Ik wil niet dood, ik wil naar Huis...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Ik wil niet dood, ik wil naar Huis...

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 22:00

Met deze zin uit de titel van dit topic besloot onze dominee onlangs de preek.
Het ging over het verlangen naar God, naar het eeuwig Vaderhuis.

Heb jij dat wel eens, dat je zo moe bent van jezelf, van alle rottigheid die je steeds weer uithaalt?
Moe van de zonde, van het verdriet dat je God aan doet die alleen maar goed voor je is?

Ben jij het 'gedoe' hier op aarde ok wel eens moe?

Ik zag vanmorgen dit prachtige gedicht van Jacqueline van der Waals:

Die mijns harten vrede zijt.
En de eenig ware ruste,
Reine bron van klare lusten,
Zuivre zon van zaligheid -
Laat mij willen en niet willen,
Wat Gij wilt en niet en wilt,
Blijde gaande door het stille
Leven in uw vreê verstild.
Buiten U is niets dan strijd,
Niets dan moeiten, niets dan zorgen -
Laat mij, in Uw rust geborgen,
Slapen gaan in eeuwigheid.

pol
Majoor
Majoor

Re: Ik wil niet dood, ik wil naar Huis...

Berichtdoor pol » 28 apr 2009 06:02

Zit wel wat in, als je al die rottigheid hoort en al die ellende die ons nog misschien te wachten staat, heb ik ook wel eens de bede: Heer Jezus kom vandaag nog maar terug.
Maar daar staat tegenover dat ik af en toe nog heel veel leuke dingen wil doen en wil zien voordat Hij terugkomt!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2009 06:15

Dat is heel herkenbaar voor mij. Dit lichaam vertoont soms wat gebreken, andere keren is het vanwege de ellende om mij heen of in de wereld als geheel. Dan bid ik: Kom snel terug, Here Jezus! In de bijbel worden we ook opgeroepen om dit te bidden, dus zo raar is dat niet.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 28 apr 2009 08:10

Ik verlang ernaar! Samen te zijn met mijn Heer! Hem te kunnen zien van aangezicht tot aangezicht. Geen verwarring, geen zonde, continue Hem verheerlijken zonder dat mijn vlees gaat zeuren, etc.

Sterven is gewin (Christus), leven is Christus. :)

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 28 apr 2009 10:50

Blijf de aarde trouw.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 apr 2009 10:53

Om heel eerlijk te zijn, vind ik het vaak heel prima hier. Ik heb het goed, maar ik ben zo slecht in het benatwoorden van de liefde van Christus. Dan ga ik weer in de fout en heb ik Hem weer pijn gedaan.
Op andere momenten zie ik anderen om mij heen lijden.

Dan verlang ik er zo naar om van alles verlost te zijn en volmaakt te leven met Hem...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2009 15:55

Ja, daar herken ik wel wat van.
Dat verlangen naar God, naar de eeuwige rust, tegenover de onzekerheid, zorgen en slaafsheid die nogal eigen is aan dit leven.
Als ik de Bijbel bestudeer, ervaar ik daarin iets moois, wat deze wereld niet heeft: volmaaktheid en heerlijkheid. Dat kan een sterk verlangen oproepen. (En ook het verlangen naar méér daarvan. Dan zou ik wel willen dat er soms meer tijd voor was.)
Maar ik leef in déze wereld. Een wereld waarin oorlogen en rampen voorkomen. Waarin mensen elkaar bedriegen, erg veel oog hebben voor zichzelf ten koste van anderen. (De geschiedenis bevat een overvloed aan voorbeelden daarvan!) Waarin je bestaan zo kan instorten van het ene op het andere moment, want je bent een broos mens. En dan zijn er ook nog van die mensen die net doen alsof het ideaal híer ligt!

Toch zal ik deze aarde trouw moeten blijven. Wat dat betreft is de opmerking van snicker een goede inbreng in deze discussie, want het is wel waar.
God heeft mij in dit leven geplaatst. Hij wil dat ik híer leef, en het leven neem zoals Hij het mij toegeschikt heeft. En dat is dan toch wel weer een gedachte waarin een bepaalde troost ligt: dat God, de bron van al het goede en het leven, niet afwezig is, maar erbij is en zijn plan ermee heeft. Dat geeft dan toch zin aan het gebeuren, al voelt het vaak niet comfortabel. Het heeft toch iets moois, als je in een moeilijke weg overduidelijk Zijn hand mag ontdekken. Dan ben je toch niet meer overgeleverd aan de willekeur en het toeval, ook al neemt dat niet weg dat het diep kan gaan. (Het bijbelboek Job spreekt daarin wel duidelijk taal!)
Zijn hand is vaak veel implicieter aanwezig dan ik geneigd ben te denken. Soms is die totaal onzichtbaar, en heb je het gevoel: nou heb ik even niks aan Hem, en moet ik zèlf even goed mijn best doen. En ja, dat laatste, dat moet ook. En toch is Hij er wel, al zijn de momenten in de minderheid dat Hij zo tastbaar aanwezig is.
Gelukkig kent dit leven ook wel mooie dingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 apr 2009 16:21

@boekenlezer.

We staan wel eens tegenover elkaar als we bijvoorbeeld in het homotopic zitten, maar hier herken ik me zo in je verhaal..
Daarom vind ik de titel ook zo mooi: "ik wil niet dood, ik wil naar Huis".
Enerzijds is er het verlangen om naar Huis te gaan. Om in te gaan in de rust die er over blijft voor Gods volk.
En anderzijds geeft de Heere ons hier een taak om op die reis zoveel mogelijk mensen te winnen voor Zijn Koninkrijk. dan moegen we ook hier al genieten van wat God ons geeft en juist dat is wel eens moeilijk omdat we in alles wat we doen zo beperkt zijn. Ik doe Hem zo tekort in alles.

En toch... ik vermag ALLE dingen in Hem!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2009 19:29

Denkertje21 schreef:Om heel eerlijk te zijn, vind ik het vaak heel prima hier. Ik heb het goed, maar ik ben zo slecht in het benatwoorden van de liefde van Christus. Dan ga ik weer in de fout en heb ik Hem weer pijn gedaan.
Op andere momenten zie ik anderen om mij heen lijden.

Dan verlang ik er zo naar om van alles verlost te zijn en volmaakt te leven met Hem...

Helder, hoewel er vast wel meer mensen zullen zijn, waaronder ik mijzelf ook schaar, dat er genoeg dagen zijn of als er dagen in vooruitzicht liggen met leuke/prettige dingen, ik vaak helemaal niet stil sta bij de wederkomst.. Niks brandend houdend van en/of het bijvullen van het olielampje, op dat soort momenten ben ik te druk met leven. Vaak is het meer in slechte tijden, van mijzelf of andere mensen dat ik denk: O Heere kom snel... :oops:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2009 17:49

Dr. Okke Jager schreef ooit:

Kom Haastig !

“Kom haastig, Jezus!” bidt de predikant.
“Ja, Amen,” zegt een boer, “wil spoedig komen !
Maar na de oogst, want van m’n nieuw stuk land
heb ik nog nooit de opbrengst waargenomen.”

“Ja, Amen,” zegt mevrouw, maar mag ik voor
de bontjas die ik gisteren zag hangen
eerst sparen en hem aandoen, als het Koor
een avond geeft in ”Christ’lijke Belangen”?”

“Ja, Amen,” zegt het kind, “maar nu nog niet,
ik moet nog met vakantie naar de bossen.
Maar ik zal zwaaien, zodat U het ziet,
als U ons onder schooltijd komt verlossen.”

‘Kom haastig, Jezus!” bidt de predikant.
Maar mag ik eerst die nieuwe lezing lezen,
die ik gemaakt heb voor het Jeugdverband
over “Gij zult het wel verstaan na dezen ?”

De beden komen in de hemel aan.
De cherubijnen zwijgen, die ze brachten.
En Jezus vraagt: “Kan Ik vandaag al gaan?”
Zijn Vader zucht: “Ge moet nog even wachten”.

Uit: Worden als een kind - Okke Jager

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 30 apr 2009 00:42

nou sorry, maar ik vind het leven hier een gift waar je dankbaar moet zijn en er het beste uithalen en vooral.. er zoveel mogelijk van genieten! je ben hier op aarde gezet en dan hoop en bid je mischien wel dat je zo snel mogelijk weer bij God ben.. ehh sorry maar dat vind ik heeeeel vreemd :-k
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 apr 2009 07:03

Wat een schitterend gedicht zeg. Daar kan ik me helemaal in vinden. Als ik die narigheid hoor, denk ik Heere Jezus kom alsjeblief snel, maar idd ik wil van de zomer nog op vakantie, enne ik wil ik wil ik wil... Lekker eigenbelang. Daarom is het maar goed dat Hij komt als een dief in de nacht, anders was Jezus op aarde nooit welkom als het aan ons zou liggen.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2009 08:59

Pol schreef:Wat een schitterend gedicht zeg.

Het is al van 1954 ! Soms is oud nog zo gek niet... :wink:
Dr. Okke Jager overleed in 1992.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 apr 2009 09:50

Heb nooit van die beste man gehoord, maar dit is echt een Pol-gedicht :D

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 01 mei 2009 07:48

pol schreef:Wat een schitterend gedicht zeg. Daar kan ik me helemaal in vinden. Als ik die narigheid hoor, denk ik Heere Jezus kom alsjeblief snel, maar idd ik wil van de zomer nog op vakantie, enne ik wil ik wil ik wil... Lekker eigenbelang. Daarom is het maar goed dat Hij komt als een dief in de nacht, anders was Jezus op aarde nooit welkom als het aan ons zou liggen.

Het gaat er om waar je hart is. Mijn hart is hier niet op deze corrupte en zieke aarde waar verkrachting, moord en onreinheid overal aanwezig zijn, en waar verleiding is, en waar pijn en verdriet is, en waar God wel met ons spreekt maar niet van aangezicht tot aangezicht. En zet daar de hemel tegenover dan is het volgens mij best logisch dat ik liever naar de hemel ga dan hier ben.

Verder, zal ik dan (en velen andere) bij JHWH en bij Jezus zijn. Bestaat er iets dat beter is?

Dit betekend niet dat ik niets met de aarde wil, maar dit is een tijdelijke woonplaats, de hemel een eeuwige!

Terug naar “[Religie] - Open forum”