Dag Riska,
Riska schreef:Kijk eens bij 'zoeken' naar het woord 'kinderdoop', en dan niet pag. 1 of 2, maar verder aanklikken. Dan kom je al heel veel tegen.
Het is allemaal een herhaling van zetten, of het nu over doop gaat, over sabbath/zondag etc.
Ik kan op de pagina's uit jouw woorden verstaan dat je een voorstander bent van de kinderdoop omdat dit onderdeel uitmaakt van de traditie van de oud Gereformeerde Kerk, die omvat wordt door de
"de drie formulieren van eenheid" en de
"Apostolische Geloofsbelijdenis".
Riska schreef:Wanneer wij staan in de traditie van de kerk, dan wil dat zeggen in wat de voorvaderen hebben beleden. In de traditie van de kerk behoren de Belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergsche Catechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, maar ook de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Belijdenis van Nicea.
Hoe wij dat per kerk invullen is gewoonte en heeft in de zin van wat traditie betekent, eigenlijk niks te maken.
Gewoonte is: hoe Avondmaal gevierd wordt - en wie kerkordelijk aan mag gaan -, Kinderdoop of Volwassendoop, op beide, de liturgie zoals die in de kerkdienst plaatsvindt - (Votum, groet, schuldbelijdenis, Genadeverkondiging, het al dan niet voorlezen van de Wet, de prediking, het gebed, de zegen). Zij zijn alle gestoeld op de traditie: op wat wij belijden en dat is de Gekruisigde en Opgestane Heer.
Maar indien u aan deze geschreven documenten evenveel gezag toekend als aan de Schrift, dan handelt u in strijd met zowel de Schrift als één van de voornaamste uitgangspunten voor de protestantse leer, namelijk de "sola Scriptura" (ook de geloofsbelijdenissen zelf omdat zij het principe van de sola Scriptura onderstrepen).
Wikipedia - Sola scriptura schreef:Sola scriptura (betekenis: alleen door de Schrift, de Bijbel) is één van de Vijf sola's die een samenvattend uitgangspunt vormt van het protestantisme tijdens de Reformatie, maar ook heden ten dage nog steeds de belangrijkste uitgangspunten vormen voor het protestantisme.
Tegenover de rooms-katholieke Kerk benadrukten de reformatoren het gezag en de autoriteit van de Bijbel. Volgens de reformanten was
Alleen de Bijbel het Woord van God en is deze toegankelijk voor iedereen (dat wil zeggen; iedereen kan de Bijbel lezen en interpreteren). Deze doctrine is in tegenstelling met de leer van de katholieke kerk dat de Bijbel alleen goed geïnterpreteerd kan worden door de Heilige Apostolische Traditie van het Magisterium (dat wil zeggen; de Bijbel kan alleen goed geïnterpreteerd worden door de Paus en de Bisschoppen tijdens kerkelijk overleg).
[...] De rooms-katholieke Kerk heeft naast de Bijbel als het "Geschreven Woord van God" nog
de kerkelijke overlevering, de Traditie als gezaghebbende instantie voor leer en leven.
Indien u als goed gereformeerde de Rooms-Katholieke Kerk er op wijst dat geen enkele kerkelijke overlevering (traditie) als gezaghebbende instantie voor leer en leven bestaat, dan kan ook de traditie van de oud Gereformeerde Kerk geen gezaghebbende factor zijn voor het toepassen van de kinderdoop. U bent bijgevolg genoodzaakt om aan de hand van
ALLEEN de Schrift voor te leggen welke bewijzen er zijn waardoor men kan geloven dat de kinderdoop door God geleerd wordt.
Riska schreef:Maar, goed gereformeerd als ik ben, is de kinderdoop iets waar niemand mag aankomen. Een teken van verbond, een teken vooral van belofte dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. En wanneer je kinderen volwassen zijn en niet gelovig, dan mag je pleiten op Zijn belofte...
Daarom vraag ik u om aan de hand van de Schrift te bewijzen dat de kinderdoop door Christus geboden werd en dus onderdeel uitmaakt van de vaste grond waarop Christenen moeten staan. Indien u dit niet kan, dan heeft u ook geen toelating van God gekregen om de kinderdoop te leren en toe te passen. Indien u iets doet en in stand houdt, buiten hetgeen God geboden heeft, doen voegt u toe aan Zijn Woord, en daarmee stelt u de geboden van God buiten werking en berooft u het Woord van Zijn kracht. (
Mar 7:9, 13). Daarom:
"Doe niets aan zijn woorden toe, opdat Hij u niet terechtwijze en gij een leugenaar bevonden wordt." (
Spr 30:6).
Riska schreef:Dan kun je andere dingen beweren en proberen dit voor mij onderuit te halen: ik kan en wil dat niet accepteren.
Zou u de weerlegging van het dogma kunnen accepteren indien het u tot de vaststelling doet komen dat er in de Schrift geen grondslag te vinden is voor het dopen van kinderen? En zou dit niet tot gevolg hebben dat u niet meer geheel achter de leer van de oude Protestantse Kerk kan staan?
"Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen." (
Hand 5:29).
Hartelijke groeten,
Raf