Tamerlan schreef:Je draait het precies om. Want die onbevangenheid bestaat OF helemaal OF helemaal niet. Als een jongen en een meisje hand in hand lopen staat het ons vrij om te denken aan verkering, huwelijk of aan een gewone vriendschap. Dat geldt voor jou toch ook? Of vind je dan ook dat getrouwde stellen niet hand in hand moeten lopen, omdat je dan niet meer onbevangen naar een kleuterjongen en een kleutermeisje kunt kijken? Hetzelfde geldt voor een jongen en een jongen.
Komt er dus op neer, dat jij een mannelijk-vrouwelijk verhouding gelijkschakelt aan een mannelijk-mannelijk verhouding. En daar ben ik dus op tegen!
Want verschil daar tussen is er wel degelijk. Speciale aantrekkingskracht tussen een mannelijk en vrouwelijk persoon treedt natuurlijk lang niet altijd op, maar is wel iets normaals waar je op kunt wachten dat het een keer optreedt. Onze hele wereld is daarop ingesteld. En dat heeft nu eenmaal een effect op de ontspannenheid en het bij tijd en wijle ontbreken daarvan tussen die personen. (O.a. door onduidelijkheid van: wat zou hij/zij willen?)
Maar je moet er toch niet aan denken, dat dit onder mannen onderling normaal gevonden zou moeten worden?! Kom op zeg!
Verder klopt je logica niet. Op kleuterleeftijd spelen die bijzondere gevoelens nog niet zo serieus tussen een jongen en een meisje. Hooguit is de gedachte aan later trouwen er eens. Dus onbevangenheid onder kleuters in principe vanzelfsprekend.
En als je een man en een vrouw hand in hand ziet lopen, ga je er in de regel toch vanuit dat ze een relatie met elkaar hebben, die met verliefdheid te maken heeft. Vind ik niet raar.
Tamerlan schreef:Dan over kamerbeleid op jongerenvakanties: het feit dat jongens en meisjes niet bij elkaar op een kamer mogen, geeft geen blijk van onbevangenheid van de kant van de organisatie!! Als dus het doel van kamerbeleid is om seks te voorkomen, ja, dan moet je iedereen op een eenpersoonskamer leggen! Want waarom het een wel, en het ander niet? Er bestaan toch ook van die mooie onbevangen vriendschapsrelaties tussen mannen en vrouwen?
Ahum, daar gaan we dan dus weer!
Vakantieseks komt voor in deze wereld, dus vanuit dat oogpunt vind ik het niet raar om jongens en meisjes gescheiden te laten slapen.
En twee normale jongens zullen niet in de verleiding zijn om zoiets met elkaar te gaan doen.
Of er ontspannen vriendschapsrelaties bestaan tussen mannen en vrouwen? Dat mag ik hopen van wel, ja! Ik ben daar i.i.g. groot voorstander van.
Dat er echter tussen mannelijk en vrouwelijk sprake is van een speciaal effect van aantrekkingskracht - iets wat ik vaak genoeg opmerk - valt niet te ontkennen.