Stelling: de aarde is niet in 7 dagen geschapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2004 13:46

er is al een uitgebreide discussie hierover geweest, recent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jan 2004 16:25

En wat waren argumenten om te zeggen dat de aarde niet in zeven dagen geschapen is?

Het boeit me niet zo heel veel of het nou 7000 jaar of 7 dagen zijn, maar ik ben wel benieuwd waarom 7 dagen niet zou kunnen kloppen.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 17:24

Aragorn schreef:En wat waren argumenten om te zeggen dat de aarde niet in zeven dagen geschapen is?

Het boeit me niet zo heel veel of het nou 7000 jaar of 7 dagen zijn, maar ik ben wel benieuwd waarom 7 dagen niet zou kunnen kloppen.

Omdat het duidelijk in de Bijbel staat dat de schepping 6 dagen duurde. De zevende dag was een rustdag.

God is ook machtig genoeg om in een uur tijd of korter, te doen wat Hij in 6 dagen gedaan heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 feb 2004 13:15

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 01 feb 2004 14:35

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 apr 2004 09:24

Ik ben er van overtuigd dat de aarde in een tijdsliemiet van "7 dagen" is geschapen. Het is wel zo dat die 7 dagen geen dagen waren van 24 uur.
Ik heb er ook een beschrijving van en daarin wordt uitgelegd hoe de chemische reactie is geweest van de ontwikkeling van de aarde (geschreven door een Kernfysicus). Ik moet het opzoeken en doorlezen om de "dagan" aan te duiden. Uw leraar heeft dus in zoverre gelijk, dat de 'dagen' inderdaad niet de tijdsspannen zijn, die wellicht gedacht worden. Maar het waren wél 7 stappen!
Immers Hod rustte van Zijn werk op de 7e dag. In de Hemel wordt de Sabbat als eenheidswet gehouden, ook voordat de aarde er was!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 09:34

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 apr 2004 11:17

Dank voor je reactie Weermannetje,

IK weet niet helemaal wat je met die link wil aantonen. Gods schiep hemel en aarde. God is ook niet afhankelijk van tijd. Een dag kan voor God, m.b.t. Zijn Schepping een hele andere tijdsspanne zijn dan voor ons. Hij heeft de "dag" of dagen voor ons zo ingesteld als Hij nuttig vor ons achtte. Ik moet de interepetatie van deze Kernfysicus eerst nog eens door nemen, maar ik weet dat het "dagritme" van de Schepping zeer logisch in elkaar zat. Bovendien, wordt dit dagritme, door geleerden die niet in een Schepper geloven, ook zo berekend en belezen wordt Dus kijk er niet van op, als dat dag een andere invulling is, dan dat de Here aan ons heeft gegeven. God de Almachtige is de Schepper en aan Hem hebben we te danken dat we leven en een toekomst hebben.

Ik ben sinds kort verhuisd naar België. maar zal komend weekend het stuk over het Ontstaan van de aarde, van deze geleerde opzoeken en proberen die dagritmes hier aan te tonen en de omschrijving van de logische chemische reacties (de oerknal) te rechtvaardigen naar die (andere) dagritmes toe, dan dat wij gewend zijn!

Een reactie op chemische gronden kan namelijk niet altijd even de 24 uur wachten, die wij hebben voordat de zon onder is gegaan en weer is opgekomen. Als God zei dat het er was, dan was het er en als God kan herscheppen, door zijn woord, dan hoeven wij ons geen zorgen te maken over wat "dagen" nu in werkelijkheid inhouden. Elke dag is er één en ze gaan allemaal voorbij!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 20 apr 2004 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:09

Er is al een topic over!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 13:49

johannes1 schreef:enigszins heeft ie gelijk. God schiep de aarde in 6 dagen en de 7de dag rustte Hij. :idea:

Nog fout :P

De aarde was al geschapen voordat de eerste 'scheppings'dag begon.
Daarnaast: er zijn 'slechts' 3 dingen geschapen (aarde/hemel+zeedieren+mens) en dus zijn er hoogstens (!) 3 scheppingsdagen. Gezien de aarde+hemel er al was dus 2.

Maar als we het hebben over de lengte van 1 zo'n dag, ben ik ook voor een langere periode.
..

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 14:05

Invincible,

Genesis 1
1 In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
2 De aarde was woest en leeg en de Geest van God zweefde boven de watermassa. Over de watermassa lag een diepe duisternis.
3 Toen zei God: "Laat er licht zijn." En toen was er licht.
4 Het beviel God en Hij maakte een duidelijke scheiding tussen het licht en het donker.
5 Het licht noemde Hij 'dag' en het donker 'nacht'. Het werd avond en het werd weer morgen: de eerste dag.

