ziek zijn? beter zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

ziek zijn? beter zijn?

Berichtdoor marcel081276 » 29 apr 2009 20:08

Er staat in de bijbel dat Jezus gekomen is voor degene die ziek zijn.
maar er zijn dus ook genoeg mensen die niet ziek zijn en dus Jezus niet nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: ziek zijn? beter zijn?

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2009 23:15

Er zal toch wel wat meer in de Bijbel staan over voor wie Jezus allemaal gekomen is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 apr 2009 08:34

marcel081276 schreef:Er staat in de bijbel dat Jezus gekomen is voor degene die ziek zijn.
maar er zijn dus ook genoeg mensen die niet ziek zijn en dus Jezus niet nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk niet dat Jezus uitsluitend voor de zieken is gekomen. Daarna gaat je gevolgtrekking niet meer op.

Daarnaast is Jezus kruisdood voor iedereen geweest. Niet alleen voor de zieken zou ik denken.
(Tenzij je de gehele wereldpopulatie "de zieken" wilt noemen. Zou in geestlijk opzicht misschien ook wel goed kunnen)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 apr 2009 08:40

Volgens mij is dat ziek zijn symbolisch, en is iedereen wel degelijk ziek. Ziek zijn betekent dat je zonden doet, en tja, wie doet dat niet? Dus ik Jezus gekomen voor iedereen (maar hij helpt degenen die beter willen worden, iemand die immers niet naar de dokter gaat als hij ziek is, kan ook niet geholpen worden)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 30 apr 2009 14:59

natuurlijk is het symbolisch bedoeld ik dacht dat iedereen dat wel zou begrijpen.
ik denk meer dat er bedoeld word dat als je ziek ben, Jezus er voor je zal zijn. ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die zich totaal niet ziek voelen dus ook Jezus niet nodig hebben, ze hebben een goed leven en zijn tevreden dus waarom zouden zou je naar een dokter gaan als je niet ziek ben?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 apr 2009 17:27

Dan zou ik dus antwoorden op je openingspost dat iedereen wel degelijk ziek is, maar dat sommige mensen dat niet doorhebben en niet naar de Dokter gaan.
Ik begrijp dan denk ik niet helemaal je bedoeling van dit topic, want dit is toch logisch?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 30 apr 2009 18:09

waar het mij om gaat is dat niet iedereen jezus nodig heeft, als je geen klachten heb ga je ook niet naar de dokter dus waarom proberen er dan mensen de ''dokter'' door je strot te proppen terwijl je die niet nodig heb?
ga eens in dordrecht op donderdagavond winkelen, dan word je echt gek van mensen die maar aan je hoofd blijven zeuren.. laat lekker iedereen in zijn of haar waarde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 apr 2009 18:29

marcel081276 schreef:waar het mij om gaat is dat niet iedereen jezus nodig heeft, als je geen klachten heb ga je ook niet naar de dokter dus waarom proberen er dan mensen de ''dokter'' door je strot te proppen terwijl je die niet nodig heb?
ga eens in dordrecht op donderdagavond winkelen, dan word je echt gek van mensen die maar aan je hoofd blijven zeuren.. laat lekker iedereen in zijn of haar waarde.

Nee, wees blij dat die mensen je er op wijzen dat je ziek bent.

Wat heb je aan een dokter die weet dat je kanker hebt, maar die je laat lopen omdat hij denkt dat je zo ook nog wel een goed leven hebt? niets, want dat wordt je dood!

Het is juist nodig dat die mensen die nog niet zien dat ze ziek zijn er op gewezen worden dat ze het zijn, en nog veel beter dat er een "Dokter" is die ze kan en wil genezen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 01 mei 2009 07:51

marcel081276 schreef:waar het mij om gaat is dat niet iedereen jezus nodig heeft, als je geen klachten heb ga je ook niet naar de dokter dus waarom proberen er dan mensen de ''dokter'' door je strot te proppen terwijl je die niet nodig heb?

Er zijn genoeg ziektes waarbij je geen klachten krijgt, totdat het te laat is. Marcel, als jij Jezus niet hebt BEN je ziek. je kunt het ontkennen omdat je geen 'klachten' hebt, maar dat doet niet af van de waarheid. Hoe zou het zijn als er een dokter is die niet tegen een patient zegt dat die persoon ziek is, terwijl die persoon met een gigantisch gezwel loopt?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 01 mei 2009 16:15

ik zie het meer zo, jezus is voor heel de mensheid gestorven, Hij is niet voor niets de 2de adam. als je geen last heb van je ziekte (zonde) heb je ook geen dokter nodig want aan het einde heeft jezus voor iedereen betaald. maarrr als je wel last krijgt van je ziekte dan kan je bij jezus terecht en weet je dat je vergeven ben en de ''dokter'' zal je gerust stellen.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 01 mei 2009 18:57

oftewel.. je hebt Jezus in je broekzak? Je kunt af en toe lekker een schepje vergeving halen en dan is het klaar?

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 01 mei 2009 19:39

marcel081276 schreef:Er staat in de bijbel dat Jezus gekomen is voor degene die ziek zijn.

Dag Marcel,

Inderdaad zei Jezus , volgens Mattheüs 9 v 14:
"
"Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieke wel":

Maar hij bedoelde iets heel anders dan je er zo oppervlakkig uit leest.

