Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Jantjes » 13 mei 2009 09:36

Marnix schreef:
Jantjes schreef:De uiterlijke waterdoop is niets anders dan een rooms-katholieke misser die ze sacrament hebben genoemd. Luther was al zo wijs om 5 van de 7 sacramenten af te schaffen nu moeten die twee afgoden doop en avondmaal nog afgeschaft worden om de kerk te zuiveren en er een gemeente van over te houden.

En hoe rijm je dat met bijvoorbeeld de opdracht om alle volken tot Zijn discipelen te maken en ze te dopen? En de opdracht om samen avondmaal te vieren? Natuurlijk kan men doorslaan op dit punt, de doop wordt bijv. nergens de heilige doop genoemd en het avondmaal nergens "heilig avondmaal", misschien hebben we dat uit de "roomse tijd" meegenomen... maar een totaal afschaffen van doop en avondmaal lijkt me nog een veel grotere fout aangezien doop en avondmaal toch echt bijbelse gronden hebben.

Ik denk dat het toch meer geestelijk of symbolisch verstaan moet worden.
De mensen hechten teveel aan het uiterlijke zoals ik ben gedoopt en oké dus, ik ga aan het avondmaal dus het zit goed.
Het gaat niet om de uiterlijke tekenen.
Als jij bijvoorbeeld naar je buurman gaat en verteld over het discipelschap doop je hem.
Als je hem ook nog uitnodigt om te komen eten en verteld hem de rijkdom in christus dan hou je avondmaal met hem.
Begrijp je heel eenvoudig niks geen moeilijke kerkelijke formulieren of dogmatische rede, nee. Eenvoud dat is het grondbeginsel, verlaat de slechtigheden en leef!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2009 09:58

Jantjes schreef:
Marnix schreef:
Jantjes schreef:De uiterlijke waterdoop is niets anders dan een rooms-katholieke misser die ze sacrament hebben genoemd. Luther was al zo wijs om 5 van de 7 sacramenten af te schaffen nu moeten die twee afgoden doop en avondmaal nog afgeschaft worden om de kerk te zuiveren en er een gemeente van over te houden.

En hoe rijm je dat met bijvoorbeeld de opdracht om alle volken tot Zijn discipelen te maken en ze te dopen? En de opdracht om samen avondmaal te vieren? Natuurlijk kan men doorslaan op dit punt, de doop wordt bijv. nergens de heilige doop genoemd en het avondmaal nergens "heilig avondmaal", misschien hebben we dat uit de "roomse tijd" meegenomen... maar een totaal afschaffen van doop en avondmaal lijkt me nog een veel grotere fout aangezien doop en avondmaal toch echt bijbelse gronden hebben.

Ik denk dat het toch meer geestelijk of symbolisch verstaan moet worden.
De mensen hechten teveel aan het uiterlijke zoals ik ben gedoopt en oké dus, ik ga aan het avondmaal dus het zit goed.
Het gaat niet om de uiterlijke tekenen.
Als jij bijvoorbeeld naar je buurman gaat en verteld over het discipelschap doop je hem.
Als je hem ook nog uitnodigt om te komen eten en verteld hem de rijkdom in christus dan hou je avondmaal met hem.
Begrijp je heel eenvoudig niks geen moeilijke kerkelijke formulieren of dogmatische rede, nee. Eenvoud dat is het grondbeginsel, verlaat de slechtigheden en leef!

Het vereenvoudigen, prima. Waarschuwen voor verkeerd omgaan met doop en avondmaal: Heel belangrijk en goed! Maar dat zijn geen redenen om het af te schaffen. God geeft de tekenen niet voor niets. En ja, die moeten we symbolisch verstaan. Het gaat niet om te tekenen zelf maar om wat God ons duidelijk wil maken. En als Hij dat door middel van die tekenen wil doen moeten we niet wijzer willen zijn dan God door te zeggen: Ach, sommigen gaan er niet goed mee om dus laten we die sacramenten maar afschaffen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 mei 2009 10:38

De opdracht van doop en avondmaal kan ik moeilijk vinden in de Bijbel.
Kinderdoop al sowieso niet, volwassen doop kan ik nog iets bij voorstellen maar denk dat het fout is.
Avondmaal is ten grondslag aan ‘doe dat tot Mijne gedachtenis’ of ‘eet het ter herinnering aan Mij’ uit Lucas 22.
Hij zei toch ook ‘dit is mijn lichaam’ terwijl dat niet zo was. Het was geestelijk symbolisch, zo ook doe dat tot mijn gedachtenis. Je buurman (voorbeeld) aan tafel laten aanschuiven dus (avondmaal) en vertellen, vertellen en nog eens vertellen (dopen) hoe de rijkdom in een christelijk leven is. Men roemt dan de oppermajesteit om zoveel gust in eeuwigheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2009 11:30

Dat de tekenen symbolisch zijn klopt. Maar dat is toch nog geen reden om vervolgens te stellen dat we aan de opdracht van Jezus geen gehoor hoeven te geven. Hij zegt: Ga heen, maak alle volken tot mijn discipelen en doop hen!

Dat is duidelijk genoeg. Als de doop fout zou zijn had Hij die opdracht niet gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 mei 2009 11:30

Jantjes, als jij het daar allemaal niet mee eens bent, waarom heb je dan toestemming aangevraagd om te mogen posten in dit deel van het religieforum als ik vragen mag?
pobody's nerfect

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 11:39

Jo'tje schreef:Jantjes, als jij het daar allemaal niet mee eens bent, waarom heb je dan toestemming aangevraagd om te mogen posten in dit deel van het religieforum als ik vragen mag?

Je mag toch wel dicussieren denk ik. Dat lijkt me nou juist een beetje het doel van een forum. En bij discussieren horen voor- en tegenstanders van bepaalde dingen, zoals kennelijk ook de doop.
Voor zover ik overzie doet Jantjes dat discussieren erg netjes en met respect voor de discussie partners, lijkt me dan ook geen probleem.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 mei 2009 12:34

Ik zeg ook niet dat hij dat niet netjes doet, want dat doet hij absoluut!
Maar je moet instemmen met wat formulieren enzo, die volgens mij niet echt aansluiten bij zijn standpunten.
Dat is meer mijn vraag :)
pobody's nerfect

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 13:58

Jo'tje schreef:Ik zeg ook niet dat hij dat niet netjes doet, want dat doet hij absoluut!
Maar je moet instemmen met wat formulieren enzo, die volgens mij niet echt aansluiten bij zijn standpunten.
Dat is meer mijn vraag :)

:-) Zo las ik het ook niet hoor. Het gaat mij meer om het uberhaupt wel of niet wat schrijven hier.

Vat eea dan alsjeblieft niet op als een persoonlijke aanval oid. Het is meer algemeen gericht.

Het gaat mij meer om het principe dat als je alleen maar mag onderschrijven wat je ooit een hebt ondertekend, en niet een ander geluid kan/mag laten horen. de discussie heel erg eenzijdig gevoerd wordt. Mijn mening wordt juist gevormd door veel verschillende standpunten te onderzoeken en tegen elkaar af te wegen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 15 mei 2009 07:18

Jantjes schreef:De opdracht van doop en avondmaal kan ik moeilijk vinden in de Bijbel.
Kinderdoop al sowieso niet, volwassen doop kan ik nog iets bij voorstellen maar denk dat het fout is.
Avondmaal is ten grondslag aan ‘doe dat tot Mijne gedachtenis’ of ‘eet het ter herinnering aan Mij’ uit Lucas 22.
Hij zei toch ook ‘dit is mijn lichaam’ terwijl dat niet zo was. Het was geestelijk symbolisch, zo ook doe dat tot mijn gedachtenis. Je buurman (voorbeeld) aan tafel laten aanschuiven dus (avondmaal) en vertellen, vertellen en nog eens vertellen (dopen) hoe de rijkdom in een christelijk leven is. Men roemt dan de oppermajesteit om zoveel gust in eeuwigheid.

Uitermate vreemde reactie Jantjes. Want de doop en het avondmaal, zijn zeker wel 'opdrachten' van God. In principe kan ik je gedachtegang volgen dat het eventueel symbolisch zou zijn, maar dan zouden de praktische kanttekeningen van Paulus in I Kor 11 nergens op slaan. Dus daarmee is voor mij de mogelijkheid van symboliek uitgesloten.

En over de doop is Jezus ook heel duidelijk, zeker ook omdat hij het dopen zelf ook in de praktijk bracht (zie Joh. 3: 26). Plus daarbij ook meerdere malen uitleg van Paulus over de doop in zijn verschillende brieven, bijv Rom 6. Maar de wijze waarop jij de doop en het avondmaal in een symbolische context zet, vind ik wel mooi te noemen. Want het zeker goed om met elkaar te eten (deed Jezus ook erg vaak) en het als het ware je tafelgenoten te dopen in de goedheid en rijkdommen van God. Maar dan spreek je in mijn ogen over getuigenis, wat een enorm krachtig instrument is, maar in mijn ogen niet de vervanging van doop en avondmaal.
Laat je leiden door Hem!

Raf
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Raf » 27 mei 2009 19:31

Dag mensen,

Ik ben Raf en ben een Christen. Ik geloof dat gedoopt worden een onderdeel is van "het geloof in Jezus Christus", waardoor men behouden wordt. Zoals er ook geschreven staat:

Gal 3:26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
Gal 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Als Petrus zegt dat de doop redt, hoe kunnen we dit anders interpreteren dan dat de doop ook redt?

1Pe 3:21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;

En als Jezus de doop als voorwaarde stelt om behouden te worden, hoe kunnen we de doop dan niet als een voorwaarde voor redding beschouwen?

Mar 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ik zou graag met jullie een gezonde discussie willen voeren over wat de Bijbel leert betreffende de doop.

Hartelijke groeten,

Raf

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2009 07:31

Welkom Raf! De doop is een opdracht van God, dat klopt. Logischerwijs, en Paulus gaat in die logica mee, is een christen dus gedoopt. Maar er zijn allicht uitzonderingen. Was de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing gedoopt, of in zijn geval besneden? Stel dat dat niet zo was, had Jezus dan niet tegen hem kunnen zeggen: Vandaag zul je met me in het paradijs zijn? Als iemand vlak voor zijn dood tot geloof komt, en daar zijn voorbeelden van, moet hij dan eerst gedoopt worden? Vroeger, ik weet niet hoe het nu is, was het in de Roomse kerk gewoon om, wanneer een baby ziek werd geboren en dreigde te sterven, nog snel een priester te laten komen om het kind voor het zou sterven te dopen, anders was zijn redding erg onzeker. Is een kind van gelovige ouders dat kort na de geboorte sterft, niet behouden als hij/zij niet gedoopt is?

Zo niet, dan is de doop dus geen voorwaarde. De doop symboliseert wat we in Christus hebben. Het is niet zo dat we het door de doop krijgen.

Raf
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Raf » 30 mei 2009 09:30

Bedankt voor je antwoord, Marnix.

De argumenten die je aanhaalt zijn mij bekend. Ik hoop dat ik je duidelijk zal kunnen maken waarom ik geloof dat deze argumenten geen vaste grond hebben.

Marnix schreef:Welkom Raf! De doop is een opdracht van God, dat klopt. Logischerwijs, en Paulus gaat in die logica mee, is een christen dus gedoopt.

Ik ben blij dat je ermee akkoord gaat dat Paulus' zonden werden afgewassen toen hij gedoopt werd. (Hand 22:16). Je zegt vervolgens dat er uitzonderingen zijn. Maar stel dat het aantoonbaar is dat de voorbeelden die je noemt eigenlijk geen uitzonderingen zijn, zou je er dan mee akkoord kunnen gaan dat de wedergeboorte altijd in de waterdoop gebeurt?

Marnix schreef:Maar er zijn allicht uitzonderingen. Was de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing gedoopt, of in zijn geval besneden? Stel dat dat niet zo was, had Jezus dan niet tegen hem kunnen zeggen: Vandaag zul je met me in het paradijs zijn?

"Besneden?"

Indien de man aan het kruis (Luk 23:42-43) een Jood was, zou dat hem niets hebben opgebracht. Want de behoudenis is in geen geval bepaald door een besneden staat.

"En het teken der besnijdenis ontving hij [Abraham] als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat." (Rom 4:11a). Hij geloofde toen hij nog in de voorhuid was, dus rechtvaardiging is niet afhankelijk van de besnijdenis. Paulus zegt daarom "Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun [de] gerechtigheid zou worden toegerekend." (Rom 4:11b).

Vele onbesnedenen zullen in het oordeel opstaan tot het eeuwige leven omdat zij zich bekeerd hadden op de prediking van Jona en Salomo. (Mat 12:41-42; Luk 11:30-32).

Toen Mozes de wet bracht, zou het niet anders zijn. Het verbond dat God met Abraham gesloten had, was evenzeer van kracht voor het volk dat onder de oude wet was. "Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs." (Rom 4:13).

"Gedoopt?"

Het is niet meteen duidelijk als de man aan het kruis gedoopt was geworden of niet. Indien hij gedoopt was dan was dit in ieder geval niet onder de voorwaarden van het Nieuwe Testament in Zijn bloed. Omdat hij zei dat hij dingen had gedaan die de dood verdiende, lijkt hij geen discipel van Jezus te zijn geweest. (Luk 23:41). Dus, stel dan dat hij niet gedoopt was, bewijst dit dan dat de waterdoop geen voorwaarde is om vergeving van zonden te kunnen ontvangen onder het NT? Indien dat zo is, dan moet ook het geloof, waardoor de man aan het kruis behouden werd, het geopenbaarde geloof zijn, waardoor men behouden zou worden onder het NT. Toch, het geopenbaarde geloof is pas gekomen nadat de oude wet buiten werking werd gezet. Daarom kan de rechtvaardiging van de man aan het kruis geen voorbeeld zijn van de rechtvaardigmaking onder het Nieuwe Testament, want hij werd behouden toen de oude wet nog geldde.

De man aan het kruis leefde onder een ander verbond dan het Nieuwe Testament, namelijk het Oude Testament. Jezus heeft dit OT aan het kruis genageld. (Col 2:14). Totdat Jezus was gestorven leefden de Joden onder het OT. Het is door Jezus' bloed en dood dat Hij de oude wet buiten werking heeft gesteld (Ef 2:13-16). "Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester." (Gal 3:23-25). Het geloof, waardoor men behouden zou worden, is dus pas geopenbaard toen Jezus de oude wet buiten werking heeft gezet, door te sterven aan het kruis. De man aan het kruis kon dus onmogelijk behouden worden door dat geopenbaarde geloof. Niemand zou immers kunnen delen in de erfenis, zolang de Erflater nog in leven was. Het Nieuwe Testament in Zijn bloed ging pas van kracht na Zijn dood. (Heb 9:15-17).

Jezus zei: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven." (Joh 6:47). Maar het geloof dat Hij aankondigde, waardoor men behouden zou worden, was niet een geloof dat slechts vereist om te erkennen dat de woorden van Jezus waarheid zijn. Men was ook genoodzaakt om Zijn vlees te eten en Zijn bloed te drinken. (Joh 6:54-58). Jezus vergelijkt Zijn lichaam met de ware spijs en Zijn bloed met de ware drank. (Joh 6:55). Zijn lichaam is het Brood dat uit de hemel is neergedaald, dat gegeven zou worden voor het leven van de wereld. "Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld." (Joh 6:51). Tot de Samaritaanse vrouw zei Hij: "maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven." (Joh 4:14). Zijn bloed is het water dat Hij zou geven aan de mensen om te drinken en dit water zou een bron van eeuwig leven in hen worden.

De apostel Johannes zei dat deze eeuwige fontein de heilige Geest is. "Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was." (Joh 7:38).

Men kon dus pas van het levende water drinken, en de heilige Geest ontvangen, nádat Jezus gestorven was en de heilige Geest gekomen was. Over het ontvangen van de heilige Geest sprak Jezus: "En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn." (Joh 14:16-17). Dit werd reeds geprofeteerd door Ezechiël: "Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt. Gij zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb; gij zult Mij tot een volk zijn en Ik zal u tot een God zijn." (Ez 36:27-28).

De heilige Geest zou dus pas woning kunnen maken in de harten van de gelovigen, nádat Jezus zou zijn weggegaan en Hij de heilige Geest gezonden zou hebben om Zijn plaats in te nemen. "Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden." (Joh 16:7). En het gebeurde dat Jezus werd opgenomen aan de Rechterhand van de Vader (Luk 24:51; Mar 16:19; Hand 1:9-11; 2:33; 5:31) en Zijn apostelen moesten wachten op de belofte van de Vader, namelijk de doop met de heilige Geest. (Hand 1:4-5). En op de pinksterdag gebeurde het dat Hij de Trooster zond tot de Joden. "Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort." (Hand 2:33). Voor het eerst hadden de Joden de mogelijkheid om van het water drinken waardoor men het onderpand van de heilige Geest kon ontvangen. Dit is de vervulling van de profetie van Jesaja: "En gij zult te dien dage zeggen: Ik loof U, HERE, omdat Gij toornig op mij zijt geweest; uw toorn heeft zich afgewend en Gij vertroost mij. Zie, God is mijn heil, ik vertrouw en vrees niet, want mijn sterkte en mijn psalm is de HERE HERE, en Hij is mij tot heil geweest. Dan zult gij met vreugde water scheppen uit de bronnen des heils. En gij zult te dien dage zeggen: Looft de HERE, roept zijn naam aan, maakt onder de volken zijn daden bekend, vermeldt, dat zijn naam verheven is. Psalmzingt de HERE, want Hij heeft grootse dingen gedaan; dit worde bekendgemaakt op de ganse aarde. Juicht en jubelt, inwoners van Sion, want groot in uw midden is de Heilige Israëls." (Jes 12).

De Trooster is gekomen. Maar wat moet men doen om levend water te drinken? Toen de Joodse mannen vroegen aan Petrus wat zij moesten doen om behouden te worden antwoordde Petrus: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen." (Hand 2:38). Om vergeving van zonden te kunnen ontvangen is het dus noodzakelijk om zich af te keren van de zonden (Hand 3:19). Maar is het ook noodzakelijk om zich te laten dopen? Petrus herhaalde de woorden van de profeet Joël: "En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; [...] En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden." (Hand 2:17-21). Het is dus in ieder geval nodig om de naam van de Heer te aanroepen. Maar hoe doet men dit? Ananias zei tegen Saul: "[...] laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam." (Hand 22:16). De aanroeping, waardoor men behouden wordt, gebeurt dus in de waterdoop. Petrus noemt de waterdoop daarom "een vraag aan God om een zuiver geweten." (1Pe 3:21). In de doop aanroept men God voor de vergeving van zonden door Zijn naam.

Na de uitstorting van de heilige Geest over de Joden (d.i. de doop met de heilige Geest Hand 11:16) gebeurde dit een tweede maal over de heidenen, een aantal jaren later. Zo werd aan de heidenen de bekering tot eeuwig leven geschonken. (Hand 11:18). Omdat de heilige Geest over de heidenen werd uitgestort zoals bij de Joden op de pinksterdag wisten de Joden dat God nu ook de heidenen het recht gegeven had om beroep te doen op het bloed van Jezus voor de vergeving van zonden. Petrus zei daarom: "Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen? " (Hand 10:47). In het volgende hoofdstuk herhaalt hij: "Indien nu God hun op volkomen gelijke wijze als ons de gave heeft gegeven op het geloof in de Here Jezus Christus, hoe zou ik dan bij machte geweest zijn God tegen te houden?" (Hand 11:17). Dus indien zij geweigerd hadden om de heidenen te dopen, dan hadden zij daardoor God tegengehouden om de heidenen te redden door het verlossende bloed van Christus. Daarom beval Petrus ook om hen te dopen in de naam van Jezus Christus. (Hand 10:48).

Het is dus volkomen uitgesloten dat de man aan het kruis behouden werd onder de voorwaarden van het Nieuwe Testament, want Jezus was nog niet gestorven en de heilige Geest was nog niet uitgestort. Het geloof dat Jezus aankondigde, waardoor men behouden zou worden (Joh 6:47), was het geopenbaarde geloof dat zou komen nadat Jezus gestorven was. Men kon de heilige Geest in zijn binnenste ontvangen nadat Jezus verhoogd was geworden en de heilige Geest uitgestort was, niet eerder. Hieruit blijkt dat de man aan het kruis niet behouden werd op grond van dit geopenbaarde geloof. Hij kon al zeker niet in aanmerking gekomen zijn om gedoopt te worden in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Het gebod tot het uitvoeren van deze doop werd immers gegeven nadat Jezus uit de dood was opgewekt. (Mat 28:19). Daarom kan de behoudenis van de man aan het kruis niet als voorbeeld dienen voor degenen onder het Nieuwe Testament.

Totdat Jezus stierf aan het kruis werden mensen behouden onder andere voorwaarden. Jezus had op aarde (tijdens het OT) de macht om de zonden te vergeven aan wie Hij dat nodig achtte. (Mat 9:6; Mar 2:5-12; Luk 7:48-49). En onder die voorwaarde werd ook de man aan het kruis gered. "Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – toen zeide Hij tot de verlamde: Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis". (Mat 9:6). Onder deze voorwaarde heeft Jezus tegen de man aan het kruis kunnen zeggen: "Vandaag zul je met me in het paradijs zijn." (Luk 23:43).

Bedenk ook dat de gereformeerde kerken leren dat vergeving in Jezus' naam uitsluitend ontvangen kan worden op voorwaarde dat men belijdt en gelooft dat Jezus Christus gestorven is en uit de dood opgewekt. (Rom 10:9). Indien men de reddingswijze van de man aan het kruis dan toch als een voorbeeld wilt gebruiken voor het reddingsplan van God onder het Nieuwe Testament, dan moet men ook consequent zijn en bovenstaande regel laten gelden. Maar aangezien Jezus nog niet gestorven was en uit de dood opgewekt, kon de man aan het kruis dit ook niet belijden en geloven waardoor het dus noodzakelijk is om aan te nemen dat hij behouden werd onder andere voorwaarden.

Marnix schreef:Als iemand vlak voor zijn dood tot geloof komt, en daar zijn voorbeelden van, moet hij dan eerst gedoopt worden?

Dit is wel de meest voorkomende vraag die aan mij wordt gesteld: "Maar stel dat iemand zich wil laten dopen, maar onderweg krijgt hij een ongeluk met de dood tot gevolg. Zal hij dan verloren gaan?" Laat me antwoorden door een soortgelijke vraag te stellen met betrekking tot de behoudenis van Paulus: "Stel dat Paulus, na drie dagen lang te hebben gevast en te hebben gebeden, Ananias niet ontmoet had (Hand 9:9-11), zouden zijn zonden dan niet afgewassen zijn geweest, en zou hij dus verloren zijn gegaan?" Ja, we lezen het goed. Paulus' zonden werden niet afgewassen pas nadat Ananias gezegd had: "Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept." (Hand 22:16). Maar God had een plan met Paulus. Heeft God niet ook een plan met jou en met mij? Al zou het zijn dat iemand stervende in de woestijn is, indien God een plan heeft met hem, dan zal God hem ook van water voorzien! Op dezelfde wijze zoals God heeft voorzien in het leven van Paulus.

God heeft Zich immers beperkt in Zijn macht om mensen te redden doordat Hij het Evangelie als een voorwaarde gesteld heeft. Omdat God het Evangelie vooropgesteld heeft als enige waarheid waardoor men behouden kan worden, kan God onmogelijk op een andere manier redden. "Want het heeft God behaagd door de dwaasheid van de prediking te behouden hen, die geloven". (1Co 1:21; Vgl. 1Co 15:1-2). Als je gelooft dat je een kind van God bent geworden doordat je een zondaarsgebed hebt uitgesproken, dan kan ik dus de vraag stellen: "Stel dat iemand besloten heeft om in een gebed aan de Heer te vragen voor de vergeving van zonden door Jezus' naam, maar plots valt hij dood neer, zal hij verloren gaan?" Zal jou antwoord dan zijn: "Het volstaat om in Jezus te geloven"? Dan stel ik je vervolgens deze vraag: "Stel dat iemand goed van hart is en hij heeft nooit het Evangelie gehoord, waardoor hij nooit in Jezus kon geloven, zal hij dan verloren gaan?". Zal niet jouw antwoord zijn: "Er zijn wel meerdere wegen naar Rome, maar tot het Koninkrijk is maar één Weg (Joh 14:6)"? Indien het zo met Gods macht gesteld is, dat niemand behouden kan worden, dan slechts door het geloof in Jezus Christus, is het dan zo verwonderlijk en moeilijk te aanvaarden dat niemand het Koninkrijk kan zien zonder eerst uit water en Geest geboren te worden? (Joh 3:3, 5).

Marnix schreef:Vroeger, ik weet niet hoe het nu is, was het in de Roomse kerk gewoon om, wanneer een baby ziek werd geboren en dreigde te sterven, nog snel een priester te laten komen om het kind voor het zou sterven te dopen, anders was zijn redding erg onzeker. Is een kind van gelovige ouders dat kort na de geboorte sterft, niet behouden als hij/zij niet gedoopt is?

De evangelist Filippus leerde dat het niet was toegestaan om gedoopt te worden indien men niet van harte gelooft. "En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is." (Hand 8:37). Omdat kleine kinderen niet de geestelijke rijpheid hebben om het Evangelie te kunnen horen en te verstaan, kan er ook geen sprake van geloof zijn. Zij kunnen dan ook onmogelijk in aanmerking komen om gedoopt te worden omdat zij Jezus niet kunnen aanroepen voor de vergeving van zonden. "want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?" (Rom 10:13-14).

Het dogma van de kinderdoop kent zijn oorsprong in de erfzonde-leer, die leert dat alle mensen een zondig karakter en een zondeschuld hebben overgeërfd van Adam omdat hij gezondigd had. Indien we moeten aannemen dat erfzonde bestaat, dan moeten we daaruit besluiten dat alle gestorven baby's en peuters veroordeeld zullen worden naar de eeuwige pijniging. Het dogma van de erfzonde heeft al vroeg zijn intrede gedaan in de vroege kerkgeschiedenis. Met het gevolg dat ook de kinderdoop een eeuwenoud principe is.

Nu leert het Woord van God wel dat alle mensen geboren worden met een sterfelijk lichaam door de zonde van Adam. Door Adam is voor het eerst zonde in de wereld gekomen, en door zijn zonde werd zowel zijn geest als zijn lichaam sterfelijk. Maar alleen de lichamelijke dood is op alle mensen gekomen, omdat ook alle mensen alleen een lichaam van Adam erven. (Rom 5:12-21). "Het is de mensen beschikt om éénmaal te sterven en daarna het oordeel." (Heb 9:27). Door Adam sterven alle mensen lichamelijk. Door Christus zullen alle mensen lichamelijk opstaan. (1Co 15:21-22).

Maar het Woord van God leert in geen geval dat mensen in een geestelijk dode toestand geboren worden. "Alleen, zie toch: ik heb ontdekt, dat God de mensen recht gemaakt heeft, maar zij zoeken vele bedenkselen." (Pred 7:29). Zolang men niet gezondigd heeft is men geestelijk levend. Men sterft geestelijk wanneer men zondigt. (Rom 7:9, 11). De Efeziërs waren dood geweest door hun eigen zonden en overtredingen, men had een slechte geaardheid gekregen doordat zij gewandeld hadden in de lichamelijke begeerten. (Ef 2:1-3).

Men wordt een zondaar doordat men zondigt. (Rom 3:9-18, 23). Jesaja schreef dat scheiding tussen God en de kinderen van Israël door hun persoonlijke zonden werden veroorzaakt. (Jes 59:1-2). Iedereen is dus verantwoordelijk voor zijn eigen zonden en men is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn eigen geestelijke dood. "De ziel die zondigt, die zal sterven. [...] de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf." (Ez 18:20). "Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God]." (Rom 14:12).

Het oordeel zal gebaseerd worden op wat iedereen gedaan heeft in zijn lichaam (Joh 5:28-29; 2Co 5:10; Op 20:11-15).

Kleine kinderen hebben de mogelijkheid niet om goed van kwaad naar behoren te onderscheiden, zoals Jezus dat ook niet kon toen hij klein was. (Jes 7:14-16). Daarom kennen zij geen echte overtreding en zijn zij volkomen onschuldig.

Marnix schreef:Zo niet, dan is de doop dus geen voorwaarde. De doop symboliseert wat we in Christus hebben. Het is niet zo dat we het door de doop krijgen.

Omdat kinderen onschuldig zijn moeten zij ook niet gerechtvaardigd worden door het bloed van Jezus. Men mag zelfs niet gedoopt worden indien men niet eerst de waarheid verstaan heeft. Zolang kinderen geen behoorlijk onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad, kan ook niet verwacht worden dat zij het Evangelie zullen verstaan en geloven, en gedoopt worden. Dit alles verandert niets aan het feit dat de doop een voorwaarde is voor een zondaar om behouden te kunnen worden.

Zou je me kunnen uitleggen op welke Schriftplaatsen je je uitspraak baseert: "De doop symboliseert wat we in Christus hebben. Het is niet zo dat we het door de doop krijgen."

Moge God u in al de waarheid leiden door het Woord van het geloof dat eens en voor altijd overgeleverd is. (Jud 1:3).

Hartelijke groeten,

Raf

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 mei 2009 14:51

Raf schreef:Omdat kinderen onschuldig zijn moeten zij ook niet gerechtvaardigd worden door het bloed van Jezus. Men mag zelfs niet gedoopt worden indien men niet eerst de waarheid verstaan heeft. Zolang kinderen geen behoorlijk onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad, kan ook niet verwacht worden dat zij het Evangelie zullen verstaan en geloven, en gedoopt worden. Dit alles verandert niets aan het feit dat de doop een voorwaarde is voor een zondaar om behouden te kunnen worden.

Zou je me kunnen uitleggen op welke Schriftplaatsen je je uitspraak baseert: "De doop symboliseert wat we in Christus hebben. Het is niet zo dat we het door de doop krijgen."

Moge God u in al de waarheid leiden door het Woord van het geloof dat eens en voor altijd overgeleverd is. (Jud 1:3).

Hartelijke groeten,

Raf

Kinderen zijn niet onschuldig. Wij belijden dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn (zie doopformulier).
(Doopformulier: wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raf
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Raf » 31 mei 2009 05:52

Dag Race406,

Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat in het licht van het thema "volwassendoop" de kinderdoop en de erfzonde-leer onderzocht kunnen worden.

Race406 schreef:
Raf schreef:Omdat kinderen onschuldig zijn moeten zij ook niet gerechtvaardigd worden door het bloed van Jezus. Men mag zelfs niet gedoopt worden indien men niet eerst de waarheid verstaan heeft. Zolang kinderen geen behoorlijk onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad, kan ook niet verwacht worden dat zij het Evangelie zullen verstaan en geloven, en gedoopt worden. Dit alles verandert niets aan het feit dat de doop een voorwaarde is voor een zondaar om behouden te kunnen worden. [...]

Kinderen zijn niet onschuldig. Wij belijden dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn (zie doopformulier).
(Doopformulier: wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.)

I. HET GEZAG VAN DE SCHRIFT

Zoals ik eerder heb aangehaald zijn de leerstellingen van de erfzonde en de kinderdoop eeuwenlang in omloop. Om te kunnen begrijpen waarom deze leerstellingen een grote invloed uitoefenen - hoewel zij geen vaste grond hebben in de Schrift - is het nuttig om te weten dat de voorstanders van de leer zich niet uitsluitend beroepen op de Schrift, maar ook op leringen van mensen, die zij evenals de Schrift aanvaarden en erkennen als zijnde door God geïnspireerde geschriften. Deze "heilige Overlevering", zoals de RKK het noemt, zijn leringen van de zogenaamde "opvolgers van de apostelen" (nl. de paus en de bisschoppen). Deze overleveringen zouden naar eigen zeggen goddelijke openbaringen zijn en de Schrift niet ondermijnen, maar aanvullen. De tekst impliceert dat zoals de apostelen onder de ingeving van de heilige Geest de Schrift hebben opgetekend, op gelijke wijze de heilige Overlevering tot stand wordt gebracht. De Rooms-Katholieke Kerk put haar zekerheid over al het geopenbaarde dus niet uit de Schrift alleen, maar ook uit de leringen van mensen, die men evenals de Schrift als geïnspireerde schriftwerken beschouwd.

2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 7 schreef:ARTIKEL 1 - De apostelen en hun opvolgers als de verkondigers van het Evangelie
7 In zijn grote goedheid heeft God bepaald, dat hetgeen Hij tot heil van alle volken had geopenbaard, voor altijd ongerept zou blijven bestaan en aan alle geslachten zou worden doorgegeven. [...] Deze opdracht is getrouw uitgevoerd zowel door de apostelen, die door hun mondelinge prediking, hun voorbeeld en hun instellingen hebben doorgegeven, wat zij ofwel uit de mond van Christus, uit de omgang met Hem en uit zijn werken hadden ontvangen, ofwel hadden geleerd door de inspraak van de Heilige Geest; ze is ook uitgevoerd door die apostelen en apostolische mannen, die onder de ingeving van dezelfde Heilige Geest de heilsboodschap hebben opgetekend.

Opdat nu het Evangelie in de Kerk steeds ongerept en levend bewaard zou blijven, hebben de apostelen als hun opvolgers bisschoppen nagelaten, aan wie zijn "hun eigen functie van leraars overdroegen". Deze heilige Overlevering en de heilige Schrift van Oud en Nieuw Verbond zijn dus als het ware de spiegel, waarin de Kerk op haar aardse pelgrimstocht God beschouwt, van wie zij alles ontvangt, totdat zij Hem eens van aangezicht tot aangezicht zal mogen aanschouwen gelijk Hij is.

2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 8 schreef:ARTIKEL 2 - De heilige Overlevering
8 Deze Overlevering, afkomstig van de apostelen, blijft in de Kerk groeien onder de bijstand van de heilige Geest; want het inzicht in de overgeleverde zaken en woorden wordt groter door de beschouwing en studie van de gelovigen, die dit alles in hun hart overwegen; door een diep inzicht in de geestelijke dingen, dat zij ervaren; en door de prediking van hen, die met de opvolging in het bisschopsambt het zeker charisma van de waarheid hebben ontvangen. De Kerk blijft nl. door de eeuwen heen voortdurend streven naar de volheid van de goddelijke waarheid, totdat Gods woorden in haar hun vervulling bereiken.

2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 9 schreef:ARTIKEL 3 - De onderlinge verhouding tussen de heilige Overlevering en de heilige Schrift
9 De heilige Overlevering en de heilige Schrift zijn dus nauw met elkaar verbonden en hebben innig deel aan elkaar. Want beide, voortkomend uit dezelfde goddelijke bron, vloeien als het ware ineen en zijn gericht op hetzelfde doel. De heilig Schrift immers is het spreken van God in zover dit onder de ingeving van de Heilige Geest schriftelijk wordt vastgesteld; de heilige Overlevering geeft het woord Gods, dat door Christus, de Heer, en de Heilige Geest aan apostelen is toevertrouwd, ongerept door aan hun opvolgers, opdat zij, voorgelicht door de Geest der waarheid, dit door hun prediking trouw zouden bewaren, verklaren en verbreiden. Bijgevolg is de heilige Schrift niet de enige bron, waaruit de Kerk haar zekerheid put omtrent al het geopenbaarde. Derhalve moet men beide met eenzelfde liefde eenzelfde eerbied aanvaarden en vereren.

Paus Johannes Paulus II - Audiëntie: OVERLEVERING EN HEILIGE SCHRIFT ZIJN DE LEVENDE BEDDING VOOR DE OVERBRENGING VAN DE GODDELIJKE OPENBARING - God, Vader en Schepper: Catecheses over de Geloofsbelijdenis, deel 1 (24 april 1985) schreef:3 Zoals we zien steunen, volgens het Concilie, de Overlevering en de Heilige Schrift elkaar bij de overdracht van de goddelijke Openbaring in de Kerk en vullen ze elkaar aan. [...]

"Deze van de Apostelen stammende Overlevering wordt onder bijstand van de Heilige Geest in de Kerk voortgezet. Want het inzicht groeit zowel in de overgeleverde werkelijkheden als in de overgeleverde woorden: [...] Want de Kerk streeft in de loop der eeuwen onafgebroken naar de volheid van de goddelijke waarheid, totdat in haar Gods woorden in vervulling gaan".

Maar bij dit streven naar de volheid van de goddelijke waarheid put de Kerk voortdurend uit het enige oorspronkelijke "pand", zoals het bewaard wordt in de Apostolische Overlevering en in de Heilige Schrift, "want beide spruiten voort uit dezelfde oorsprong, vloeien als het ware ineen en zijn op hetzelfde doel gericht".

4 Met het Concilie moeten we preciseren en er de nadruk op leggen, dat "de Kerk haar zekerheid over al het geopenbaarde niet put uit de Schrift alleen". [...]

"De Heilige Overlevering en de Heilige Schrift vormen één heilig aan de Kerk toevertrouwd pand. Door daaraan vast te houden volhardt heel het heilig volk, één met zijn herders, voortdurend in de leer van de Apostelen...". Daarom moet zowel aan de Overlevering als aan de Heilige Schrift dezelfde verering en hetzelfde religieus ontzag worden betoond.

Door het erkennen van deze geschriften streeft de RKK er dus naar om tot "de volheid van de goddelijke waarheid" te komen. En "de Schrift alleen biedt geen zekerheid". Dit staat volledig haaks op de uitspraak:

2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 8 schreef:ARTIKEL 2 - De heilige Overlevering
8 Daarom moest de apostolische prediking, die in de geïnspireerde boeken op bijzondere wijze ligt uitgedrukt, in een ononderbroken opvolging bewaard blijven tot aan het eind van de tijden. Vandaar, dat de apostelen, die overleveren, wat zij zelf ook hebben ontvangen, de gelovigen aansporen om vast te houden aan de Overleveringen, waarin zij, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk, onderwezen, en om te strijden voor het geloof, dat hun eens en voor goed is overgeleverd. In hetgeen door de apostelen is overgeleverd ligt alles vervat, waarmee het Volk Gods een heilig leven kan leiden en steeds kan groeien in het geloof.

Indien het geloof, dat eenmaal is overgeleverd (Jud 1:3), al de nodige kennis biedt, waardoor men een heilig leven kan leiden (2Ti 3:16-17), dan is de "volle waarheid" niet buiten ons bereik, door slechts beroep te doen op de Schrift. De apostelen hadden immers "de volle waarheid" ontvangen om dit vervolgens te verkondigen aan alle volken in de wereld (Joh 16:13). De verkondiging van het Evangelie aan alle volken is in vervulling gegaan voordat de Joodse tempel verwoest werd omstreeks het jaar 70 van onze jaartelling. (Mar 16:15; Mat 24:14-15; Luk 21:20-21). Paulus bevestigde in zijn brief aan Collosse dat het Woord van waarheid, namelijk het Evangelie, aan heel de schepping verkondigd was geworden. (Col 1:5-6, 23).

Daaruit kunnen we vaststellen dat er geen goddelijke openbaring meer nodig was nadat de apostelen de volle waarheid hadden ontvangen en verkondigd. Er is dus geen reden om aan te nemen dat de Schrift niet AL de zekerheid biedt, waardoor men volmaakt kan worden.

