Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2009 15:55
Ja, daar herken ik wel wat van.
Dat verlangen naar God, naar de eeuwige rust, tegenover de onzekerheid, zorgen en slaafsheid die nogal eigen is aan dit leven.
Als ik de Bijbel bestudeer, ervaar ik daarin iets moois, wat deze wereld niet heeft: volmaaktheid en heerlijkheid. Dat kan een sterk verlangen oproepen. (En ook het verlangen naar méér daarvan. Dan zou ik wel willen dat er soms meer tijd voor was.)
Maar ik leef in déze wereld. Een wereld waarin oorlogen en rampen voorkomen. Waarin mensen elkaar bedriegen, erg veel oog hebben voor zichzelf ten koste van anderen. (De geschiedenis bevat een overvloed aan voorbeelden daarvan!) Waarin je bestaan zo kan instorten van het ene op het andere moment, want je bent een broos mens. En dan zijn er ook nog van die mensen die net doen alsof het ideaal híer ligt!
Toch zal ik deze aarde trouw moeten blijven. Wat dat betreft is de opmerking van snicker een goede inbreng in deze discussie, want het is wel waar.
God heeft mij in dit leven geplaatst. Hij wil dat ik híer leef, en het leven neem zoals Hij het mij toegeschikt heeft. En dat is dan toch wel weer een gedachte waarin een bepaalde troost ligt: dat God, de bron van al het goede en het leven, niet afwezig is, maar erbij is en zijn plan ermee heeft. Dat geeft dan toch zin aan het gebeuren, al voelt het vaak niet comfortabel. Het heeft toch iets moois, als je in een moeilijke weg overduidelijk Zijn hand mag ontdekken. Dan ben je toch niet meer overgeleverd aan de willekeur en het toeval, ook al neemt dat niet weg dat het diep kan gaan. (Het bijbelboek Job spreekt daarin wel duidelijk taal!)
Zijn hand is vaak veel implicieter aanwezig dan ik geneigd ben te denken. Soms is die totaal onzichtbaar, en heb je het gevoel: nou heb ik even niks aan Hem, en moet ik zèlf even goed mijn best doen. En ja, dat laatste, dat moet ook. En toch is Hij er wel, al zijn de momenten in de minderheid dat Hij zo tastbaar aanwezig is.
Gelukkig kent dit leven ook wel mooie dingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)