GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: GKV

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 10:04

Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:nee daar worden zulke dingen huist gezegd.

Rest je niets anders, dan een kerk te zoeken waar de waarheid volgens T.Tortel wordt verkondigd :mrgreen:

Ja dat zou het mooiste zijn: de kerk waar Gods woord centraal staat en waar Gods woord gewoon nog volledig wordt gepredikt. Zonder allerlei uitsluitingen en metaforen en weet ik wat ze nog meer verzonnen hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2009 10:09

tante-tortel schreef:Wat houd die eenheid dan eigenlijk in? Als je allemaal op een verschillende manier kerk bent.
Bij de ene predikant hoor je dat het vierde gebod geen gebod meer is en bij de ander is het wel een gebod.
Bij de ene hoor je dat je behouden bent door het offer van Christus, en bij de ander is het maar de vraag of het je ooit zal overkomen dat je behouden zult zijn.
De ene zegt dat de aarde geschapen is in 6 dagen en de ander zegt dat het niet perse dagen van 24 uur hoeven te zijn.
Wat is daar één aan? Dat zijn toch twee tegenstellingen?

Natuurlijk maakt het wel uit wat de verschillen zijn. Maar de eenheid zit hem uiteindelijk niet in details van de leer, in welke vertaling je leest, welke berijming je zingt, hele noten of ritmisch, elke zondagochtend de wet lezen of niet enzovoorts. De eenheid is er in Jezus Christus. En zo kan ik me verbonden weten een één voelen met mensen in mijn kerk / kerkverband die tegen bepaalde dingen anders kijken... en ook met mensen buiten mijn kerkverband. En zo zullen we straks, bij God, ook allen één zijn. In verscheidenheid. In Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2009 10:13

tante-tortel schreef:
Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:nee daar worden zulke dingen huist gezegd.

Rest je niets anders, dan een kerk te zoeken waar de waarheid volgens T.Tortel wordt verkondigd :mrgreen:

Ja dat zou het mooiste zijn: de kerk waar Gods woord centraal staat en waar Gods woord gewoon nog volledig wordt gepredikt. Zonder allerlei uitsluitingen en metaforen en weet ik wat ze nog meer verzonnen hebben.

Klopt. Alleen zijn er een heleboel kerkverbanden die zeggen dat dat in hun kerk het geval is. Van evangelisch tot streng gereformeerd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2009 14:20

Ik ken er nog wel een paar ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mei 2009 19:45

Ik ben toch wel blij dat ik geen lid meer ben van de GKV. Ik ben er gewoon te orthodox voor. Dat gevoel bekruipt mij, wanneer ik berichten opvang uit dat kerkverband.

Afgelopen week weer wat opgevangen omtrent een redactiewisseling bij het blad Nader Bekeken. Zie:
Vertrek medewerker ”Nader Bekeken” leidt tot protestbrief
Een raadselachtig sterretje

Van dat tweede artikel van Eén in Waarheid kan ik niet nagaan in hoeverre dat gebaseerd is op feiten. Maar alles overziende, kun je niet om de conclusie heen, dat er bij Nader Bekeken gekozen is voor een bewuste koers (dit wel, en dat niet). En wel de vredekoers van "lief zijn voor iedereen", en dus zaken niet meer bij hun naam willen noemen, geen heldere lijnen meer. (Of het moet zijn: helderheid inzake een meer vrijzinnige koers.)
Dr. Wilschut heeft zich kritisch uitgelaten over dr. S. Paas. Net als anderen, zoals zeven verontruste GKV-predikanten. Ze verwijten dr. S. Paas schriftkritiek. En ik ben er van overtuigd dat dat geen onzin in de marge is, zoals de Theologische Universiteit blijkbaar wil, gezien hun besluiten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 mei 2009 21:53

Optimatus schreef:Ik ken er nog wel een paar ;)

Bepreof de Geesten of ze uit God zijn, zou ik dan zeggen!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2009 09:20

Pffft, ik krijg echt de griebels van clubjes als één in waarheid. Dat je je zorgen maakt of soms ergens kritiek op hebt: oke.
Er zijn voldoende wegen die te uiten of dat te bespreken. Maar ga alsjeblieft geen filmpjes op websites zetten met als titel: 'alweer zo'n dramatische kerkdienst uit...' etc. Echt, supertriest :(
(Maargoed, ik zit dan ook niet zo aan het stickertje vast dat ik overal en altijd gkv'er zou blijven.)

@Boekenlezer: ik begrijp je twijfels etc, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje irritant worden dat er altijd weer commentaar op publicaties van de gkv-kant wordt gegeven. Je gaat toch ook alle andere kerkverbanden niet zo uit blijven spitten? Nu klinkt het een beetje zo van: zie je wel, het gaat daar allemaal mis! Terwijl je het vast niet zo zult menen, denk ik zo ;)
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2009 11:31

Jo'tje schreef:Pffft, ik krijg echt de griebels van clubjes als één in waarheid. Dat je je zorgen maakt of soms ergens kritiek op hebt: oke.
Er zijn voldoende wegen die te uiten of dat te bespreken. Maar ga alsjeblieft geen filmpjes op websites zetten met als titel: 'alweer zo'n dramatische kerkdienst uit...' etc. Echt, supertriest :(
(Maargoed, ik zit dan ook niet zo aan het stickertje vast dat ik overal en altijd gkv'er zou blijven.)

