Cathy schreef:De 'vrije wil'* vind ik persoonlijk een holle kreet. Ook in het paradijs was de wil niet volledig vrij. (denk ik)
A) Eva was vrouw met een vrouwenbrein, en Adam een man met een mannenbrein. Die breinen functioneren verschillend. Ze zijn daardoor in een bepaalde mate beperkt.
Meer beperkingen waar je zelf geen invloed op kunt uitoefenen en waardoor jouw en mijn keuzes worden beperkt en beïnvloed:
B) Mens zijn; dus zonder vleugels of kieuwen
C) Genen die o.a. IQ en EQ bepalen
D) Sociale omgeving, tijdstip van geboren worden en opgroeien
E) Ziekte/ gezondheid
F) Angsten, twijfels, begeerten en onzekerheden die zomaar kunnen toeslaan en keuzes beïnvloeden.
Hoe vrij kun je je wil noemen binnen dat beperkte gebied wat dan nog over is? Een klein beetje toch? We hebben slechts wat ‘speelruimte’.
Juist omdat die speelruimte beperkt is en je het geheel niet kunt overzien is het idd belangrijk dat je op God vertrouwt en met Hem je keuzes maakt.
De zonde zelf was niet ingeschapen, nee; de mogelijkheid om zonde te doen was er wel.
*Onder vrije wil versta ik het zelf maken van keuzes en het doen en laten van dingen en het denken van gedachten, die jij zelf bepaalt zonder invloed van buitenaf.
Thanks, heel duidelijk! Ook mooi gezegd van de speelruimte.
Heb je punten even genummerd:
A) Ik denk dat in het paradijs de verhouding tot God goed was, maar ook de verhouding van mens tot mens. Dat Adam en Eva elkaar door en door kenden. Dat als ze met elkaar spraken er geen onduidelijkheid was, of anders over kwam dan bedoeld.
B) Het mens-zijn heeft ze in die zin wel beperkt
C) Genen 'bepalen' wie je bent
D) De sociale omgeving was prima, het paradijs namelijk.
E) Was er in het paradijs ziekte, angst, twijfel, onzekerheid? Ik dacht altijd dat het perfect was, zoals God het bedoeld had.
Het kwaad was aanwezig in het paradijs, maar God had Adam en Eva ervoor afgesloten. Totdat ze zelf de keuze maakten (hun eigen wil) te willen weten wat het verschil tussen goed en kwaad was.
Begeerte was er blijkbaar wel, de begeerte om als God te zijn...
Dan kom je op wat jij zegt; dat de zonde zelf niet was ingeschapen, maar de mogelijkheid om zonde te doen er wel was. Dat ook in het paradijs de wil niet volledig vrij was. Geen marionetten, maar ook geen volledige vrijheid, zeg maar.