haptonomie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

haptonomie

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2009 12:10

Wie weet iets over haptonomie? Is het occult of kan het geen kwaad?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: haptonomie

Berichtdoor em_ma » 07 jun 2009 12:25

Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jun 2009 19:54

Nee, haptonomie heeft niks met occultisme te maken.
Het wordt veel toegepast door fysiotherapeuten en kan heel heilzaam zijn.
Ik heb maanden haptonomie gehad en het heeft mij dichter bij gevoelens gebracht.
Herinnering vindt plaats op twee manieren: het hoofd en het lichaam. Het lijf liegt niet en een haptonoom ziet (soms) kans herinneringen die in het lichaam zijn opgeslagen terug te brengen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2009 06:19

@Riska: wat vind jij dan van de negatieve verhalen die ik hier en daar op internet lees?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2009 07:35

Wat ik ervan vind...
Eigenlijk niks.Nee, dat zeg ik verkeerd. Als iets bijzonders aan de orde komt op fora als dit, krijgt het bijna zeker gelijk het stempel 'occult'. Want oei, die nieuwe dingen.

Als iemand haptonomie wil, raad ik die aan om te zoeken naar een gediplomeerde fysiotherapeut, die daarnaast haptonomie gedaan heeft. Zodat zo iemand zeker weet wat een lichamelijke storing in het lichaam is.
Als je er geen vertrouwen in hebt, als je het in de occulte hoek stelt, kom je er niet. Want het is ook een vertrouwenskwestie. Met haptonomie ben je buitengewoon kwetsbaar.
Ik zal een notitie maken, want ik moet het opzoeken.
Maar ergens in de Bijbel wordt - zo heeft een predikant mij verteld - het woord gebruikt (in de Griekse grondtaal) voor het aanraken dat Jezus deed.
Kom ik op terug.

Maar als je denkt dat het goed is voor je, moet je je niet laten afschrikken door van allerlei zaken. Mijn huisarts heeft destijds zelf voor mij een goede haptonome opgezocht.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 08 jun 2009 07:49

Ik ben bij een cesartherapeut geweest, die het op een haptonome manier deed. Wat Riska zegt is juist. Ze brengt het lichaam en de geest dichter bij elkaar. Bij mij kwamen alle spanningen er lichamelijk uit (terwijl als je het bewuster met je geest/verstand/gevoel doet, je minder lichamelijke klachten hebt en dus weet hoe je er mee om moet gaan.)
Ik had er geen slecht gevoel bij... maar bij mij deed ze het een beetje. Het was niet alleen haptonomie had ik het idee. Dus daar kan ik niet alles over zeggen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2009 09:55

Riska schreef:Maar ergens in de Bijbel wordt - zo heeft een predikant mij verteld - het woord gebruikt (in de Griekse grondtaal) voor het aanraken dat Jezus deed.
Kom ik op terug.

ok, want juist dat is het wat mij dan doet twijfelen: aanrakingen om te genezen zijn goed als ze in de naam van Jezus Christus worden gedaan, maar anders stel je je misschien juist wel open voor kwade geesten.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2009 12:11

Soms (!!) is het maken van een aantekening in de Bijbel wel eens gemakkelijk. Ik houd er niet van, maar dit raakte mij. De predikant wist dat ik bij een haptonoom was en wees mij er op.
Mattheüs 8: 1 -3a:(NBG'51)
Nadat Hij nu van de berg was afgedaald, volgden Hem vele scharen.En zie, een melaatse kwam tot Hem en viel voor Hem neder, zeggende: "Here, indien Gij wilt kunt Gij mij reinigen. En Hij strekte de hand uit en raakte hem aan en zeide: Ik wil het, word rein...."
'raakte hem aan' - haptomai, waarvan haptonomie is afgeleid.

Juist door deze tekst en door jouw opmerking denk ik dat het goed is nog even wat te onderscheiden.
Lalage schreef:ok, want juist dat is het wat mij dan doet twijfelen: aanrakingen om te genezen zijn goed als ze in de naam van Jezus Christus worden gedaan, maar anders stel je je misschien juist wel open voor kwade geesten.

Het onderscheid dat je moet maken is: medium en haptonoom.
Een medium die je aanraakt om je te genezen - ik ben daar bang voor. Het is voor mijn gevoel een hoop flauwekul en ik weet niet van wie/Wie dat komt. Men zégt misschien wel dat het de Heer is, maar dat weet ik niet. Zeker niet als er geld voor wordt gevraagd of als er onder veel bombarie healings worden gehouden.

Een haptonoom geneest niet en heeft ook die pretentie niet. Hij/zij zal je leren luisteren naar je lijf en je bewust maken dat weggestopte gevoelens dingen in je lijf blokkeren.
Het wordt nog wel eens gebruikt bij volwassenen die als kind misbruikt of mishandeld zijn. Het lijf blokkeert dan bepaalde zaken. Zij kunnen bv. voelen dat een deel van je lijf 'dood' is, dus geheel niet reageert. Of wat ik een keer hoorde van iemand die misbruikt was, (en de haptonoom wist dat op dat moment niet!!) dat het bovenlichaam geen verbinding had met het onderlijf. Dat laatste voelde niks, reageerde nergens op. En zei die haptonoom: "uw lijf draagt hele negatieve herinneringen met zich mee".
Daar komt niks griezeligs aan te pas - geen hocus pocus - het is heel hard werken om lichaam en geest, gevoel en verstand met elkaar in het reine te brengen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2009 20:19

Even een update: ik heb mijn huisarts gevraagd wat hij ervan vond en hij heeft er geen enkel bezwaar tegen. Hij is christen en daarom hecht ik wel waarde aan zijn oordeel.
Vrijdag heb ik een afspraak met een haptotherapeut, hopelijk gaat het mij helpen.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2009 21:32

Je hebt een verstandige en wijze huisarts... :wink:
En ik hoop van harte dat je er wat aan hebt!

*Annette*
Majoor
Majoor

haptonomie

Berichtdoor *Annette* » 18 jun 2009 22:08

Ik heb vorig jaar een half jaar haptonomie gehad. De reden dat de huisarts mij daarheen stuurde was vanwege me lichamelijke klachten (stress/spanning), ik zou me bewuster moeten worden van m'n geest/verstand/gevoel. Waardoor m'n lichamelijke klachten ook zouden verminderen... Helaas is me dat niet gelukt, na maanden van twijfelen ben ik er toen mij gestopt, het mij niet hielp, maar ook omdat het mij veel geld ging kosten doordat het maar een bepaald aantal keren werd vergoed door de verzekering. Ik werd zelfs persoonlijk maanden erna gebeld door de therapeut die mij behandeld heeft dat er een fikse rekening kwam :(. Er werd mij geadviseerd naar een psycholoog te gaan, eerst heb ik dit niet gedaan, later uiteindelijk toch wel...

Ik had er eerlijk gezegd nooit bij nagedacht dat er ook wel gesproken word dat het occult is, had het ook nog nooit gehoord. Een tijd geleden las ik er eens een vraag over in de vragenrubriek en dacht dat ik , huh... Maar ik weet wel heel zeker dat m'n huisarts duidelijk heeft waar ik wel heen, en niet heen gestuurd kan worden, vanwege m'n chriselijke achtergrond.

Succes morgen met je gesprek! Hopelijk mag het je helpen! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom je naar een haptonoom gaat :oops:.
Wat de toekomst brengen moge........

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2009 08:56

*Annette* schreef:Succes morgen met je gesprek! Hopelijk mag het je helpen! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom je naar een haptonoom gaat :oops:.

vanwege RSI

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2009 22:41

intake gehad, was best wel goed... heb het idee dat dit eigenlijk basiskennis is voor elk mens... Ik heb wel hoop dat ik er veel van kan gaan leren, maar moet natuurlijk nog afwachten of 't gaat helpen.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2009 09:17

In ieder geval fijn dat het je een positief gevoel heeft gegeven.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 20 jun 2009 14:37

word haptomie vergoed?
weet iemand dat.

oh ja is er een tropic waar je je voor kunt stellen?
groeten esther.

Terug naar “Archief”