Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor ajl » 16 jun 2009 14:22

Toch denk ik dat het ook een taak van de leerkracht ( en ouders) is om het kind kritisch te leren denken. Niet om alles af te kraken wat een docent zegt, maar alles klakkeloos overnemen, omat het altijd zo is gegaan is een tweede. Juist in de seculiere wereld wordt je geconfronteerd met dingen die totaal anders zijn dan je altijd geleerd is. Die hoef je niet over te nemen, maar je moet wel heel goed weten waarom je bepaalde keuzes maakt. Mijn man is bijvoorbeeld niet kerkelijk opgevoed. Ons kind zal heel veel te maken krijgen met niet kerkelijke/gelovige mensen. ik wil hem daar al vroeg op voorbereiden. Natuutlijk wil ik hem naar een prot. chr. lagere school doen waar de basis van het geloof gelegd kan worden, maar ik vind het ook heel belangrijk dat hij bijvoorbeeld weet van een evolutietheorie en dat het scheppingsverhaal dat niet hoeft uit te sluiten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2009 15:21

joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.

Los je daar die onzekerheid mee op? Volgens mij juist niet. Je vermijdt een conflict nog een tijdje langer.... maar je kan vaak niet je hele leven in een refo-reservaat leven. Vroeg of laat ontkom je daar niet aan. En dan kan je dat conflict juist het beste eerder opzoeken. Overigens is er wel verschil tussen christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs, op bijv. de CHE krijg je al met zoveel verschillende stromingen te maken dat je daardoor ook wel aan het denken wordt gezet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jun 2009 16:16

Marnix schreef:
joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.

Los je daar die onzekerheid mee op? Volgens mij juist niet. Je vermijdt een conflict nog een tijdje langer.... maar je kan vaak niet je hele leven in een refo-reservaat leven. Vroeg of laat ontkom je daar niet aan. En dan kan je dat conflict juist het beste eerder opzoeken. Overigens is er wel verschil tussen christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs, op bijv. de CHE krijg je al met zoveel verschillende stromingen te maken dat je daardoor ook wel aan het denken wordt gezet :)

Marnix moest eigenlijk wel glimlachen om het woord Refo reservaat, soms lijkt het daar inderdaad wel op, (en let op het woordje soms..)

Regels en richtlijnen zijn prima maar waarom hoor je dan zo vaak dat juist Refo jongeren tussen school en het moment van thuis komen in zich zo misdragen in het openbaar ! Om maar eens een praktijk voorbeeld te noemen. met zijn drietjes naast elkaar fietsen en mij als brommer zijnde er niet langs laten.. tot er een bocht kwam en ik ze even flink afgesneden heb, wat ik allemaal niet langs mijn oren kreeg... Geert Wilders is er dan nog heilig bij !

Juist omdat ze niks mogen en teveel op de regeltjes gelet wordt gaan ze denk ik uit hun dak.. (fig. dan ) denk maar als een stier met een rode lap... waar denkt die stier aan.. aan die rode lap.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 16 jun 2009 16:59

Allen bedankt die het voor me opnamen.

Als ik kijk naar de kinderen uit mijn klas hoef je niet bang te zijn tegenwoordig dat ze niets meer van de wereld weten. Ze weten genoeg. Ouders zijn zelf meestal behoorlijk kritisch en dat zie je in de kinderen terug.
Tevens is het als leerkracht/docent super mooi om kinderen over Jezus te vertellen en ze dingen bij te brengen over de wereld etc...

Sommigen zijn hier echter wel heel zwart wit. Christenen/Refo's zijn en blijven ook jongeren die fouten maken, van alles uitproberen en niet volmaakt zijn. Ook zij doen dingen zoals uitschelden, lomp doen, vloeken kortom zonden. Dit komt ook doordat dezelfde duivel hen in hun greep heeft/probeert te hebben of hoe je het noemen wilt. Ze zouden beter moeten weten idd, maar ze zijn niets beter als de rest. Tuurlijk is het triest als ze zich zo gedragen terwijl ze beter weten, maar iedereen heeft zo z'n jeugd en baldadige fase. Christen of niet...Ik praat het absoluut niet goed maar moet je daar voor op een reformatorische school zitten of niet?

Het verschilt idd op wat voor reformatorisch vervolgonderwijs je terecht komt. De CHE is idd heel divers maar ook het Driestar College kent studenten met allerlei achtergronden en ook de docenten zijn van diverse afkomst. Daardoor leer je wel met allerlei zaken om te gaan, te discuseren etc. Verder is het min of meer verplicht om een keer op een openbare/pc school stage te lopen. EN ja ook daar kom je genoeg tegen.

Verder vraag ik me sterk af welk keus je als kind/ouders ook maakt naar welke school je het kind doet, met de wereld te maken krijg je toch wel. Die valt niet buiten te sluiten. En tegenwoordig zijn er nog maar weinig gezinnen die heel beschermd worden opgevoed en geen weet hebben wat er speelt. Kerken, scholen en ouders spelen daar tegenwoordig goed op in. Er zijn nog enkelen misschien die nergens weet van hebben, maar die uitzondering zul je altijd blijven houden. Op dat gebied is er een behoorlijke verschuiving geweest....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 16 jun 2009 17:20

Flappie schreef:
Spons schreef:was meer op funlover gericht !

Ja, dat had ik begrepen. Ik vind het alleen nodeloos kwetsend en bovendien, hersenspoeling gebeurd in Noord-Korea op staatsscholen of bij bepaalde sektes. Of je wilt de reformatorische subcultuur als een sekte bestempelen, daar lijkt het mij alleen te open voor.

Je probleem is, denk ik, dat je bepaalde voorvallen (die veel voor kunnen komen) generaliserend toepast op alles en iedereen wat met de reformatorische subcultuur maken heeft.

Wat een wijze woorden weer Flapsel :wink:

Echter: hersenspoeling in de reformatorische subcultuur komt wel degelijk erg veel voor. Ik neem aan dat ik geen voorbeelden hoef te verzinnen, daarvoor heb je genoeg inzicht.

Maar blijft staan dat het onzin is om te stellen dat iemand die reformatorisch is opgevoed en nu op een reformatorische school werkt DUS nog op haar eigen eilandje leeft.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 jun 2009 17:38

@ Spons: Het is echt een aanfluiting als christenjongeren zich lomp gedragen. Als ik dat zag, bij mij op school, werd ik daar best verdrietig van. Dat stak ik niet onder stoelen of banken.
De acties die jij beschrijft gebeuren inderdaad.
Maar ik hoop dat jij ook andere refo-jongeren kent?
Wacht echt niet iedereen gedraagt zich zo.
En denk je dat als je op een evangelische/vrijgemaakte school zit, daar niets gebeurd?
Wat te denken van de autovernielingen tijdens ''Opwekking"?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jun 2009 17:51

ja hoor , ik ken ook anderen die zich niet zo gedragen, gelukkig maar. @ funlover, tuurlijk is het een pracht goed om over Jezus de verlosser van onze zonde te vertellen. en ik denk dat het Ref onderwijs ansich best goed is (ik denk zelfs beter dan de gemiddelde school , even afgezien van het Gods dienst deel ) maar er schijnen ook anderen geluiden over te zijn.

maar wat me tegen de borst stuit is dat men zo samenkliekt, plakt om het zo maar te zeggen en de ander (lees Niet refomatorische medemens ) het liefste negeert al zal men dat niet zo 1, 2 , 3 zeggen. En daar heb ik genoeg voorbeelden van gehoord dat Reformanten dat ook onderling doen. Maar als men eens iets minder beschermend is naar jongeren toe wordt de verleiding om in de verleiding te gaan een stuk minder. En dan bedoel ik dus te zeggen dat hoe strenger je bent, des te meer je mensen tegen je in het harnas jaagt. Ik wou nog wat zeggen maar dan gaan we een beetje te ver afdwalen. En ik heb niet genoeg geld om Egbert (duck) om te kopen :mrgreen:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jun 2009 18:15

Spons schreef: Maar als men eens iets minder beschermend is naar jongeren toe wordt de verleiding om in de verleiding te gaan een stuk minder. En dan bedoel ik dus te zeggen dat hoe strenger je bent, des te meer je mensen tegen je in het harnas jaagt.

Denk toch dat Spons hier een goed punt te pakken heeft, spons lijkt eerst te kijken naar het belang van de jongere(n), niet wat de ouders denken dat goed is, vanuit hun overgeorven visie. Daarin ben ik het van harte met Spons eens. Daarbij gaat iemand in de eerste instantie naar school voor algemeen onderwijs.

Men (de ouders) lijken soms wel eens te vergeten dat de jongere vroeg of laat toch de profane wereld in zal moeten trekken. Men kan zich niet altijd meer verstoppen in/achter de/een/hun zuil. Ik denk persoonlijk dat als je een kind te beschermd of afgeschermd van de profane wereld wilt houden, het kind eerder op zijn (sorry voor platte benadering) bek zal gaan, als men zich wat minder beschermend opstelt tegen de profane wereld.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jun 2009 19:33

Een school is alleen ook voor de vorming en een verlengde van de opvoeding. Laat iedereen daar lekker zelf voor kiezen wat men goed vind voor het kind. Aan welbedoelde adviezen als dat iedereen maar zo snel mogelijk met 'de wereld' in aanraking moet komen heb je uiteindelijk niets, dat komt al snel genoeg.

Als jij het goed vindt voor het kind om zo snel mogelijk met 'de wereld' (wat dan dan ook moge wezen) in aanraking te komen stuur je het toch lekker niet naar een dergelijk 'so called' 'reservaat'.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 jun 2009 09:56

Flappie schreef:Een school is alleen ook voor de vorming en een verlengde van de opvoeding. Laat iedereen daar lekker zelf voor kiezen wat men goed vind voor het kind. Aan welbedoelde adviezen als dat iedereen maar zo snel mogelijk met 'de wereld' in aanraking moet komen heb je uiteindelijk niets, dat komt al snel genoeg.

Als jij het goed vindt voor het kind om zo snel mogelijk met 'de wereld' (wat dan dan ook moge wezen) in aanraking te komen stuur je het toch lekker niet naar een dergelijk 'so called' 'reservaat'.

Nu schiet jij wat door Flappie. :mrgreen:

Het ging mij er meer om de mensen die hun kinderen proberen zoveel en zolang mogelijk van de profane wereld separaat te houden. Zowel door middel van de schoolkeuze, tot aan hun eigen woonomgeving toe. Ja Flappie, die zijn er, in mijn buurt zijn er (helaas) voorbeelden te over.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jun 2009 10:08

Ik heb zelf na de Fruijtier in Apeldoorn bewust gekozen voor een "christelijke" vervolgschool. Dan kijk je ook eens buiten de deur van je eigen wereldje (al ben ik niet zwaar refo opgevoed en is mijn kerk wel reformatorisch, maar niet in de zin wat men uitlegt als refo), en leer je verwoorden waarom je dingen gelooft.
Ik denk wel dat kinderen na de basisschool nog niet heel weerbaar zijn. Voor mij is van essentieel belang dat de kinderen de basisschool en het voortgezet onderwijs volgen op positief christelijke scholen. En dat hoeft echt niet perse een refo school te zijn. Een goede Vrijgemaakte school kan bv ook. Of gewoon protestants-christelijk.
Daarna mag je best eens buiten je eigen wereldje kijken. Leer je veel van!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 17 jun 2009 16:30

Race406 schreef:Ik heb zelf na de Fruijtier in Apeldoorn bewust gekozen voor een "christelijke" vervolgschool. Dan kijk je ook eens buiten de deur van je eigen wereldje (al ben ik niet zwaar refo opgevoed en is mijn kerk wel reformatorisch, maar niet in de zin wat men uitlegt als refo), en leer je verwoorden waarom je dingen gelooft.
Ik denk wel dat kinderen na de basisschool nog niet heel weerbaar zijn. Voor mij is van essentieel belang dat de kinderen de basisschool en het voortgezet onderwijs volgen op positief christelijke scholen. En dat hoeft echt niet perse een refo school te zijn. Een goede Vrijgemaakte school kan bv ook. Of gewoon protestants-christelijk.
Daarna mag je best eens buiten je eigen wereldje kijken. Leer je veel van!

Klopt. Het is een verrijking en je leert ervan, MITS je van thuis voldoende bagage meekrijgt...en dat is ook niet altijd het geval!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jun 2009 08:04

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb op een prot chr lagere school gezeten, maar ook hier zaten regelmatig kinderen die niet/nauwelijks in een kerk kwamen. Daarna ben ik naar een in naam chr school geweest. Alleen werd er niet zo heel veel aan gedaan. Vervolgens naar het WO. Ik heb het eigenlijk altijd als een verrijking gezien om als christen te functioneren in een seculiere samenleving. Het is mij opgevallen dat ook onder onkerkelijke mensen zo'n vreemd en verkeerd beeld heerst over christenen. Ik denk dat het juist je taak als christen is om het geloof uit te dragen in een 'wereldse" omgeving.

Funlover schreef:
Als ik kijk naar de kinderen uit mijn klas hoef je niet bang te zijn tegenwoordig dat ze niets meer van de wereld weten. Ze weten genoeg. Ouders zijn zelf meestal behoorlijk kritisch en dat zie je in de kinderen terug.
Tevens is het als leerkracht/docent super mooi om kinderen over Jezus te vertellen en ze dingen bij te brengen over de wereld etc...

Verder vraag ik me sterk af welk keus je als kind/ouders ook maakt naar welke school je het kind doet, met de wereld te maken krijg je toch wel. Die valt niet buiten te sluiten. En tegenwoordig zijn er nog maar weinig gezinnen die heel beschermd worden opgevoed en geen weet hebben wat er speelt. Kerken, scholen en ouders spelen daar tegenwoordig goed op in. Er zijn nog enkelen misschien die nergens weet van hebben, maar die uitzondering zul je altijd blijven houden. Op dat gebied is er een behoorlijke verschuiving geweest....

Natuurlijk weten kinderen wat er in de wereld speelt, maar kunnen zij zich daar ook handhaven? Mijn ervaring met mensen die alleen op bijzonder onderwijs gezeten hebben is dat ze weten wat er speelt, maar er vaak niet mee om kunnnen gaan. Er is hun vaak geleerd wat wel en niet mag, maar bewust keuzes maken en het geloof uitdragen is iets heel anders.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 21 jun 2009 21:50

Ik heb zelf op een reformatorische basisschool en middelbare school gezeten. Ik heb daar enorm veel geleerd en ik ben dankbaar voor de jaren die ik daar door heb mogen brengen. Ik ben echter wel voor seculier onderwijs. Er wordt anders gedacht en dat zet jezelf ook weer aan het denken. Nu ik op de universiteit zit, merk ik erg dat ik veel mee heb gekregen van school, maar veel dingen heb ik ook geleerd doordat ik seculiere mensen tegenkwam. Ik vind echt de reformatorische wereld een beschermt groepje, en af en toe vraag ik me af of dat wel zo goed voor jongeren zoals ik is.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 21 jun 2009 22:36

Wat ik lees is dat de christelijke opvoeding in de schoenen geschoven wordt van de scholen. Het primaat van de christelijke opvoeding ligt THUIS en niet op school. Dat heb je als ouders bij de doop beloofd. Het maakt niet uit welke school je volgt als de basis maar goed is.
De regelgeving en de toelating op de refoscholen en de eenzijdige verwijzing naar vervolgonderwijs zijn te eenzijdig.
Nosce te ipsum

Terug naar “Archief”