Wat was namelijk het geval:
Jezus ging veel om met mensen, die maatschappelijk en sociaal door de massa van het Joodse volk werden geschuwd:
- tollenaars, handlangers van de bezettende macht, de Romeinen
- zondaars; in het algemeen lieden, dei niet volgens de algemeen aanvaarde normen en waarden van toen leefden .( v9).
De Farizeeën, de 'geestelijke smaakmakers', hoonden hem daarom en maakten hem zwart, ( v 11)
Zij vielen zijn leerlingen hierop aan , maar Jezus kwam zijn discipelen te hulp en zei deze woorden. Maar déze gevoelswaarde lag er achter:
..................
Laten wij nu eens aannemen, dat zíj de zieken zijn en júllie de gezonden, zoals je zelf denkt. En omdat deze mensen beseffen dat zij ziek zijn, kan ik hen helpen( 13).
Maar jullie die denken, dat jullie rechtvaardigen zijn, kan ik niet helpen , zolang jullie niet tot de ontdekking komen, dat jullie rechtvardigheid een uiterlijke zaak is, en dat jullie even ziek zijn van zonde als zij. En zolang jullie denken, dat je gezond bent, wíl je je ook niet laten helpen.

Willen julli eens goed over het volgende nadenken. Aan het brengen van offeranden in de tempel ontbreekt het niet bij jullie. Maar jullie laten deze arme sloebers in hun ellende. Aan barmhartigheid om ze te hulp te schieten ontbreekt het jullie. Dat is echt een foute zaak.
.............
Kijk Marcel, en nu komt alles heel anders te liggen.

Nog vandaag ontmoeten de volgelingen van Jezus veel mensen, die zeggen:
"Wat praten jullie toch over bekering en berouw over de zonden, over wedergeboorte en zulk soort dingen.
Aan ons ontbreekt niets. Wij kunnen best tevreden zijn, zoals het gaat met ons"

Maar volgens de leer, die Jezus aan zijn volgelingen meegaf, is elk mens, die Jezus níet wil volgen, de weg kwijt en de waarheid en het leven ( Johannes 14 v 6).

Wanneer echter de Heer ziet, dat het jouw eerlijke bedoeling is om mensen op het werkelijke geluk te wijzen, dan geeft hij opeens kansen.

Mijn vrouw en ik hadden al vele zelfvoldane mensen ontmoet, toen er op een avond werd aangebeld: een buurtgenote uit de flats, een jonge vrouw, die wij overigens niet kenden.
Haar verhaal:
................
Jullie hebben s avonds altijd de gordijnen open.En heel lang straalt er licht uit jullie huis.
Mag ik mijn autootje bij jullie voor zetten. Want een ex-vriend wil hem kapot maken om mij te treffen, omdat ik het uitgemaakt heb.
Misschien helpt het als ik de car bij jullie voor zet.'s Nachts komt die jongen misschien niet
O...ik word hier helemaal GEK van.
.................
O...die wanhoop, waarmee dat woord GEK eruit kwam. Onze
harten vloeiden over van barmhartigheid en we vertelden haar van hém, die troost. En dit meisje was nu opeens ontvankelijk voor de goede boodschap van Jezus. ze had altijd gedacht, dat ze zo gezond was, maar nu besefte zij, dat zij in ieder geval ziek was van angst.

Heb ik je van dienst kunnen zijn Marcel.

Daag
Ger

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 01 mei 2009 20:34

Nee, wees blij dat die mensen je er op wijzen dat je ziek bent.

Wat heb je aan een dokter die weet dat je kanker hebt, maar die je laat lopen omdat hij denkt dat je zo ook nog wel een goed leven hebt? niets, want dat wordt je dood!

Het is juist nodig dat die mensen die nog niet zien dat ze ziek zijn er op gewezen worden dat ze het zijn, en nog veel beter dat er een "Dokter" is die ze kan en wil genezen.

Wat mij vooral tegenstaat is de zekerheid waarmee de mensen op straat voor dokter spelen, om maar even bij de metafoor te blijven. Waar halen ze die brutale zekerheid vandaan om die claims te doen die ze maken? Om alsof het niks is gewoon de woorden "kanker" en "gezwel" maar even te gebruiken om het leven typeren van een ander die ze niet eens kennen te typeren. Ik zou het woord "zelfvoldaan" eerder gebruiken voor hen die menen een monopolie op de waarheid te hebben - en die zitten er nogal veel tussen de straatevangelisten en helaas ook bij gelovigen in het algemeen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 01 mei 2009 22:15

laat ik eerst even zeggen dat in hartgrondig in de alverzoening geloof, ik kan en wil en zal nooit geloven dat God mensen in een hel laat branden omdat zij niet in jezus geloofd hebben dat vind ik zo'n ziek idee dat ik er geen woorden voor heb, dat zou dus betekenen dat ik oneindig meer liefde in mij heb dan God en dat lijkt mij heel sterk!
ik wil best geloven dat dat meisje er open voor stond, ze zat in de ellende en zag uitkomst, een heel logisch gevolg. ik was ook ten einde raad toen God mij liet zien dat er uitkomst is en dat jezus er voor iedereen is, toen had ik ook weer moed om door te gaan en wel van het leven te genieten wat ik nu ook doe!
op dat moment was ik dus heel ziek (geestelijk) en had dus een dokter nodig, maar als je niet in de put zit en je ben lekker bezig om het zo maar te zeggen, heb je in mijn ogen geen dokter nodig.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 01 mei 2009 22:16

wijnand schreef:oftewel.. je hebt Jezus in je broekzak? Je kunt af en toe lekker een schepje vergeving halen en dan is het klaar?

nee hoor geen schepje, ik weet dat iedereen bedolven is onder vergeving maar sommige mensen kunnen of willen dat niet zien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”