Berichtdoor Marnix » 29 mei 2009 13:22
Op de site wordt wel structureel kritiek geleverd op de GKV en dat is geen goede manier van intern met elkaar omgaan. Als men met bepaalde zaken problemen heeft ga je ze met elkaar bespreken. Als ik met een collega een probleem heb ga ik ook met hem gesprek. Dan ga ik niet op het voor al mijn collega's toegankelijke Intranet een hele reactie plaatsen waarom mijn collega toch zo'n probleemgeval is, wat er allemaal mis mee is, wat hij allemaal gezegd heeft etc.
Dat is niet goed voor de eenheid, voor de sfeer enzovoorts. Op zo'n manier creeer je een tweedeling, onrust etc. Stel je eens voor dat je op internet een hele strijd tussen 2 mensen binnen een bedrijf kan volgen, waarin men elkaar afkraakt, dan denk je toch ook: Nou, dat gaat er lekker aan toe zeg. Op Eeninwaarheid wordt dat constant gedaan. Heej, er gaat weer iets mis. We schrijven een veroordelende reactie en zetten die op de site. Dat is dan ook het enige wat je er kan vinden: Kritiek. En dat is niet bevorderlijk voor de eenheid.
Het is dan ook niet voor niets dat er een kerkelijke weg is. Die is ooit in het leven geroepen om bovenstaande problemen te voorkomen. Daarin staat hoe je moet handelen als je het ergens niet mee eens bent. Intern, met elkaar in gesprek gaan en de dingen bespreken, in plaats van het aan de grote klok hangen. En dat in de kerk, het bespreken en als je het niet eens bent met hoe daar op wordt ingegaan kan je je beklagen bij een hogere vergadering, tot uiteindelijk de generale synode.
Maar als je daar geen gelijk krijgt moet je niet maar tegen het kerkverband en de synode aanschoppen. De besluiten van de synode moet je respecteren en als je vindt dat de synode ook dwaalt blijft er denk ik geen andere optie over om op basis van o.a. artikel 31 van de Kerkorde je bij een niet dwlaend kerkverband aan te sluiten of een nieuwe op te richten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”