregen...
Paulus schreef in Romeinen 8.3 immers:
God zond zijn Zoon (zijn Geest) in een vlees (in Jezus) aan dat der zonde gelijk'
En tenslote: Jezus zou dan ook geen Zoon van David zijn, want alleen Jozef was uit het huis en geslacht van David. Niet Maria!
Bestudeer het nog eens, mohamed!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jun 2009 09:38

P. Strootman schreef:Ik geloof dat Jezus, qua menselijk schepsel een mens was gelijk alle mensen, uitgenomen de zonden. Daarvoor zijn doorslaggevende bewijzen in de bijbel zelf! Allereerst zou dan de voorbeeldfunctie van Jezus als mens, vervallen. Ten tweede, hoe zou Gods Geest een vlees kunnen verwekken dat aan der zonde gelijk is? Wat geboren wordt uit vlees, is vlees en wat geboren wordt uit Geest is Geest. De tekst is echter zodanig samengesteld, dat het schijnt dat Maria niet bevrucht werd door Jozef.

Jozef dacht zelf ook dat Maria niet door hem bevrucht was en daarom kreeg hij de volgende boodschap:

'...Jozef, gij zoon van David! wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest.' (Mat 1,20)

Nee, ik weet dat u deze verzen niet kan rijmen met uw beeld van wat Paulus leert, maar om net te doen alsof de apostel stelling nam tegen de evangelisten gaat wel heel erg ver. Paulus kende Lukas (Kol 4,14) en Marcus (2 Tim 4,11) en noemde hen zijn medearbeiders (Filem 1,24) terwijl u feitelijk beweert dat zij Paulus tegenwerkten door te claimen dat de Vader van de mens Jezus de Heilige Geest is.

Luk 1,35
En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Ik vrees dat u van de waarheid bent afgeweken.
Maar het verwekken van de Christus in Maria als Gods Geest, dat is niet door Jozef gedaan. In Hebr. 2. 13b en 14 wordt het 'raadsel' dan ook opgelost, want daar staat:
....Ziehier de kinderen die God mij gegeven heeft. Daar nu deze kinderen bloed en vlees gemeen hebben, heeft ook Hij (Gods Geest) op gelijke wijze daaraan deel gekregen...
God zond zijn Zoon (zijn Geest) in een vlees (in Jezus) aan dat der zonde gelijk'

Ja, zo lust ik er nog wel een paar, maar als u meent dat de Bijbel een boek is vol met teksten die elkaar tegenspreken en opheffen dwaalt u zeer.
En tenslote: Jezus zou dan ook geen Zoon van David zijn, want alleen Jozef was uit het huis en geslacht van David. Niet Maria!

Bron?
Bestudeer het nog eens, mohamed!

Mijn manier van bestuderen is om alles mee te nemen, dus ook Mattheus 1,18-20 en Lukas 1,35!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 26 jun 2009 15:22

'mohamed" schreef:
Jozef dacht zelf ook dat Maria niet door hem bevrucht was en daarom kreeg hij de volgende boodschap:
'...Jozef, gij zoon van David! wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest.' (Mat 1,20)
Zou het niet zo kunnen zijn, dat de Geest die in Jezus zou komen, eerst verwekt is, voordat de mens Jezus door Jozef verwekt werd?
Bovendien, een ingrijpende God is absoluut onvoorstelbaar! Alles wat beschreven is, was VAN DEN BEGINNE ( Joh.1.1)
Nee, ik weet dat u deze verzen niet kan rijmen met uw beeld van wat Paulus leert, maar om net te doen alsof de apostel stelling nam tegen de evangelisten gaat wel heel erg ver. Paulus kende Lukas (Kol 4,14) en Marcus (2 Tim 4,11) en noemde hen zijn medearbeiders (Filem 1,24) terwijl u feitelijk beweert dat zij Paulus tegenwerkten door te claimen dat de Vader van de mens Jezus de Heilige Geest is.

