Deze heeft mijn man zojuist gemaakt van Finley, 1 van onze Britjes.
Moderator: Moderafo's
Rolf schreef: Maar het moet m.i. wel realistisch blijven. De situatie zo weergeven zoals het in werkelijkheid ook is
Rolf schreef:En toch ... . Op zich vind ik ook wel dat je van een mooi onderwerp ook moet proberen een mooie foto te maken.
Maar het moet m.i. wel realistisch blijven. De situatie zo weergeven zoals het in werkelijkheid ook is.
Bijv. een huis wat verkocht moet worden, er proberen mooi op te zetten. Maar niet alleen maar mooie plaatjes
met bloemen die een vertekening van de werkelijkheid zijn. Dus gewoon zo, zoals het ook gezien wordt als je erlangs
rijdt. Dus met de omgeving erbij.
M.i. ontbreekt de realiteitszin wel eens bij fotograven. Of mag ik dat zo niet stellen?
Anderszins, het hangt misschien ook van het doel af, en iedereen heeft zo z'n eigen methoden.
Dat is ook het mooie, gewoon allereerst je eigen uitgangspunten gebruiken. Anders wordt je net
een robot. Schoot me zo even te binnen, er dat wilde eruit.
Mijn manier: stenendijk (zal wel saaie foto zijn, maar de stenendijk komt duidelijk naar voren, en dat is mijn bedoeling).
D.m.v een foto kan iets doorgegeven worden. Een foto kan soms een klein boekje op zich zelf zijn.Napoleon schreef:Haha, ik ben het ganschelijck niet met je eenstenminste, met een paar dingen wel, maar mijn uitgangspunten zijn duidelijk anders. Ik heb geen boodschap aan werkelijkheid weergeven (ik ben tenslotte geen journalist of wetenschapper), ik wil schoonheid, lelijkheid, waarheid, leugen, weerbarstigheid, vrijheid, gebondenheid, kortom, alles wat subjectief is vastleggen. Een foto moet leven, moet een verhaal vertellen.
Pure feitelijkheiden zeggen me niets. Een fotoboek zie ik als equivalent van een roman, niet van een encyclopedie. Zoals de serie van Nostyle. als ik die foto's gezien heb, weet ik feitelijk nog steeds niet hoe een Citroën DS er nou eigenlijk uitziet, en toch heb ik aan zo'n fotoserie meer dan aan een brochure met alle feitelijke kennis van de fabrikant. In de serie van Nostyle voel ik de auto namelijk.
Misschien wil ik ook wel werkelijkheid vastleggen, maar bestaat mijn werkelijkheid slechts voor een klein deel uit feiten.
Rolf schreef:Het vertelt dan ook wat over de maker.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten