Foto-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Foto-topic

Berichtdoor Daphne » 07 mei 2009 18:10

Afbeelding

Deze heeft mijn man zojuist gemaakt van Finley, 1 van onze Britjes.
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 mei 2009 20:46

Rolf schreef: Maar het moet m.i. wel realistisch blijven. De situatie zo weergeven zoals het in werkelijkheid ook is

dat ben ik lang niet altijd met je eens. Je kunt ook datgene wat jij ergens in ziet figuurlijk uitvergroten...

Zoals deze foto: totaal onbewerkt en toch boeiend

Afbeelding

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 mei 2009 20:56

Rolf schreef:En toch ... . Op zich vind ik ook wel dat je van een mooi onderwerp ook moet proberen een mooie foto te maken.
Maar het moet m.i. wel realistisch blijven. De situatie zo weergeven zoals het in werkelijkheid ook is.
Bijv. een huis wat verkocht moet worden, er proberen mooi op te zetten. Maar niet alleen maar mooie plaatjes
met bloemen die een vertekening van de werkelijkheid zijn. Dus gewoon zo, zoals het ook gezien wordt als je erlangs
rijdt. Dus met de omgeving erbij.

M.i. ontbreekt de realiteitszin wel eens bij fotograven. Of mag ik dat zo niet stellen?
Anderszins, het hangt misschien ook van het doel af, en iedereen heeft zo z'n eigen methoden.
Dat is ook het mooie, gewoon allereerst je eigen uitgangspunten gebruiken. Anders wordt je net
een robot. Schoot me zo even te binnen, er dat wilde eruit.
Mijn manier: stenendijk (zal wel saaie foto zijn, maar de stenendijk komt duidelijk naar voren, en dat is mijn bedoeling).

Haha, ik ben het ganschelijck niet met je eens :) tenminste, met een paar dingen wel, maar mijn uitgangspunten zijn duidelijk anders. Ik heb geen boodschap aan werkelijkheid weergeven (ik ben tenslotte geen journalist of wetenschapper), ik wil schoonheid, lelijkheid, waarheid, leugen, weerbarstigheid, vrijheid, gebondenheid, kortom, alles wat subjectief is vastleggen. Een foto moet leven, moet een verhaal vertellen.

Pure feitelijkheiden zeggen me niets. Een fotoboek zie ik als equivalent van een roman, niet van een encyclopedie. Zoals de serie van Nostyle. als ik die foto's gezien heb, weet ik feitelijk nog steeds niet hoe een Citroën DS er nou eigenlijk uitziet, en toch heb ik aan zo'n fotoserie meer dan aan een brochure met alle feitelijke kennis van de fabrikant. In de serie van Nostyle voel ik de auto namelijk.

Misschien wil ik ook wel werkelijkheid vastleggen, maar bestaat mijn werkelijkheid slechts voor een klein deel uit feiten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 mei 2009 10:08

In het afgelopen najaar ben ik naar Zoomexperience geweest, in de Jaarbeurs in Utrecht. Er is daar een geweldig aanbod van alles wat met camera's te maken heeft, maar er zijn ook overal modellen die je zomaar kunt fotograferen.

Hier een paar foto's die ik daar heb gemaakt. Geef gerust commentaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 mei 2009 17:54

Napoleon schreef:Haha, ik ben het ganschelijck niet met je eens :) tenminste, met een paar dingen wel, maar mijn uitgangspunten zijn duidelijk anders. Ik heb geen boodschap aan werkelijkheid weergeven (ik ben tenslotte geen journalist of wetenschapper), ik wil schoonheid, lelijkheid, waarheid, leugen, weerbarstigheid, vrijheid, gebondenheid, kortom, alles wat subjectief is vastleggen. Een foto moet leven, moet een verhaal vertellen.

Pure feitelijkheiden zeggen me niets. Een fotoboek zie ik als equivalent van een roman, niet van een encyclopedie. Zoals de serie van Nostyle. als ik die foto's gezien heb, weet ik feitelijk nog steeds niet hoe een Citroën DS er nou eigenlijk uitziet, en toch heb ik aan zo'n fotoserie meer dan aan een brochure met alle feitelijke kennis van de fabrikant. In de serie van Nostyle voel ik de auto namelijk.

Misschien wil ik ook wel werkelijkheid vastleggen, maar bestaat mijn werkelijkheid slechts voor een klein deel uit feiten.
D.m.v een foto kan iets doorgegeven worden. Een foto kan soms een klein boekje op zich zelf zijn.
De één houdt van realisme, de ander van fantasie. Dat is misschien ook het mooie
als iedereen op z'n eigen wijze (goed of slecht, boeiend of saai) foto's maakt.
Het vertelt dan ook wat over de maker.

Molen- en gemalendag. Een gemaal kan voorgesteld worden als een installatie
die het water verplaatst. Het kan ook voorgesteld worden als een kunstig bouwwerk.
M.i. mag het eerste aspect niet geheeel ontbreken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 mei 2009 18:38

Rolf schreef:Het vertelt dan ook wat over de maker.

Foto's vertellen zeker wat over de maker! Door je stijl zet je a.h.w. met elke foto een handtekening...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 mei 2009 21:01

Ik vind de uitvoering van deze foto toch te matig. ika me je verhaal wel voorstellen, maar als foto is-ie toch te zwak

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 mei 2009 21:27

Genomen vanuit de auto, door de achterruit.
Met een FujiFilm FinePix J100.
Dus daar kan ook niet teveel van verwacht worden.
Ik vond het een verterend beeld, twee van die kleine helmpjes.

Iets anders (met de Nikon). Vandaag was het Opendag Nationaal landschap IJsseldelta.
Hierbij waren ook enkele kerken geopend, om te bezichtigen.
Hier een serie van een klein kerkje in een polder.
Eén ding viel helaas nogal tegen met de Nikon: bij ISO 200 met lichte achtergrond al veel ruis.
Duidelijk te zien op deze foto.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2009 18:40

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 10 mei 2009 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 mei 2009 19:33

leuk vooral de minder geeikte foto's ! lekker apart ! toppiee !

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 mei 2009 22:18

Ik struikel een beetje over de lichtval (of beter gezegd: gebrek aan lichtval) bij vooral de molenfoto's.
Natuurlijk heb je niet altijd zon nodig, maar zo slaat alles wel heel erg dood

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2009 22:26

Helaas kan ik niets aan het weer veranderen. Daarbij heb ik nu niet mijn eigen pc met fotoprogramma tot mijn beschikking. Dus dit zijn de foto's zoals ik ze daadwerkelijk geschoten heb.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 mei 2009 14:21

Nog één keer een paar tulpen dan:

Afbeelding

Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 mei 2009 19:58

Afbeelding

Deze foto spreekt mij aan, waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat het geen standaard genomen foto is..
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”