Het is ontwijfelbaar, dat Paulus een ander (allos= van dezelfde soort, een goede Boodschap dus. Galaten 1.6b)), maar wel een ander evangelie dan dat der besnijdenis En ook nog: De Zoon Jezus was niet de eniggboren Zoon van God, want volgens psalm 82.6 zijn u]alle[/u] mensen zonen van God. Maar de Geest van God is de eniggeborene des Vaders!
Luk 1,35
En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Dat is dus de Geest Gods, zoals Paulus dit schreef in Romeine 8.3.
Ik vrees dat u van de waarheid bent afgeweken.

Ik hoop van niet, maar wij kennen allen ten dele. Maar of iemand erdoor 'verloren' zou gaan, betwijfel ik zeer!
Maar het verwekken van de Christus in Maria als Gods Geest, dat is niet door Jozef gedaan. In Hebr. 2. 13b en 14 wordt het 'raadsel' dan ook opgelost, want daar staat:

Ja, zo lust ik er nog wel een paar, maar als u meent dat de Bijbel een boek is vol met teksten die elkaar tegenspreken en opheffen dwaalt u zeer.

Ik zie jouw exacte tekstverklaringen dan ook met belangstelling tegemoet.
Bron?

Of Jozef uit het huis en geslacht van David was?
Lees Lucas 2.4.
Mijn manier van bestuderen is om alles mee te nemen, dus ook Mattheus 1,18-20 en Lukas 1,35!

Verklaar jij Hebreeen 2. 13b en 14 dan eens? Die heb ik meegenomen hoor. Maar het feit dat Maria zwanger was uit de Heilige Geest betekent volstrekt niet dat hier het kindje Jezus al mee bedoeld wordt. Je moet meer naar de achterliggende betekenis kijken,mohamed! Net zoals in Hebr.2.13b en 14.
Het verhaal van de mens Jezus Christus is geschreven, om een op zichzelf, VANAF DEN BEGINNE bestaande Waarheid, namelijk dat de Christus, die in de mens Jezus woonde, ook in ieder mens woont, AAN HET LICHT TE BRENGEN.
Lees 2 Korinthe 13.5, waar Paulus ten diepste bedoelde, dat elk mens 'een Jezus Christus' is!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 26 jun 2009 22:16

oei oei oei dat klinkt wel heel heftig :wink:
maar je heb wel gelijk! alleen zijn wij heel ver van de staat waar jezus in was, hij was en is ons voorbeeld en ieder mens heeft het in zich om zo te worden denk ik, alleen willen we het niet, omdat die buurman echt een .....zak is en we niet willen vergeven dat iemand onze dierbare gedood heeft, om maar even heftig te zijn. maar ik geloof dat we allemaal diep in ons de kracht hebben gekregen om het goede te doen.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jun 2009 11:08

@ Meneer Strootman, dat er iemand verloren gaat om een theologisch meningsverschil hoort u mij niet zeggen. Punt twee, Jozef zijn afkomst is me bekend, wat ik graag van u wil zien is de onderbouwing voor uw bewering dat Maria niet uit het huis van David was, want dat is mij onbekend. Daarna zal ik eventueel op uw andere punten ingaan mocht dat nog nodig zijn.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 27 jun 2009 13:19

marcel081276 schreef:oei oei oei dat klinkt wel heel heftig :wink:
maar je heb wel gelijk! alleen zijn wij heel ver van de staat waar jezus in was, hij was en is ons voorbeeld en ieder mens heeft het in zich om zo te worden denk ik, alleen willen we het niet, omdat die buurman echt een .....zak is en we niet willen vergeven dat iemand onze dierbare gedood heeft, om maar even heftig te zijn. maar ik geloof dat we allemaal diep in ons de kracht hebben gekregen om het goede te doen.

