Klaas schreef:p zich heb ik met dit artikel geen moeite, mits ik het mag interpreteren in het licht van de uitleg van de uitverkiezing zoals ik die hiervoor betoogd heb. Als Hij de gemeente uitverkoren heeft dan zal zij ook zalig worden.
Met het laatste stukje heb ik een klein probleempje. Volgens de DL kunnen de individuële uitverkorenen niet verloren gaan. Dit lijkt echter in te druisen tegen teksten als:
Psalm 69:28 Laat hen uitgedelgd worden uit het boek des levens, en met de rechtvaardigen niet aangeschreven worden.
Openbaring 22:19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Hier lijkt toch duidelijk sprake te zijn van de mogelijkheid dat je naam uit het Boek des Levens geschrapt wordt. Het Boek des Levens wordt over het algemeen voorgesteld als het (denkbeeldige) boek waarin de namen van de uitverkorenen staam. In het boek Openbaring komen we het een aantal keren tegen. Het blijkt een boek te zijn waarin de goddelozen niet ingeschreven staan en de gelovigen wel. Getuige Op.22:19 lijkt het echter geen boek te zijn waarin geen veranderingen mogelijk zijn. De Kanttekenaren proberen dit probleem te omzeilen door te stellen dat het niet om echt schrappen gaat maar dat de mensen die 'geschrapt worden' sowieso alleen in hun eigen hoofd een plaatsje in het boek hadden. Want, zeggen ze, uit het Boek des Levens kun je niet geschrapt worden. Ze verwijzen vervolgens als bewijs naar Op. 13:18 en 21:27. Hier staat echter alleen dat bepaalde mensen wel in het boek staan en anderen niet. Daaruit volgt niet logischerwijs dat er niemand geschrapt kan worden. Ook Op.3:5 helpt je niet verder al lijkt dat misschien wel zo. Daar staat nl: Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen. Ook hier staat niet dat je naam niet geschrapt kan worden maar dat God de namen van een bepaalde groep (zij die overwinnen) niet zal schrappen. De Kanttekenaren draaien het echter om: omdat je in het Boek staat overwin je en wordt je naam niet uitgedaan. Echter, dat is niet wat er staat. Op deze manier verwordt de hele redenatie t.a.v. dit Boek des Levens tot een cirkelredenering...
Kortom, een aantal teksten die geregeld aangevoerd worden om het idee van een individuële uitverkiezing en het idee dat niemand daarvan verloren kan gaan te ondersteunen zijn m.i. niet zulk sterk bewijsmateriaal.
Klaas
Klaas,
Hoe dan jouw interpretatie van Rom 8
Romeinen 8:29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
Romeinen 8:30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
en
Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Ik vind je punt hout snijden. Althans ik ga het onderzoeken.
Met vr gr
JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.