Groeten

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 14:08

De aarde is in 6+1 dagen geschapen. De Schepping heeft 6 dagen geduurd en tenslotte schiep de Almachtige Vader rust, de Sabbat en HEILIGDE die. En niemand houdt zich aan dat gebod!
En daarom overtreden dus miljoenen mensen de geboden van de Schepper, zonder het te weten! Zo dankbaar zijn de mensen nu!
(onwetenden hiervan uitgesloten)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 14:26

Boudewijn schreef:Invincible,

Genesis 1
1 In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
2 De aarde was woest en leeg en de Geest van God zweefde boven de watermassa. Over de watermassa lag een diepe duisternis.
3 Toen zei God: "Laat er licht zijn." En toen was er licht.
4 Het beviel God en Hij maakte een duidelijke scheiding tussen het licht en het donker.
5 Het licht noemde Hij 'dag' en het donker 'nacht'. Het werd avond en het werd weer morgen: de eerste dag.Groeten

Er zijn redenen om aan te nemen dat er tussen Genesis 1:1 en 1:2 een kloof zit. De zogenaamde kloof-theorie (verrassend :) ).

Die theorie houdt in dat er na Genesis 1:1 een (1ste) zondvloed was (mogelijk ivm de val van Lucifer/satan) en dat vers 2 pas veel later op de tijdsbalk gezet moet worden.

Een (!) argument hiervoor is dat 'woest en ledig' (tohuw bohuw) verder in de bijbel alleen voorkomt in combinatie met een G.dsoordeel (Jesaja edit: 34:11 (((24:1))), Jeremia 4:22+23+26)
Ook 2 Petrus 3:5-7 zou over deze 1ste zondvloed gaan.

Feit is dat je Genesis 1:1 & 1:2 gemakkelijk los van elkaar kunt zien. Dwz dat vers 1 niet per sé op de eerste dag viel.
Laatst gewijzigd door Invincible op 21 apr 2004 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 apr 2004 14:45

Hallo Invincible,

Je betoog klopt niet helemaal, volgens mij en de Bijbel. Want wat zegt de Here der Heerscharen in Genesis 1
30 Al het gras en de planten heb Ik als voedsel aan de dieren en de vogels gegeven."
31 Toen overzag God alles wat Hij gemaakt had en het was heel goed
. Zo eindigde de zesde dag.

Satan komt in opstand in de hemel en doet zich in het Paradijs pas voor als de Slang, omdat hij nog niet op de aarde geworpen was. Zo heerst Satan nu (als Overste) nu op deze aarde, omdat hij als persoon maar ook in geest, deze aarde beheerst; door Jezus persoonlijk uit de Hemel geworpen (Jezus als Hoofd van de engelenschare -Michaël). De wereld doet wat hij zegt; door een religieus en burgerwetgevend systeem.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 15:17

Boudewijn schreef:Hallo Invincible,

Je betoog klopt niet helemaal, volgens mij en de Bijbel. Want wat zegt de Here der Heerscharen in Genesis 1
30 Al het gras en de planten heb Ik als voedsel aan de dieren en de vogels gegeven."
31 Toen overzag God alles wat Hij gemaakt had en het was heel goed
. Zo eindigde de zesde dag.

Satan komt in opstand in de hemel en doet zich in het Paradijs pas voor als de Slang, omdat hij nog niet op de aarde geworpen was. Zo heerst Satan nu (als Overste) nu op deze aarde, omdat hij als persoon maar ook in geest, deze aarde beheerst; door Jezus persoonlijk uit de Hemel geworpen (Jezus als Hoofd van de engelenschare -Michaël). De wereld doet wat hij zegt; door een religieus en burgerwetgevend systeem.

Ik vraag me af of 'alles' in Gen 1:31 werkelijk alles is wat G.d geschapen/gemaakt heeft, of dat het slaat op dat wat er die dagen door G.d geschapen/gemaakt is.
Even een vraag aan jou:

Wanneer werden Adam en Eva volgens jou geschapen?

Op de 6de dag? > dat betekend dat Genesis 2:4-23 ook op de 6de dag of ervoor plaatsvond. (vergelijk het aanwezig zijn van man en vrouw uit Gen 1:27 met Gen 2:22)
Wat dus inhoud dat de boom van kennis van goed en kwaad (Gen 2:9, staat voor vers 22) ook op de 6de dag al aanwezig was.

Boom van kennis van goed en kwaad impliceert dat er al kwaad was edit: in het universum/heelal en/of daarbuiten.
En dus kwaad op de 6de dag.

Mocht je het hiermee eens zijn (ik niet hor, maar das een ander verhaal :P ) kun je dus niet zeggen dat echt ALLES goed was aan het eind van de 6de dag.

Ik ga nog eens rustig zitten bomen over het moment van de val van satan...
Laatst gewijzigd door Invincible op 23 apr 2004 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Terug naar “Archief”