Natuurlijk kan dat . Ik denk dat dat ook wel ligt aan welke lichamelijke afwijkingen in een familie zouden zijn. Als ik zou weten dat ik een grote kans.(>50%) had om een kind te krijgen met bijvoorbeeld een spierziekte, huntington, Cystic fibrose etc. waardoor hij/zij door de ziekte veel zou lijden en vroegzou overlijden, zou ik waarschijnlijk ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen. Ik denk dat je ook daarin je verantwoordelijkheid moet nemen,ook naar je kinderen toe.
Natuurlijk kan God ervoor zorgen dat het kind gezond is, maar je hoeft ook je hoofd niet in het zand te steken voor de risico's die er zijn.
Om nu weer terug te komen op depressies. Ook in deze ben ik van mening dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik heb een vriendin die genetisch een hele hoge kans op depressies heeft ( en heeft er zelf ook last van en is al jaren aan de ad). Zij heeft toch gekozen voor een kind. Los van het feit of je depressief bent tijdens/na je zwangerschap, zadel je je kind mogelijk ook op met een risico op een leven vol depressies, opnames etc., omdat het kind er nu eenmaal aanleg voor kan hebben. Ik vraag mij af of je dan niet je verantwoordelijkheid moet nemen en de keuze moet maken om geen kinderen te krijgen. Hoe moeilijk die keuze ook zal zijn!