Vervolgens, indien men de erfzonde-leer en het dogma van de kinderdoop wilt laten gelden als gezaghebbend, terwijl de Schrift hiervoor geen ondersteuning kan bieden, dan is men genoodzaakt om alle leringen van pausen en bisschoppen met betrekking tot de erfzonde en kinderdoop te erkennen als gezaghebbend en door God geopenbaard. Dus de dogmas van de erfzonde en de kinderdoop staan of vallen bij het dogma van het paus- en bisschoppenambt. Indien dit laatste dogma gebaseerd is op een misvatting, nl. een verkeerde interpretatie van Mat 16:18, kunnen ook de dogmas van erfzonde en kinderdoop niet als gezaghebbend aanvaard worden.

Ik leg deze dingen voor om u aan te sporen om de Schrift te erkennen als het enige gezaghebbende Woord van God. Misschien zal u dan in overweging kunnen nemen dat de leer van de Rooms-Katholieke Kerk geen onfeilbaar evangelie is, en zal u vervolgens ontvankelijker zijn om de waarheid te horen.

II. GEEN KINDERDOOP IN DE SCHRIFT

Kleine kinderen hebben de mogelijkheid niet om goed van kwaad naar behoren te onderscheiden, zoals Jezus dat ook niet kon toen hij klein was. (Jes 7:14-16). Zolang kinderen geen behoorlijk onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad, kan er ook niet van hen verwacht worden dat zij het Evangelie kunnen verstaan en geloven.

Indien kleine kinderen in een verloren staat geboren worden, dan zouden wij absoluut niets kunnen doen om hen te redden. Gods Woord openbaart nu eenmaal geen plan om kinderen die "de jaren des onderscheids" niet bereikt hebben te verlossen. God heeft nergens geboden om kinderen te dopen! Wij vinden geen enkel voorbeeld van een kinderdoop in de Schrift. Er zijn immers verschillende redenen waarom een zuigeling niet in aanmerking kan komen voor de doop van het Nieuwe Testament. (Ef 4:5). De doop is uitsluitend geschikt voor mensen die:

1. door God onderwezen zijn (Mat 28:19; 11:29; Joh 6:45; Rom 10:17)
    2. de waarheid verstaan (Joh 8:32; Mat 13:11).
    3. geloven dat God bestaat en volledig op Hem vertrouwen (Heb 11:6)
    4. geloven dat Jezus Christus en God is (Joh 8:24; 3:18; Hand 4:12).
    5. gehoor geven aan het Evangelie; d.i. geloven in het Evangelie (Mar 16:16; Rom 10:13-16; 1:16)
    6. zich bekeren (Hand 2:38; 3:19)
    7. Jezus belijden (Rom 10:9-10; Hand 8:36-37)
    8. in de doop Zijn Naam aanroepen voor de vergeving van zonden (Hand 2:21; 22:16; 1Pe 3:21; Rom 10:13-14) met de overtuiging dat men in de doop wedergeboren wordt (Col 2:12; Gal 3:26-27; Rom 6:2-4, 7, 11)

Dit kan samengevat worden door:

9. geloven in Jezus; d.i. Jezus gehoorzamen (Joh 3:16, 36; 4:14; 6:47, 55; 7:38; Hand 2:17, 38)

Dus omdat kinderen aan geen van deze voorwaarden kunnen voldoen, kan de doop hen onmogelijk redden!

De RKK is trouwens niet zeker dat de kinderdoop werd toegepast vanaf het begin van de prediking van de apostelen. Omdat er in de Schrift sprake is van hele gezinnen die gedoopt werden heeft de RKK het vermoeden dat hiermee wordt aangegeven dat ook de kinderen van deze gezinnen gedoopt werden. Dit vermoeden is de enige "grond" waarop het dogma van de kinderdoop is gebaseerd.

CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK - DEEL 2 - DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE: TWEEDE SECTIE - DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK: EERSTE HOOFDSTUK - De Sacramenten van de christelijke initiatie: ARTIKEL 1 - Het sacrament van het doopsel schreef:IV - Wie kan het doopsel ontvangen?
Het doopsel van kinderen
1252 De doop van kleine kinderen is sinds onheuglijke tijden een traditie in de kerk. Sinds de tweede eeuw wordt er uitdrukkelijk van getuigd. Het is echter goed mogelijk dat reeds vanaf het begin van de apostolische prediking er ook kinderen gedoopt werden [Vgl. CDF, Instr. "Pastoralis actio"], toen hele gezinnen het doopsel ontvingen. [Vgl. Hand 16,15 33; 18,8; 1 Kor 1,16]

III. INCONSISTENTIE IN DE LEER VAN DE RKK

De RKK leert dat in de kinderdoop een volledige redding gebeurt. "Er blijft niets over dat het gedoopte kind zou kunnen verhinderen het rijk Gods binnen te gaan".

CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK - DEEL 2 - DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE: TWEEDE SECTIE - DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK: EERSTE HOOFDSTUK - De Sacramenten van de christelijke initiatie: ARTIKEL 1 - Het sacrament van het doopsel schreef:VII - De genade van het doopsel
1262 De verschillende vruchten of uitwerkingen van het doopsel worden aangeduid door de zintuiglijke elementen van de sacramentele ritus. De onderdompeling in het water roept de symboliek van de dood en de zuivering op, maar ook van de wedergeboorte en de vernieuwing. De twee voornaamste vruchten zijn dus de zuivering van de zonden en de nieuwe geboorte in de heilige Geest.
1263 Door het doopsel worden alle zonden vergeven, de erfzonde en alle persoonlijke zonden, evenals alle zondestraffen. [Vgl. DS 1316] In allen die opnieuw geboren zijn, blijft inderdaad niets over van wat hen zou kunnen verhinderen het rijk Gods binnen te gaan, noch de zonde van Adam, noch de persoonlijke zonde, noch de gevolgen van de zonde, waarvan de scheiding van God het ergste is.
[...]
1265 Het doopsel zuivert niet enkel van alle zonden, het maakt van de pas gedoopte ook "een nieuwe schepping" [2 Kor. 5,17], een aangenomen kind van God die "deel heeft gekregen aan Gods eigen wezen" [2 Petr. 1,4], lidmaat van Christus en erfgenaam tezamen met Hem (Rom. 8,17), tempel van de heilige Geest.
1266 [...] Heel het organisme van het bovennatuurlijk leven van de christen heeft dus zijn wortels in het heilig doopsel.
1267 Door het doopsel zijn wij ledematen van het lichaam van Christus geworden. [...]
1268 De gedoopten zijn "levende stenen" geworden voor "de bouw van een geestelijke tempel", voor "een heilig priesterschap" [1 Petr. 2,5]. [...] Het doopsel maakt de gedoopte het gemeenschappelijk priesterschap van de gelovigen deelachtig.
[...]
1272 Door het doopsel ingelijfd in Christus, is de gedoopte gelijkvormig geworden met Christus. Het doopsel tekent de christen met het onuitwisbaar geestelijk merkteken (character) van zijn toebehoren aan Christus. Dit merkteken wordt door geen enkele zonde uitgewist, zelfs als de zonde het doopsel verhindert heilzame vruchten te dragen. Het doopsel wordt eens voor altijd gegeven en kan dus niet herhaald worden.

Maar de Rooms-Katholieke Kerk verklaart ook dat het geloof een persoonlijke, bewuste en vrije daad is, en dat zulk geloof noodzakelijk is om behouden te kunnen worden. Met andere woorden: zonder een persoonlijk, bewust en vrij geloof kan men niet behouden worden. Er wordt geciteerd: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden." (Mar 16:16).

CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK - DEEL 1 - DE GELOOFSBELIJDENIS: EERSTE SECTIE - "IK GELOOF" - "WIJ GELOVEN" - DERDE HOOFDSTUK - Het antwoord van de mens aan God: ARTIKEL 5 - Wij geloven schreef:IN HET KORT
176 Het geloof is een zich persoonlijk bekennen van de hele mens tot God die zich openbaart. Het brengt met zich mee dat men zich met verstand en wil bekent tot de openbaring die God over zichzelf in woord en daad gedaan heeft.
[...]
180 "Geloven" is een menselijke, bewuste en vrije daad, die beantwoordt aan de waardigheid van de menselijke persoon.
[...]
183 Het geloof is noodzakelijk voor het heil. De Heer zelf bevestigt dit: "Wie gelooft en gedoopt is, zal gered worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden" (Mc. 16, 16).

Op basis van deze verklaring zouden pasgeborenen onmogelijk behouden kunnen zijn door de kinderdoop alleen. Het geloof dat nodig is om gered te kunnen worden kan geen persoonlijke aangelegenheid zijn, noch kan het een bewuste en vrije keuze van het kind zijn.

Bovendien kan het geloof, waarvan men rekenschap vraagt, wanneer er gedoopt wordt, geen persoonlijke, bewuste en vrije keuze van het kind zijn. Men vraagt de peter en meter om in de plaats van het kind te kiezen voor het geloof, waaruit men rechtvaardiging van zonden verwacht.

CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK - DEEL 2 - DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE: TWEEDE SECTIE - DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK: EERSTE HOOFDSTUK - De Sacramenten van de christelijke initiatie: ARTIKEL 1 - Het sacrament van het doopsel schreef:IV - Wie kan het doopsel ontvangen?
Geloof en doopsel
1253 Het doopsel is het sacrament van het geloof. [Vgl. Mc. 16,16] Om te geloven heeft men echter de gemeenschap van gelovigen nodig. Enkel binnen het geloof van de kerk kan iemand gelovig zijn. Het geloof dat voor het doopsel vereist wordt, is niet een volmaakt en rijp geloof, maar een beginnend geloof dat geroepen is zich te ontwikkelen. Men vraagt aan de geloofsleerling of aan zijn peter: "Wat vraagt u van de kerk van God ?" En hij antwoordt: "Het geloof!"

Hieruit volgt de conclusie dat de leer van de RKK betreffende de kinderdoop niet alleen in strijd is met het geloof dat eens en voor altijd overgeleverd werd door Jezus, de apostelen en de profeten (Jud 1:3), maar dat de leer zelf tegenstrijdig is.

BESLUIT

De Schrift is het gezaghebbende Woord van God. Indien de paus en bisschoppen niet onfeilbaar zijn, is de leer van de RKK feilbaar. In de Schrift wordt nergens gesproken over het dopen van kinderen. Het dogma van de kinderdoop is in strijd met de Schrift en zelfs tegenstrijdig met de leer van de RKK. Daarom is er geen redding mogelijk voor kleine kinderen, indien de erfzonde-leer in acht wordt genomen, namelijk dat mensen in een verloren staat geboren worden.

Nu leert het Woord van God wel dat alle mensen geboren worden met een sterfelijk lichaam door de zonde van Adam. Door Adam is voor het eerst zonde in de wereld gekomen, en door zijn zonde werd zowel zijn geest als zijn lichaam sterfelijk. Maar alleen de lichamelijke dood is op alle mensen gekomen, omdat ook alle mensen alleen een lichaam van Adam erven. (Rom 5:12-21). "Het is de mensen beschikt om éénmaal te sterven en daarna het oordeel." (Heb 9:27). Door Adam sterven alle mensen lichamelijk. Door Christus zullen alle mensen lichamelijk opstaan. (1Co 15:21-22).

Maar het Woord van God leert in geen geval dat mensen in een geestelijk dode toestand geboren worden. "Alleen, zie toch: ik heb ontdekt, dat God de mensen recht gemaakt heeft, maar zij zoeken vele bedenkselen." (Pred 7:29). Zolang men niet gezondigd heeft is men geestelijk levend. Men sterft geestelijk wanneer men zondigt. (Rom 7:9, 11). De Efeziërs waren dood geweest door hun eigen zonden en overtredingen, men had een slechte geaardheid gekregen doordat zij gewandeld hadden in de lichamelijke begeerten. (Ef 2:1-3).

Men wordt een zondaar doordat men zondigt. (Rom 3:9-18, 23). Jesaja schreef dat scheiding tussen God en de kinderen van Israël door hun persoonlijke zonden werden veroorzaakt. (Jes 59:1-2). Iedereen is dus verantwoordelijk voor zijn eigen zonden en men is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn eigen geestelijke dood. "De ziel die zondigt, die zal sterven. [...] de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf." (Ez 18:20). "Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God]." (Rom 14:12).

Het oordeel zal gebaseerd worden op wat iedereen gedaan heeft in zijn lichaam (Joh 5:28-29; 2Co 5:10; Op 20:11-15).

Kleine kinderen hebben de mogelijkheid niet om goed van kwaad naar behoren te onderscheiden, zoals Jezus dat ook niet kon toen hij klein was. (Jes 7:14-16). En daarom kennen zij geen echte overtreding en zijn zij volkomen onschuldig.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 mei 2009 08:20

Ten eerste zijn je lappen tekst veel te lang - dat valt nauwelijks of niet meer te lezen.
Ten tweede moet je even gaan zoeken op dit forum dan weet je dat de hele boel uit en te na besproken is - volwassenendoop en kinderdoop.

Terug naar “Archief”