Dat staatniet in de bijbel! Maar is dat noodzakelijk dan, om toch vast te stellen, dat Jezus een Zoon van David was? Lees Mattheus 1. Het is misschien wel met opzet verzwegen!
En denk nog eens heel goed na, of die zogenaamde onbevlekte ontvangenis wel mogelijk is. En zeg niet: Voor God is alles mogelijk, want dat is niet waar. Hij openbaart Zich in de natuurwetten en niet in on- of tegennatuurlijke verschijnselen. Hebr.2. 1 en 1 laten op een versluierde wijze zien, dat Jezus als Zoon van David op de normale wijze verwekt werd.Hij was, qua menselijk schepsel een mens als alle mensen, uitgenomen de zonden. Het verhaal van Jezus Christus is geschreven, om een al lang bestaande waarheid aan het licht te brengen, namelijk dat de Geest die in Jezus woonde, in ieder mens woont. Paulus roept ons op om onszelff te onderzoeken en of wij wel geloven, dat Jezus Christus in ons is (2 Kor.13.5).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jun 2009 14:10

mohamed schreef:@ Meneer Strootman, Jozef zijn afkomst is me bekend, wat ik graag van u wil zien is de onderbouwing voor uw bewering dat Maria niet uit het huis van David was, want dat is mij onbekend.

Beste meneer Strootman, het is mij ondertussen zeer duidelijk dat u de onbevlekte ontvangenis verwerpt en het heeft wel iets komisch om u zichzelf in allerlei vreemde bochten te zien wringen om er maar van af te wezen. :lol:
Zet gerust een streep onder de citaten van Paulus welke u niet kan rijmen met de evangeliën, maar beweer dan vervolgens niet dat u gelijk heeft, want dat is zeker niet het geval.

Ef 2,20
Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;

Na al enige jaren met u gediscussieerd te hebben krijg ik de indruk dat niet de apostel Jezus- (Heb 3,1) maar apostel Paulus de uiterste hoeksteen (Ef 2,20) van uw exegese is. Het verwarren van de bouwstenen gebeurde ook in de eerste eeuw, maar was gelukkig voor de eerstelingen niet dodelijk (1 Kor 3,10-15) en daarom denk ik dat wij eveneens met een gerust hart ieder onze bouwsels kunnen respecteren, of- zoals in dit geval repareren! ;)

Nu heb ik u aangetoond waar de schoen wringt en ik hoop dat u de veters losmaakt en u een ander paar aanschaft!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 27 jun 2009 17:29

mohamed schreef:
Meneer Strootman, Jozef zijn afkomst is me bekend, wat ik graag van u wil zien is de onderbouwing voor uw bewering dat Maria niet uit het huis van David was, want dat is mij onbekend.
Beste meneer Strootman, het is mij ondertussen zeer duidelijk dat u de onbevlekte ontvangenis verwerpt en het heeft wel iets komisch om u zichzelf in allerlei vreemde bochten te zien wringen om er maar van af te wezen. :lol:
Zet gerust een streep onder de citaten van Paulus welke u niet kan rijmen met de evangeliën, maar beweer dan vervolgens niet dat u gelijk heeft, want dat is zeker niet het geval.
Ef 2,20
Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;

Toch zit je er volledig naast, mohamed. In de grondtekst Efeze 2.20 staat:
'...gebouwd op ht fundamend van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus Zelf de hoeksteen is'
Niet de mens Jezus, dus! Vooral in deze brief (1 van de 4 gevangenisbrieven) is het ondenkbaar dat Paulus aan ons, heidenen, over Jezus van Nazareth zou schrijven. En ik wil je er ook nog graag op wijzen, dat Paulus met de naam Christus Jezus niet de persoon van Jezus bedoelde, maar de Geest die in Hem woonde. In Galaten 3.20 schreef hij:
'Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
En in Galaten 4.6:
'En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!'
Hier zie je duidelijk dat met de omgekeerde naam Christus Jezus, de Geest bedoeld wordt die in Jezus was.
Nee, mohamed, je bedoelt het ongetwijfeld zeer goed, maar het gaat om de Geest, ofwel om de Christus, die in ons woont' Hij is niet in de hemel, schreef Paulus in Romeinen 10, en niet in de afgrond, maar in ons. En Hij moet gestalte in ons aannemen!
En de zogenaamde onbevlekte ontvangenis hoef ik van de bijbel niet aan te nemen. Ik heb geen zin om de mens Jezus zijn menszijn te ontnemen. Hij wordt tenslotte meer dan 20 keer mens genoemd en Hj noemde Zichzelf ook mens. Ik ga daar niets aan toevoegen, mohamed!
Na al enige jaren met u gediscussieerd te hebben krijg ik de indruk dat niet de apostel Jezus- (Heb 3,1) maar apostel Paulus de uiterste hoeksteen (Ef 2,20) van uw exegese is. Het verwarren van de bouwstenen gebeurde ook in de eerste eeuw, maar was gelukkig voor de eerstelingen niet dodelijk (1 Kor 3,10-15) en daarom denk ik dat wij eveneens met een gerust hart ieder onze bouwsels kunnen respecteren, of- zoals in dit geval repareren! ;)
Nu heb ik u aangetoond waar de schoen wringt en ik hoop dat u de veters losmaakt en u een ander paar aanschaft!

Ondenkbaar, dat ik Paulus tot een hoeksteen zou maken! Maar ik baseer mij volledig op het evangelie van Paulus, die niet de mens Jezus tot een hoeksteen maakte, maar de Geest! Hij is geen Jezusverkondiger, maar een Geest-van -Jezus- verkondiger (Galaten 1. 15 -24) Daar kun je lezen, dat het evangelie van Paulus niets te maken heeft met Jeruzalem! En ik heb je er al meer op gewezen, dat Paulus ieder mens als een Jezus Christus ziet (2 Kor.13.5).
En de mens Jezus Christus, zoals Hij in de bijbel voorgesteld wordt, laat zien, wie de mens eigenlijk is! In jouw optie zou dit dan betekenen ,dat alle mensen vlekkeloos ontvanen zijn in de moederschoot? Voeg je er iets aan toe, mohamed, dan ontneem je, missien onwetend, de ware betekenis van de mens Jezus Christus!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jun 2009 21:53

meneer Strootman schreef:En de zogenaamde onbevlekte ontvangenis hoef ik van de bijbel niet aan te nemen. Ik heb geen zin om de mens Jezus zijn menszijn te ontnemen.

Beste meneer Strootman, het staat er duidelijk:

'....hetgeen in haar (Maria) ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest.' (Mat 1,20)

De aankondiging van Jezus' geboorte (Luk 1)
26 In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret, 27 tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam der maagd was Maria. 28 En toen hij bij haar binnengekomen was, zeide hij: Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u. 29 Zij ontroerde bij dat woord en overlegde, welke de betekenis van die groet mocht zijn. 30 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen. 34 En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb? 35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. 36 En zie, Elisabet, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar heette. 37 Want geen woord, dat van God komt, zal krachteloos wezen. 38 En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord. En de engel ging van haar heen.

De maagd Maria haar onbevlekte ontvangenis wordt vergeleken met de zwangerschap van Elisabeth en was Johannes de Doper soms een geest? Graag zie ik uw eerdere bewering onderbouwd dat Maria niet uit het huis van David was, of anders een rectificatie!

'En Hij, Jezus, was, toen Hij optrad, ongeveer dertig jaar, een zoon, naar men meende, van Jozef....' (Luk 3,23)

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 27 jun 2009 22:56

De verering van Maria moet maar eens zijn afgelopen. Zij was de eerste draagmoeder. Dat de jonge vrouw, geen maagd, zwanger zou worden was al door jesaja voorspeld. Hoe kan een vrouw die meedere kinderen heeft gekregen tot in den eeuwigheid maagd blijven.
na de geboorte van jezus was de rol van Maria, behalve de bruiloft in Kana, over. Zelfs na zijn dood heeft Jezus zijn eigen moeder niet meer gezien.
Nosce te ipsum

