Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
gerritse schreef:marcel081276 schreef:Er staat in de bijbel dat Jezus gekomen is voor degene die ziek zijn.
maar er zijn dus ook genoeg mensen die niet ziek zijn en dus Jezus niet nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?
Dag Marcel,
Inderdaad zei Jezus , volgens Mattheüs 9 v 14:
"
"Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieke wel":
Maar hij bedoelde iets heel anders dan je er zo oppervlakkig uit leest.
Wat was namelijk het geval:
Jezus ging veel om met mensen, die maatschappelijk en sociaal door de massa van het Joodse volk werden geschuwd:
- tollenaars, handlangers van de bezettende macht, de Romeinen
- zondaars; in het algemeen lieden, dei niet volgens de algemeen aanvaarde normen en waarden van toen leefden .( v9).
De Farizeeën, de 'geestelijke smaakmakers', hoonden hem daarom en maakten hem zwart, ( v 11)
Zij vielen zijn leerlingen hierop aan , maar Jezus kwam zijn discipelen te hulp en zei deze woorden. Maar déze gevoelswaarde lag er achter:
..................
Laten wij nu eens aannemen, dat zíj de zieken zijn en júllie de gezonden, zoals je zelf denkt. En omdat deze mensen beseffen dat zij ziek zijn, kan ik hen helpen( 13).
Maar jullie die denken, dat jullie rechtvaardigen zijn, kan ik niet helpen , zolang jullie niet tot de ontdekking komen, dat jullie rechtvardigheid een uiterlijke zaak is, en dat jullie even ziek zijn van zonde als zij. En zolang jullie denken, dat je gezond bent, wíl je je ook niet laten helpen.
Willen julli eens goed over het volgende nadenken. Aan het brengen van offeranden in de tempel ontbreekt het niet bij jullie. Maar jullie laten deze arme sloebers in hun ellende. Aan barmhartigheid om ze te hulp te schieten ontbreekt het jullie. Dat is echt een foute zaak.
.............
Kijk Marcel, en nu komt alles heel anders te liggen.
Nog vandaag ontmoeten de volgelingen van Jezus veel mensen, die zeggen:
"Wat praten jullie toch over bekering en berouw over de zonden, over wedergeboorte en zulk soort dingen.
Aan ons ontbreekt niets. Wij kunnen best tevreden zijn, zoals het gaat met ons"
Maar volgens de leer, die Jezus aan zijn volgelingen meegaf, is elk mens, die Jezus níet wil volgen, de weg kwijt en de waarheid en het leven ( Johannes 14 v 6).
Wanneer echter de Heer ziet, dat het jouw eerlijke bedoeling is om mensen op het werkelijke geluk te wijzen, dan geeft hij opeens kansen.
Mijn vrouw en ik hadden al vele zelfvoldane mensen ontmoet, toen er op een avond werd aangebeld: een buurtgenote uit de flats, een jonge vrouw, die wij overigens niet kenden.
Haar verhaal:
................
Jullie hebben s avonds altijd de gordijnen open.En heel lang straalt er licht uit jullie huis.
Mag ik mijn autootje bij jullie voor zetten. Want een ex-vriend wil hem kapot maken om mij te treffen, omdat ik het uitgemaakt heb.
Misschien helpt het als ik de car bij jullie voor zet.'s Nachts komt die jongen misschien niet
O...ik word hier helemaal GEK van.
.................
O...die wanhoop, waarmee dat woord GEK eruit kwam. Onze
harten vloeiden over van barmhartigheid en we vertelden haar van hém, die troost. En dit meisje was nu opeens ontvankelijk voor de goede boodschap van Jezus. ze had altijd gedacht, dat ze zo gezond was, maar nu besefte zij, dat zij in ieder geval ziek was van angst.
Heb ik je van dienst kunnen zijn Marcel.
Daag
Ger
wijnand schreef:wat is liefde? Ik heb kinderen lief dus haat ik kindermisbruik. Ik heb annet lief, dus haat ik het als iemand haar pijn of verdriet doet.
Omdat je het ene liefhebt moet je het andere haten. Dat kan niet anders. Je ziet dat ook in de bijbel terugkomen bijvoorbeeld in psalm 5 dat 'God de goddelozen haat'. Je kunt in allerlei dingen geloven, maar dit blijft er staan. Je ziet dat ook terug in het OT verder dat God meerdere keren de opdracht geeft om een deel van een volk (en soms zelfs een heel volk) te vernietigen.
Ik denk dat jij een vertekend beeld van God hebt. Alverzoening is er niet, is ook onbijbels. Als je de brieven van paulus leest zie je vaak dat er mensen behouden worden en mensen verloren gaan.
God is een Scheppend God en dus mag Hij doet met Zijn schepping wat Hij wil. God kiest ervoor om ons lief te hebben en dat is een grote waarheid. Maar God is rechtvaardig en Zijn liefde moet dus rechtvaardig zijn.
Er is een oordeel, anders zou God niet lief kunnen hebben. Als ik thuis kom en iemand heeft op brute wijze mijn vrouw allerlei dingen aan gedaan en daarna vermoord, dan wordt ik woedend en sleep die man voor het gerecht. Als er dan een rechter 'uit een liefdevol hart' deze man vergeeft en vrijlaat dan ga ik in hoger beroep EN zal ik deze rechter aanklagen omdat hij onrechtvaardig is en dus niet werkelijk lief heeft. Hij is een rechter en zal dus recht moeten spreken.
Waarom is dit bij God anders?
Verder.. lees jij het oude testament en openbaringen wel eens? Daar zie je de toorn van God die er is. Het is niet noodzakelijk om onder die toorn te staan dankzij Jezus. Maar als je niet bij God wil zijn sta je automatisch onder die toorn.
Er is een oordeel, anders zou God niet lief kunnen hebben. Als ik thuis kom en iemand heeft op brute wijze mijn vrouw allerlei dingen aan gedaan en daarna vermoord, dan wordt ik woedend en sleep die man voor het gerecht. Als er dan een rechter 'uit een liefdevol hart' deze man vergeeft en vrijlaat dan ga ik in hoger beroep EN zal ik deze rechter aanklagen omdat hij onrechtvaardig is en dus niet werkelijk lief heeft. Hij is een rechter en zal dus recht moeten spreken.
marcel081276 schreef:wijnand schreef:wat is liefde? Ik heb kinderen lief dus haat ik kindermisbruik. Ik heb annet lief, dus haat ik het als iemand haar pijn of verdriet doet.
Omdat je het ene liefhebt moet je het andere haten. Dat kan niet anders. Je ziet dat ook in de bijbel terugkomen bijvoorbeeld in psalm 5 dat 'God de goddelozen haat'. Je kunt in allerlei dingen geloven, maar dit blijft er staan. Je ziet dat ook terug in het OT verder dat God meerdere keren de opdracht geeft om een deel van een volk (en soms zelfs een heel volk) te vernietigen.
Ik denk dat jij een vertekend beeld van God hebt. Alverzoening is er niet, is ook onbijbels. Als je de brieven van paulus leest zie je vaak dat er mensen behouden worden en mensen verloren gaan.
God is een Scheppend God en dus mag Hij doet met Zijn schepping wat Hij wil. God kiest ervoor om ons lief te hebben en dat is een grote waarheid. Maar God is rechtvaardig en Zijn liefde moet dus rechtvaardig zijn.
Verder.. lees jij het oude testament en openbaringen wel eens? Daar zie je de toorn van God die er is. Het is niet noodzakelijk om onder die toorn te staan dankzij Jezus. Maar als je niet bij God wil zijn sta je automatisch onder die toorn.
Het gaat mij er om dat als iemand mijn vrouw iets aan zou doen ik dat zeker niet goed zou keuren, maar om daar iemand voor altijd voor te laten branden gaat echt te ver, er bestaat ook nog zo iets als genade en vergeving. Maar ik denk dat je daarin moet groeien om dat te ervaren dan zal je ook ervaren dat God die vergeving en genade in je laat groeien en ik denk dat als je er heel groot in ben, je alleen nog maar liefde zal zijn, en God is liefde.
ik ben zwaar gereformeerd opgevoed, maar dat is mij vreselijk tegen gaan staan, ik kan wel kotsen van die richting. later ben ik gegrepen door god en was bijna een christen extremist in een evangelische gemeente. maar ik ben dingen anders gaan zien en gaan leren over het leven, en ben toen in gaan zien dat een religie verdeeld, en ben mij los gaan maken van dat benauwde gedoe en ik weet nu dat er veel meer is dan alleen de bijbel en zijn visie op God.
de bijbel is een mooi boek maar wel veel vraagtekens bij te plaatsen.
zie het leven als een geschenk en niet als een soort test of een bizar experiment van God die mensen hier op aarde dropt om te kijken of ze wel gaan geloven, zo niet dan voor eeuwig in de hel.. daarmee maak je Hem tot een soort satanische hitler.
Wijze woorden, fijn om te zien dat er ook nog mensen zijn die ondanks hun geloof ook nog gewoon een eigen mening hebben. En bij alles een vraag zetten. En op die manier verder komen in het leven, en tot nieuwe inzichten komen. Dat vind god, zou hij bestaan, denk ik veel fijner dan dat zijn woord klakkeloos word overgenomen.
wijnand schreef:Zonder Jezus heb je geen idee wat liefde is. Er is geen liefde buiten God, dus als je buiten God bent.. ken je de liefde niet.
Verder is God niet alleen LIEFDE maar ook... RECHTVAARDIG. Ik vind het zo frapant dat men zo veel over de liefde van God spreekt en zo weinig over de rechtvaardigheid en heiligheid. God is jaloers en toornig. God is genadig en trouw. Laten we een bijbels beeld van God gaan zoeken ipv van onze eigen zieke verlangens en gedachten.
wijnand schreef:nogmaals... wat is liefde?
Ik geloof namelijk niet dat er werkelijke liefde is buiten Christus.
wijnand schreef:Wat ik beschouw als liefde is de zelf-opofferende liefde.
Ik denk dat een niet-wedergeboren persoon dit niet kan opbrengen omdat zijn leven in het teken van zichzelf staat en niet voor God. Jezus die zichzelf gaf aan het kruis voor kwaadaardige mensen, dat is liefde (dat laat trouwens ook zien hoe ziek de mensen zijn dat God Zijn eigen Zoon moest offeren om vergeving en redding mogelijk te maken). Zoals Jezus zegt: Het is lastig om voor een vriend te sterven maar dat is haalbaar, maar voor een vijand... oef. dat is niet te doen. Dat is precies wat God heeft gedaan en daarom geloof ik dat er alleen bij God deze zelf-opofferende liefde is, en dat - als wij aangesloten zitten op Christus - dat wij steeds meer van deze liefde krijgen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten