happy mom schreef:wij hopen te gaan wildkamperen in zweden, we gaan wel met een caravan, dus wie er nog tips heeft voor wildkamperen...
ze zijn van harte welkom!!
gr happy mom
Wildkamperen in Zweden! Super joh!
De eerste tip die ik je geef is dat je je houdt aan wat (vaak ongeschreven) kampeerregels, dus:
1. Laat de kampeerplek bij vertrek weer precies hetzelfde achter als dat je hem aantrof, wat dus inhoudt dat je nog ff een rondje maakt nadat de caravan aangekoppeld en een paar meter verreden is om te kijken of er niet toevallig nog dingen zijn blijven liggen.
2. Kamperen is er om van de natuur te genieten, laat daarom de natuur gewoon heel. Ik weet dat er flinke boetes worden uitgeschreven voor mensen die takken afhakken van levende bomen om een kamp-vuurtje te maken. Ja, ik vraag me dan weleens af of je dan wel met echte kampeerders te maken hebt want dat is gewoon vernieling van de natuur....
3. Laat mede-kampeerders in ieder geval het idee hebben dat ze kamperen
De meeste plekken waar je kan wildkamperen bieden volop ruimte om op een flinke afstand van je buurman (als die er al is) te gaan staan. Het Nederlandse idee van kamperen van; 'zet je caravan maar 10 meter naast die van de buurman, dat is wel genoeg', gaat in landen als Zweden en Noorwegen niet op. 50 meter begint erop te lijken
Meer regels schieten me zo ff niet te binnen, maar ik denk dat je hier al een heel eind mee kan komen.
Kijk ook ff goed uit waar je een fikkie gaat steken. Je zou de eerste niet zijn die gaten in z'n voortent krijgt omdat er gloeiende asdeeltjes op zijn geland. Zet altijd ff een stevige emmer water naast het kamp-vuur. Je hoeft nog niet eens te pyromanen voordat dingen uit de hand kunnen lopen.
Zweden is natuurlijk bij uitstek het land van de bossen. Dat zorgt er echter ook voor dat je
teken op kan lopen. Draag daarom een petje, bandana of bush-hat om je enigszins te beschermen. Je kan je kleding inspuiten met een insectwerende spray die DEET bevat, daardoor kan een teek je niet meer ruiken en gaat hij/zij vanzelf weer weg na een landing op je kleding.
Controleer jezelf en je kinderen ook, na een dag met een bos-wandeling, goed op teken. Dit zeg ik niet om je angst aan te praten, want als je dit goed bijhoudt dan is de kans erg klein dat je nare gevolgen ondervind van een teek. Verwijder je een teek binnen 24 uur dan is de kans op besmetting met de ziekte van Lyme nihil.
Koop een teken-tang of tekenlepel, dat zou nog weleens handig kunnen zijn! Niet de goedkoopste tangen, want die willen een teek nog weleens leegknijpen bij het verwijderen.... Draai met een teken-tang ook altijd 1 richting op (ik weet niet meer of dat tegen of juist met de klok mee was) want de teek boort zich altijd op dezelfde manier in je huid.
Lees even het stukje op wikipedia, dan weet je al een heel stuk meer!
In ieder geval heel veel plezier toegewenst, Zweden is zeer zeker de moeite waard, prachtige meren en echt mooie bossen!