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 jun 2009 09:07

mohamed schreef:

meneer Strootman"]
Beste meneer Strootman, het staat er duidelijk:
'....hetgeen in haar (Maria) ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest.' (Mat 1,20)

Dat is dus Gods Geest! God zond immers zijn Zoon (zijn Geest)in een vlees (in Jezus) aan dat der zonde gelijk.
De aankondiging van Jezus' geboorte (Luk 1)
26 In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret, 27 tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam der maagd was Maria. 28 En toen hij bij haar binnengekomen was, zeide hij: Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u. 29 Zij ontroerde bij dat woord en overlegde, welke de betekenis van die groet mocht zijn. 30 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven, 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen. 34 En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb? 35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. 36 En zie, Elisabet, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar heette. 37 Want geen woord, dat van God komt, zal krachteloos wezen. 38 En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord. En de engel ging van haar heen.

Lees dit bijbelgedeelte nu nog eens heel goed en heel nauwkeurig over! Toen Maria zei:
Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb?’
Ja, tóen zei de engel van die Zoon, namelijk van Gods Geest, dat het heilige dat in Maria zou komen, door de kracht des Allerhoogsten verwekt zou worden. Je zal dus moeten onderscheiden tussen Gods Geest en het kind Jezus waarin die Zoon verwekt zou worden, mohamed!
De maagd Maria haar onbevlekte ontvangenis wordt vergeleken met de zwangerschap van Elisabeth en was Johannes de Doper soms een geest? Graag zie ik uw eerdere bewering onderbouwd dat Maria niet uit het huis van David was, of anders een rectificatie![/quoto]
Heeft er dus niet mee te maken! En wat Maria betreft, ik heb gezegd wat ik gezegd heb en ik acht het niet nodig om daar nog eens o in te gaan, mohamed. Volgens het geslachtsregister was Jozef en nazaat van David.
'En Hij, Jezus, was, toen Hij optrad, ongeveer dertig jaar, een zoon, naar men meende, van Jozef....' (Luk 3,23)

Jezus was, net zoals wij, een Zoon van God. Volgens psalm 82. zijn alle mensen zonen van God. Als mijn vader Willem zou heten, kunnen de mensen wel menen dat ik een zoon van Willem ben, maar ik ben uiteindelijk een zoon van God. Vergeet niet, mohamed, dat óók de bijbel een esoterisch Geschrift is!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2009 09:35

Nee natuurlijk vindt u het onnodig om aan te tonen dat Maria niet uit het huis van David afkomstig was, want het simpele feit is dat u dat niet kunt!
Lukas 3:23 begint een geslachtsregister bij Jozef, dat geheel anders is dan dat in Matteüs. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat in Lukas het geslachtsregister van de vader van Maria staat, die toevallig ook Jozef heette. Beide Jozef en Maria waren dus nakomelingen van koning David. Bovendien werd daarmee aan de voorwaarden voldaan dat volgens de profeten van het Oude Testament de messias, die God zou sturen, uit het Huis van David zou komen.

Kortom, uw bewering dat Maria niet uit het huis van David afkomstig was is ongefundeerde onzin.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2009 10:03

ostrogoot schreef:De verering van Maria moet maar eens zijn afgelopen. Zij was de eerste draagmoeder. Dat de jonge vrouw, geen maagd, zwanger zou worden was al door jesaja voorspeld. Hoe kan een vrouw die meedere kinderen heeft gekregen tot in den eeuwigheid maagd blijven.

Over het algemeen wordt aangenomen dat Maria enkel Jezus heeft gebaard. Algemeen geaccepteerd (nog meer dan dat Maria enkel Jezus zou hebben gebaard) door christenen van alle denominaties is de maagdelijke geboorte.
na de geboorte van jezus was de rol van Maria, behalve de bruiloft in Kana, over. Zelfs na zijn dood heeft Jezus zijn eigen moeder niet meer gezien.

Daar verschillen de meningen over. Dat jij een andere mening hebt begrijp ik en dat is je goed recht, maar dat is allerminst maatgevend voor andere christenen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”