@Boekenlezer: ik begrijp je twijfels etc, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje irritant worden dat er altijd weer commentaar op publicaties van de gkv-kant wordt gegeven. Je gaat toch ook alle andere kerkverbanden niet zo uit blijven spitten? Nu klinkt het een beetje zo van: zie je wel, het gaat daar allemaal mis! Terwijl je het vast niet zo zult menen, denk ik zo ;)

Die kerkdienst was door die plaats zelf op internet gezet. Dus waarom zou je daar dan niet ook op mogen reageren via internet?
En ja, je kunt op allerlei manier de mensen erop te attenderen dat er iets mis is met bepaalde zaken. En daar is internet er één van.
Mooi toch dat je het zo kunt doen. Ieder is vrij om het te lezen of te negeren.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2009 12:03

Ja, nog even en alles wordt maar gerespecteerd!
Ik vind écht niet dat je het kunt maken om van een kerkdienst te zeggen, als titel nog wel: weer een dramatische dienst uit... Dat is gewoon onfatsoenlijk anderen zwart maken. Als die mensen het allemaal zoveel beter weten zou ik juist zóiets toch niet van ze verwachten. Natuurlijk kun je via internet discussieren etc. Maar de toon waarop dat gebeurt, daar is echt een heleboel mis mee.
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2009 12:26

Ik vind dat je vreselijk overdrijft.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2009 13:04

Dan vraag ik me af wat vreselijker is: de hoeveelheid die ik overdrijf, of het feit dat men blijkbaar niet eens inziet dat het onbeschoft is om zo over andere kerken te spreken. Kerken uit het eigen verband nog wel.
Zou leuk worden hier op het werk als ik op die manier met collega's om zou gaan...
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2009 13:22

Op de site wordt wel structureel kritiek geleverd op de GKV en dat is geen goede manier van intern met elkaar omgaan. Als men met bepaalde zaken problemen heeft ga je ze met elkaar bespreken. Als ik met een collega een probleem heb ga ik ook met hem gesprek. Dan ga ik niet op het voor al mijn collega's toegankelijke Intranet een hele reactie plaatsen waarom mijn collega toch zo'n probleemgeval is, wat er allemaal mis mee is, wat hij allemaal gezegd heeft etc.

Dat is niet goed voor de eenheid, voor de sfeer enzovoorts. Op zo'n manier creeer je een tweedeling, onrust etc. Stel je eens voor dat je op internet een hele strijd tussen 2 mensen binnen een bedrijf kan volgen, waarin men elkaar afkraakt, dan denk je toch ook: Nou, dat gaat er lekker aan toe zeg. Op Eeninwaarheid wordt dat constant gedaan. Heej, er gaat weer iets mis. We schrijven een veroordelende reactie en zetten die op de site. Dat is dan ook het enige wat je er kan vinden: Kritiek. En dat is niet bevorderlijk voor de eenheid.

Het is dan ook niet voor niets dat er een kerkelijke weg is. Die is ooit in het leven geroepen om bovenstaande problemen te voorkomen. Daarin staat hoe je moet handelen als je het ergens niet mee eens bent. Intern, met elkaar in gesprek gaan en de dingen bespreken, in plaats van het aan de grote klok hangen. En dat in de kerk, het bespreken en als je het niet eens bent met hoe daar op wordt ingegaan kan je je beklagen bij een hogere vergadering, tot uiteindelijk de generale synode.

Maar als je daar geen gelijk krijgt moet je niet maar tegen het kerkverband en de synode aanschoppen. De besluiten van de synode moet je respecteren en als je vindt dat de synode ook dwaalt blijft er denk ik geen andere optie over om op basis van o.a. artikel 31 van de Kerkorde je bij een niet dwlaend kerkverband aan te sluiten of een nieuwe op te richten.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2009 14:22

Je hebt gelijk dat je zegt dat je het intern moet zien te regelen. Je moet bij je kerkenraad bezwaar indienen enz enz. De kerkelijke weg noemen ze dat.
Maar als er nu misstanden zijn die heel de kerk aan gaat?
Dan zul je al je broeders en zusters in het land moeten aanspreken en waarschuwen.
Dat is je Christelijke broeder plicht.
Ook als een kerk blijft volhardend blijft liggen in de zonde, dan zul je dat openbaar bekend moeten maken.
Als Paulus was blijven hangen binnen zijn eigen gemeente dan waren al die brieven die hij heeft geschreven niet voor ons bekend geweest.
Tegen misstanden binnen een kerkgenootschap, binnen een kerkverband zul je gewoon openbaar moeten schrijven.

Als dat niet was gebeurd dan was er b.v. ook nooit een vrijmaking geweest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2009 14:48

Tja daar zit ook wat in. Maar ik vraag me dan altijd af: Als men blijft volharden in zonde, kan je dan nog wel één blijven? Is men dat wel, of alleen nog op papier? Ik wil kerkscheuringen niet verder aanmoedigen, maar als de onderlinge eenheid op deze manier wordt ondermijnd vraag ik me af wie er nou mee gediend is. En of je elkaar tot in den treure moet blijven bestrijden. Soms denk ik wel eens: het zou goed zijn als we een herindeling krijgen van kerken, omdat binnen kerkverbanden zulke grote verschillen zijn ontstaan dat er constant interne rivaliteit, onrust, tegenwerking etc. is. Ik heb er daarom ook geen moeite mee als mensen van de GKV overstappen naar de HHK of andersom als ze daar beter op hun plek zitten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2009 15:27

Ik kan me ook wel voorstellen dat je in het openbaar je zorgen wilt uiten. Maar de manier waarop, nogmaals, dat kan wel wat netter.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”