Michael schreef:Plato? Je bedoelt die kerel waar de eerste christenen zulke grote fans van waren?
Het platonisme had veel invloed in de vroege kerk, dat klopt. Zo heeft de ikonendienst er bijvoorbeeld ook alles mee te maken, naast een bepaalde opvatting over het tweede gebod.
Toen Augustinus bij Ambrosius in de kerk zat, was dat christendom ook sterk (neo-?)platoons gestempeld.
Alhoewel, moeten we dat de vroege kerk noemen, en de vroege christenen? Want ik heb het toch over de na de 'Konstantinische Wende' van 313. Vanaf toen ging er veel veranderen in en voor de kerk.
Niet dat het vóór die tijd overigens nooit speelde. Denk aan
Origenes.
Michael schreef:Wat mensen echter vanuit hun rede over God denken, zegt al snel vooral erg veel over henzelf, en niet zozeer wat over God. En dat is ook niet verwonderlijk, want een mens denkt ook vanuit zijn onbewuste gevoelens en verlangens, vanuit zijn positie. Hij is niet neutraal.
Exact, en wat denk je dat er gebeurt als mensen de bijbel lezen? Ze lezen God in hun eigen beeld. Het idee bijvoorbeeld dat God een straffende strenge Vader is. Het idee dat God een God van liefde is. En de mate waarmee we beoordelen of iemand gelijk heeft of niet is in de mate waarin iemand over de God spreekt die we zelf zien...
Maar God past niet in ons bevattings vermogen. Dat betekent niet dat we niets over hem kunnen weten. Dat betekent enkel dat niemand kan ons kan zeggen wat God niet is. Als miljarden mensen over God spreken kunnen ze allen de waarheid zeggen en toch elkaar tegenspreken.
Jezus zei laat de kinderen tot mij komen. Misschien bedoelde hij dat we wat opener moeten zijn. Ik vind het helemaal niet vanzelf sprekend dat er 1 religie is die de waarheid in pacht heeft. En nog minder vanzelf sprekend dat dat die van mij is.
Die ambiguiteit is inherent aan de menselijke conditie. Ik beschouw het als een consequentie van de zondeval. Ik ben mens, ik ben dus niet in staat om de waarheid volledig te bevatten. Slechts het deel waarvoor ik geschapen ben. Maar als ik accepteer dat God groter is dan ik besef en dus een voorzichtige openheid ten toon stel dan is dat niet direct verkeerd. Ik zeg voorzichtig omdat we die andere speler, de duvel niet moeten onderschatten.
Leuk en aardig, maar deze opmerking van mij was natuurlijk tegen degenen gericht die hun god wel zelf denken te kunnen ontwerpen/deduceren.
Al ontken ik niet, dat wanneer mensen in geloof de bijbel lezen, dat bepaalde zaken hun meer zullen opvallen dan andere. Openheid voor dat de bijbel meer te zeggen heeft dan dat je er zelf op een moment in leest, is legitiem en goed. Dat past ook volledig binnen het orthodox-christelijke geloof.
Michael schreef:Het pleit dan ook vóór het Evangelie - de bijbelse boodschap - als Paulus kan schrijven dat het evangelie niet naar de mens is (= niet op menselijke maat gesneden, niet overeenkomstig zijn denken, verlangen en voelen). (Galaten 1:11)
Toch is het evangelie verkondigd middels menselijke tong. Je zegt dat het niet op menselijke maat gesneden is. Het is een communicatie van God naar de mens. Niet naar koeien niet naar kippen, naar de mens. Het kan best zijn dat het evangelie niet ontworpen is om de mens te behagen of om naar zijn pijpen te dansen. Toch is het gebouwd voor de mens.
We mogen dus aannemen dat we God kunnen begrijpen als hij specifiek tegen ons spreekt. God schreef een brief aan iemand die hij intiem kent... Natuurlijk zal die persoon de brief kunnen lezen... Iets anders aannemen is volgens mij God dicteren wie hij is vanuit ons eigen gelimiteerde perspectief...
Natuurlijk is het evangelie op de mens gericht, en wordt het in menselijke taal gecommuniceerd.
Maar als Paulus kan schrijven dat het evangelie niet naar de mens is, houdt dat wel in, dat de waarschijnlijkheid dat het om een menselijk verzinsel gaat, sterk kleiner is geworden (dat minimaal).
Michael schreef:In het christendom zijn we vergeten dat "Openbaring" letterlijk betekent dat iets wat verborgen was zichtbaar wordt... En dat kan prima via wetenschappelijke meet instrumenten en gezond verstand gaan. Sterker nog, dat gaat veelal op die manier.
Openbaren, apokaluptein in het Grieks, betekent volgens mij gewoon: openbaar/bekend maken wat verborgen was. Dat heeft niets met wetenschappelijke meetinstrumenten te maken.
Correctie... Hoeft niets met wetenschappelijke instrumenten te maken te hebben. Maar iets wat onbekend is is soms prima met een wetenschappelijk instrument te openbaren. En in onze oorspronkelijke discussie stelde ik dat een oprecht atheist dat wat met een instrument te meten is als waarheid zou erkennen zelfs als het een God is. Misschien noemt hij het anders maar dat maakt de erkenning vanuit zijn positie niet minder echt.. Zijn eis dat dat aantoonbaar moet zijn is ook niet onredelijk omdat er zoveel mensen zijn die vergelijkbare dingen zeggen en ze kunnen niet allemaal letterlijk kloppen.
Wat je zegt over meetinstrumenten en gezond verstand, daar kan ik wel wat mee als het gaat om bijvoorbeeld radiogolven. Die waren ook eens onbekend, en zijn door ontdekking bekend geworden. Ze zijn ook meetbaar.
Maar als het over God gaat, wordt het toch anders. Hooguit kan ik me dan nog voorstellen, dat iemand door logisch redeneren tot de conclusie komt dat er iemand als God is. (Dan heb je nog een erg oningevuld beeld, maar dan heb je iets, hoe minimaal ook.) Maar dat je ineens God meet met een meetinstrument, dat gaat me wat al te ver.
Michael schreef:Ik dicteer God niet hoe hij moet zijn. Ik vraag hem om zich aan mij te openbaren. Als hij daarin ambigu is verwerp ik de ambiguiteit en vraag om duidelijkheid omdat ik weet dat de ambiguiteit uit mij voort komt het is mijn vrijheid hem te zien zoals ik kies.. Maar ik kies hem te zien zoals hij zich aan mij wil openbaren....
Ik ga er naief van uit dat hij dat kan... Dat hij dat wil... En dat de conclusies die ik trek voor mij gelden maar niet perse voor anderen.
Bijvoorbeeld je suggestie van Jezus en de Islam... Ik vind het bizar om aan te nemen dat 1 miljard mensen het gewoon niet begrepen hebben. Dat ze in staat zijn gebleken om anderhalve eeuw door te borduren op een lege huls. Dat is ook niet zo. Toen ik ben gaan kijken bij islam en moslims heb ik God gevoeld. En ik heb begrepen dat hij daar was en dat het goed is..
Ik als mens ben te gelimiteerd om het recht te hebben mijn broeder of zijn religie te veroordelen. Vandaar dat Jezus zei dat we niet moeten oordelen. Laat dat gewoon aan de allerhoogste over. Hij kan dat best.
Hmm,
"ik heb God gevoeld". Dat is een zin die wel de nodige scepsis bij mij oproept. Waar baseer je dat op?
Je stelt zelf eerder al:
"Ik zeg voorzichtig omdat we die andere speler, de duvel niet moeten onderschatten."En ik wou bijna gaan schrijven dat ik
2 Korinthiërs 11:
14 geciteerd had, maar het blijkt dat dat nog ging volgen ná deze bijdrage van jou. Bij deze dan.
Bij een dergelijke bewoording gaat er bij mij gelijk een rood alarmlicht aan!
En je kijk op de mensheid is ongetwijfeld sympathiek bedoeld, maar ik deel hem niet.
"Ik vind het bizar om aan te nemen dat 1 miljard mensen het gewoon niet begrepen hebben. Dat ze in staat zijn gebleken om anderhalve eeuw door te borduren op een lege huls."Met anderhalve eeuw zul je overigens wel anderhalf millennium bedoelen.
Gezien vanuit de zondeval, en het daaruit volgende bederf van de mens vind ik het helemaal niet bizar, dat 1 miljard mensen het niet begrepen hebben. Bij de zondeval ging het licht uit, werd het donker. Sinds die tijd is de mens geestelijk blind. Als God een mens wederbaart, dan heft dat zijn geestelijke blindheid niet volledig op, maar wordt hij door God wel in de goede richting geleid. Een mens ligt hopeloos verloren in zonde en schuld, en dwaalt rond als een stuurloos schip, totdat God daar wat aan doet.