Antidepressiva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: antidepressiva

Berichtdoor ajl » 07 mei 2009 20:17

Natuurlijk kan dat . Ik denk dat dat ook wel ligt aan welke lichamelijke afwijkingen in een familie zouden zijn. Als ik zou weten dat ik een grote kans.(>50%) had om een kind te krijgen met bijvoorbeeld een spierziekte, huntington, Cystic fibrose etc. waardoor hij/zij door de ziekte veel zou lijden en vroegzou overlijden, zou ik waarschijnlijk ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen. Ik denk dat je ook daarin je verantwoordelijkheid moet nemen,ook naar je kinderen toe.
Natuurlijk kan God ervoor zorgen dat het kind gezond is, maar je hoeft ook je hoofd niet in het zand te steken voor de risico's die er zijn.

Om nu weer terug te komen op depressies. Ook in deze ben ik van mening dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik heb een vriendin die genetisch een hele hoge kans op depressies heeft ( en heeft er zelf ook last van en is al jaren aan de ad). Zij heeft toch gekozen voor een kind. Los van het feit of je depressief bent tijdens/na je zwangerschap, zadel je je kind mogelijk ook op met een risico op een leven vol depressies, opnames etc., omdat het kind er nu eenmaal aanleg voor kan hebben. Ik vraag mij af of je dan niet je verantwoordelijkheid moet nemen en de keuze moet maken om geen kinderen te krijgen. Hoe moeilijk die keuze ook zal zijn!

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 08 mei 2009 09:22

Hoi ajl,

Ik heb het zeker niet over je kop in het zand steken en maar gewoon doen.
Dit is een keuze die je niet over 1 lijn kan trekken.
Zo kan je wel erfelijk een grote kans hebben op depressie's, maar wie zegt dan, dat de genen van je 'gezonde' man niet kunnen overheersen en je kinderen er geen last van hebben?
Je kunt van te voren niet bepalen door % gewijs te kijken, en dan het maar te laten omdat het een verstandige keuze zou zijn.
Er zijn ook zoveel situaties dat een van de ouders een ziekte hebben, maar dit niet doorgegeven hebben aan hun kinderen omdat gezonde genen sterker waren, of dat God daar Zijn directe leiding in had.
Daarom geloof ik zelf, dat je zeker er bij stil moet staan, er alles voor moet doen hier op aarde wat in je vermogen ligt, zoals voedingsvoorschriften in acht nemen tijdens je zwschap, niet roken maar dan ook geen één!, niet drinken ook geen slok, je vitamine nemen, goed op je rust letten, en ga zo maar door.
Daarnaast is het een zaak van gebed om te bidden dat je kindje de 'gezonde' genen van je partner mag krijgen.
In ons geval is ons gebed verhoort, ons kereltje lijkt sprekend op mijn man, heeft geen allergieën, hartafwijkingen, nierproblemen, oorafwijkingen, beenafwijkingen } aangezien dit alles bij mijn broers en zussen voorkomt.
Ons gebed is door onze Almachtige God verhoort!!

gr happy mom

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2009 18:32

Misschien ben ik wel een ongelovige Thomas, maar met die redenatie heb ik toch wat moeite. Wat doe je namelijk als het kind wel die afwijking/depressie heeft/krijgt. Zeg je dan "God heeft ons gebed niet gehoord?'of Het heeft zo moeten zijn of God heeft hier een bedoeling mee. Ik vind niet dat je dat een kind aan kan/mag doen. Ik ben van mening dat je van te voren samen met je partner en eventueel met een arts moet overwegen wat de kans is dat je kind ziek wordt en daarin een afweging makenof je wel/niet voor een kind kiest.

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 10 mei 2009 19:05

Een belangrijke vraag die bij mij opkomt is: Is depressie erfelijk? Het kan iedereen overkomen. Ook al denk je van nooit.
Mijn moeder is al diverse keren vreselijk depressief geweest in haar leven. Gelukkig hebben wij als kinderen dit tot nu toe nooit persoonlijk hoeven mee te maken.
De ene persoon krijgt ook veel meer mee te maken in haar/zijn leven. Wat bij mijn moeder ook het geval is.

Als je anti-depressiva gebruikt mag je sowiezo niet zwanger worden.

Tijdens een zwangerschap en daarna giert je lichaam van de hormonen. De kans om depressief te worden is dan best groot.
Maar dit kan ook iemand overkomen die altijd "gezond" is geweest.
Ik denk dat je dit soort dingen bij de Heere neer moet leggen.
Wij kunnen alles wel willen beïnvloeden, maar op de aarde komt nooit een hemels paradijs.
Er blijven altijd ziekten en pijn.
Ik vraag me trouwens af of er mensen zijn waar helemaal geen erfelijke ziekte, o.i.d voorkomt in de familie??

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 mei 2009 10:59

Er zijn zeker vormen van depressies die erfelijk zijn, denk hierbij aan manische depressies. Dat schijnt een gendefect te zijn dat dominant overdraagbaar is. Ook zijn er families waar depressies statistisch gezien veel voorkomen. Aangezien mijns inziens depressies toch wel een lijden impliceert, vraag ik mij af of je met die wetenschap automatisch voor kinderen moet/kan kiezen. Natuurlijk komen er in elke familie erfelijk ziektes voor. Dat is de discussie ook niet. Het gaat mijns inziens om de ernst van de ziektes. Daar valt bij mij een depressie toch wel onder een ernstige aandoening. Kan je het je kind aandoen om te leven met een depressieve ouder en/of een grote kans dat je het zelf krijgt?

En er is geen arts die zegt dat je niet zwanger mag worden. Het wordt afgeraden ivm met mogelijk risico's, maar een ieder in Nederland mag zelf die keuze maken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 mei 2009 14:35

rosaatje schreef:Ik vraag me trouwens af of er mensen zijn waar helemaal geen erfelijke ziekte, o.i.d voorkomt in de familie??

Er is natuurlijk wel verschil in ernst van erfelijke ziekten... astma is bijv. wel wat anders dan taaislijmziekte, om maar wat te noemen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 11 mei 2009 20:16

Hoi ajl,

Ik geloof dat als wij een kindje krijgen van God met deze afwijkingen, dat God hier zeker een bedoeling mee heeft.
Ik heb het hier niet over, cru gezegt, maar doorsexen zonder je verstand te gebruiken en maar doorbaren met het motto; God zorgt wel en ander heeft Hij er een bedoeling mee, zonder dat je daar echt over nadenkt wat het allemaal inhoud.

Persoonlijk geloof ik, als God ons een kindje geeft met afwijkingen, dat God ons dit geeft zodat wij dit kindje ook met alle liefde en zorg mogen omringen, en ook dat God er in Zijn Wijsheid idd een doel mee heeft.
Ook hier is dan een ziel die God mag verheerlijken op deze gebroken wereld.
In mijn overtuiging geloof ik wel, dat als wij 'gezonde' kinderen mogen krijgen je meer kinderen aankan als dat je kinderen met een afwijking zou krijgen.
Het is, naar mijn overtuiging, een zaak van geloof, vertrouwen en verantwoordelijkheid samen laten gaan.
Hier is geen vaste lijn in te trekken, de een zou het niet aan kunnen, en de ander zou het goed kunnen dragen.
Toch geloof ik zeker dat als je zoiets voor je kiezen krijgt, je ook van God, kracht naar kruis krijgt.
Ik denk hier zeker niet lichtzinnig over, maar als mens kun je niet alles naar je hand zetten en denken dat je de goede keuzes overal in maakt, alleen ieder voor zich, in gebed met God en levend volgens Zijn leidraad in je leven zorgt ervoor dat je keuzes kunt maken ook al zijn die keuzes dan nog doorspekt met de zonde.

gr happy mom

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 16 mei 2009 11:46

Het ging zo goed hier thuis, ben aan het minderen en dat ging goed, weer lekker aan het werk, energie om lekker te rommelen...
Heb nu weer een dip.
Kan je ook een soort terugval hebben als je, jezelf te druk heb gemaakt?

gr happy mom

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 16 mei 2009 12:19

happy mom schreef:Het ging zo goed hier thuis, ben aan het minderen en dat ging goed, weer lekker aan het werk, energie om lekker te rommelen...
Heb nu weer een dip.
Kan je ook een soort terugval hebben als je, jezelf te druk heb gemaakt?

gr happy mom

Herkenbaar. Het is logisch dat als je energie hebt om die dan ook te gebruiken. Omdat je teveel energie in een korte tijd gebruikt kun je een terugval(letje) krijgen. Probeer in je energieke buien toch niet teveel te doen. En je energie elke dag evenwichtig te verdelen. Ik hoop dat je snel weer uit je dip bent...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 16 mei 2009 19:53

voel me gewoon hartstikke rot op het ogenblik, trek me alles veel te veel aan, pieker een end raak, en voel me gewoon helemaal leeg...
Het zit vervolgens ook allemaal zo ontzettend mee binnen de familie... ](*,) dus niet.
Weet het gewoon even niet meer.

gr happy ( :^o ) mom

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 16 mei 2009 20:01

@Happymom, heel veel sterkte. Hopelijk ben je snel weer uit je dip. Zorg goed voor jezelf!

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 16 mei 2009 20:08

Waarschijnlijk trek je je alles van je familie ook erg aan, omdat je zelf niet lekker in je vel zit. Dat maakt het extra vervelend.
Probeer goed aan jezelf te blijven denken. En geniet van de kleine dingetjes die goed gaan. (die zijn er vast wel, al ga je er naar op zoek)
Sterkte! 8>)
(PB me gerust, als je ff wil spuien)

*Annette*
Majoor
Majoor

antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 16 mei 2009 22:56

Heel veel sterkte Happy mom! Verder sluit ik me aan bij NdW.

Hoe gaat het nu met jou NdW? Mooie vakantie trouwens gehad? Deed het je goed?
Laatst gewijzigd door *Annette* op 17 jul 2012 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de toekomst brengen moge........

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 17 mei 2009 14:15

ook ik ben heel depresief geweest
veel geslikt
maar..
is een arm om je schouder niet belangrijker dan al die medc.
niemand durfde nog bij mij te komen
later dacht ik we hebben elkaar toch niet voor nix
herstel kan volgens mij de helft sneller als je vrienden er zijn
op dat moment

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 17 mei 2009 19:14

Dat is zeker waar, jjack!
Helaas, zijn er veel 'vrienden' die in moeilijke tijden niet je vriend willen zijn... dat zijn dus geen 'echte' vrienden.
In mijn omgeving heb ik gezien dat mensen juist door de eenzaamheid depressief worden.

Annette, ga idd naar de huisarts en misschien moet je een andere psycholoog? HEt is wel erg vervelend. Ik merk wel dat ik het al 2x goed heb getroffen met een psycholoog.
Met mij gaat het met buien weer wat beter. Hoewel m'n energie nog heel beperkt is, ben ik af en toe weer even op school te vinden voor een bakje koffie met mn collega's (en een knuffel van de kids :wink: ).
Mn herstel gaat nog wel een poosje duren... minimaal nog wel een half jaar :( Gelukkig kan ik genieten van mn hobby's en de lieve mensen om mij heen. :8>

Terug naar “Archief”