Moderator: Moderafo's
joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.
Marnix schreef:joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.
Los je daar die onzekerheid mee op? Volgens mij juist niet. Je vermijdt een conflict nog een tijdje langer.... maar je kan vaak niet je hele leven in een refo-reservaat leven. Vroeg of laat ontkom je daar niet aan. En dan kan je dat conflict juist het beste eerder opzoeken. Overigens is er wel verschil tussen christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs, op bijv. de CHE krijg je al met zoveel verschillende stromingen te maken dat je daardoor ook wel aan het denken wordt gezet
Flappie schreef:Spons schreef:was meer op funlover gericht !
Ja, dat had ik begrepen. Ik vind het alleen nodeloos kwetsend en bovendien, hersenspoeling gebeurd in Noord-Korea op staatsscholen of bij bepaalde sektes. Of je wilt de reformatorische subcultuur als een sekte bestempelen, daar lijkt het mij alleen te open voor.
Je probleem is, denk ik, dat je bepaalde voorvallen (die veel voor kunnen komen) generaliserend toepast op alles en iedereen wat met de reformatorische subcultuur maken heeft.
Spons schreef: Maar als men eens iets minder beschermend is naar jongeren toe wordt de verleiding om in de verleiding te gaan een stuk minder. En dan bedoel ik dus te zeggen dat hoe strenger je bent, des te meer je mensen tegen je in het harnas jaagt.
Flappie schreef:Een school is alleen ook voor de vorming en een verlengde van de opvoeding. Laat iedereen daar lekker zelf voor kiezen wat men goed vind voor het kind. Aan welbedoelde adviezen als dat iedereen maar zo snel mogelijk met 'de wereld' in aanraking moet komen heb je uiteindelijk niets, dat komt al snel genoeg.
Als jij het goed vindt voor het kind om zo snel mogelijk met 'de wereld' (wat dan dan ook moge wezen) in aanraking te komen stuur je het toch lekker niet naar een dergelijk 'so called' 'reservaat'.
Race406 schreef:Ik heb zelf na de Fruijtier in Apeldoorn bewust gekozen voor een "christelijke" vervolgschool. Dan kijk je ook eens buiten de deur van je eigen wereldje (al ben ik niet zwaar refo opgevoed en is mijn kerk wel reformatorisch, maar niet in de zin wat men uitlegt als refo), en leer je verwoorden waarom je dingen gelooft.
Ik denk wel dat kinderen na de basisschool nog niet heel weerbaar zijn. Voor mij is van essentieel belang dat de kinderen de basisschool en het voortgezet onderwijs volgen op positief christelijke scholen. En dat hoeft echt niet perse een refo school te zijn. Een goede Vrijgemaakte school kan bv ook. Of gewoon protestants-christelijk.
Daarna mag je best eens buiten je eigen wereldje kijken. Leer je veel van!
Funlover schreef:
Als ik kijk naar de kinderen uit mijn klas hoef je niet bang te zijn tegenwoordig dat ze niets meer van de wereld weten. Ze weten genoeg. Ouders zijn zelf meestal behoorlijk kritisch en dat zie je in de kinderen terug.
Tevens is het als leerkracht/docent super mooi om kinderen over Jezus te vertellen en ze dingen bij te brengen over de wereld etc...
Verder vraag ik me sterk af welk keus je als kind/ouders ook maakt naar welke school je het kind doet, met de wereld te maken krijg je toch wel. Die valt niet buiten te sluiten. En tegenwoordig zijn er nog maar weinig gezinnen die heel beschermd worden opgevoed en geen weet hebben wat er speelt. Kerken, scholen en ouders spelen daar tegenwoordig goed op in. Er zijn nog enkelen misschien die nergens weet van hebben, maar die uitzondering zul je altijd blijven houden. Op dat gebied is er een behoorlijke verschuiving geweest....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten