Soms (!!) is het maken van een aantekening in de Bijbel wel eens gemakkelijk. Ik houd er niet van, maar dit raakte mij. De predikant wist dat ik bij een haptonoom was en wees mij er op.
Mattheüs 8: 1 -3a:(NBG'51)
Nadat Hij nu van de berg was afgedaald, volgden Hem vele scharen.En zie, een melaatse kwam tot Hem en viel voor Hem neder, zeggende: "Here, indien Gij wilt kunt Gij mij reinigen. En Hij strekte de hand uit en
raakte hem aan en zeide: Ik wil het, word rein...."
'raakte hem aan' -
haptomai, waarvan haptonomie is afgeleid.
Juist door deze tekst en door jouw opmerking denk ik dat het goed is nog even wat te onderscheiden.
Lalage schreef:ok, want juist dat is het wat mij dan doet twijfelen: aanrakingen om te genezen zijn goed als ze in de naam van Jezus Christus worden gedaan, maar anders stel je je misschien juist wel open voor kwade geesten.
Het onderscheid dat je moet maken is: medium en haptonoom.
Een medium die je aanraakt om je te genezen - ik ben daar bang voor. Het is voor mijn gevoel een hoop flauwekul en ik weet niet van wie/Wie dat komt. Men zégt misschien wel dat het de Heer is, maar dat weet ik niet. Zeker niet als er geld voor wordt gevraagd of als er onder veel bombarie healings worden gehouden.
Een haptonoom geneest niet en heeft ook die pretentie niet. Hij/zij zal je leren luisteren naar je lijf en je bewust maken dat weggestopte gevoelens dingen in je lijf blokkeren.
Het wordt nog wel eens gebruikt bij volwassenen die als kind misbruikt of mishandeld zijn. Het lijf blokkeert dan bepaalde zaken. Zij kunnen bv. voelen dat een deel van je lijf 'dood' is, dus geheel niet reageert. Of wat ik een keer hoorde van iemand die misbruikt was, (en de haptonoom wist dat op dat moment niet!!) dat het bovenlichaam geen verbinding had met het onderlijf. Dat laatste voelde niks, reageerde nergens op. En zei die haptonoom: "uw lijf draagt hele negatieve herinneringen met zich mee".
Daar komt niks griezeligs aan te pas - geen hocus pocus - het is heel hard werken om lichaam en geest, gevoel en verstand met elkaar in het reine te brengen.